Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1902/10-6/AK
z 25 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1902/10-6/AK
Data
2011.02.25


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności
inwestycje
odliczanie podatku naliczonego
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy Instytut ma prawo do odliczenia (strukturą) podatek VAT naliczony w fakturach zakupu sprzętu, materiałów i usług niezbędnych do realizacji projektu „X” finansowanego ze środków strukturalnych w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka?



Wniosek ORD-IN 959 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 23 listopada 2010 r. (data wpływu 26 listopada 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 stycznia 2011 r. (data wpływu 13 stycznia 2011 r.) oraz pismem z dnia 15 lutego 2011 r. (data wpływu 17 lutego 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „XX” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „XX”. Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem w dniu 10 stycznia 2011 r. oraz pismem z dnia 15 lutego 2011 r. o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego oraz dokument, z którego wynika prawo osoby upoważnionej do występowania w imieniu Wnioskodawcy z wnioskiem o interpretację przepisów prawa podatkowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (zwany dalej: Instytutem) jest jednostką naukowo-badawczą. Jednym z podstawowych celów statutowych Instytutu jest prowadzenie badań naukowych podstawowych i rozwojowych w zakresie nauk biochemicznych i biologicznych, a także badań w zakresie rozwoju nowych technologii informatycznych.

Instytut jest także operatorem i właścicielem ogólnopolskiej sieci optycznej X, a także Miejskiej Sieci Komputerowej X, sieci zbudowanych z dotacji Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego (dawniej Ministerstwo Nauki i Informatyzacji).

Instytut jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i uzyskuje następujące rodzaje przychodów:

  1. dotacje na działalność statutową i na realizację projektów badawczych otrzymywane z MNiSzW oraz dotacje na projekty badawczo-rozwojowe finansowane z UE itp.
  2. przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług, głównie: obsługa środowiska naukowego w zakresie dostępu do sieci naukowej X i sieci X, usługi informatyczne świadczone na rzecz firm, usługi naukowo-badawcze na zlecenie konkretnych odbiorców, sprzedaż noclegów, wynajem sal, wydawanie czasopisma naukowego itp.


Instytut dokonuje pełnego odliczenia podatku VAT, ale także w sposób określony w art. 90 ustawy, tj. strukturą. W roku 2009 i 2010 wskaźnik sprzedaży opodatkowanej do zwolnionej przekroczył 98%, tak więc VAT odliczany jest w 100%.

Instytut realizuje projekt w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, lata 2007-2013, oś priorytetowa I „Badania i Rozwój Nowoczesnych Technologii”, działanie 1.3 „Wsparcie projektów B+R na rzecz przedsiębiorców”, poddziałanie 1.3.1 „Projekt rozwojowy”. Przedmiot projektu: „Xx”.

Projekt jest realizowany na podstawie umowy X zawartej dnia 23 lutego 2009 r. z Ośrodkiem Przetwarzania Informacji (zwanym dalej: OPI), będącym Instytucją Wdrażającą. Projekt dofinansowany jest w 100%, z czego 85% stanowią środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 15% dotacja krajowa.

Projekt zakłada identyfikacje nowych biomarkerów chorób układu krążenia dla diagnostyki wczesnych stanów chorobowych. Cel ten osiągnięty zostanie na dwóch płaszczyznach:

  • transkryptomicznej poprzez badanie zmian w profilu ekspresji w komórkach ludzkich w odpowiedzi na warunki stresowe,
  • proteomicznej, poprzez analizę białek ulegających N-homocysteinylację w aspekcie ich przydatności jako biomarkery, a następnie zaprojektowanie przeciwciał tym białkom.

Eksperymenty prowadzone będą w dwóch ludzkich liniach komórkowych. Realizacje projektu zarówno na poziomie proteomicznym, jak i transkryptomicznym pozwoli na pogląd całości zmian zachodzących podczas występowania stanów chorobowych.

Głównym celem projektu jest stworzenie nowoczesnej technologii, polegającej na identyfikacji nowych biomarkerów chorób układu krążenia dla wczesnej diagnostyki stanów chorobowych. W krajach wysokorozwiniętych choroby układu krążenia są bardzo powszechne, a w Polsce są one najczęstszą przyczyną śmierci osób po 55 roku życia. Przedstawiony projekt jest kontynuacją badań nad metabolizmem homocysteiny i jej wpływem jako czynnika ryzyka w chorobach krążenia prowadzonych w Instytucie. Przyczyni się on do opracowania testów diagnostycznych umożliwiających szybszą diagnozę i możliwość podjęcia odpowiedniego leczenia bez konieczności przeprowadzania kosztownych a czasem niebezpiecznych zabiegów.

Produktami projektu będą:

  1. wyselekcjonowane pule białek potencjalnych biomarkerów i białkowych,
  2. zaprojektowane przeciwciała przeciw wyselekcjonowanym biomarkerom białkowym,
  3. wyselekcjonowana pula charakterystyczna dla komórek zmienionych chorobowo.


Wymienione produkty mają charakter trwały i niepodlegają procesom starzenia, ponieważ stanowią je wyniki badań naukowych, które zostaną objęte zgłoszeniem patentowym. Dzięki temu produkty te, będą miały postać własności intelektualnej.

Rezultatem projektu będzie upowszechnienie uzyskanych produktów poprzez publikacje w czasopismach naukowych krajowych i zagranicznych oraz zgłoszenie patentowe. W przypadku osiągnięcia rezultatu zgodnego z przyjętymi założeniami na etapie tworzenia projektu, potencjalnymi odbiorcami tego rezultatu mogą być firmy farmaceutyczne. Zidentyfikowane nowe biomarkery chorób układu krążenia i opracowane na ich podstawie testy diagnostyczne, mogłyby być stosowane przez szpitale, jak i laboratoria diagnostyczne zarówno w Polsce, jak i za granicą.

Realizacja projektu i uzyskane produkty pozwolą także na dalsze poznawanie mechanizmów molekularnych chorób człowieka, a które byłyby przedmiotem badań w innych projektach.

W uzupełnieniu z dnia 10 stycznia 2011 r. do złożonego wniosku Zainteresowany wskazał, iż osiągnięte rezultaty projektu jakimi będą wyniki badań naukowych upowszechniane będą poprzez publikowanie ich w czasopismach krajowych i zagranicznych oraz zgłoszenie patentowe. Planowane zgłoszenie patentowe będzie miało miejsce w ostatnim półroczu realizacji projektu. Procedury związane z przyznaniem patentu są długotrwałe i trwają około 5 do 7 lat.

Zgłoszenie patentowe - aczkolwiek może być przedmiotem komercjalizacji - nie będzie zakończonym zamkniętym produktem handlowym, bowiem nie będą w zgłoszeniu zawarte doświadczenia na zwierzętach, co warunkuje ewentualne wdrożenie i wykorzystanie w badaniach klinicznych i w przemyśle. Kontynuacja prac w systemie zwierzęcym uwarunkowana jest dalszymi pracami eksperymentalnymi, których realizacja uzależniona jest od pozyskania nowych środków grantowych.

W konsekwencji przedstawionej sytuacji Instytut nie przewiduje uzyskanie przychodów z osiągniętych rezultatów ani w okresie trwania projektu, ani w okresie jego trwałości, tj. przez 5 lat po jego zakończeniu.

W odpowiedzi na pytanie sformułowane w wezwaniu tut. Organu z dnia 8 lutego 2011 r. „czy realizacja projektu będzie służyła docelowo (zgodnie z intencją Instytutu) wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych VAT (np. w postaci odpłatnego zbycia prawa własności intelektualnej - patentu), czy też czynności zwolnionych od podatku, bądź też niepodlegających opodatkowaniu...” Zainteresowany wyjaśnił, iż zarówno w okresie realizacji projektu trwającego do marca 2013 r., a także w okresie utrzymania jego trwałości, tj. w okresie 5 lat po jego zakończeniu nie będzie uzyskiwał przychodów z rezultatów osiągniętych w projekcie.

Zgłoszenie patentowe nie będzie zakończonym i zamkniętym produktem handlowym bowiem nie będą w zgłoszeniu zawarte doświadczenia na zwierzętach, co warunkuje ewentualne wdrożenie i wykorzystanie w praktyce handlowej. Wyniki uzyskanych badań w ramach tego projektu będą wymagać ochrony praw własności intelektualnej, ponieważ leży to w długofalowym interesie właściciela patentu. Przyznanie patentu przez Polski Urząd Patentowy trwa 5 do 7 lat. Istnieje konieczność prowadzenia dalszych prac eksperymentalnych po zakończeniu projektu, które umożliwią uzupełnienie wyników i umożliwienie ich komercjalizacji. W konsekwencji nie wystąpi przychód ani w okresie trwania grantu, ani w okresie 5 lat po zakończeniu projektu. Natomiast kontynuacja prac w systemie zwierzęcym uwarunkowana jest dalszymi pracami eksperymentalnymi, co związanie jest z pozyskaniem nowych środków grantowych. Osiągnięte wyniki będą służyły działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Kontynuacja badań możliwa będzie przez pozyskanie środków budżetowych. Ponadto, jak już wspomniano w złożonym wniosku, osiągnięte wyniki badań naukowych upowszechniane będą poprzez publikowanie ich w czasopismach naukowych krajowych i zagranicznych.

Jednocześnie projekt ten nie zawiera innych wartości mogących przynieść przychód. Nie będzie również udostępniana na podstawie umowy najmu aparatura badawcza i inny sprzęt nabyty w ramach realizowanego projektu. Przewidziane w projekcie zakupy sprzętu i aparatury, służą tylko i wyłącznie realizacji projektu, a także utrzymaniu projektu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Instytut ma prawo do odliczenia (strukturą) podatek VAT naliczony w fakturach zakupu sprzętu, materiałów i usług niezbędnych do realizacji projektu „XX” finansowanego ze środków strukturalnych w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego od zakupów dokonywanych w celu realizacji projektu „XX” finansowanego ze środków strukturalnych w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Dofinansowanie kosztów realizacji projektów badawczych (dotacja kosztowa) nie jest związane ze świadczeniem konkretnych usług lub dostawą konkretnych towarów, jest natomiast dofinansowaniem konkretnych przedsięwzięć naukowo-badawczych i dlatego w świetle ustawy o VAT nie podlega opodatkowaniu. Dotacje takie nie są bowiem w ogóle objęte podatkiem od towarów i usług i jako takie nie powinny wpływać na możliwość odliczenia podatku naliczonego, gdyż nie mają charakteru cenotwórczego.

Instytut nie oczekuje wystąpienia sprzedaży produktu jakimi są wyniki badań w okresie trwania projektu oraz w okresie obowiązującego zgodnie z zawartą umową 5-letniego okresu zachowania trwałości projektu. Jednocześnie projekt ten nie zawiera innych wartości mogących wygenerować przychód.

Nie wystąpi sprzedaż produktu jakimi są wyniki badań zarówno w okresie trwania projektu, jak i w okresie obowiązującego zgodnie z zawartą umową 5-letniego okresu zachowania trwałości projektu. Osiągnięte wyniki będą przedmiotem dalszych badań, których prowadzenie uzależnione jest od pozyskania środków na naukę (dotacji), które nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT. Jednocześnie projekt ten nie zawiera innych wartości mogących wygenerować przychód.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika:

  1. z tytułu nabycia towarów i usług,
  2. potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
  3. od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu

   - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Podstawowym kryterium decydującym o prawie podatnika podatku od towarów i usług do odliczenia podatku naliczonego, zawartego w towarach i usługach, które zostały przez niego zakupione, jest wystąpienie związku pomiędzy podatkiem naliczonym przy nabyciu towarów i usług, a podatkiem należnym z tytułu wykonywanej przez podatnika działalności opodatkowanej.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisanego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest jednostką naukowo -badawczą i jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Jednym z podstawowych celów statutowych Instytutu jest prowadzenie badań naukowych podstawowych i rozwojowych w zakresie nauk biochemicznych i biologicznych, a także badań w zakresie rozwoju nowych technologii informatycznych. Wnioskodawca uzyskuje dotacje na działalność statutową i na realizację projektów badawczych otrzymywane z MNiSzW oraz dotacje na projekty badawczo -rozwojowe finansowane z UE itp. Zainteresowany uzyskuje również przychody opodatkowane podatkiem od towarów i usług, głównie: obsługa środowiska naukowego w zakresie dostępu do sieci naukowej X i sieci X, usługi informatyczne świadczone na rzecz firm, usługi naukowo-badawcze na zlecenie konkretnych odbiorców, sprzedaż noclegów, wynajem sal, wydawanie czasopisma naukowego itp.

Instytut dokonuje pełnego odliczenia podatku VAT, ale także w sposób określony w art. 90 ustawy, tj. strukturą. W roku 2009 i 2010 wskaźnik sprzedaży opodatkowanej do zwolnionej przekroczył 98%, tak więc VAT odliczany jest w 100%. Obecnie realizuje projekt w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka, lata 2007-2013, oś priorytetowa I „Badania i Rozwój Nowoczesnych Technologii”, działanie 1.3 „Wsparcie projektów B+R na rzecz przedsiębiorców”, poddziałanie 1.3.1 „Projekt rozwojowy”. Przedmiot projektu: „XX”. Projekt dofinansowany jest w 100%, z czego 85% stanowią środki pochodzące z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, a 15% dotacja krajowa.

W przypadkach, gdy podatnik wykonuje czynności uprawniające do odliczenia VAT i nieuprawniające do tego odliczenia, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ustawy o VAT, który ma na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Przepis art. 90 ust. 1 ustawy stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1 podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (art. 90 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy, proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej(art. 90 ust. 4 ustawy). W art. 90 ust. 5-8 wskazano szczegółowe zasady ustalania ww. proporcji.

Jak wynika z art. 90 ust. 10 ustawy o VAT w przypadku, gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;
  2. nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.


Należy również podkreślić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte regulacją ustawy o podatku od towarów i usług. W rezultacie odliczanie podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami stanowiłoby nieuprawnione rozszerzenie zakresu stosowania ustawy na sferę, której ta ustawa w ogóle nie dotyczy. Ponadto brak jest w ustawie przepisów, które dopuszczałyby możliwość odliczenia w takiej sytuacji.

Z treści wniosku wynika, iż Zainteresowany realizuje projekt pn. „XX”. Głównym celem projektu jest stworzenie nowoczesnej technologii, polegającej na identyfikacji nowych biomarkerów chorób układu krążenia dla wczesnej diagnostyki stanów chorobowych. Produktami projektu będą:

  1. wyselekcjonowane pule białek potencjalnych biomarkerów i białkowych,
  2. zaprojektowane przeciwciała przeciw wyselekcjonowanym biomarkerom białkowym,
  3. wyselekcjonowana pula charakterystyczna dla komórek zmienionych chorobowo.

Osiągnięte rezultaty projektu jakimi będą wyniki badań naukowych upowszechniane będą poprzez publikowanie ich w czasopismach krajowych i zagranicznych oraz zgłoszenie patentowe. Planowane zgłoszenie patentowe będzie miało miejsce w ostatnim półroczu realizacji projektu. Procedury związane z przyznaniem patentu są długotrwałe i trwają około 5 do 7 lat. Zgłoszenie patentowe - aczkolwiek może być przedmiotem komercjalizacji - nie będzie zakończonym zamkniętym produktem handlowym, bowiem nie będą w zgłoszeniu zawarte doświadczenia na zwierzętach, co warunkuje ewentualne wdrożenie i wykorzystanie w badaniach klinicznych i w przemyśle.

Dodatkowo tut. Organ pismem z dnia 8 lutego 2011 r. wezwał Zainteresowanego o informację „czy realizacja projektu będzie służyła docelowo (zgodnie z intencją Instytutu) wykonywaniu przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych VAT (np. w postaci odpłatnego zbycia prawa własności intelektualnej - patentu), czy też czynności zwolnionych od podatku, bądź też niepodlegających opodatkowaniu...” W odpowiedzi na powyższe Wnioskodawca wskazał, iż zarówno w okresie realizacji projektu trwającego do marca 2013 r., a także w okresie utrzymania jego trwałości, tj. w okresie 5 lat po jego zakończeniu nie będzie uzyskiwał przychodów z rezultatów osiągniętych w projekcie. Zgłoszenie patentowe nie będzie zakończonym i zamkniętym produktem handlowym bowiem nie będą w zgłoszeniu zawarte doświadczenia na zwierzętach, co warunkuje ewentualne wdrożenie i wykorzystanie w praktyce handlowej (…). Osiągnięte wyniki będą służyły działalności niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Jednocześnie projekt ten nie zawiera innych wartości mogących przynieść przychód. Nie będzie również udostępniana na podstawie umowy najmu aparatura badawcza i inny sprzęt nabyty w ramach realizowanego projektu. Przewidziane w projekcie zakupy sprzętu i aparatury, służą tylko i wyłącznie realizacji projektu, a także utrzymaniu projektu.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu nie będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych tym podatkiem. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji przedmiotowego projektu.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia (strukturą) podatku VAT naliczonego w fakturach zakupu sprzętu, materiałów i usług niezbędnych do realizacji projektu pn. „XX” finansowanego ze środków strukturalnych w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka.

Należy zauważyć, iż stosownie do przepisu art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Zatem, wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się wyłącznie na wynikającym z treści wniosku opisie zdarzenia przyszłego. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu opisanego zdarzenia przyszłego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie informuje się, że w zakresie stanu faktycznego została wydana odrębna interpretacja indywidualna z dnia 25 lutego 2011 r. nr ILPP2/443-1902/10-5/AK.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj