Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-996/10/BW
z 10 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-996/10/BW
Data
2011.03.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
dokumentacja
dokumentacja
premia pieniężna
premia pieniężna
świadczenie usług
świadczenie usług


Istota interpretacji
Opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz dokumentowanie otrzymywanych przez Wnioskodawcę od dostawców zagranicznych premii pieniężnych z tytułu zrealizowania określonego poziomu zakupów w danym okresie rozliczeniowym (tzw. bonusów marketingowych)



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 listopada 2010r. (data wpływu 30 listopada 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 14 stycznia 2011r. (data wpływu 18 stycznia 2011r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz dokumentowania otrzymywanych przez Wnioskodawcę od dostawców zagranicznych premii pieniężnych z tytułu zrealizowania określonego poziomu zakupów w danym okresie rozliczeniowym (tzw. bonusów marketingowych) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2010r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz dokumentowania, otrzymywanych przez Wnioskodawcę od dostawców zagranicznych, m. in., premii pieniężnych z tytułu zrealizowania określonego poziomu zakupów w danym okresie rozliczeniowym (tzw. bonusów marketingowych).

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 stycznia 2011r. (data wpływu 18 stycznia 2011r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 3 stycznia 2011r. znak: IBPP2/443-996/10/BW.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca jest spółką handlową zajmującą się dystrybucją artykułów biurowych i szkolnych, w tym sprowadzanych z Unii Europejskiej oraz spoza niej. W ramach prowadzonej działalności otrzymuje od swoich dostawców zagranicznych dwa rodzaje premii:

  1. tzw. bonusy marketingowe, czyli premie pieniężne z tytułu zrealizowania określonego poziomu zakupów w danym okresie rozliczeniowym (miesięcznym, kwartalnym, półrocznym, rocznym),
  2. tzw. budżety marketingowe, czyli środki przeznaczone na pokrycie działań marketingowych i promocyjnych.

Wartość premii jest w obu przypadkach ustalana, jako procent od łącznej wartości zakupów dokonanych w danym okresie rozliczeniowym.

W pierwszym przypadku przyznany bonus jest jednak zależny tylko od wartości zakupów u kontrahenta, bez żadnych dodatkowych warunków. Dostawca nie wnika, na jakie cele Wnioskodawca przeznacza otrzymane środki. Interesuje go tylko maksymalizacja sprzedaży.

W drugim przypadku otrzymanie premii jest uzależnione od wykonania i rozliczenia się z dodatkowych działań takich jak: akcje promocyjne, prezentacja produktów w katalogach i na targach branżowych oraz szeregu innych działań marketingowych.

Otrzymywane premie nie są związane z konkretną dostawą towaru zakupionego przez Wnioskodawcę, ale są wynikiem całego obrotu w danym okresie obliczeniowym (ilość dostaw nie jest z góry określona, dostawy następują według bieżących zamówień). Wysokość przyznanego bonusu jest najczęściej zmienna w zależności od poziomu zrealizowanego obrotu, np. przyznana premia to 10% od obrotu pow. 2000 euro dodatkowo 5%.

Rodzaj otrzymanej premii oraz jej wysokość nie wynikają wprost z umów handlowych zawartych z dostawcami Wnioskodawcy (które mają charakter wieloletni). Są one wynikiem okresowych/najczęściej rocznych/ negocjacji warunków współpracy handlowej.

Przyznanie bonusu lub budżetu marketingowego jest przez kontrahentów zagranicznych potwierdzane po zamknięciu okresu rozliczeniowego poprzez przesłanie Wnioskodawcy noty księgowej. Nota ta jest przez kontrahentów Wnioskodawcy księgowana jako dodatkowy koszt handlowy i upoważnia Wnioskodawcę do rozliczenia wynikającej z niej kwoty we wzajemnych płatnościach w terminie na niej określonym.

Kierując się dotychczasowymi wytycznymi Ministra Finansów w obu przypadkach Wnioskodawca wystawia fakturę VAT, traktując otrzymane premie, jako wynagrodzenie za usługę.

W świetle publikowanych w ostatnich miesiącach wyroków sądów administracyjnych, według których premie pieniężne nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług Wnioskodawca ma wątpliwości, czy postępuje słusznie, dokumentując otrzymanie bonusu od swoich dostawców zagranicznych (uzależnionego tylko od zrealizowanego obrotu) fakturą VAT i odprowadzając podatek należny.

Natomiast w piśmie z dnia 14 stycznia 2011r. Wnioskodawca wyjaśnił, że:

  • usługobiorcy przedmiotowych usług marketingowych i promocyjnych mają swoją siedzibę w krajach Unii Europejskiej (Niemcy, Francja, Włochy),
  • miejsce prowadzenia działalności tych usługobiorców znajduje się w miejscu ich siedziby czyli krajach wymienionych powyżej,
  • przedmiotowe usługi marketingowe i promocyjne są prowadzone dla stałego miejsca prowadzenia działalności,
  • usługobiorcy są podatnikami w rozumieniu art. 28a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług.(DZ. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.),
  • dokumentami potwierdzającymi świadczenie usług marketingowych i promocyjnych są najczęściej kredyt noty wystawione przez dostawców zagranicznych zawierające krótką treść np. budżet marketingowy za II kwartał 2009 lub informacje mailowe jego dostawców zagranicznych z prośbą o potrącenie sobie kwoty za dodatkowe świadczenie z należności głównej. Wnioskodawca posiada również dokumenty potwierdzające dodatkowe świadczenia na rzecz dostawców zagranicznych. Są to faktury dokumentujące poniesienie kosztów takich jak udział w katalogach handlowych udział w targach itp.

W związku z powyższym zadano, m. in. następujące pytania:

  1. Czy premie otrzymane od dostawców zagranicznych za zrealizowanie określonego poziomu obrotu, w określonym przedziale czasu, które nie są zależne od jakichkolwiek dodatkowych warunków można potraktować jako świadczenie pieniężne niepodlegajace opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług... - pytanie oznaczone we wniosku jako nr 1
  2. Jakim dokumentem powinien być udokumentowany fakt otrzymania premii pieniężnej /bonusu/... - pytanie oznaczone we wniosku jako nr 3

Stanowisko Wnioskodawcy:

Premia pieniężna otrzymana za nabycie towarów o określonej wartości w ustalonym okresie czasu, nieuzależniona od spełnienia dodatkowych świadczeń nie jest wynagrodzeniem za usługę i nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. W tym, bowiem przypadku Wnioskodawca nie świadczy na rzecz kontrahentów usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie bowiem z przepisami art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm. (dalej ustawa VAT), przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów z rozumieniu art. 7.

Otrzymana na powyższych zasadach premia jest ściśle związana z zakupem przez Wnioskodawcę odpowiedniej ilości towaru. Gdyby uznać zrealizowanie na rzecz kontrahenta określonego pułapu obrotów za świadczenie usługi, to nastąpiłoby podwójne opodatkowanie tej samej czynności zakupu towaru. Raz jako pojedynczej transakcji (wewnątrzwspólnotowa dostawa/nabycie towaru), drugi raz jako sumy tych transakcji. Dlatego, premia pieniężna (bonus od obrotu) nie podlega VAT i powinna zostać udokumentowana notą księgową.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących do dnia 31 grudnia 2010r., gdyż we wniosku z dnia 19 listopada 2010r. Wnioskodawca wskazał, że wniosek dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast, zgodnie art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Uwzględniając powyższe, każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Z kolei, w myśl art. 29 ust. 4 ww. ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Natomiast z art. 31 ust. 1 ww. ustawy o VAT podstawą opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów jest kwota, jaką nabywający jest obowiązany zapłacić. Przy ustalaniu podstawy opodatkowania, o której mowa w ust. 1, przepis art. 29 ust. 4 stosuje się odpowiednio (art. 31 ust. 3 ustawy o VAT).

Stosownie do art. 106 ust. 1 ww. ustawy o VAT, podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy (…).

W myśl art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.

W celu intensyfikacji sprzedaży towarów, podatnicy podejmują różnorodne działania, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne.

Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem, stanowiącym usługę w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów.

W praktyce występują sytuacje, w których premia pieniężna jest wypłacana np. z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć o określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie. W takim przypadku, gdy premia pieniężna jest wypłacana z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć o określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie - takie działania kontrahentów nie wypełniają definicji świadczenia usług i wypłacenie w takiej sytuacji premii pieniężnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Osiąganie bowiem określonego pułapu obrotów z danym dostawcą nie może być uznane za usługę w świetle art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Premia jest wyliczana w oparciu o osiągane obroty, lecz samo osiąganie obrotów nie stanowi usługi.

W myśl § 23 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), przepisy § 5, 9-14, 16, 17 i 21 stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych, o których mowa w art. 106 ust. 7 ustawy (…).

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest spółką handlową zajmującą się dystrybucją artykułów biurowych i szkolnych, w tym sprowadzanych z Unii Europejskiej oraz spoza niej.

W ramach prowadzonej działalności otrzymuje od swoich dostawców zagranicznych, m. in., tzw. bonusy marketingowe, czyli premie pieniężne z tytułu zrealizowania określonego poziomu zakupów w danym okresie rozliczeniowym (miesięcznym, kwartalnym, półrocznym, rocznym).

W tym przypadku przyznany bonus jest zależny tylko od wartości zakupów u kontrahenta, bez żadnych dodatkowych warunków. Dostawca (kontrahent zagraniczny) nie wnika, na jakie cele Wnioskodawca przeznacza otrzymane środki. Interesuje go tylko maksymalizacja sprzedaży.

Przedmiotowe bonusy marketingowe nie są związane z konkretną dostawą towaru zakupionego przez Wnioskodawcę, ale są wynikiem całego obrotu w danym okresie obliczeniowym (ilość dostaw nie jest z góry określona, dostawy następują według bieżących zamówień). Wysokość przyznanego bonusu jest najczęściej zmienna w zależności od poziomu zrealizowanego obrotu, np. przyznana premia to 10% od obrotu pow. 2000 euro dodatkowo 5%.

Przyznanie przedmiotowego bonusu jest przez kontrahentów zagranicznych potwierdzane po zamknięciu okresu rozliczeniowego poprzez przesłanie Wnioskodawcy noty księgowej. Nota ta jest księgowana przez kontrahentów Wnioskodawcy jako dodatkowy koszt handlowy i upoważnia Wnioskodawcę do rozliczenia wynikającej z niej kwoty we wzajemnych płatnościach w terminie na niej określonym.

Mając na uwadze przedstawiony wyżej stan faktyczny oraz przywołany stan prawny należy uznać, iż w przedmiotowej sprawie otrzymanie przez Wnioskodawcę premii pieniężnej (tzw. bonusu marketingowego) z tytułu zrealizowania określonego poziomu zakupów w danym okresie rozliczeniowym, nie będzie związane z jakimkolwiek świadczeniem usług przez Wnioskodawcę na rzecz dostawcy.

Jak wskazał bowiem Wnioskodawca, w tym przypadku przyznany bonus jest zależny tylko od wartości zakupów zrealizowanych przez Wnioskodawcę u kontrahenta, bez żadnych dodatkowych warunków.

Tym samym należy uznać, iż w tym konkretnym przypadku Wnioskodawca, otrzymujący tzw. bonusy marketingowe, nie świadczy na rzecz dostawcy usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, w konsekwencji czynność ta u Wnioskodawcy nie będzie podlegała opodatkowaniu.

W kwestii udokumentowania przez Wnioskodawcę otrzymanej premii pieniężnej (bonusów marketingowych) należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie jest obowiązany do wystawienia faktury VAT, gdyż jak wskazano wyżej w tym przypadku nie doszło do świadczenia usług przez Wnioskodawcę na rzecz kontrahenta zagranicznego, które byłoby rozpoznawane na podstawie obowiązującej w Polsce ustawy o podatku od towarów i usług. Jeśli chodzi natomiast o dokumentowanie w tej sytuacji otrzymanej przez Wnioskodawcę premii pieniężnej (bonusu marketingowego) notą księgową (jak wskazał Wnioskodawca we własnym stanowisku) należy wskazać, że brak jest przeciwwskazań na gruncie przepisów dotyczących podatku VAT, dla takiego sposobu dokumentowania, niemniej należy zauważyć, iż nota księgowa nie jest dokumentem przewidzianym w przepisach ustawy o podatku od towarów i usług i jako taka nie jest objęta regulacją tej ustawy.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, że otrzymana premia pieniężna nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i w konsekwencji powinna być dokumentowana notę księgową, należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Zauważyć należy, iż niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie skutków podatkowych otrzymania przez Wnioskodawcę premii pieniężnej (bonusów marketingowych) w sytuacji przedstawionej we wniosku, tj. gdy premia ta (bonus marketingowy) ustalana jest tylko na podstawie obrotu za dany okres.

Natomiast poruszona w przedmiotowym wniosku kwestia dotycząca opodatkowania i dokumentowania otrzymywanych przez Wnioskodawcę od kontrahentów zagranicznych premii pieniężnych zależnych od wykonania dodatkowych działań marketingowych, czy promocyjnych (tzw. budżetów marketingowych) będzie przedmiotem odrębnego rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku–Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj