Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-230/11/CzP
z 6 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-230/11/CzP
Data
2011.05.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
brak prawa do odliczenia
dostawa towarów
obrót
podstawa opodatkowania
promocja
rabaty
sprzedaż premiowa


Istota interpretacji
prawo do odliczania podatku naliczonego przy nabyciu przez spółkę towarów sprzedawanych poniżej ceny zakupu



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 02 lutego 2011r. (data wpływu 11 lutego 2011r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczania podatku naliczonego przy nabyciu przez spółkę towarów sprzedawanych poniżej ceny zakupu – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 lutego 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczania podatku naliczonego przy nabyciu przez spółkę towarów sprzedawanych następnie w ramach promocji - poniżej ceny zakupu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest firmą prowadzącą działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej mebli. Oferta spółki skierowana jest do szerokiego grona klientów. W związku z prowadzoną działalnością w celu zachęcenia klientów do dokonywania zakupów w swoich sklepach spółka podejmuje różnego rodzaju działania promocyjne i reklamowe zmierzające w efekcie do zwiększenia wolumenu sprzedaży i przychodów spółki.

Celem przeprowadzanych promocji jest zachęcenie klientów do dokonywania większych zakupów w sklepach należących do jej sieci poprzez oferowanie klientom rabatów do cen towarów.

Promowanie towarów poprzez oferowanie rabatów jest działaniem szeroko rozpowszechnionym na rynku detalicznym. Promocje rabatowe w sklepach spółki są prowadzone często i mają charakter cykliczny.

Jednym z rodzajów promocji, jakie spółka ma zamiar organizować, jest sprzedaż towarów wcześniej przez spółkę nabytych, oferowanych dla klientów po znacznie obniżonej cenie promocyjnej. Zasady i warunki sprzedaży określone będą każdorazowo w regulaminie sprzedaży. Spółka zamierza wprowadzić specjalną ofertę promocyjną dla klientów, polegającą na:

  • możliwości zakupu określonego „towaru promocyjnego" po znacznie obniżonej cenie, tzw. „cenie promocyjnej” w przypadku spełnienia warunku zakupu przez nabywcę innych towarów niż „promocyjnych” za określoną w regulaminie promocji kwotę,
  • możliwości zakupu w pierwszym dniu działalności nowo otwartego sklepu przez pierwszych kilku (np. pięciu) klientów określonego towaru po znacznie obniżonej cenie, tzw. „cenie promocyjnej”, w przypadku spełnienia warunku zakupu przez nabywcę innych towarów niż „promocyjnych" za określoną w regulaminie promocji kwotę,
  • możliwości zakupu w pierwszym dniu działalności nowo otwartego sklepu przez pierwszych kilku (np. pięciu) klientów określonego towaru po znacznie obniżonej cenie, tzw. „cenie promocyjnej”.

Wprowadzenie tych promocji przez spółkę spowodowane jest dużą konkurencją na rynku i potrzebą dopasowywania oferty spółki do życzeń kontrahentów/klientów. Z tych względów, na skutek objęcia określonych towarów promocją, cena sprzedaży będzie obniżona nawet o około 99% np. do jednego złotego netto.

Spółka pragnie podkreślić, iż każdorazowa sprzedaż dokonana w ramach promocji dokumentowana będzie fakturą VAT (lub paragonem fiskalnym w przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych). Poszczególne faktury (paragony) mogą równocześnie dokumentować sprzedaż produktów zarówno po cenach standardowych, jak i po cenach promocyjnych. Co do zasady towary, których dotyczy promocja, ujmowane będą na fakturze (paragonie) w oddzielnych pozycjach.

Czynności podejmowane przez spółkę mają na celu zwiększenie wolumenu sprzedaży produktów spółki i są uzasadnione ekonomicznie i gospodarczo.

W związku ze sprzedażą promocyjną, spółka dla celów podatku dochodowego od osób prawnych, będzie rozpoznawać przychód w wysokości odpowiadającej cenie promocyjnej wykazanej na fakturze. Przykładowo, w przypadku sprzedaży towaru za 1 PLN netto, spółka rozpozna przychód podatkowy w wysokości 1 PLN. Jednocześnie spółka uzna za koszt uzyskania przychodów, wszystkie koszty poniesione w związku z zakupem sprzedawanych w ramach promocji towarów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym powyżej stanie faktycznym spółka prawidłowo dokona odliczenia podatku naliczonego od zakupu sprzedawanych w ramach promocji towarów dla celów rozliczeń podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy spółce przysługuje prawo do odliczenia VAT-u naliczonego od towarów sprzedawanych po cenie promocyjnej.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikom przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, w takim zakresie, w jakim nabyte usługi i towary są wykorzystywane do wykonywania przez podatników czynności opodatkowanych.

Spółka nabywa towary w celu ich sprzedaży swoim kontrahentom/klientom. Zatem nie ulega wątpliwości, iż zakupy towarów i usług służących działalności handlowej prowadzonej przez spółkę są zakupami związanymi iz prowadzonym przedsiębiorstwem, a udzielone rabaty będą miały na celu zintensyfikowanie przychodu spółki. Zatem wskazane powyżej usługi i towary są wykorzystywane do wykonywania przez spółkę czynności opodatkowanych. W rezultacie, ma ona prawo do pełnego odliczenia VAT-u naliczonego związanego z tymi usługami oraz towarami. Ustawa o VAT nie przewiduje regulacji, które ograniczałyby zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z tym, że podatnik będzie dokonywał sprzedaży towarów po „cenach promocyjnych” (np. uwzględniających udzielony nabywcy rabat). Zatem prawo do odliczenia w analizowanej sytuacji nie ulega ograniczeniu.

W rezultacie w przypadku nabycia towarów związanych z promocyjną sprzedażą swojego asortymentu, spółka będzie zachowywać prawo do pełnego odliczenia naliczonego VAT-u.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust.17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m. in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy o VAT obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20 (przypadek ten nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie).

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi. Zrealizowanie prawa do odliczenia możliwe jest wyłącznie przez podatników zarejestrowanych jako „podatnicy VAT czynni”, poprzez złożenie deklaracji VAT-7.

Z przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego wynika, że nabywa on towary w celu ich sprzedaży swoim kontrahentom/klientom. Zatem nie ulega wątpliwości, iż dokonywane przez Wnioskodawcę zakupy towarów służą prowadzonej przez niego działalności opodatkowanej. Bez znaczenia pozostaje fakt, iż przedmiotowe towary sprzedawane będą po uwzględnieniu rabatów obniżających podstawę opodatkowania (niekiedy nawet znacznie poniżej wartości nabycia). Ustawa o VAT nie przewiduje bowiem regulacji, które ograniczałyby zakres prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z tym, że podatnik dokonuje sprzedaży towarów po cenach promocyjnych. W konsekwencji powyższego, stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawcy przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów nabywanych w celu ich dalszej odsprzedaży – wykorzystania do czynności opodatkowanych.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj