Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-335/11-4/EN
z 13 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-335/11-4/EN
Data
2011.05.13


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
świadczenie usług
świadczenie usług
usługi
usługi
usługi szkoleniowe
usługi szkoleniowe
zwolnienia podatkowe
zwolnienia podatkowe
zwolnienie
zwolnienie


Istota interpretacji
Czy usługa organizacji przez Wnioskodawcę dla rzeczoznawców majątkowych szkolenia w ramach doskonalenia kwalifikacji zawodowych rzeczoznawców majątkowych jest zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 563 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz.770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 7 lutego 2011 r. (data doręczenia 10 lutego 2011 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 maja 2011 r. (data doręczenia 6 maja 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług szkoleniowych w zakresie wyceny nieruchomości – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2011 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług szkoleniowych w zakresie wyceny nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca jest zarejestrowany od 2000 r. jako czynny podatnik podatku VAT. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy m.in. usługi w zakresie wyceny nieruchomości oraz edukacji pozaszkolnej, obejmującej organizację i przeprowadzenie szkoleń o tematyce związanej z szacowaniem nieruchomości.

W dniu 30 grudnia 2010 r. Wnioskodawca zawarł umowę ze Stowarzyszeniem Rzeczoznawców Majątkowych Województwa, w której Stowarzyszenie powierzyło mu zorganizowanie szkolenia dla rzeczoznawców majątkowych (…). Szkolenie zostanie przeprowadzone na przełomie sierpnia i września 2011 r., a jego program zostanie uzgodniony z Ministrem Infrastruktury. Stowarzyszenie dokona rejestracji szkolenia zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz wyda zaświadczenia dla jego uczestników.

Stosownie do art. 175 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomości (Dz. U. z 2010r. Nr 102, poz. 651 ze zm.) rzeczoznawcy majątkowi mają obowiązek stałego doskonalenia kwalifikacji zawodowych, a jedną z jego form stanowią, w myśl art. 196 ust. 2 ww. ustawy, szkolenia.

Szkolenie dla rzeczoznawców majątkowych organizowane przez Wnioskodawcę będzie spełniać wymogi określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 30 lipca 2010 r. w sprawie doskonalenia kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości (Dz. U. Nr 140, poz. 945), a udział w nim będzie podlegał zaliczeniu na poczet obowiązkowych godzin edukacyjnych doskonalenia zawodowego rzeczoznawców majątkowych.

Wpłat z tytułu udziału w szkoleniu uczestnicy dokonują bezpośrednio na rzecz Stowarzyszenia. Stowarzyszenie przekaże Wnioskodawcy należność za wykonaną usługę organizacji szkolenia w trzech ratach – w miesiącu styczniu 2011 r., w marcu 2011 r. oraz w czerwcu 2011 r. na podstawie faktur VAT wystawianych przez Zainteresowanego.

W uzupełnieniu do wniosku wskazano:

  1. Wnioskodawca nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty.
  2. Wnioskodawca nie posiada zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.
  3. Usług świadczonych przez Wnioskodawcę nie można zaliczyć do usług w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.
  4. Wnioskodawca świadczy usługi kształcenia zawodowego, o których mowa w art. 41 ust. 1 pkt 29 lit. a ww. ustawy o podatku od towarów i usług w ramach szkoleń dla rzeczoznawców majątkowych prowadzonych w formach i na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 21 sierpnia 1991 r. o gospodarce nieruchomościami oraz rozporządzenia Ministra infrastruktury z dnia 10 lipca 2010 r., w sprawie doskonalenia kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości.
  5. Wnioskodawca nie uzyskał na świadczenie usług, o których mowa w pkt 4, akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Przedmiotowe usługi nie są finansowane ze środków publicznych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy usługa organizacji przez podatnika dla rzeczoznawców majątkowych szkolenia w ramach doskonalenia kwalifikacji zawodowych rzeczoznawców majątkowych jest zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, usługa organizacji przez podatnika szkolenia dla rzeczoznawców majątkowych jest zwolniona od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zgodnie z powołanym przepisem zwolnienie od podatku od towarów i usług obejmuje m.in. usługi kształcenia zawodowego prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

Szkolenie organizowane przez Zainteresowanego stanowi usługę kształcenia zawodowego bowiem przeprowadzane jest ono w ramach obowiązkowego doskonalenia kwalifikacji zawodowych rzeczoznawców majątkowych, a jego tematyka odpowiada wymogom programowym określonym w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 10 lipca 2010 r. w sprawie wymogów programowych dla kursów specjalistycznych, szkoleń lub seminariów. mających na celu doskonalenie kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości (Dz. U. Nr 127, poz. 859). Ustawodawca nakłada na rzeczoznawców majątkowych w art. 175 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomości obowiązek stałego doskonalenia kwalifikacji zawodowych, który w myśl § 8 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 10 lipca 2010 r. w sprawie doskonalenia kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości realizowany jest poprzez uczestnictwo w 24 godzinach edukacyjnych rocznie w seminariach, szkoleniach lub kursach specjalistycznych. Stałe doskonalenie kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, zgodnie z ustalonymi w ww. przepisach wymogami programowymi, jest niezbędne do prawidłowego i rzetelnego wykonywania działalności zawodowej w tym zakresie (art. 196 ust. 3 pkt 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami), a niewykonanie tego obowiązku obwarowane zostało sankcją odpowiedzialności zawodowej (art. 178 ust. 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami).

Szkolenie organizowane przez podatnika przeprowadzane jest w formie i na zasadach określonych w przepisach ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r., o gospodarce nieruchomościami oraz rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 10 lipca 2010 r. w sprawie doskonalenia kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości.

W tym stanie rzeczy zostają spełnione przestanki zwolnienia od podatku VAT wymienione w ww. art. 43 ust. 1 pkt 29.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy, świadczeniem usług, o którym mowa w art.. 5 ust. 1 pkt 1, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ( …).

Jak wynika z regulacji art. 41 ust. 1 ustawy stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie natomiast z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi, bądź zwolnienie od podatku.

Z dniem 1 stycznia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. nr 226, poz. 1476). Przepisy nowelizacji uchylają załącznik nr 4 do ustawy, zawierający wykaz usług zwolnionych od podatku, który w pozycji 7 wymieniał jako zwolnione usługi w zakresie edukacji (ex 80) i przenoszą uregulowania dotyczące tej tematyki do treści ustawy. Zasadnicze znaczenie ma w tym przypadku dodanie do art. 43 ustawy punktów 26-29, regulujących zwolnienia od podatku działalności edukacyjnej.

Przy określaniu zakresu zwolnień, które dotychczas były ujęte w załączniku nr 4 do ustawy, odstąpiono również od ich identyfikacji przy pomocy klasyfikacji statystycznych określając ich zakres z wykorzystaniem treści zapisów prawa unijnego i krajowego oraz orzecznictwa sądów. Zasadniczym powodem odstąpienia od stosowania klasyfikacji statystycznych przy określaniu zakresu zwolnień od podatku było zapewnienie pełniejszej implementacji przepisów unijnych, w szczególności Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. UE L z 2006 r., Nr 347, poz. 1 ze zm.).

Zgodnie z art. 132 ust. 1 lit. i ww. Dyrektywy, państwa członkowskie zwalniają kształcenie zawodowe lub przekwalifikowanie, łącznie ze świadczeniem usług i dostawą towarów ściśle z taką działalnością związanych, prowadzone przez odpowiednie podmioty prawa publicznego lub inne instytucje działające w tej dziedzinie, których cele uznane są za podobne przez dane państwo członkowskie.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo – rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym,

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

Podkreślić w tym miejscu należy, iż nie jest konieczne by usługa kształcenia była jednocześnie usługą w zakresie wychowania. Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy zwolnieniem od podatku mogą być objęte zarówno usługi w zakresie kształcenia, jak i usługi w zakresie wychowania. Zwolnienie określone w powyżej wskazanym przepisie ma zastosowanie wyłącznie do usług kształcenia wymienionych w zaświadczeniu właściwego organu o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych.

Natomiast w art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy postanowiono, iż zwalnia się od podatku usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:

  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytacje w rozumieniu przepisów o systemie oświaty – wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych

– oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.

W tym miejscu wskazać należy, iż w dniu 1 lipca 2006 r. weszły w życie przepisy rozporządzenia Rady (WE) nr 1777/2005 z dnia 17 października 2005 r. ustanawiającego środki wykonawcze do Dyrektywy 77/388/EWG w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. U. L. Nr 288 str. 1). Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 wiąże wszystkie państwa członkowskie i jest stosowane bezpośrednio. Oznacza to, iż przepisy tego rozporządzenia z dniem 1 lipca 2006 r. stają się częścią porządku prawnego, obowiązującego na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej, bez konieczności ich implementacji w drodze ustawy. Rozporządzenie Rady nr 1777/2005 przyjęte zostało w celu jednolitego stosowania przez wszystkie państwa członkowskie systemu podatku od wartości dodanej, opartego na postanowieniach Szóstej Dyrektywy rady z dnia 17 maja 1977 r. w sprawie harmonizacji przepisów Państw Członkowskich, dotyczących podatków obrotowych – wspólny system podatku wartości dodanej: ujednolicona podstawa opodatkowania (77/388/EEC ze zmianami).

Przepis art. 14 ww. rozporządzenia nr 1777/2005 wyjaśnia co należy rozumieć przez usługi kształcenia zawodowego i przekwalifikowania. W myśl tego przepisu usługi w zakresie kształcenia zawodowego i przekwalifikowania zapewniane na warunkach określonych w art. 13 część A ust. 1 lit. i Dyrektywy 77/388/EWG (analogiczne zwolnienie zawiera art. 132 ust. 1 lit. i obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej), obejmują nauczanie pozostające w bezpośrednim związku z branżą lub zawodem, tak samo jak nauczanie mające na celu uzyskanie lub uaktualnienie wiedzy do celów zawodowych. Czas trwania kursu w zakresie kształcenia zawodowego bądź przekwalifikowania nie ma znaczenia do tego celu.

Powołane wyżej przepisy art. 43 ust. 1 pkt 29 ustawy przewidują zwolnienie dla usług kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego prowadzonych w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją lub finansowane w całości ze środków publicznych. Należy w tym miejscu zwrócić uwagę, że na podstawie przepisu § 13 ust. 1 pkt 20 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649 ze zm.) obowiązującego do dnia 5 kwietnia 2011 r., zwolnione od podatku zostały również usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, finansowane w co najmniej 70% ze środków publicznych oraz świadczenie usług i dostawa towarów ściśle z tymi usługami związane.

Mając na uwadze powyższe wskazać należy, iż dla zastosowania przedmiotowych zwolnień istotne jest uznanie danej usługi za usługę kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania, a następnie spełnienie dodatkowych warunków wynikających z niniejszego przepisu, tj. prowadzenie danego szkolenia w formie i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach lub uzyskanie akredytacji na dany rodzaj szkolenia lub finansowanie danego szkolenia w całości ze środków publicznych lub też finansowanie danego szkolenia w co najmniej 70% ze środków publicznych.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca jest zarejestrowany od 2000 r. jako czynny podatnik podatku VAT. W ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy m.in. usługi w zakresie wyceny nieruchomości oraz edukacji pozaszkolnej, obejmującej organizację i przeprowadzenie szkoleń o tematyce związanej z szacowaniem nieruchomości. W dniu 30 grudnia 2010 r. Wnioskodawca zawarł umowę ze Stowarzyszeniem Rzeczoznawców Majątkowych Województwa, w której Stowarzyszenie powierzyło mu zorganizowanie szkolenia dla rzeczoznawców majątkowych (…). Szkolenie zostanie przeprowadzone na przełomie sierpnia i września 2011 r., a jego program zostanie uzgodniony z Ministrem Infrastruktury. Stowarzyszenie dokona rejestracji szkolenia zgodnie z obowiązującymi przepisami oraz wyda zaświadczenia dla jego uczestników.

Zainteresowany wskazał, iż stosownie do art. 175 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomości (Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 ze zm.) rzeczoznawcy majątkowi mają obowiązek stałego doskonalenia kwalifikacji zawodowych, a jedną z jego form stanowią, w myśl art. 196 ust. 2 ww. ustawy, szkolenia. Szkolenie dla rzeczoznawców majątkowych organizowane przez Wnioskodawcę będzie spełniać wymogi określone w rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 30 lipca 2010 r. w sprawie doskonalenia kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości (Dz. U. Nr 140, poz. 945), a udział w nim będzie podlegał zaliczeniu na poczet obowiązkowych godzin edukacyjnych doskonalenia zawodowego rzeczoznawców majątkowych.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowany podkreślił, iż:

  • nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty,
  • nie posiada zaświadczenia o wpisie do ewidencji szkół i placówek niepublicznych,
  • świadczonych przez niego usług nie można zaliczyć do usług w zakresie kształcenia i wychowania, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług,
  • nie uzyskał na świadczenie ww. usług akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Przedmiotowe usługi nie są finansowane ze środków publicznych.

Zgodnie z art. 175 ust. 2 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomości (Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 ze zm.) rzeczoznawca majątkowy jest zobowiązany do stałego doskonalenia kwalifikacji zawodowych.

W § 1 rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 30 lipca 2010 r. w sprawie doskonalenia kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomościami (Dz. U. Nr 140, poz. 945) określono:

  1. sposoby doskonalenia kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości,
  2. sposób dokumentowania spełnienia obowiązku doskonalenia kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości,
  3. kryteria oceny spełnienia obowiązku doskonalenia kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości,
  4. formy i zasady zgłaszania przez organizatorów doskonalenia programów seminariów, szkoleń lub kursów specjalistycznych, mających na celu doskonalenie kwalifikacji zawodowych oraz potwierdzania przez nich ich aktualności,
  5. formy i zasady prowadzenia i publikacji rejestru zgłoszonych programów seminariów, szkoleń lub kursów specjalistycznych, mających na celu doskonalenie kwalifikacji zawodowych,
  6. wzory dokumentów stosowanych w postępowaniu dotyczącym doskonalenia kwalifikacji zawodowych.

Odnosząc treść przytoczonych powyżej przepisów do opisu sprawy wskazać należy, iż świadczone przez Zainteresowanego usługi w zakresie kształcenia zawodowego rzeczoznawców majątkowych korzystają ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 29 lit. a ustawy, ponieważ świadczone usługi mają na celu kształcenie rzeczoznawców i świadczone (prowadzone) są w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, tj. ustawie z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomości (Dz. U. z 2010 r. Nr 102, poz. 651 ze zm.) oraz rozporządzeniu Ministra Infrastruktury z dnia 30 lipca 2010 r. w sprawie doskonalenia kwalifikacji zawodowych przez rzeczoznawców majątkowych, pośredników w obrocie nieruchomościami oraz zarządców nieruchomości (Dz. U. Nr 140, poz. 945).

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej przedstawionego stanu faktycznego, w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług szkoleniowych w zakresie wyceny nieruchomości. Natomiast w kwestii dotyczącej opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług szkoleniowych w zakresie wyceny nieruchomości, została wydana odrębna interpretacja indywidualna nr ILPP2/443-335/11-5/EN z dnia 13 maja 2011 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj