Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPP3/443-1167/10-2/KC
z 2 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPP3/443-1167/10-2/KC
Data
2011.03.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Zasady ogólne --> Moment powstania obowiązku podatkowego


Słowa kluczowe
import usług
import usług
licencja
licencja
powstanie obowiązku podatkowego
powstanie obowiązku podatkowego
przepisy przejściowe
przepisy przejściowe


Istota interpretacji
Zastosowanie przepisów przejściowych dla ustalenia obowiązku podatkowego w imporcie usług.



Wniosek ORD-IN 515 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz.U. z 2005r., Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz.U. z 2007r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Podatnika, przedstawione we wniosku z dnia 30.11.2010r. (data wpływu 02.12.2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania przepisów przejściowych dla ustalenia obowiązku podatkowego w imporcie usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 02.12.2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania przepisów przejściowych dla ustalenia obowiązku podatkowego w imporcie usług.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w 2008 r. i 2009 r. zawarł umowy licencyjne z kontrahentem z Unii i z USA na kopiowanie, rozpowszechnianie i dystrybucję na taśmach DVD filmów. Umowy zawarto na czas określony do trzech i pięciu lat. A więc umowy te wiążą strony także w 2010 r. i następnych latach kalendarzowych aż do 2014 r. W umowach ustalono wartość licencji, ratalny system spłat wartości licencji, termin i wysokość rat oraz wypłatę tantiem na rzecz licencjonodawcy w całym okresie trwania umowy licencyjnej. Do 31.XII.2009r. obowiązywał inny system prawny dotyczący opodatkowania importu usług. Od 1 stycznia 2010 r. zmieniły się zasady ustalania obowiązku podatkowego dla transakcji rozpoznawanych jako import usług m.in. za pomocą mechanizmu odwróconego naliczania VAT. Zawarte w poprzednim systemie prawnym kontrakty obowiązują w 2010 r.(i następnych latach kalendarzowych), a więc w zmienionym systemie zasad opodatkowania podatkiem VAT importu usług – licencji , obowiązującym od 1 stycznia 2010r.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Jakie przepisy w zakresie podatku VAT powinien zastosować Wnioskodawca w 2010 r. i w 2011 r. w wypadku realizowania od 2008 r. i 2009 r. umów licencyjnych zawartych w 2008 r. i 2009 r. obejmujące także lata 2010 i 2011 r. A więc, czy wnioskodawca w 2010 r. i 2011 r. powinien stosować przepisy VAT obowiązujące do 31.XII.2009 r., czy też przepisy prawa zmienione i obowiązujące od 01.01.2010 r., rozpoznając obowiązek podatkowy w imporcie usług...

Zgodnie z ust. 5 ustawy z 23.10.2009r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.11.23.XI.2009r. Nr 195 poz. 1504) w przypadku importu usług wykonanych przed dniem (01.01.2010r.) wejścia w życie ww. ustawy, w stosunku do którego nie powstał obowiązek podatkowy z mocy ust. 19 ustawy VAT wiążącej do 31.12.2009r, przed dniem wejścia w życie ustawy z 23.X.2009r, obowiązek podatkowy w 2010 r. (2011 r.) powstaje zgodnie z przepisami obowiązującymi do 31.12.2009 r. Import usług licencyjnych jest świadczeniem ciągłym, które zostanie wykonane z upływem terminu, na który umowę zawarto. Obowiązek podatkowy Wnioskodawca rozpoznał (powstał) w okresie obowiązywania prawa VAT obowiązującego do 31.12.2009 r., poprzez dokonane już w latach 2008 i 2009 r. wypłaty części należności w postaci rat i tantiem wobec powyższego i ze względu na treści w ust. 5 ww. ustawy Wnioskodawca w 2010 roku (2011 r.) powinien zastosować przepisy VAT zmienione, a więc w stanie prawa obowiązującym od 01.01.2010r. dla rozpoznania importu usług licencyjnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Ustawa z dnia 23 października 2009 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2009 r. Nr 195 poz. 1504) wprowadziła art. 5 jako przepis przejściowy odnośnie prawidłowego rozpoznania momentu obowiązku podatkowego dla importu usług, które zostały już wykonane, lecz obowiązek podatkowy pod rządami przepisów zmienianych jeszcze nie powstał. Zgodnie z treścią tego przepisu, w przypadku usług wykonanych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stanowiących import usług, w stosunku do którego, zgodnie z art. 19 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, nie powstał obowiązek podatkowy przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy.

Wnioskodawca w stanie faktycznym stwierdza, że w 2008 i 2009 roku zawarł umowy licencyjne z kontrahentem z Unii i z USA na czas określony do trzech i pięciu lat. W umowach ustalono wartość licencji, ratalny system spłat wartości licencji, termin i wysokość rat oraz wypłatę tantiem na rzecz licencjonodawcy w całym okresie trwania umowy licencyjnej. Wątpliwości Wnioskodawcy wiążą się z wejściem w życie nowelizacji przepisów ustawy o VAT i zastosowaniem prawidłowych przepisów odnośnie momentu obowiązku podatkowego w imporcie usług.

Zawarte przez Wnioskodawcę umowy licencyjne, trwają do trzech i do pięciu lat. W latach 2008 i 2009 Wnioskodawca dokonał wpłat części należności w postaci rat i tantiem na rzecz swoich kontrahentów.

Zgodnie z zapisem art. 19 ust. 19 ustawy, w brzmieniu obowiązującym do 31.12.2009r., przepisy ust. 1, 4, 5, 11, 13 pkt 1 lit. b i c, pkt 2, 4 i 7-9 oraz ust. 14-16 stosuje się odpowiednio do importu usług.

W ustępie 4 ww. artykułu stwierdza się, że jeżeli dostawa towaru lub wykonanie usługi powinny być potwierdzone fakturą, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7. dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi. Jeżeli przed wydaniem towaru lub wykonaniem usługi otrzymano część należności, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w tej części ( art. 19 ust. 11 ustawy).

Z dniem 1 stycznia 2010 r. wprowadzono w istocie nową regułę ogólną dotyczącą obowiązku podatkowego w imporcie usług. Reguła ta ma zastosowanie w przypadku nabywania usług, dla których miejsce świadczenia ustalane jest na zasadzie art. 28b ustawy i znajduje się ono w Polsce.

I tak, zgodnie z art. 19 ust. 19a, w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b, stanowiących import usług, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usług, z tym że:

  1. usługi, dla których, w związku z ich świadczeniem, ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonane z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te rozliczenia lub płatności, do momentu zakończenia świadczenia tych usług;
  2. usługi świadczone w sposób ciągły przez okres dłuższy niż rok, dla których, w związku z ich świadczeniem, w danym roku nie upływają terminy rozliczeń lub płatności, uznaje się za wykonane z upływem każdego roku podatkowego, do momentu zakończenia świadczenia tych usług.

Z kolei art. 19 ust.19b ustawy stwierdza, że do usług, o których mowa w ust. 19a, przepis ust. 11 stosuje się odpowiednio.

Z powyższego wynika że, dla importu usług, dla których podatnikiem jest nabywca na podstawie art. 19 ust. 19a ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wykonania usługi. Przy czym w przypadku kiedy dla usług ustalone zostały następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, wówczas na podstawie art. 19 ust. 19a pkt 1 ustawy usługi uważa się za wykonane z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się płatności lub rozliczenia. Oznacza to, że jeśli dla usługi przyjęte zostały kwartalne (półroczne lub roczne) terminy rozliczeń, wówczas obowiązek podatkowy z tytułu importu usługi powstaje z upływem każdego kwartału (półrocza bądź roku), którego dotyczą rozliczenia. Jeżeli nie zostały przyjęte okresy płatności, a usługa trwa dłużej niż rok, to obowiązek podatkowy rozpoznać należy z upływem każdego roku podatkowego, aż do zakończenia okresu, na jaki została ona zawarta, co wynika z zastosowania art. 19 ust. 19a pkt 2 ustawy. Jeżeli przed wykonaniem usługi dokonane zostaną wpłaty, to będą one potraktowane jak zaliczki i wówczas obowiązek podatkowy rozpoznać należy z chwilą dokonania tej wpłaty dla usługodawcy.

Zatem obowiązek podatkowy dla nabywanych usług od kontrahenta zagranicznego w opisanym przez Wnioskodawcę stanie faktycznym powstał w momencie zapłaty części należności. Wobec tych usług obowiązek podatkowy powstał w momencie obowiązywania przepisów ustawy zmienianej, czyli obowiązującej do końca 2009 r., gdyż Wnioskodawca dokonał częściowej wpłaty należności. Termin określenia obowiązku podatkowego w 2010 r. i w 2011 r. będzie uzależniony od postanowień pomiędzy kontrahentami, wynikających z zawartych umów w zakresie ewentualnych płatności i rozliczeń, dotyczących realizacji umów licencyjnych. Zastosowanie znajdą wówczas przepisy obowiązujące od 01.01.2010 roku.

Analiza przywołanego przepisu art. 5 ustawy zmieniającej ustawę z dnia 11 marca 2004 r. w odniesieniu do przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego, pozwala stwierdzić, że wyłączenie przepisów obowiązujących od 01.01.2010 r. do sytuacji Wnioskodawcy nie ma zastosowania, gdyż w związku z dokonaną częściową wpłatą rat i tantiem z tytułu umów licencyjnych, obowiązek podatkowy powstał zgodnie z art. 19 ust. 19 ustawy w brzmieniu obowiązującym do końca 2009 roku.

Reasumując, w roku 2010 i 2011 w zakresie podatku VAT i prawidłowego zastosowania przepisów odnośnie obowiązku podatkowego w imporcie usług, Wnioskodawca powinien zastosować przepisy obowiązujące od dnia 01.01.2010 r., wprowadzone zmianą do ustawy z dnia 23.10.2009 roku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Biuro Krajowej Informacji Podatkowej, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj