Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-360/11/EJ
z 25 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-360/11/EJ
Data
2011.05.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku


Słowa kluczowe
czynności nieopodatkowane podatkiem od towarów i usług
czynności opodatkowane
doradztwo
działalność gospodarcza
koszt
projekt
usługa nieodpłatna


Istota interpretacji
odliczenie podatku VAT w ramach projektu związane z wykonywaniem czynności nieopodatkowanych i czynności opodatkowanych VAT



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 lutego 2011r. (data wpływu 22 lutego 2011r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 kwietnia 2011r. (data wpływu 26 kwietnia 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 lutego 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w ramach realizowanego projektu. Ww. projekt został uzupełniony pismem z dnia 22 kwietnia 2011r. (data wpływu 26 kwietnia 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 13 kwietnia 2011r. znak: IBPP4/443/358-360/11/EJ.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności gospodarczej ma podpisać umowę z Agencją o udzielenie wsparcia na przetestowanie i wdrożenie usługi pilotażowej doradztwo w zakresie optymalizacji kosztów prowadzenia działalności gospodarczej dla małych i średnich przedsiębiorstw – realizowanej na podstawie wniosku o dofinansowanie na realizację projektu systemowego PORP „Wsparcie i rozwój instytucji świadczących usługi na rzecz przedsiębiorczości oraz ich sieci” finansowanego w ramach Poddziałania 2.2.1. Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki na lata 2007-2013. W ramach tej umowy Wnioskodawca ma przetestować usługi doradztwa w zakresie optymalizacji kosztów działalności gospodarczej według ustalonego standardu u 10 klientów, a po spełnieniu warunków umowy otrzyma zwrot 100% kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia wsparciem, przy czym 85% kwoty wsparcia w formie płatności z Europejskiego Funduszu Społecznego, a 15% w formie współfinansowania krajowego.

Wydatkami kwalifikującymi się do objęcia wsparciem będą wydatki poniesione na:

  • wynagrodzenia wraz z pochodnymi od wynagrodzeń osób zaangażowanych bezpośrednio w realizację projektu, w tym wynagrodzenie samego Wnioskodawcy i zleceniobiorców będących podatnikami VAT,
  • zakup niezbędnych towarów i usług,
  • zakup oprogramowania oraz
  • koszty amortyzacji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych używanych na potrzeby projektu.

Wnioskodawca jest podatnikiem VAT niekorzystającym ze zwolnienia i wykonuje na bieżąco czynności opodatkowane tym podatkiem.

W piśmie z dnia 22 kwietnia 2011r. Wnioskodawca dodatkowo wskazał, że prowadzi działalność gospodarczą głównie w zakresie PKD 70.22.Z – pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, a także PKD 74.90.Z – pozostała działalność profesjonalna, naukowa i techniczna, gdzie indziej niesklasyfikowana i PKD 69.20.Z – działalność rachunkowo-księgowa. Wnioskodawca dokonuje wyłącznie odpłatnej dostawy usług – w całości opodatkowanej stawką 23%.

Projekt będzie realizowany w ramach prowadzonej działalności gospodarczej i będzie miał bezpośredni związek z zakresem prowadzonej działalności gospodarczej. Czynności wykonywane w ramach projektu stanowią rozszerzenie dotychczasowej działalności, ale nie ma bezpośredniego związku, czy zależności pomiędzy czynnościami realizowanymi w ramach projektu, a pozostałą sprzedażą opodatkowaną realizowaną w ramach podstawowej działalności.

Wykonywanie usługi doradczej w ramach projektu nie będzie generowało dla Wnioskodawcy jakichkolwiek obrotów i zdaniem Wnioskodawcy, nie będą podlegać one opodatkowaniu podatkiem VAT. W ramach umowy o udzielenie wsparcia na przetestowanie i wdrożenie usługi pilotażowej – doradztwo w zakresie optymalizacji kosztów prowadzenia działalności gospodarczej dla małych i średnich przedsiębiorstw – Wnioskodawca zobowiązuje się do przetestowania usługi u 10 klientów i nie otrzymuje od nich za świadczenie tych czynności wynagrodzenia (do czego się zobowiązał w umowie). Wydatki bezpośrednio związane ze świadczeniem tej usługi stanowią podstawę do wyliczenia pomocy de minimis dla klienta. Wnioskodawca jest podmiotem udzielającym pomocy de minimis dla klientów. Zgodnie z umową Agencja pokrywa koszty kwalifikujące się do objęcie wsparciem poniesione przez Wnioskodawcę przy realizacji projektu.

Towary i usługi nabyte w ramach realizowanego projektu będą miały związek głównie z projektem, choć wystąpią również wydatki związane zarówno z projektem, jak i ze sprzedażą opodatkowaną.

Po zakończeniu projektu składniki majątku trwałego zakupione przez Wnioskodawcę na potrzeby projektu (głównie oprogramowanie), będą służyły działalności podstawowej tj. sprzedaży opodatkowanej.

Wnioskodawca zobowiązał się w umowie z Agencją, że nie będzie odpłatnie świadczył usług stanowiących przedmiot testów w całym okresie realizacji umowy – 12 miesięcy. Usługi są w całości nieodpłatne. Kliencie nie będą wnosić żadnych opłat z tytułu realizacji umowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT zawartego w fakturach zakupu towarów, usług i składników majątku trwałego dotyczących realizacji projektu...

Zdaniem Wnioskodawcy, prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w fakturach zakupu towarów, usług i składników majątku trwałego będzie przysługiwać na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT tj. w zakresie, w jakim zakupy wykorzystywane będą do czynności opodatkowanych. Podatek naliczony od zakupów towarów i usług wykorzystywanych bezpośrednio do realizacji zadań w ramach projektu nie będzie podlegał odliczeniu i będzie stanowił wydatek kwalifikowany w ramach projektu. Podatek naliczony od zakupów wykorzystywanych zarówno do czynności opodatkowanych Wnioskodawcy, jak i do realizacji projektu (czynności niepodlegających opodatkowaniu), będzie podlegał odliczeniu tylko w proporcji, w jakiej dotyczy czynności opodatkowanych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawa o podatku VAT stanowi, że podatek winien być wyodrębniony w przypadku, gdy podatnik wykonuje zarówno czynności dające prawo do odliczenia, jak i czynności, w związku z którymi nie przysługuje takie prawo. Obowiązek wyodrębnienia kwot podatku przypisywanych do poszczególnych rodzajów czynności (opodatkowane, zwolnione, niepodlegające opodatkowaniu), ma charakter bezwzględny.

Cytowany powyżej przepis art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, stwierdza jednoznacznie, że prawo do odliczenia przysługuje w tym zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Nie przysługuje ono zatem w zakresie wykonywania czynności niepodlegających w ogóle podatkowi.

Z kolei przepis art. 90 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego, związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Należy podkreślić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte regulacją ustawy o podatku od towarów i usług. W rezultacie odliczenie podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami stanowiłoby nieuprawnione rozszerzenie zakresu stosowania ustawy na sferę, której ta ustawa w ogóle nie dotyczy. Ponadto brak jest w ustawie przepisów, które dopuszczałyby możliwość odliczenia w takiej sytuacji.

Z przedstawionego opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca będzie realizować projekt polegający na przetestowaniu i wdrożeniu usługi pilotażowej doradztwo w zakresie optymalizacji kosztów prowadzenia działalności gospodarczej dla małych i średnich przedsiębiorstw Wnioskodawca ma przetestować usługi doradztwa w zakresie optymalizacji kosztów działalności gospodarczej według ustalonego standardu u 10 klientów, a po spełnieniu warunków umowy otrzyma zwrot 100% kwoty wydatków kwalifikujących się do objęcia go wsparciem, przy czym 85% kwoty wsparcia w formie płatności z Europejskiego Funduszu Społecznego, a 15% w formie współfinansowania krajowego. Wykonywanie usługi doradczej w ramach projektu nie będzie generowało dla Wnioskodawcy jakichkolwiek obrotów i usługi te nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT, co wynika z interpretacji indywidualnej znak: IBPP4/443-358/11/EJ. Towary i usługi nabyte w ramach realizowanego projektu będą miały związek głównie z projektem, choć wystąpią również wydatki związane zarówno z projektem, jak i ze sprzedażą opodatkowaną. Po zakończeniu projektu składniki majątku trwałego zakupione przez Wnioskodawcę na potrzeby projektu (głównie oprogramowanie), będą służyły działalności podstawowej tj. sprzedaży opodatkowanej.

W świetle powyższego w omawianej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której Wnioskodawca w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą dokonuje nabycia towarów i usług związanych z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, jak również z wykonywaniem czynności niepodlegających podatkowi VAT (tj. realizacja projektów unijnych).

W myśl przytoczonych wyżej przepisów w celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, Wnioskodawca zobowiązany jest przyporządkować w odpowiednich częściach podatek naliczony wynikający z faktur zakupu dotyczących realizowanego zadania poszczególnym kategoriom działalności: niepodlegającej opodatkowaniu i działalności opodatkowanej. Wnioskodawca winien dokonać tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych ze sprzedażą opodatkowaną. Brak jest natomiast takiego prawa w stosunku do towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności niepodlegających temu podatkowi.

Jeżeli jednak Wnioskodawca nie potrafi bezpośrednio przyporządkować podatku naliczonego do poszczególnych kategorii działalności (tj. podlegającej opodatkowaniu i niepodlegającej opodatkowaniu) wyodrębnienia tego należy dokonać w oparciu o miarodajny i uzasadniony klucz podziału. Wskazać należy, że wyboru tego klucza powinien dokonać sam Wnioskodawca, uwzględniając specyfikę, organizację i podział pracy w swojej jednostce. Zastosowany przez Wnioskodawcę klucz musi stanowić faktyczne odzwierciedlenie rzeczywistych wartości dotyczących działalności opodatkowanej Wnioskodawcy.

W świetle powyższego prawidłowe jest stanowisko Wnioskodawcy, iż podatek naliczony od zakupów towarów i usług wykorzystywanych bezpośrednio do realizacji zadań w ramach projektu nie będzie podlegał odliczeniu, a podatek naliczony od zakupów wykorzystywanych zarówno do czynności opodatkowanych jaki do czynności niepodlegających opodatkowaniu będzie podlegał odliczeniu tylko w proporcji, w jakiej dotyczy czynności opodatkowanych.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo zauważa się, że w zakresie pytań przedstawionych w pkt 2 i 3 wniosku we wniosku wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Ponadto nadmienia się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Pojęcie to należy rozumieć zgodnie z przepisami regulującymi zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonaniu kwalifikacji, czy podatek VAT od zakupów objętych dofinansowywanym ze środków unijnych w związku z realizacją projektu w ramach realizacji zadania będącego przedmiotem niniejszego wniosku może być zaliczony do kosztów kwalifikowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Kielce po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj