Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB2/415-1077/10/RS
z 25 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB2/415-1077/10/RS
Data
2011.02.25



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Informacje dla podatników


Słowa kluczowe
fundusz strukturalny
kapitał ludzki
pomoc
stypendia
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania do wypłacanych stypendiów oraz wystawianie informacji PIT-11.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zmianami) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zmianami) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 listopada 2010 r. (data wpływu 26 listopada 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 stycznia 2011 r. (data wpływu 25 stycznia 2011 r.) oraz 15 lutego 2011 r. (data wpływu 16 lutego 2011 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego - jest prawidłowe, natomiast w części dotyczącej wystawiania informacji PIT-11 - jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismami z dnia 14 stycznia 2011 r. i 15 lutego 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia przedmiotowego.


W przedmiotowym wniosku oraz w pismach uzupełniających przedstawiono następujący stan faktyczny.


Uniwersytet oraz Urząd Marszałkowski realizuje projekt „Strategia Innowacji…”. Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (85%), budżetu państwa (7,5%) oraz ze środków własnych Samorządu Województwa (7,5%) w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Działanie 8.2 Transfer wiedzy, Poddziałanie 8.2.2 Regionalne strategie innowacji. Jedno z działań w przedmiotowym projekcie dotyczy finansowego wsparcia doktorantów przyznanego w formie stypendium przekazywanego w kwocie 4.700 zł (brutto) przez okres 12 miesięcy. Stypendiami objęto 20 doktorantów z uczelni wyższych w województwie. W związku z powyższym środki finansowe przekazywane doktorantom jako uczestnikom projektu stanowią dla nich pomoc udzieloną w ramach programu finansowanego z udziałem środków Unii Europejskiej, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.

Pierwsza wypłata stypendiów doktoranckich nastąpiła 23 listopada 2010 r. (dzień po złożeniu wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej) za miesiąc październik, listopad w kwocie 9.400 zł brutto na jednego doktoranta. Od wymienionej kwoty został potrącony podatek dochodowy 18%. Do dnia 15 lutego 2011 r. zostało wypłacone 18.800 zł brutto na osobę, razem 376.000 zł brutto.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy stypendia powinny być objęte podatkiem dochodowym od osób fizycznych...
  2. Czy w sytuacji zwolnienia z opodatkowania, wcześniej potrącony podatek zostanie zwrócony doktorantom...
  3. Jakie formularze PIT powinny zostać wystawione w sytuacji pobrania zaliczki na podatek dochodowy...


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z przepisem art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są wszystkie środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240). Wobec powyższego Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż przedmiotowe wyłączenie dotyczy zatem również stypendiów doktoranckich w Działaniu 8.2 PO KL przekazywanych stypendystom w ramach realizacji projektu.

W sytuacji wydania pozytywnej interpretacji, informację tą Wnioskodawca przekaże stypendystom i na tej podstawie będą oni mogli ująć nadpłatę w swoim rozliczeniu rocznym.


Informacja o dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy z tytułu przekazanego stypendium powinna być wystawiona na PIT-11:


  • w przypadku zwolnienia z podatku dochodowego informacja powinna być zawarta w pozycji F „Przychody pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy”;
  • w przypadku braku zwolnienia z podatku dochodowego informacja powinna być zawarta w pozycji E rubryce 10 „Inne źródła”.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie zwolnienia przedmiotowego uznaje się za prawidłowe natomiast w części dotyczącej wystawiania informacji PIT-11 za nieprawidłowe.

W myśl art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a, i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wolne od podatku dochodowego są środki finansowe otrzymane przez uczestnika projektu jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 oraz z 2010 r. Nr 28, poz. 146).

Zgodnie z art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz.1240) przez środki europejskie rozumie się środki, o których mowa w art. 5 ust. 3 pkt 1, 2 i 4. Uwzględniając powyższe, do środków europejskich zalicza się m.in. środki pochodzące z funduszy strukturalnych - wymienione w art. 5 ust. 3 pkt 1 ustawy o finansach publicznych.

W sytuacji przedstawionej we wniosku Wnioskodawca realizuje projekt współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki, Działanie 8.2 Transfer wiedzy, Poddziałanie 8.2.2 Regionalne strategie innowacji.

Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego (85%), budżetu państwa (7,5%) oraz środków własnych Samorządu Województwa (7,5%). Jedno z działań w przedmiotowym projekcie dotyczy finansowego wsparcia doktorantów przyznawanego w formie stypendium. Stypendia wypłacone doktorantom stanowią pomoc otrzymaną przez te osoby jako uczestników projektu w ramach ww. programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240).

Mając na uwadze ww. okoliczności faktyczne oraz powołane wyżej przepisy prawa stwierdzić zatem należy, że stypendia otrzymane przez uczestników projektu – jako pomoc udzielona w ramach programu finansowanego z udziałem środków europejskich, o których mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych – korzystają ze zwolnienia od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zatem, w związku z wypłatą stypendiów korzystających ze zwolnienia przedmiotowego, na Wnioskodawcy nie ciąży obowiązek poboru zaliczek na podatek dochodowy od osób fizycznych, jak również obowiązek wystawiania jakichkolwiek informacji podatkowych.

Jak wynika natomiast z treści wniosku, od stypendiów wypłaconych od dnia 23 listopada 2010 r. do dnia 15 lutego 2011 r. Wnioskodawca potrącił zaliczki na podatek dochodowy od osób fizycznych.

W myśl art. 39 ust. 1 ww. ustawy w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym płatnicy, o których mowa w art. 31, art. 33 i art. 35, w przypadku gdy nie dokonują rocznego obliczenia podatku, są obowiązani przekazać podatnikowi i urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatnika, o którym mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych - imienne informacje sporządzone według ustalonego wzoru, z zastrzeżeniem ust. 5. Informację, o której mowa w zdaniu pierwszym, sporządza się również w przypadku dokonywania wypłaty świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 46 i 74. W informacji tej wykazuje się również dochody zwolnione od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych (PIT-11).

Ustawodawca nałożył na płatnika obowiązek prawidłowego obliczenia, poboru i odprowadzenia w ciągu roku podatkowego zaliczek na podatek dochodowy od określonych wynagrodzeń oraz innych świadczeń wypłaconych lub postawionych do dyspozycji podatnika, a także sporządzenia i przekazania podatnikowi i urzędowi skarbowemu w ustawowym terminie informacji oraz deklaracji według ustalonego wzoru.

W informacji o dochodach oraz o pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 nie uwzględnia się przychodów (dochodów) zwolnionych z podatku na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz przychodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Wyjątek dotyczy przychodów zwolnionych z podatku na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 46 i art. 21 ust. 1 pkt 74 ustawy oraz dochodów zwolnionych od podatku na podstawie umów o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innych umów międzynarodowych.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy od stypendiów wypłaconych przez Wnioskodawcę, które zwolnione są z opodatkowania, zostały pobrane zaliczki na podatek, Wnioskodawca w informacji PIT-11 nie powinien wykazywać kwoty przychodu z tego tytułu, natomiast powinien wykazać kwotę faktycznie pobranej zaliczki na podatek dochodowy.

Informacja PIT-11 jest bowiem również informacją o pobranych zaliczkach.

Zatem, w przypadku wypłacania stypendiów zwolnionych z podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 137 ustawy, Wnioskodawca nie ma obowiązku ich wykazywania jako przychodu zwolnionego od podatku zwłaszcza, że z uwagi na uregulowania wynikające z zacytowanego art. 39 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych formularz PIT-11 nie przewiduje takiej możliwości.

W sytuacji przedstawionej we wniosku podatnik odzyska zatem nadpłaconą zaliczkę składając w urzędzie skarbowym roczne zeznanie podatkowe albo jeśli zakwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku – składając wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku w trybie określonym w art. 75 Ordynacji podatkowej.

W myśl bowiem art. 75 § 1 ww. ustawy jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku.


Stosownie do § 2 pkt 1 ww. artykułu uprawnienie określone w § 1 przysługuje również podatnikom, których zobowiązanie podatkowe powstaje w sposób przewidziany w art. 21 § 1 pkt 1, jeżeli:


  1. w zeznaniach (deklaracjach), o których mowa w art. 73 § 2, wykazali zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacili zadeklarowany podatek albo wykazali nadpłatę w wysokości mniejszej od należnej,
  2. w deklaracjach innych niż wymienione w art. 73 § 2 pkt 2 i 3, z wyjątkiem deklaracji dotyczącej zaliczek na podatek dochodowy, wykazali zobowiązanie podatkowe nienależne lub w wysokości większej od należnej i wpłacili zadeklarowany podatek,
  3. nie będąc obowiązanymi do składania zeznań (deklaracji), dokonali wpłaty podatku nienależnego lub w wysokości większej od należnej.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj