Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-93/11-9/AO
z 12 kwietnia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-93/11-9/AO
Data
2011.04.12


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
koszty uzyskania przychodów
płatnik
płatnik
składki na ubezpieczenia społeczne
składki na ubezpieczenia społeczne


Istota interpretacji
Czy czynności Wnioskodawczyni opisane powyżej są poprawne jako podatnika PIT, tj. ujęcia w koszty uzyskania przychodów składek na ubezpieczenia społeczne w miesiącu ich poniesienia, tj. za rok podatkowy 2010?



Wniosek ORD-IN 541 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2, § 6 i § 10 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 24 stycznia 2011 r. (według daty wpływu do Biura KIP w Lesznie), uzupełnionym w dniach 18 marca 2011 r. oraz 1 i 4 kwietnia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie kosztów uzyskania przychodów - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 stycznia 2011 r. do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika oraz w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

Pismem z dnia 20 stycznia 2011 r. nr 1462/IPA/071-3/11-2/MM Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie - działając na podstawie art. 170 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa, stosownie do § 1 i § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 grudnia 2008 r., zmieniającego rozporządzenie w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 236, poz. 1632) - przekazał, celem załatwienia zgodnie z właściwością, wniosek Pani X Dyrektorowi Izby Skarbowej w Poznaniu.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych określonych w art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, w związku z czym pismem z dnia 3 marca 2011 r. nr ILPB1/415-93/11-2/AO wezwano Wnioskodawczynię do usunięcia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania pod rygorem pozostawienia podania bez rozpatrzenia.

Wezwanie skutecznie doręczono w dniu 7 marca 2011 r., natomiast w dniu 18 marca 2011 r. Wnioskodawczyni uzupełniła ww. wniosek (nadano w polskiej placówce pocztowej w dniu 14 marca 2011 r.).

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Na skutek kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych - ostateczna wersja protokołu xx październik 2010 r., kontrola dotyczyła okresu 2007-2009 - organ kontroli uznał, że umowy o dzieło dotyczące kilku osób za ww. okres nie spełniają swych wymagań i faktycznie kwalifikują się jako umowy o pracę.

Umowy o dzieło nie podlegają składkom na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. ZUS naliczył je wyznaczając termin na dokonanie samokorekty pokontrolnej z możliwością ewentualnego odwołania. Ze środka zaskarżenia Wnioskodawczyni nie skorzystała i w ustawowym terminie dokonała korekt deklaracji ZUS, jednocześnie dokonała zapłaty zaległych składek, a w najbliższym czasie dokona zapłaty odsetek od zaległości.

Aktualnie jako płatnik podatku dochodowego, Wnioskodawczyni zamierza dokonać stosownych korekt w rozliczeniach zaliczek PIT-4 za poszczególne miesiące, sporządzić korekty deklaracji PIT-4R, następnie korekty PIT-11, doręczyć je pracownikom i właściwym urzędom skarbowym, a następnie poinformować pracowników o konieczności dokonania stosownych korekt w ich PIT-ach rocznych (obiecując pomoc w ich sporządzeniu).

Składki społeczne bez odsetek wynikające z korekt ZUS Zainteresowana zaliczyła w koszty uzyskania przychodów za 2010 rok, w momencie poniesienia wydatku, tj. w miesiącu zapłaty.

W uzupełnieniu wniosku Zainteresowana wskazała, że w wyniku kontroli ZUS wartość umowy o dzieło brutto sprzed kontroli ZUS stała się wartością brutto umowy o pracę, w wyniku czego podstawowej zmianie uległy wartości podatku dochodowego kosztem składki na ubezpieczenia zdrowotne, co ma ścisły związek ze zmianą danych w indywidualnych informacjach PIT-11, jak i zbiorczych PIT-4R za poszczególne okresy, tj. lata 2007, 2008 i 2009.

Składki, które powinny być pokryte z dochodu osób zatrudnionych z własnych środków zostały w całości pokryte z dochodów Wnioskodawczyni (płatnika). Z orzecznictwa dotyczącego sporów w tym zakresie przed sądem pracy wynika, że praktycznie nie ma szans na wyegzekwowanie tych składek od pracowników, stąd Wnioskodawczyni nie zamierzała ich dochodzić, a więc osoby te nie dokonają ich zwrotu, a więc w PIT-11 nie zostałyby one im uwzględnione.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

Czy czynności Wnioskodawczyni opisane powyżej są poprawne jako podatnika PIT, tj. ujęcia w koszty uzyskania przychodów składek na ubezpieczenia społeczne w miesiącu ich poniesienia, tj. za rok podatkowy 2010...

Treść pytania wynika z uzupełnienia wniosku.

Zdaniem Wnioskodawczyni, Jej czynności opisane powyżej są poprawne jako podatnika podatku PIT, tj. ujęcia w koszty uzyskania przychodów składek na ubezpieczenia społeczne w miesiącu ich poniesienia, tj. za rok podatkowy 2010.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zasady kwalifikowania wydatków do kosztów uzyskania przychodów określa art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), zgodnie z którym kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23.

Kosztami uzyskania przychodu są zatem wszelkie racjonalne i gospodarczo uzasadnione wydatki związane z prowadzoną działalnością gospodarczą. Z oceny związku z prowadzoną działalnością winno wynikać, iż poniesiony wydatek obiektywnie może się przyczynić do osiągnięcia przychodów z danego źródła. Aby zatem wydatek mógł być uznany za koszt uzyskania przychodu winien, w myśl powołanego przepisu spełniać łącznie następujące warunki:

  • pozostawać w związku przyczynowo-skutkowym z przychodem lub źródłem przychodu i być poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodu,
  • nie znajdować się na liście kosztów nieuznawanych za koszty uzyskania przychodów, wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych,
  • być właściwie udokumentowany.

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, iż na skutek kontroli ZUS - organ kontroli uznał, że umowy o dzieło dotyczące kilku osób za okres 2007-2009 nie spełniają swych wymagań i faktycznie kwalifikują się jako umowy o pracę. Umowy o dzieło nie podlegają składkom na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne. ZUS naliczył je wyznaczając termin na dokonanie samokorekty pokontrolnej z możliwością ewentualnego odwołania. Wnioskodawczyni dokonała korekt deklaracji ZUS, jednocześnie dokonała zapłaty zaległych składek. Składki, które powinny być pokryte z dochodu osób zatrudnionych, zostały w całości pokryte z dochodów Wnioskodawczyni (płatnika). Składki społeczne bez odsetek wynikające z korekt ZUS Zainteresowana zaliczyła w koszty uzyskania przychodów za 2010 rok, w momencie poniesienia wydatku, tj. w miesiącu zapłaty.

Zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 55 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów niewypłaconych, niedokonanych lub niepostawionych do dyspozycji wypłat, świadczeń oraz innych należności z tytułów określonych w art. 12 ust. 1 i 6, art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz w art. 18, świadczeń pieniężnych z tytułu odbywania praktyk absolwenckich, o których mowa w ustawie z dnia 17 lipca 2009 r. o praktykach absolwenckich (Dz. U. Nr 127, poz. 1052), a także zasiłków pieniężnych z ubezpieczenia społecznego wypłacanych przez zakład pracy, z zastrzeżeniem art. 22 ust. 6ba.

Stosownie do treści art. 22 ust. 6ba ww. ustawy, należności z tytułów, o których mowa w art. 12 ust. 1 i 6, oraz zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego wypłacane przez zakład pracy stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu, za który są należne, pod warunkiem że zostały wypłacone lub postawione do dyspozycji w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony. W przypadku uchybienia temu terminowi do należności tych stosuje się art. 23 ust. 1 pkt 55.

W myśl natomiast art. 23 ust. 1 pkt 55a cyt. ustawy, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów nieopłaconych do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych składek, z zastrzeżeniem pkt 37 oraz art. 22 ust. 6bb, określonych w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w części finansowanej przez płatnika składek.

Z treści art. 22 ust. 6bb ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż składki z tytułu należności, o których mowa w ust. 6ba, określone w ustawie z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2007 r. Nr 11, poz. 74 ze zm.), w części finansowanej przez płatnika składek, składki na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych, z zastrzeżeniem art. 23 ust. 1 pkt 37, stanowią koszty uzyskania przychodów w miesiącu, za który należności te są należne, pod warunkiem, że składki zostaną opłacone:

  1. z tytułu należności wypłacanych lub postawionych do dyspozycji w miesiącu, za który są należne - w terminie wynikającym z odrębnych przepisów,
  2. z tytułu należności wypłacanych lub postawionych do dyspozycji w miesiącu następnym, w terminie wynikającym z przepisów prawa pracy, umowy lub innego stosunku prawnego łączącego strony - nie później niż do 15 dnia tego miesiąca.

W przypadku uchybienia tym terminom do składek tych stosuje się art. 23 ust. 1 pkt 55a i ust. 3d.

Powołane artykuły wskazują więc na możliwości zaliczenia przez Wnioskodawczynię do kosztów uzyskania przychodów zaległych składek na ubezpieczenie społeczne w części finansowanej przez pracodawcę (płatnika) jak i opłaconych za pracowników, w miesiącu, w którym zostały faktycznie zapłacone.

Należy zauważyć, iż zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 59 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów dodatkowej opłaty wymierzanej przez Zakład Ubezpieczeń Społecznych na podstawie przepisów o systemie ubezpieczeń społecznych.

Przy czym na podstawie art. 23 ust.1 pkt 14 i 18 ww. ustawy, kosztem tym nie mogą być również:

  • koszty egzekucyjne związane z niewykonaniem zobowiązań,
  • odsetki za zwłokę z tytułu nieterminowych wpłat należności budżetowych i innych należności, do których stosuje się przepisy Ordynacji podatkowej.

Reasumując, czynności Wnioskodawczyni jako podatnika podatku PIT polegające na ujęciu w koszty uzyskania przychodów składek na ubezpieczenia społeczne w miesiącu ich poniesienia, tj. za rok podatkowy 2010, są poprawne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że w dniu 12 kwietnia 2011 r. wydano odrębną interpretację indywidualną dotyczącą podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika nr ILPB1/415-93/11-8/AO.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj