Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1843/10/JP
z 7 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1843/10/JP
Data
2011.03.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
obowiązek ewidencyjny


Istota interpretacji
zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży usług przy zastosowaniu kas rejestrujących



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 grudnia 2010r. (data wpływu 6 grudnia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 10 lutego 2011r. (data wpływu 18 lutego 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia roku podatkowego, w którym należy badać wielkość obrotu uprawniającego do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży usług przy zastosowaniu kas rejestrujących - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 grudnia 2010r. wpłynął ww. wniosek, uzupełniony pismami z dnia 4 stycznia 2011r. oraz z dnia 13 stycznia 2011r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie ustalenia roku podatkowego, w którym należy badać wielkość obrotu uprawniającego do zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży usług przy zastosowaniu kas rejestrujących. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 10 lutego 2011r. (data wpływu 18 lutego 2011r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 4 lutego 2011r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest podatnikiem wykonującym wyłącznie czynności zwolnione od podatku VAT (niepubliczny zakład opieki zdrowotnej).

Wnioskodawca uważa, że mógłby go objąć przepis § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, w związku z art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem dokonuje w zasadzie wyłącznie sprzedaży na rzecz osoby prawnej, Narodowego Funduszu Zdrowia – jeśli rozumienie przepisów przez Wnioskodawcę jest prawidłowe.

Obrót na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych jest minimalny i nie przekroczy progu 40.000 zł.

Ponadto w piśmie z dnia 10 lutego 2010r. Wnioskodawca uzupełnił przedmiotowy wniosek o następujące informacje:

  • Wnioskodawca, spółka cywilna, nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składającym deklaracje VAT-7, nie wykonuje czynności opodatkowanych,
  • dokonywanie rozliczeń z Narodowym Funduszem Zdrowia: będąc świadczeniodawcą Spółka codziennie rejestruje w Funduszu wykonane świadczenia medyczne a comiesięczne rachunki Spółka wystawia w oparciu o program komputerowy będący na serwerze NFZ i na ich podstawie Fundusz dokonuje przelewu należności za świadczone usługi,
  • kwota obrotu Spółki na rzecz osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w 2010r. wyniosła 65.590 zł,
  • kwota obrotu Spółki na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w 2011r. jest trudna do zaplanowania.

Ponadto Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że sformułowane we wniosku stanowisko dotyczy sposobu postępowania całej Spółki a nie indywidualnie osoby fizycznej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowa będzie interpretacja przepisu § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a w związku z § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010r. (przekroczenia kwoty obrotu 40.000 zł w 2010r., w „poprzednim roku podatkowym”): w związku z wejściem w życie rozporządzenia, z dniem 1 stycznia 2011r., pierwszym rokiem w którym należy kontrolować przekroczenie kwoty obrotu 40.000 zł będzie dopiero rok 2011r....

Stanowisko Wnioskodawcy.

Prawo nie powinno działać wstecz. Ponieważ rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących wchodzi w życie 1 stycznia 2011r., pierwszym rokiem podatkowym, w którym przekroczenie obrotu dla celu zaprowadzenia ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, powinien być rok 2011. Tak więc w 2011r. jedynie ci podatnicy (wymienieni w załączniku do rozporządzenia), którzy w trakcie roku 2011 przekroczą kwotę obrotu 40.000 zł będą zobowiązani po 1 maja zaprowadzić kasy fiskalne. Obowiązek ten nie będzie jeszcze dotyczył podatników, którzy w ciągu 2011r. nie przekroczą wspomnianego progu, mimo że przekroczyli go w 2010r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT.

Zgodnie z regulacjami art. 111 ust. 1 ww. ustawy o VAT podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, iż obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Poprzez sprzedaż rozumie się, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 cyt. ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Na mocy delegacji ustawowej zawartej w ww. przepisie art. 111 ust. 7 pkt 3 ustawy o VAT Minister Finansów może zwolnić na czas określony niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, ze względu na rodzaj prowadzonej działalności lub wysokość obrotu.

Należy wskazać, iż z dniem 1 stycznia 2011r. weszło w życie nowe rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2010r. Nr 138, poz. 930).

Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2012r. - sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia. Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a cyt. wyżej rozporządzenia zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 30 kwietnia 2011r. czynności objęte do dnia 31 grudnia 2010r. zwolnieniem od ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797), niewymienione w załączniku do niniejszego rozporządzenia.

Zgodnie natomiast z § 3 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, do dnia 31 grudnia 2012r., zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania, podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40 000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 6.

Zgodnie z § 3 ust. 6 ww. rozporządzenia, zwolnienie o którym mowa w ust. 1 pkt 2, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w ciągu roku podatkowego przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40 000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy.

Z przedstawionej treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest niepublicznym zakładem opieki zdrowotnej, wykonującym wyłącznie czynności zwolnione od podatku VAT.

Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz osób fizycznych oraz na rzecz Narodowego Funduszu Zdrowia.

Wnioskodawca nie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, składającym deklaracje VAT-7, nie wykonuje czynności opodatkowanych.

Wnioskodawca wskazał, że kwota obrotu na rzecz osób fizycznych, nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w 2010r. wyniosła 65.590 zł.

W tak przedstawionym opisie zdarzenia przyszłego wątpliwości Wnioskodawcy budzi ustalenie roku podatkowego, w którym przekroczenie kwoty obrotu w wysokości 40.000 zł spowoduje obowiązek rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu przy użyciu kasy rejestrującej, w kontekście przepisów § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a w związku z § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010r.

Cyt. wyżej przepis § 3 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010r. wyraźnie wskazuje na „(…) podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40 000 zł (…)”. Zatem dla obliczenia kwoty uprawniającej do zwolnienia z ewidencjonowania obrotu przy użyciu kasy rejestrującej w 2011r. należy przyjąć wartość obrotu uzyskanego przez Wnioskodawcę w 2010r. a nie w 2011r.

Natomiast kwestia zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy użyciu kasy rejestrującej, o którym mowa w § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010r., dotyczy zwolnienia do dnia 30 kwietnia 2011r. czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, które nie zostały wymienione w załączniku do rozporządzenia z dnia 26 lipca 2010r.

Dla ustalenia roku podatkowego, w którym przekroczenie kwoty obrotu w wysokości 40.000 zł spowoduje obowiązek rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu przy użyciu kasy rejestrującej, bez znaczenia pozostaje korzystanie ze zwolnienia, o którym mowa w cyt. wyżej § 2 ust. 1 pkt 2 lit. a cyt. rozporządzenia, bowiem przepis ten zwalnia z obowiązku ewidencjonowania wymienione w załączniku do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009r. czynności i nie uzależnia zwolnienia od wielkości osiągniętego obrotu.

Zatem przekroczenie w 2010r. wielkości obrotu uprawniającego do zwolnienia z ewidencjonowania wyklucza korzystanie ze zwolnienia w 2011r. Tym samym wielkość osiągniętego obrotu w 2011r. pozostaje bez znaczenia dla ustalenia prawa do zwolnienia z ewidencjonowania.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że Wnioskodawca winien ustalić obowiązek ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej na podstawie obrotu osiągniętego w 2010r. a nie w 2011r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym pierwszym rokiem podatkowym, w którym przekroczenie obrotu dla celu zaprowadzenia ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, powinien być rok 2011, należało uznać za nieprawidłowe.

Końcowo zauważa się, że tut. organ w niniejszej interpretacji nie rozstrzyga w kwestii zwolnienia od podatku VAT od 1 stycznia 2011r. świadczonych przez Wnioskodawcę usług, gdyż nie było to przedmiotem wniosku, nie zadano pytania w tym zakresie.

Jednocześnie tut. organ informuje, że w zakresie pytania nr 1, tj. obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży usług medycznych przy zastosowaniu kas rejestrujących, wydane zostanie odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj