Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-696/10/BW
z 14 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-696/10/BW
Data
2010.12.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
aport
aport
zwolnienia z podatku od towarów i usług
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Czy w opisanym stanie faktycznym sprzedaż nieruchomości (która została wniesiona aportem do spółki) wraz z projektem budowlanym oraz pozwoleniem na budowę będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług, od całości transakcji czy ewentualnie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług będzie korzystać zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług, tylko sprzedaż w/wym. nieruchomości zabudowanej, natomiast sprzedaż projektu budowlanego wraz z pozwoleniem na budowę będzie opodatkowana stawką 22%?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 sierpnia 2010r. (data wpływu 30 sierpnia 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 listopada 2010r. (data wpływu 19 listopada 2010r.) oraz pismem z dnia 26 listopada 2010r. (data wpływu 1 grudnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy sprzedaż nieruchomości (która została wniesiona aportem do Spółki) wraz z projektem budowlanym oraz pozwoleniem na budowę będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług,– jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 sierpnia 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania, czy sprzedaż nieruchomości (która została wniesiona aportem do Spółki) wraz z projektem budowlanym oraz pozwoleniem na budowę będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Ww. wniosek został uzupełniony pismami:

  • z dnia 15 listopada 2010r. (data wpływu 19 listopada 2010r.) oraz
  • z dnia 26 listopada 2010r. (data wpływu 1 grudnia 2010r.)
  • będącymi odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 5 listopada 2010r. znak: IBPP2/443-696/10/BW.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wspólnicy Wnioskodawcy (Spółki) wnieśli do Spółki wkłady niepieniężne na pokrycie podwyższenia wysokości wkładów do spółki. Przy czym jeden wspólnik (osoba fizyczna) wniósł do spółki wkład niepieniężny w postaci nieruchomości zabudowanej czterema budynkami wolnostojącymi, natomiast drugi wspólnik (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) wniósł wkład w postaci dokumentacji projektowej dotyczącej projektu budowlanego budowy zespołu budynków mieszkalnych wielorodzinnych na w/wym. działce. Wkład niepieniężny wniesiony przez osobę fizyczną nie podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, natomiast wkład niepieniężny wniesiony przez drugiego wspólnika (spółkę) był opodatkowany podatkiem od towarów i usług.

Aktualnie Wnioskodawca zawarł przedwstępną umowę sprzedaży powyższej nieruchomości i na mocy przedmiotowej umowy, sprzedaż nieruchomości ma nastąpić po uzyskaniu przez Spółkę prawomocnej decyzji zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę zespołu budynków mieszkalnych wielorodzinnych wraz z całą infrastrukturą techniczną na powyższej nieruchomości. Przedmiotem, sprzedaży będzie powyższa nieruchomość zabudowana czterema budynkami wolnostojącymi (dwoma budynkami dwukondygnacyjnymi tj. budynkiem stanowiącym hotel robotniczy i budynkiem stanowiącym szatnie i umywalnie robotnicze, oraz dwoma budynkami jednokondygnacyjnymi - magazyny), wraz z dokumentacją projektową i pozwoleniem na budowę. W związku z powyższym w celu uzyskania pozwolenia na budowę, Spółka dokona stosownych nakładów na prace projektowe w celu uzyskania decyzji zatwierdzającej projekt budowlany. Nakłady poniesione na prace projektowe wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę (w tym wartość projektu wniesionego aportem) nie przekroczą 30% wartości początkowej przedmiotowej nieruchomości.

Ponadto Wnioskodawca zaznaczył, że spółka nie ponosiła również żadnych nakładów na remont czy modernizację budynków, które znajdują się na tej nieruchomości (również wspólnik - osoba fizyczna, który był właścicielem tej nieruchomości nie ponosił na tą nieruchomość żadnych nakładów).

Wnioskodawca stwierdził, iż z informacji, jakie posiada wynika, iż budynki te były wybudowane w latach 80 XX wieku. Pragnie również zaznaczyć, że do momentu sprzedaży powyższej nieruchomości planuje osiągać przychody z tytułu wynajmu budynków lub dzierżawy terenu.

Natomiast w piśmie z dnia 15 listopada 2010r. Wnioskodawca wyjaśnił, iż:

  1. Przedmiotowa nieruchomość zabudowana czterema budynkami wolnostojącymi została wniesiona aportem do spółki przez wspólnika - osobę fizyczną - w dniu 26 kwietnia 2010r. Natomiast sprzedaż powyższej nieruchomości nastąpi po uzyskaniu przez Spółkę prawomocnej decyzji zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę zespołu budynków mieszkalnych wielorodzinnych wraz z całą infrastrukturą techniczną na powyższej nieruchomości - będzie to prawdopodobnie na przełomie maja/czerwca 2011 roku.
  2. Przedmiotowa nieruchomość nie była nabyta przez wspólnika (osobę fizyczną) w wyniku czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Osoba fizyczna nabyła ją w dniu 16 czerwca 2009 r.
  3. Przedmiotowa nieruchomość (zabudowana czterema budynkami wolnostojącymi) nie była wykorzystywana dotychczas przez wspólnika (osobę fizyczną), jak również przez wnioskodawcę (spółkę jawną), do wykonywania czynności opodatkowanej podatkiem VAT. Obecnie Spółka planuje wynająć potencjalnym najemcom część budynków oraz terenu od stycznia 2011 roku do czasu sprzedaży nieruchomości.
  4. Budynki znajdujące się na przedmiotowej nieruchomości są trwale z gruntem związane.
  5. Przedmiotem sprzedaży będzie również prawo własności gruntu.
  6. Cała działka będzie przeznaczona pod budowę zespołu budynków mieszkalnych wielorodzinnych.
  7. Pytanie dotyczące sprzedaży projektu budowlanego dotyczy całych nakładów poniesionych na prace projektowe wraz z nabytym wcześniej projektem.
  8. Pozwolenie na budowę będzie decyzją administracyjną i zostanie przeniesione na nabywcę nieruchomości.
  9. Dokumentacja projektowa była opodatkowana stawką 22%.
  10. Spółka nie odliczała podatku naliczonego przy nabyciu nakładów na prace projektowe i przy nabyciu dokumentacji projektowej, ponieważ nie osiągała przychodów, które podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  11. Projekt budowlany wniesiony w formie wkładu nie dotyczył budynków, które znajdują się na przedmiotowej nieruchomości, a dotyczył projektu budowy zespołu budynków mieszkalnych i wielorodzinnych.

Ponadto w piśmie z dnia 26 listopada 2010r. dodatkowo wyjaśnił, iż:

  1. Wnioskodawcy przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu nakładów na prace projektowe i przy nabyciu dokumentacji projektowej, ale nie odliczył tego podatku naliczonego, ponieważ nie osiągnął przychodów, które podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.
  2. Aktualnie około 20% powierzchni nieruchomości jest zabudowana, a około 80% powierzchni nieruchomości jest niezabudowana. Natomiast zgodnie z przygotowanym projektem budowlanym cała działka będzie przeznaczona pod budowę zespołu budynków mieszkalnych, wielorodzinnych, również ta powierzchnia, która jest aktualnie zabudowana.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym sprzedaż nieruchomości (która została wniesiona aportem do spółki) wraz z projektem budowlanym oraz pozwoleniem na budowę będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług, od całości transakcji czy ewentualnie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług będzie korzystać zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o podatku od towarów i usług, tylko sprzedaż w/wym. nieruchomości zabudowanej, natomiast sprzedaż projektu budowlanego wraz z pozwoleniem na budowę będzie opodatkowana stawką 22%...

Stanowisko Wnioskodawcy

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.}, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Według art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 2 pkt 6 cyt. ustawy, towarami są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych do tej ustawy, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie, stosownie do art. 2 ust. 14 ww. ustawy, rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Natomiast w myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Stosownie do art. 43 ust. 7a ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b), nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione są budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29 ust. 5 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Powyższe oznacza, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych.

Wnioskodawca stwierdził, że z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że nabył nieruchomość zabudowaną która nie była opodatkowana podatkiem od towarów i usług, co oznacza, że nie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego. Natomiast nakłady poniesione na prace projektowe oraz pozwolenie na budowę nie przekroczą 30% wartości początkowej nieruchomości. Ponadto w odniesieniu do przedmiotowych budynków nie doszło do pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o podatku od towarów i usług. W związku z powyższym mając na uwadze przedstawione zdarzenie przyszłe oraz treść wskazanych przepisów - zdaniem Wnioskodawcy należy stwierdzić, że planowana transakcja sprzedaży nieruchomości zabudowanej budynkami (która została wniesiona aportem do spółki) wraz z projektem budowlanym oraz pozwoleniem na budowę, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy tylko w części dotyczącej sprzedaży nieruchomości zabudowanej budynkami (przy czym grunt, na którym posadowione są budynki korzysta ze zwolnienia na mocy powołanego przepisu w powiązaniu z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług). Natomiast sprzedaż projektu budowlanego wraz z pozwoleniem na budowę, w ramach tej transakcji, będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług wg stawki 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami – w myśl art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT – są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ww. ustawy o VAT przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnatrzwspólnotową dostawę towarów.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej,
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Z kolei zgodnie z art. 8 ust. 3 ww. ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119.

Stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednakże zarówno w treści wskazanej ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie z podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Z cytowanych powyżej przepisów wynika, że opodatkowaniu podlegają te dostawy, których przedmiotem są grunty zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych, tylko te, które stanowią tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących na przykład gruntami rolnymi czy leśnymi, które nie są przeznaczone pod zabudowę, są zwolnione z podatku od towarów i usług. Należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług w art. 43 ust. 1 pkt 9 posługuje się kryterium przeznaczenia terenu. Wskazać przy tym należy, iż na gruncie przepisów podatkowych brak jest definicji pojęcia gruntu przeznaczonego pod zabudowę.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Kwestie podstawy opodatkowania w przypadku dostawy gruntu, na którym posadowione są budynki lub budowle, rozstrzyga przepis art. 29 ust. 5 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z kolei zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Ponadto stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Według art. 43 ust. 7a ww. ustawy, warunku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a lit. b, nie stosuje się, jeżeli budynki, budowle lub ich części w stanie ulepszonym były wykorzystywane przez podatnika do czynności opodatkowanych przez co najmniej 5 lat.



Stosownie jednak do art. 43 ust. 10 ustawy o VAT, podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10 i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

  1. są zarejestrowani jako podatnicy czynni,
  2. złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne z oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Przez pierwsze zasiedlenie – zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy – rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej. a) wybudowaniu lub
  3. b) ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Zatem, przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć objęcie we władanie budynku, budowli lub ich części przez pierwszego nabywcę lub pierwszego użytkownika. Przedmiotowa nieruchomość nie musi być faktycznie zamieszkała, lecz winna być przejęta przez nabywcę do użytkowania. Wydanie przedmiotowego obiektu nabywcy winno nastąpić w ramach wykonania przez sprzedającego czynności podlegających opodatkowaniu.

Należy w tym miejscu także wskazać, iż zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.) budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych.

Natomiast w myśl art. 3 pkt 1 lit. a i pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2006r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.), pod pojęciem budynku rozumie się zaś taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Z kolei przez budowlę należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że wspólnicy Wnioskodawcy (Spółki) wnieśli do Spółki wkłady niepieniężne na pokrycie podwyższenia wysokości wkładów do spółki. Przy czym jeden wspólnik (osoba fizyczna) wniósł do spółki wkład niepieniężny w postaci nieruchomości zabudowanej czterema budynkami wolnostojącymi, natomiast drugi wspólnik (spółka z ograniczoną odpowiedzialnością) wniósł wkład w postaci dokumentacji projektowej dotyczącej projektu budowlanego budowy zespołu budynków mieszkalnych wielorodzinnych na w/wym. działce. Wkład niepieniężny wniesiony przez osobę fizyczną nie podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, natomiast wkład niepieniężny wniesiony przez spółkę był opodatkowany podatkiem od towarów i usług.

Aktualnie Wnioskodawca zawarł przedwstępną umowę sprzedaży powyższej nieruchomości i na mocy przedmiotowej umowy, sprzedaż nieruchomości ma nastąpić po uzyskaniu przez Spółkę prawomocnej decyzji zatwierdzającej projekt budowlany i udzielającej pozwolenia na budowę zespołu budynków mieszkalnych wielorodzinnych wraz z całą infrastrukturą techniczną na powyższej nieruchomości. Będzie to prawdopodobnie na przełomie maja/czerwca 2011r.

Przedmiotem, sprzedaży będzie powyższa nieruchomość zabudowana czterema budynkami wolnostojącymi (dwoma budynkami dwukondygnacyjnymi tj. budynkiem stanowiącym hotel robotniczy i budynkiem stanowiącym szatnie i umywalnie robotnicze, oraz dwoma budynkami jednokondygnacyjnymi - magazyny), wraz z dokumentacją projektową i pozwoleniem na budowę. Pozwolenie na budowę będzie decyzją administracyjną i zostanie przeniesione na nabywcę nieruchomości.

Przedmiotem sprzedaży będzie również prawo własności gruntu.

Wnioskodawca wskazał, że budynki znajdujące się na przedmiotowej nieruchomości są trwale z gruntem związane.

Wnioskodawca stwierdził, iż z informacji, jakie posiada wynika, iż budynki te były wybudowane w latach 80 XX wieku.

Ponadto Wnioskodawca wyjaśnił, że przedmiotowa nieruchomość (zabudowana czterema budynkami wolnostojącymi):

  • została nabyta przez wspólnika (osobę fizyczną) w dniu 16 czerwca 2009r. i nie była nabyta przez w wyniku czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, oraz że
  • nie była wykorzystywana dotychczas przez wspólnika (osobę fizyczną), jak również przez niego do wykonywania czynności opodatkowanej podatkiem VAT.

Wnioskodawca wskazał także, że nie ponosił żadnych nakładów na remont czy modernizację budynków, które znajdują się na tej nieruchomości. Również wspólnik - osoba fizyczna, który był właścicielem tej nieruchomości nie ponosił na tą nieruchomość żadnych nakładów.

Wnioskodawca wskazał także, że od stycznia 2011 do czasu sprzedaży nieruchomości planuje wynająć potencjalnym najemcom część budynków oraz terenu od stycznia 2011 roku do czasu sprzedaży nieruchomości.

Ponadto stwierdził, że dokona stosownych nakładów na prace projektowe w celu uzyskania decyzji zatwierdzającej projekt budowlany. Nakłady poniesione na prace projektowe wraz z uzyskaniem pozwolenia na budowę (w tym wartość projektu wniesionego aportem) nie przekroczą 30% wartości początkowej przedmiotowej nieruchomości.

Z wniosku wynika, także, że projekt budowlany wniesiony w formie wkładu nie dotyczył budynków, które znajdują się na przedmiotowej nieruchomości, a dotyczył projektu budowy zespołu budynków mieszkalnych i wielorodzinnych.

Wnioskodawca wskazał także, że aktualnie około 20% powierzchni nieruchomości jest zabudowana, a około 80% powierzchni nieruchomości jest niezabudowana. Natomiast zgodnie z przygotowanym projektem budowlanym cała działka będzie przeznaczona pod budowę zespołu budynków mieszkalnych, wielorodzinnych, również ta powierzchnia, która jest aktualnie zabudowana.

Należy tutaj ponownie wskazać, iż zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT odnosi się do dostawy budynków, budowli i ich części.

Jednakże wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacji gdy dostawa budynków, budowli lub ich części jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili dostawy nie minęły dwa lata.

W stanie faktycznym Wnioskodawca wskazał, iż wkład niepieniężny w postaci nieruchomości zabudowanej czterema budynkami wniesiony przez osobę fizyczną nie podlegał opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Przedmiotowa nieruchomość nie była wykorzystywana przez wspólnika (osobę fizyczną) do wykonywania czynności opodatkowanej podatkiem VAT.

Ponadto przedmiotowa nieruchomość zabudowana czterema budynkami nie była wykorzystywana dotychczas przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanej podatkiem VAT. Wnioskodawca planuje wynająć potencjalnym najemcom część budynków oraz terenu od stycznia 2011 roku do czasu sprzedaży nieruchomości.

Zatem o ile wspólnik (osoba fizyczna) dokonał sprzedaży przedmiotowej nieruchomości nie w wykonaniu czynności podlegającej opodatkowaniu (nie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej przez osobę fizyczną) oraz przedmiotowa nieruchomość zabudowana czterema budynkami nie była wykorzystywana dotychczas przez wspólnika (osobę fizyczną), jak również przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności opodatkowanej podatkiem VAT, a ponadto z uwagi na to że okres pomiędzy planowanym wynajęciem przez Wnioskodawcę części budynków a planowaną dostawą budynków będzie krótszy niż 2 lata, to mając na uwadze wyżej powołane przepisy prawa należy stwierdzić, iż w odniesieniu do mającej mieć miejsce sprzedaży budynków nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku przewidziane ww. przepisem art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT w związku z art. 2 pkt 14 ustawy.

W tych okolicznościach rozstrzygnięcia wymaga kwestia czy nie będzie miało zastosowania zwolnienie z podatku od towarów i usług wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem tej nieruchomości (zabudowanej czterema budynkami).

Ponadto Wnioskodawca nie poniósł wydatków na remont czy modernizację budynków znajdujących się na tej nieruchomości.

W świetle zatem przywołanego wcześniej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zamierzona przez Wnioskodawcę dostawa budynków będzie korzystała ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie tego przepisu.

Zauważa się, iż ustawa z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług nie posługuje się pojęciami: "nieruchomość" czy "działki budowlane". W ustawie tej występuje natomiast pojęcie "grunt", a nadto ustawodawca nie sformułował żadnego odesłania do innych przepisów regulujących tę kwestię. Tak więc odwoływanie się do przepisów Kodeksu cywilnego jest nieuzasadnione.

Ponadto przed określeniem zakresu zwolnienia z opodatkowania podatkiem od towarów i usług konieczne jest zdefiniowanie podstawy opodatkowania.

Zgodnie z art. 29 ust. 5 ustawy: "W przypadku dostawy budynków i budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu". Przepis ten jednoznacznie łączy budynek i grunt trwale z nim związany, a więc grunt na którym posadowiony jest budynek. W tym przypadku mamy do czynienia z gruntem po obrysie budynku. Nie może bowiem wielkość działki budowlanej determinować podstawy opodatkowania.

Analogicznie stwierdzenie to odnosi się do zakresu zwolnienia określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy. Formułując to zwolnienie ustawodawca w ogóle nie odniósł się do kwestii związanej z gruntem, a zatem należy przyjąć, iż skoro zgodnie z wyżej powołanym art. 29 ust. 5 ustawy w przypadku dostawy budynków trwale z gruntem związanych (...) z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu, to również w przypadku zwolnienia, o jakim mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a, a wiec budynków i budowli zwolnienie obejmuje wartości gruntu trwale związanego z budynkiem tj. po obrysie budynku.

Każde zwolnienie podatkowe, jako odstępstwo od zasady, powinno być ściśle interpretowane, ponieważ nie można stwarzać nieuzasadnionych i niczym nieograniczonych preferencji podatkowych. Nie można więc zaakceptować sytuacji, iż o zakresie zwolnienia będzie decydować wielkość działki.

W konsekwencji powyższego, przedstawione we wniosku stanowisko Wnioskodawcy, uznające, że planowana transakcja sprzedaży nieruchomości zabudowanej budynkami (która została wniesiona aportem do spółki) będzie korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy tylko w części dotyczącej sprzedaży nieruchomości zabudowanej budynkami należało uznać za prawidłowe.

Z wniosku wynika, że przedmiotem sprzedaży, oprócz nieruchomości zabudowanej czterema budynkami ma być również projekt budowlany oraz pozwolenie na budowę.

Zauważa się, iż przedmiotową dostawę projektu budowlanego oraz pozwolenia na budowę nie można potraktować jako świadczenie pomocnicze do dostawy zabudowanego gruntu bowiem w wyniku tej sprzedaży realizowane są odrębne potrzeby nabywcy.

Należy tutaj ponownie wskazać, że stosownie do art. 8 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych bez względu na formę w jakiej dokonano czynności prawnej.

Zatem przedmiotowa sprzedaż projektu budowlanego oraz pozwolenia na budowę będzie podlegała opodatkowaniu jako odrębna czynność (świadczenie usług w rozumieniu ww. art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT).

W myśl art. 41 ust. 13 ww. ustawy o VAT towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

Należy wskazać, że ustawodawca nie przewidział preferencyjnej stawki podatku VAT dla dostawy projektu budowlanego oraz pozwolenia na budowę.

Tym samy stanowisko Wnioskodawcy, że sprzedaż projektu budowlanego wraz z pozwoleniem na budowę będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług według stawki 22% należało uznać za prawidłowe.

Oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, należało uznać je za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W przypadku zmiany jakiegokolwiek elementu z przedstawionego zdarzenia przyszłego niniejsza interpretacja traci ważność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj