Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1114/10/BJ
z 9 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-1114/10/BJ
Data
2011.02.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
kanalizacja
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU)
stawki podatku


Istota interpretacji
Zakres określenia stawki podatku VAT dla usług polegających, na utrzymaniu drożności i bezawaryjności sieci kanalizacyjnej.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 4 listopada 2010 r. (data wpływu 15 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla usług polegających, na utrzymaniu drożności i bezawaryjności sieci kanalizacyjnej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 listopada 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie określenia stawki podatku VAT dla usług polegających, na utrzymaniu drożności i bezawaryjności sieci kanalizacyjnej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Prowadzi działalność gospodarczą, której przedmiotem jest miedzy innymi:


  1. pobór, uzdatnianie i dostarczanie wody mieszczące się w grupowaniu PKWiU 41.00.2;
  2. odprowadzanie i oczyszczanie ścieków mieszczące się w grupowaniu PKWiU 90.0.


W zakresie wskazanym w punkcie 2 Spółka stosuje stawkę podatku od towarów i usług w wysokości 7%, wskazaną w poz. 153 zał. nr 3 do ustawy. Do podstawowych obowiązków Spółki w ramach omawianego rodzaju usługi należy odbiór ścieków od dostawcy za pomocą sieci kanalizacyjnej oraz zapewnienie jej bezawaryjnego działania. Spółka utrzymuje drożność sieci kanalizacyjnej poprzez m.in. usuwanie nagromadzonych osadów, prztykanie rur, czyszczenie studzienek kanalizacyjnych i wpustów ulicznych. Prace te Spółka wykonuje przy pomocy specjalistycznego sprzętu. Usługi te wykonywane są:


  • na rzecz dostawców ścieków komunalnych, w sytuacji kiedy Spółka pozostaje dzierżawcą eksploatowanych sieci na podstawie umów zawartych z gminą,
  • na rzecz innych zleceniodawców (osób fizycznych i prawnych) w sytuacji, kiedy Spółka nie jest ani dzierżawcą, ani właścicielem sieci.


Wszystkie wykazane powyżej usługi mają ten sam zakres rzeczowy świadczenia i wykonywane są w oparciu o ten sam sprzęt specjalistyczny i zespoły pracownicze.

Usługi wymienione w pozycji 153 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, mieszczące się w grupowaniu PKWiU 90.0 objęte zastały stawką podatku VAT w wysokości 7%. Utrzymanie drożności i czyszczenie systemów kanalizacyjnych zaliczane jest do kategorii bieżącej obsługi i konserwacji istniejącej sieci kanalizacyjnej i mieści się w grupowaniu PKWiU 90.01.11 – „usługi w zakresie gromadzenia, odprowadzania i oczyszczania ścieków”. Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie uzależniają zastosowania stawki podatku ani od statusu dostawcy ścieków, ani od faktu, kto w danym przypadku jest dysponentem sieci.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Jaką stawką podatku VAT powinny być opodatkowane usługi polegające na bieżącej eksploatacji i utrzymaniu systemów kanalizacyjnych dzierżawionych przez Spółkę od gminy oraz te same co do rodzaju usługi wykonywane na sieciach, które nie są dzierżawione przez Spółkę, świadczone na rzecz podmiotów gospodarczych i osób fizycznych...


Zdaniem Spółki świadczenie przedmiotowych usług powinno być opodatkowane według 7% stawki podatku VAT. Spółka uważa, że wskazana stawka podatku dotyczy wszystkich usług mieszczących się w PKWiU w grupowaniu 90.0, bez dodatkowych warunków co do dostawcy ścieków i dysponenta sieci.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 - w świetle art. 7 ust. 1 powołanej ustawy - rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast pojęcie świadczenia usług zostało określone w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

W oparciu o obowiązujący do dnia 31 grudnia 2010 r. art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Dla celów klasyfikacji usług na gruncie przepisów ustawy o podatku od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosowało się się, na mocy § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.), przepisy rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.).

Stosownie do treści art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 41 ust. 2 cyt. ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług, w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2010 r., stanowiącym wykaz towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7%, ustawodawca w poz. 153 wymienił usługi oznaczone symbolem PKWiU 90.0 „usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne”.

Wskazać należy, iż na podstawie z art. 146a pkt 2 ustawy, wprowadzonym na mocy art. 19 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), zmienionym treścią art. 9 pkt 1 ww. ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r., w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

Przy czym, stosownie do przepisu art. 1 pkt 17 lit. a) ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476), od dnia 1 stycznia 2011 r. w załączniku nr 3 do ustawy tytuł drugiej kolumny otrzymuje brzmienie „Symbol PKWiU 2008”. Tym samym, obowiązująca dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług, wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. zostaje zastąpiona PKWiU stanowiącą załącznik do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU).

Z okoliczności sprawy wynika, że Spółka świadczy usługi, polegające na odbiorze ścieków od dostawcy za pomocą sieci kanalizacyjnej i zapewnieniu jej bezawaryjnego działania poprzez utrzymanie drożności, czyszczenie systemów kanalizacyjnych dostawców ścieków komunalnych oraz innych zleceniodawców, w tym osób fizycznych i prawnych. Spółka wskazała, że wykonywane czynności utrzymania drożności i czyszczenia systemów kanalizacyjnych mieszczą się w grupowaniu PKWiU 90.01.11.

Zatem biorąc pod uwagę powołane przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz przedstawiony we wniosku stan faktyczny, stwierdzić należy, że o ile świadczone przez Spółkę czynności utrzymania drożności i czyszczenia systemów kanalizacyjnych mieszczą się w PKWiU w grupowaniu 90.0, zgodnie z obowiązującą do dnia 31 grudnia 2010 r. dla celów podatku VAT Polską Klasyfikacją Wyrobów i Usług z 1997 r., a podana klasyfikacja jest prawidłowa – to do dnia 31 grudnia 2010 r. podlegały opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT, w oparciu o art. 41 ust. 2 cyt. ustawy, w związku z załącznikiem nr 3 do powołanej ustawy, gdzie w poz. 153 ustawodawca wymienił usługi należące do grupy oznaczonej symbolem PKWiU 90.0 „usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów, usługi sanitarne i pokrewne”.

Należy zaznaczyć, że zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 roku w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11), zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług. W związku z tym niniejszej interpretacji udzielono wyłącznie w oparciu o klasyfikację przedstawioną we wniosku.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska nr 10, 870-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj