Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1867/10-4/MN
z 22 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1867/10-4/MN
Data
2011.02.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Zwrot podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dofinansowanie
odzyskanie podatku
odzyskanie podatku
podatek od towarów i usług
podatek od towarów i usług
projekt pomocowy
projekt pomocowy
sprzedaż opodatkowana
sprzedaż opodatkowana


Istota interpretacji
Czy jako Beneficjent Pomocy (uczestnik) projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, mając na uwadze art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, może odzyskać podatek VAT od dofinansowanych zakupów celem pokrycie wydatków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą ?



Wniosek ORD-IN 393 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 16 listopada 2010 r. (data wpływu 22 listopada 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 stycznia 2011 r. (data wpływu 31 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z zakupami dofinansowanymi z Europejskiego Funduszu Społecznego na pokrycie wydatków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odzyskania podatku naliczonego w związku z zakupami dofinansowanymi z Europejskiego Funduszu Społecznego na pokrycie wydatków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 28 stycznia 2011 r. (data wpływu 31 stycznia 2011 r.) o doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą od dnia 2 października 2010 r. i zajmuje się produkcją oraz handlem kart okolicznościowych i zaproszeń oraz dodatków ślubnych. Bierze udział w projekcie realizowanym w ramach Działania 6.2 POKL. Zarejestrowała się jako płatnik podatku VAT od początku prowadzenia działalności gospodarczej. Obecnie realizuje zakupy w ramach założonej inwestycji dofinansowanej z Europejskiego Funduszu Społecznego. Zainteresowana będzie składała deklaracje VAT-7 za miesiąc październik 2010 r., w której zamierza wnioskować o zwrot podatku VAT. W przypadku niekorzystnej dla niej interpretacji podatek ten zostanie zwrócony do urzędu skarbowego. Taki sposób postępowania związany jest z terminem, w którym może odzyskać podatek VAT oraz z 3-miesięcznym okresem oczekiwania na wydanie indywidualnej interpretacji. Ponadto, Wnioskodawczyni zapoznała się z interpretacją Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, na podstawie którego zamierza przeznaczyć całą kwotę uzyskaną w wyniku zwrotu zapłaconego podatku VAT na pokrycie wydatków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

W uzupełnieniu do wniosku Zainteresowana wskazała, iż jest czynnym podatnikiem VAT. Towary i usługi jakie zamierza nabywać w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych i będą nabywane na fakturę VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy jako Beneficjent Pomocy (uczestnik) projektu współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Społecznego, mając na uwadze art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, Wnioskodawczyni może odzyskać podatek VAT od dofinansowanych zakupów celem pokrycia wydatków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą...

Zdaniem Wnioskodawczyni, po zapoznaniu się z ustawą z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, mając na uwadze art. 86 ust. 1 ww. ustawy oraz interpretację Ministerstwa Rozwoju Regionalnego może ubiegać się o zwrot zapłaconego podatku VAT celem pokrycia wydatków związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Jak stanowi art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Powyższe wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z opisu przedstawionego we wniosku wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji oraz handlu kartami okolicznościowymi i zaproszeniami oraz dodatkami ślubnymi. Jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Bierze udział w projekcie realizowanym w ramach Działania 6.2 POKL. Obecnie realizuje zakupy w ramach założonej inwestycji dofinansowanej z Europejskiego Funduszu Społecznego. Zainteresowana będzie składała deklaracje VAT-7 za miesiąc październik 2010 r., w której zamierza wnioskować o zwrot podatku VAT. W przypadku niekorzystnej dla niej interpretacji podatek ten zostanie zwrócony do urzędu skarbowego. Taki sposób postępowania związany jest z terminem, w którym może odzyskać podatek VAT oraz z 3-miesięcznym okresem oczekiwania na wydanie indywidualnej interpretacji. Towary i usługi, które zamierza nabywać w ramach realizacji projektu będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych i będą nabywane na fakturę VAT.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W przedmiotowej sprawie warunek ten zostanie spełniony, gdyż towary i usługi nabywane w ramach realizacji projektu będą związane z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem, Zainteresowana będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych z tytułu realizacji projektu.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Stosownie do art. 87 ust. 2 ustawy, zwrot różnicy podatku, z zastrzeżeniem ust. 6, następuje w terminie 60 dni od dnia złożenia rozliczenia przez podatnika na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, wskazane w zgłoszeniu identyfikacyjnym, o którym mowa w odrębnych przepisach (…).

Podsumowując, Wnioskodawczyni będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki, które będą ponoszone przez nią w związku z realizacją przedmiotowego projektu, ponieważ będą spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy. Jednocześnie, Zainteresowanej będzie przysługiwała możliwość ewentualnego zwrotu różnicy tego podatku na rachunek bankowy, o ile wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad podatkiem należnym.

Końcowo należy wskazać, iż analiza załączników dołączonych do wniosku o wydanie interpretacji w indywidualnej sprawie nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny załączników dołączonych do wniosku, a niniejszą interpretację wydano jedynie w oparciu o zdarzenie przyszłe w nim przedstawione.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj