Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1100a/10/BK
z 4 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-1100a/10/BK
Data
2011.02.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
usługi najmu
usługi najmu
zwolnienia podatkowe
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Zwolnienie od podatku - na podstawie art. 43.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 8 listopada 2010 r. (data wpływu 9 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. zwolnienia od podatku usługi wykazującej cechy najmu - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 9 listopada 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie m.in. zwolnienia od podatku usługi wykazującej cechy najmu.


W przedmiotowym wniosku przedstawiony następujący stan faktyczny.


Spółdzielnia posiada własne środki transportu, przy pomocy których świadczy usługę wywozu nieczystości na wysypisko miejskie. Za powyższe czynności Spółdzielnia pobiera odrębnie opłaty naliczane od ilości osób zamieszkałych w lokalu mieszkalnym m.in. przez osoby bez tytułu prawnego, tj.: osoby zajmujące lokal o statusie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego (np. rodzina zmarłego członka) nie będące członkami z powodu trwania postępowania sądowego w zakresie nabywania uprawnień do wkładu mieszkaniowego i zajmowanego lokalu po poprzednim uprawnionym.

W przypadku ww. osób zamieszkujących lokale po wygaśnięciu lokatorskiego prawa do lokalu Spółdzielnia nie podejmuje żadnych działań zmierzających do odebrania możliwości zamieszkiwania tam osób, które z dużym prawdopodobieństwem staną się członkami. Spółdzielnia dostarcza wszystkie świadczenia w tym wywóz śmieci jako niezbędne do normalnego korzystania z lokalu. Spółdzielnia będąc zobowiązana jako zarządca nieruchomości zapewnić również tym osobom dostęp do podstawowych mediów niezbędnych do życia, w tym również wywóz śmieci. Ponadto Spółdzielnia ponosi inne koszty związane z administracją i obsługą zasobów. Koszty te w odpowiedniej części dotyczą również lokali zajmowanych bez tytułu prawnego. Stawki opłat na pokrycie wszystkich opłat kalkulowane są w taki sposób, aby pokrywały jedynie koszty świadczenia ww. usług przez Spółdzielnię. Spółdzielnia nie osiąga dochodu z zasobów mieszkaniowych, jedynie dąży do pokrycia poniesionych kosztów. Część tych kosztów wyszczególniona jest odrębnie np. konserwacja domofonów, dostarczanie sygnału TV, energia elektryczna części wspólnych, energia cieplna (zaliczka na centralne ogrzewanie i ciepła wodę), zaliczka na wodę zimna, fundusz remontowy, zaliczka na gaz, opłata za dźwig, opłata za wywóz śmieci oraz eksploatacja podstawowa (pozycja zbiorcza na pokrycie wszystkich innych kosztów nie wymienionych a związanych z lokalami).


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy można uznać, ze w przypadku osób zajmujących lokale mieszkalne nie będących członkami, w przypadku których wygasło spółdzielcze prawo do lokalu na skutek zgonu głównego lokatora, Spółdzielnia świadczy usługę najmu tego lokalu i opłaty uzyskane z tego lokalu w tym opłaty za wywóz śmieci (usługa transportu na wysypisko miejskie świadczona przez spółdzielnię) korzystają ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy w związku z poz. 4 załącznika nr 4 tej ustawy...


Zdaniem Wnioskodawcy, w stosunku do przychodów uzyskiwanych z opłat za wywóz śmieci oraz innych odrębnie naliczanych opłat (zbiorczych oraz szczegółowych) od osób zamieszkujących lokale bez tytułu prawnego po osobach zmarłych (potencjalnych spadkobierców) wymienionych w punkcie 1 stanu faktycznego, Spółdzielnia stosuje zwolnienie od podatku w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy w związku z pozycją 4 załącznika nr 4 do ustawy. Spółdzielnia uważa, że sytuacja taka jest tożsama z wynajmem lokalu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ustawy, poprzez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Natomiast z treści art. 8 ust. 3 ustawy w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2010 r. wynika, że usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Należy wskazać, iż w myśl § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207 poz. 1293 ze zm.) – dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług (PKWiU), wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42 poz. 264 ze. zm).

Zgodnie z regulacją zawartą w art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy, zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy. Pod poz. 4 załącznika nr 4 zostały wymienione jako zwolnione z opodatkowania podatkiem od towarów i usług, usługi - PKWiU ex 70.20.11 – usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe.

Umieszczenie dopisku „ex” przy konkretnym symbolu statystycznym ma na celu zawężenie stosowania zwolnienia lub obniżonej stawki VAT tylko do usług należących do wymienionego grupowania statystycznego, spełniających określone warunki sprecyzowane przez ustawodawcę w rubryce – nazwa usługi. Wynikająca z konkretnego załącznika stawka VAT lub zwolnienie dotyczy wyłącznie danej usługi z danego grupowania – konkretnej usługi wymienionej obok symbolu PKWiU.

Z opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca udostępnia lokal mieszalny na cele mieszkaniowe osobom zajmującym lokal o statusie lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego (np. rodzina zmarłego członka) nie będącym członkami spółdzielni z powodu trwania postępowania sądowego w zakresie nabywania uprawnień do wkładu mieszkaniowego i zajmowanego po uprzednim uprawnionym. Osoby te z dużym prawdopodobieństwem staną się członkami spółdzielni.

W świetle powyższego, stwierdzić należy, iż o ile w przedstawionym stanie faktycznym mamy do czynienia z usługami wynajmowania lokali mieszkalnych na własny rachunek na cele mieszkaniowe i są to usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 70.20.11, to do dnia 31 grudnia 2010 r. korzystały ze zwolnienia od podatku w związku z pozycją 4 załącznika nr 4 do ustawy, o ile są to usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 70.20.11.

Należy zaznaczyć, iż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania, informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1 poz. 11) zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzoną działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach, wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania towarów i usług.

Należy zauważyć, iż z dniem 31 grudnia 2010 r. załącznik nr 4 do ustawy został uchylony mocą ustawy z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 226, poz. 1476). Natomiast zwolnienia przedmiotowe zostały przez ustawodawcę określone w art. 43 ust. 1 pkt 17-41 ustawy.

I tak zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 36 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi w zakresie wynajmowania lub wydzierżawiania nieruchomości o charakterze mieszkalnym lub części nieruchomości, na własny rachunek, wyłącznie na cele mieszkaniowe.

A zatem, jeżeli świadczone przez Wnioskodawcę usługi na rzecz ww. osób są usługami, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 36, to korzystają one ze zwolnienia od podatku.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 15-950 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj