Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-111/11/ICz
z 28 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-111/11/ICz
Data
2011.01.28



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
deklaracja korygująca
deklaracje
faktura korygująca
obniżenie podatku należnego
ugoda sądowa


Istota interpretacji
Dokonanie korekty deklaracji VAT-7 za lipiec 2008r.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko, Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 października 2010r. (data wpływu do tut. organu 18 października 2010r), uzupełnionym pismem z dnia 10 stycznia 2011r. (data wpływu 17 stycznia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dokonania korekty deklaracji VAT-7 za lipiec 2008r. – jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 12 października 2010r. wpłynął ww. wniosek, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług m. in. w zakresie możliwości dokonania korekty deklaracji VAT-7 za lipiec 2008r.

W dniu 17 stycznia 2011r. wpłynęło do tut. organu, jako uzupełnienie do ww. wniosku, pismo Wnioskodawcy z dnia 10 stycznia 2011r., będące odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 4 stycznia 2011r. znak: IBPP2/443-851/10/ICz, IBPBI/1/415-1063/10/BK.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 9 sierpnia 2006r. Wnioskodawca zawarł z Gminą M. umowę opracowania dokumentacji projektowo - kosztowej i formalno prawnej na budowę sieci wodociągowej wraz z przyłączami i obiektami towarzyszącymi za wynagrodzeniem ryczałtowym w wysokości 347.700 zł. Termin realizacji umowy określono na 30.12.2007r.

Wobec opóźnień w pracach, dopiero w dniu 28.07.2008r. Wnioskodawca wystawił fakturę VAT końcową nr 33/07/08 na kwotę 69.540 zł. brutto. Od powyższej kwoty Wnioskodawca odprowadził podatek VAT oraz została ona ujęta w całości w zeznaniu podatkowym Wnioskodawcy za 2008r.

W odpowiedzi na fakturę Wnioskodawcy Gmina M. sporządziła notę księgową z dnia 28.07.2008r. na sumę 127.258,20 zł. tytułem kar umownych za opóźnienie.

IV. Wnioskodawca następnie skierował sprawę na drogę postępowania sądowego przeciwko Gminie o zapłatę z faktury VAT oraz prac dodatkowych, łącznie na kwotę 99.430 zł.
V. W wyniku zawartej ugody do sygn. akt IC 3220/08 przed Sądem Okręgowym w K. w dniu 7.09.2010r. Gmina M. zobowiązała się zapłacić Wnioskodawcy z faktury VAT obniżoną kwotę 6100 zł. brutto.

W piśmie uzupełniającym Wnioskodawca wyjaśnił, iż Gmina zobowiązała się ugodą sądową do zapłaty kwotę 6.100,00 (brutto) za FV Nr.33/07/2008.

Przyczyną odmowy zapłaty a następnie obniżenie kwoty określonej na FV 33/07/2008 było zdaniem Gminy M. opóźnienie w oddaniu projektu, co jest faktem, jednak opóźnienie to powstało wyłącznie z winy Gminy M. gdyż nie dostarczono w terminie Wnioskodawcy Decyzji Lokalizacyjnej i Środowiskowej do czego Gmina była zobligowana przepisami Prawa Budowlanego oraz przepisami Kodeksu Cywilnego (art. 640).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy po wystawieniu faktury korygującej Wnioskodawca powinien dokonać korekty deklaracji VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, w zaistniałym stanie faktycznym i prawnym jako wykonawca i dostawca zamówionego dzieła zobowiązany jest wystawić na rzecz Gminy odpowiednią fakturę korygującą do faktury VAT: 33/07/08 dn. 28.07.2008r., w związku z obniżeniem uzgodnionej ceny za wykonanie przedmiotu zamówienia i dostarczyć fakturę korygującą Gminie M.

Po wystawieniu faktury korygującej wnioskodawca powinien również dokonać korekty deklaracji VAT za okres 07/2008 zgodnie z art. 81 i 81b - Ordynacji podatkowej.

W piśmie uzupełniającym Wnioskodawca powtórzył swoje stanowisko i wskazał, iż Wnioskodawca winien dokonać korekty deklaracji VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Na podstawie art. 29 ust. 4a ustawy, w przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

W myśl art. 99 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

Jak wynika z art. 103 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy są obowiązani, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 33 i 33b.

W myśl art. 108 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku, gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty.

Ustawa Ordynacja podatkowa zawiera ogólne zasady korygowania deklaracji, także dotyczące deklaracji składanych dla potrzeb rozliczenia podatku od towarów i usług, niezależnie od regulacji zawartych w samej ustawie o VAT.

Zgodnie z art. 81 § 1 tej ustawy, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty – art. 81 § 2 powołanej ustawy.

Korekta deklaracji ma na celu poprawienie błędu, który został popełniony przy poprzednim jej sporządzeniu. Może ona dotyczyć każdej pozycji deklaracji, np.: określenia wysokości zobowiązania podatkowego, wysokości kwoty zwrotu podatku oraz innych danych zawartych w treści deklaracji (np.: adresu, nr NIP) – o ile odrębne przepisy nie stanowią inaczej. Skorygowanie deklaracji polega na ponownym – poprawnie już – wypełnieniu jej formularza, z zaznaczeniem, iż w tym przypadku mamy do czynienia z korektą uprzednio złożonej już deklaracji. Skorzystanie przez podatnika z wprowadzonej przez ustawodawcę instytucji korekty deklaracji powoduje, że złożona przez niego deklaracja korygująca zastępuje pierwotną (korygowaną) deklarację i pociąga za sobą skutki prawne, pozbawiające jednocześnie pierwotną deklarację mocy prawnej.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca w dniu 9 sierpnia 2006r. zawarł z Gminą M. umowę opracowania dokumentacji projektowo - kosztowej i formalno prawnej na budowę sieci wodociągowej wraz z przyłączami i obiektami towarzyszącymi za wynagrodzeniem ryczałtowym w wysokości 347.700 zł. Termin realizacji umowy określono na 30.12.2007r. Wobec opóźnień w pracach, dopiero w dniu 28.07.2008r. Wnioskodawca wystawił fakturę VAT końcową nr 33/07/08 na kwotę 69.540 zł. brutto. Od powyższej kwoty Wnioskodawca odprowadził podatek VAT oraz została ona ujęta w całości w zeznaniu podatkowym Wnioskodawcy za 2008r. W odpowiedzi na fakturę Wnioskodawcy Gmina M. sporządziła notę księgową z dnia 28.07.2008r. na sumę 127.258,20 zł. tytułem kar umownych za opóźnienie. Wnioskodawca następnie skierował sprawę na drogę postępowania sądowego przeciwko Gminie M. o zapłatę z faktury VAT 33/07/2008 oraz prac dodatkowych, łącznie na kwotę 99.430 zł. W wyniku zawartej ugody do sygn. akt IC 3220/08 przed Sądem Okręgowym w K. w dniu 7.09.2010r. Gmina M. zobowiązała się zapłacić Wnioskodawcy z faktury VAT 33/07/2008 obniżoną kwotę 6100 zł. brutto.

Wnioskodawca wyjaśnił, iż Gmina M. zobowiązała się ugodą sądową do zapłaty kwotę 6.100,00 (brutto) za FV Nr.33/07/2008. Przyczyną odmowy zapłaty a następnie obniżenie kwoty określonej na FV 33/07/2008 było zdaniem Gminy M. opóźnienie w oddaniu projektu, co jest faktem, jednak opóźnienie to powstało wyłącznie z winy Gminy M. gdyż nie dostarczono w terminie Wnioskodawcy Decyzji Lokalizacyjnej i Środowiskowej do czego Gmina była zobligowana przepisami Prawa Budowlanego oraz przepisami Kodeksu Cywilnego.

Wnioskodawca prawidłowo zatem wykazał, pierwotną fakturę w rozliczeniu za lipiec 2008r. Dopiero późniejsze zdarzenia spowodowały konieczność wystawienia faktury korygującej, a to oznacza, że rozliczenie VAT za lipiec 2008r. nie wymaga korekty z powodów podanych przez Wnioskodawcę.

Odnosząc przedstawiony stan prawny do opisanego zdarzenia przyszłego należy stwierdzić, iż Wnioskodawca nie ma możliwości skorygowania obrotu w pierwotnej deklaracji i wykazania w ten sposób nadpłaty w podatku VAT.

Obniżenie kwoty wynagrodzenia za usługę i kwoty podatku VAT, odbędzie się na podstawie faktury korygującej, którą po otrzymaniu potwierdzenia jej odbioru, Wnioskodawca winien rozliczyć na bieżąco w składanej deklaracji VAT-7.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy, iż po wystawieniu faktury korygującej powinien również dokonać korekty deklaracji VAT za lipiec 2008, należało uznać za nieprawidłowe.

Ocena stanowiska Wnioskodawcy dotycząca zagadnienia objętego pytaniem nr 1 będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Ponadto informuje się, iż w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Ponadto, w sprawie będącej przedmiotem wniosku należy zwrócić uwagę, iż analiza załączników dołączonych do wniosku nie mieści się w ramach określonych w art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.), zgodnie z którym minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). W związku z powyższym Minister Finansów nie jest uprawniony do oceny prawnej załączników dołączonych przez Zainteresowanego.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Rzeszowie, ul. Kraszewskiego 4a, 35-016 Rzeszów, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj