Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-985/10/AB
z 17 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-985/10/AB
Data
2011.03.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
budynek
budynek
grunt zabudowany
grunt zabudowany
pierwsze zasiedlenie
pierwsze zasiedlenie
sprzedaż nieruchomości
sprzedaż nieruchomości


Istota interpretacji
opodatkowanie zbycia działek zabudowanych budynkami i budowlami



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 14 grudnia 2010 r. (data wpływu 17 grudnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 13 marca 2011 r. (data wpływu 15 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, jest:

  • prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania zbycia działki nr 119/8 zabudowanej starą stacją paliw oraz działki nr 121/4 zabudowanej budynkiem mieszkalno-usługowym (część usługowa 40,5), budynkiem warsztatowym, garażami, stodołą, nowym pawilonem kasowo-handlowym stacji paliw, drogami dojazdowymi oraz wiatą trwale z gruntem związaną,
  • nieprawidłowe w części dotyczącej opodatkowania zbycia części budynku mieszkalno-usługowego dotyczącej części mieszkalnej o powierzchni 94 m.

UZASADNIENIE

W dniu 17 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 13 marca 2011 r. (data wpływu 15 marca 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania zbycia działek zabudowanych nr 119/8 i 121/4.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą i jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT. W dniu 15 maja 1995 r. na podstawie aktu notarialnego Wnioskodawca nabył od osoby fizycznej część nieruchomości objętej księgą wieczystą oraz w dniu 5 października 2001 r. drugą część. Nabycie przedmiotowych działek nie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT. Nieruchomość stanowiła rolę i teren zabudowany o obszarze 0,4923 ha i składa się z dwóch działek. Na działce nr 119/8 znajdowała się stara stacja paliw. Natomiast na działce nr 121/4 znajdował się zespół budynków i budowli, tj. budynek mieszkalno usługowy (części mieszkalna o powierzchni 94 m oraz usługowa 40,5), budynek warsztatowy, garaże oraz stodoła.

W związku z zakupem ww. nieruchomości nie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Wszystkie budynki oprócz stodoły i budynku mieszkalno-usługowego Wnioskodawca wprowadził do ewidencji środków trwałych i amortyzował. W budynkach tych Wnioskodawca wykonał drobne remonty, nie przekraczające 30% wartości początkowej tych obiektów.

W 2002 r. na części gruntu zakupionej nieruchomości (działka nr 121/4) Wnioskodawca wybudował nowy pawilon kasowo-handlowy stacji paliw, wykonał drogi dojazdowe oraz zbudował wiatę trwale z gruntem związaną nad dystrybutorem LPG. Wnioskodawca obniżył podatek należny o kwotę podatku naliczonego wynikającego z poniesionych nakładów na ww. inwestycję. Po zakończeniu inwestycji budynek został wprowadzony do ewidencji środków trwałych. Starą stację paliw Wnioskodawca wycofał z działalności gospodarczej w 2003 r., a garaże w 2006 r.

Budynki i budowle znajdujące się na działkach 119/8 i 121/4 nie były przedmiotem najmu. Wnioskodawca nie ponosił żadnych ulepszeń na budynki i budowle znajdujące się na działkach nr 119/8 i nr 121/4.

Do dnia sprzedaży wszystkie budynki i budowle znajdują się na działkach 119/8 i 121/4 i nie zostały wyburzone. Budynek mieszkalno usługowy został zakupiony z zamiarem jego użytkowania na prywatne cele mieszkaniowe i Wnioskodawca zamieszkiwał go.

Garaże i budynek po starej stacji paliw zostały wycofane ze środków trwałych gdyż przestał być wykorzystywany na cele działalności gospodarczej i nie było przekazania ich na cele osobiste.

Zgodnie z ustaleniami obowiązującego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego (uchwała rada Miasta z dnia 26 kwietnia 2007 r. Dz. Urz. Woj. Nr 42 poz. 1489 z dnia 8 czerwca 2007 r.) działka 121/4 znajduje się na obszarze oznaczonym jako tereny usług z zakresu obsługi komunikacji z dopuszczeniem jako uzupełnienie usług handlu detalicznego i gastronomii. Część tej działki znajduje się w liniach rozgraniczających drogi dojazdowe i nie może być zabudowana, gdyż jest przewidziana pod drogę miejską. Działka 119/8 położona jest w sąsiedztwie czynnej stacji paliw, której zbiorniki położone są w granicy działki. Działająca na sąsiedniej działce nr 121/4 stacja paliw powoduje istotne ograniczenie w sposobie zabudowy gruntu działki, przez to że, rozbudowa i posadowienie nowych budynków winno być położone w odległości od stacji nie mniejszej niż 10 m dla obiektów budowlanych o konstrukcji niepalnej i 20 m od innych obiektów budowlanych zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Gospodarki z dnia 20 września 2000 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać bazy i stacje paliw płynnych. W związku z powyższym działka nr 119/8 w stanie aktualnym zabudowy działki nr 121/4 nie może być przedmiotem zabudowy mieszkalnej. Obecnie Wnioskodawca zamierza sprzedać całą nieruchomość.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż nieruchomości obejmującej budynek mieszkalno-usługowy, budynek warsztatowy, garaże, starą stację paliw, stodołę oraz grunt, z którym budynki te są trwale związane, zakupione w 1995 r. i w 2001 r. będzie zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług...

Czy sprzedaż nieruchomości obejmującej nowy pawilon, wiatę, drogi dojazdowe oraz grunt, z którym tylko te obiekty są związane będą opodatkowane stawką 23% na podstawie art. 41 ust. 1 w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o podatku od towarów i usług...

Czy sprzedaż pozostałego niezabudowanego gruntu będzie zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z obowiązującym od 1 stycznia 2009 r. art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części z wyjątkiem gdy:

  • dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  • pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego przepisu wynika, iż dostawa nieruchomości, co do zasady, korzysta ze zwolnienia z podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej dwa lata.

Natomiast w myśl art. 2 pkt 14 ustawy o VAT pierwsze zasiedlenie to oddanie do użytkowania w wykonywaniu czynności podlegających opodatkowaniu pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części po ich

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym stanowiły 30% wartości początkowej.

W związku z powyższym dostawa pawilonu kasowo-handlowego stacji paliw, jako że będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia, nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT podlega dostawa budynków, budowli lub ich części nieobjęta zwolnieniem o którym mowa powyżej, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Aby zastosować zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT oba warunki muszą być spełnione łącznie. Z powyższych przepisów wynika, iż dostawa pozostałych budynków (budynek warsztatowy, garaże, budynek mieszkalno usługowy, stara stacja paliw oraz stodoła) mogą korzystać ze zwolnienia.

W momencie wycofania ze środków trwałych, tj. w 2006 r. garaży oraz 2003 r. starej stacji paliw Wnioskodawca nie wystawił faktury wewnętrznej zgodnie z art. 106 ust. 7 ustawy o VAT z uwagi na to, iż nie przysługiwało mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w momencie zakupu tych budynków.

W myśl art. 29 ust. 5 ustawy o VAT w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Grunt będący przedmiotem zbycia podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki budowle lub ich części na nim posadowione. Mając na uwadze, że przedmiotem dostawy będzie nieruchomość zabudowana budynkami, których dostawa jest opodatkowana stawką 23% (pawilon kasowo-handlowy stacji paliw, drogi dojazdowe i zadaszenie nad LPG) oraz korzystająca ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT (pozostałe budynki) zdaniem Wnioskodawcy należy proporcjonalnie wg klucza powierzchniowego sprzedawanych budynków przypisać odpowiednio udział gruntu i zastosować 23% stawkę podatku oraz zwolnienie.

Ponadto zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę. Opodatkowaniu podlegają zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku gruntów niezabudowanych – tylko te których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego określa się obowiązkowo przeznaczenie terenów oraz linie rozgraniczające tereny o różnym przeznaczeniu lub różnych zasadach zagospodarowania.

Jak już wcześniej wskazano część działki znajduje się w liniach rozgraniczających drogi dojazdowe i nie może być zabudowana, gdyż jest przewidziana pod drogę miejską. Natomiast druga działka położona jest w sąsiedztwie czynnej stacji paliw i nie może być przedmiotem zabudowy. Zatem sprzedaż gruntu niezabudowanego, który nie może być zabudowany może korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za:

  • prawidłowe w części dotyczącej opodatkowania zbycia działki nr 119/8 zabudowanej starą stacja paliw oraz działki nr 121/4 zabudowanej budynkiem mieszkalno-usługowym (część usługowa 40,5), budynkiem warsztatowym, garażami, stodołą, nowym pawilonem kasowo-handlowym stacji paliw, drogami dojazdowymi oraz wiatą trwale z gruntem związaną,
  • nieprawidłowe w części dotyczącej opodatkowania zbycia części budynku mieszkalno-usługowego dotyczącej części mieszkalnej o powierzchni 94 m.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 2 pkt 6 ww. ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W przypadku zbycia budynku mieszkalno-usługowego części mieszkalnej o powierzchni 94 m należy zauważyć co następuje:

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – mocą art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Dodatkowo należy wskazać, że działalność gospodarcza powinna cechować się stałością, powtarzalnością i niezależnością jej wykonywania, bowiem związana jest z profesjonalnym obrotem gospodarczym. Nie jest natomiast działalnością handlową, a zatem i gospodarczą zbycie majątku osobistego, który nie został nabyty w celu jego odsprzedaży i nie jest związany z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Zatem, w przedmiotowej sprawie w części odnoszącej się do dostawy budynku mieszkalno-usługowego wraz z gruntem podstawowym kryterium dla opodatkowania zbycia nieruchomości jest ustalenie, czy działanie to można uznać za wykorzystywanie w sposób ciągły do celów zarobkowych, czy majątek nabyty został na potrzeby własne, czy też z przeznaczeniem do działalności handlowej.

Podkreślić przy tym należy, że zwłaszcza w przypadku działalności gospodarczej w zakresie handlu, zamiar częstotliwego wykonywania czynności ujawniony być musi już w momencie nabycia towaru, a nie w momencie jego sprzedaży. Nie można pominąć, że pod pojęciem „handel” należy rozumieć dokonywany w sposób zorganizowany zakup towarów w celu ich odsprzedaży. Jeżeli zatem dana czynność została wykonana poza zakresem działań producenta, handlowca, usługodawcy, pozyskującego zasoby naturalne, rolnika, czy wykonującego wolny zawód to w świetle cytowanego powyżej art. 15 ust. 2 ustawy nie można podmiotu dokonującego dostawy uznać za podatnika VAT z tytułu wykonania takiej czynności i to bez względu na to, czy czynność tę wykonał jednorazowo ale w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania jej w sposób częstotliwy.

Taka właśnie sytuacja występuje w przypadku zbycia przez osobę fizyczną majątku prywatnego. Zbycie majątku nabytego na własne potrzeby, a nie z przeznaczeniem do działalności handlowej, zarówno w całości, jak i w częściach, jednemu lub wielu nabywcom, z zyskiem lub bez, nie może być uznana za działalność handlową ze skutkiem w postaci uznania tej osoby za podatnika VAT.

Mając na uwadze powyższe, uzasadnionym jest twierdzenie, że warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest spełnienie dwóch przesłanek łącznie: po pierwsze dana czynność ujęta jest w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - czynność została wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem był podatnikiem podatku od towarów i usług.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca zamierza sprzedać m.in. budynek mieszkalno-usługowy w którym znajduje się cześć mieszkalna o powierzchni 94 m. Budynek ten nie został wprowadzony do ewidencji środków trwałych Wnioskodawcy, a część mieszkalna w przedmiotowym budynku zakupiona była na cele osobiste Wnioskodawcy tj. Wnioskodawca zamieszkiwał w tej części budynku.

W związku z powyższym stwierdzić należy, iż Wnioskodawca planując przedmiotową sprzedaż części budynku o funkcji mieszkalnej o powierzchni 94 m działa w sferze prywatnej, do której unormowania ustawy o podatku od towarów i usług nie mają zastosowania, gdyż czynność ta nie oznacza wykonywania działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Dokonując tej transakcji Wnioskodawca nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT.

Reasumując, w sytuacji, gdy przedmiotowa część mieszkalna o powierzchni 94 m nie była wykorzystywany przez Wnioskodawcę w działalności gospodarczej, nabyta została do celów prywatnych, stwierdzić należy, że zbycie tej części budynku nie będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Wnioskodawca nie zostanie uznany z tytułu dokonania tej transakcji za podatnika podatku od towarów i usług prowadzącego działalność gospodarczą.

Tak więc stanowisko, iż dostawa budynku mieszkalno-usługowego w części mieszkalnej o powierzchni 94 m będzie zwolniona z opodatkowania podatkiem VAT należało uznać za nieprawidłowe.

Natomiast w pozostałej części transakcji dotyczącej sprzedaży budynków i budowli wraz z gruntem należy wskazać, że podstawowa stawka podatku – na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r. z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110 wynosi 23%.

Co do zasady jednak dostawa budynków, budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia.

Zgodnie art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT przez pierwsze zasiedlenie - rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, iż aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do oddania budynków, budowli lub ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu.

Zatem pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub zmodernizowany w stopniu nie niższym niż 30% wartości początkowej obiekt budowlany będzie przedmiotem dostawy w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy lub np. przedmiotem najmu, dzierżawy (przedmiotem świadczenia usług, o których mowa w art. 8 ust. 1 ustawy). Bowiem zarówno dostawa, jak i najem czy dzierżawa są czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż w dniu 15 maja 1995 r. na podstawie aktu notarialnego Wnioskodawca nabył od osoby fizycznej część nieruchomości oraz w dniu 5 października 2001 r. drugą część. W związku z zakupem ww. nieruchomości Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego gdyż zakup działek nie podlegał opodatkowaniu podatkiem VAT. Nieruchomość składa się z dwóch działek. Na działce nr 119/8 znajdowała się stara stacja paliw. Natomiast na działce nr 121/4 znajdował się zespół budynków i budowli, tj. budynek mieszkalno usługowy (części mieszkalna o powierzchni 94 m oraz usługowa 40,5), budynek warsztatowy, garaże oraz stodoła. W 2002 r. na części gruntu zakupionej nieruchomości (działka nr 121/4) Wnioskodawca wybudował nowy pawilon kasowo-handlowy stacji paliw, wykonał drogi dojazdowe oraz zabudował wiatę trwale z gruntem związaną nad dystrybutorem LPG. Wnioskodawca nie ponosił ulepszeń na stację paliw znajdującą się na działce 119/8, jak również nie ponosił ulepszeń na budynki i budowle znajdujące się na działce 121/4 tj. budynek mieszkalno usługowy, budynek warsztatowy, garaże, stodołę oraz na wybudowane w 2002 r. nowy pawilon kasowo-handlowy stacji paliw, drogi dojazdowe oraz wiatę nad dystrybutorem LPG. Ww. budynki i budowle nie były przedmiotem najmu lub dzierżawy.

Tak więc mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że dostawa działki nr 119/8 zabudowanej starą stacją paliw oraz działki 121/4 zabudowanej budynkiem mieszkalno usługowym w części usługowej o powierzchni 40,5 m, budynkiem warsztatowym, garażami, stodołą, nowym pawilonem kasowo-handlowy stacji paliw, drogami dojazdowymi oraz wiatą trwale z gruntem związaną, następować będzie w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, gdyż nie doszło do wydania budynków, budowli i ich części do użytkowania w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, tym samym dostawa nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

W tym miejscu należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia dostawy budynków na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Mając powyższe na uwadze, aby nieruchomość mogła korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ww. ustawy musi być spełniony podstawowy warunek tj. sprzedającemu nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu budynków i budowli.

W związku z powyższym dostawa działki 119/8 zabudowanej starą stacją paliw oraz część budynków i budowli znajdujących się na działce 121/4 tj. budynek mieszkalno-usługowy w części usługowej 40,5 m, budynek warsztatowy, garaże oraz stodoła będzie mogła skorzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10a, gdyż Wnioskodawcy przy nabyciu przedmiotowych nieruchomości nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego, a Wnioskodawca nie poniósł wydatków na ulepszenia ww. budynków.

W kontekście opodatkowania dostawy budynku mieszkalno usługowego należy wskazać na orzecznictwo Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości, które to wskazuje na możliwość oddzielnego opodatkowania jednej czynności. I tak np. w wyroku z dnia 6 lipca 2006r. wydanym w sprawie C-251/05 stwierdzono, że jedna dostawa towarów, co do zasady, podlega jednej stawce podatku VAT. Jednakże możliwe jest również oddzielne opodatkowanie określonych składników tej dostawy, jeżeli z przepisów wyraźnie wynika taka ewentualność i taka konieczność. Oznacza to, że okoliczność, iż określone towary stanowią przedmiot jednej dostawy, która z jednej strony obejmuje towar główny objęty preferencją podatkową w podatku VAT oraz z drugiej strony towary wyłączone z tej preferencji, nie stoi na przeszkodzie temu, aby od dostawy towarów wyłączonych z preferencji podatek VAT był pobierany według stawki podstawowej.

Natomiast dostawa wybudowanych w 2002 r. na działce 121/4 nowego pawilonu kasowo-handlowego stacji paliw, dróg dojazdowych oraz wiaty trwale z gruntem związanej będzie dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia i nie będzie mogła korzystać ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10a, bowiem Wnioskodawcy przy budowie tych obiektów przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Mając zatem na uwadze, zauważyć należy iż dostawa nowego pawilonu kasowo-handlowego stacji paliw, dróg dojazdowych oraz wiaty trwale z gruntem związanej opodatkowana będzie wg stawki podstawowej 23%.

Ponadto należy zauważyć, że w myśl art. 29 ust. 5 ustawy o VAT w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady grunt będący przedmiotem zbycia podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki, budowle lub ich części na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu lub zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu korzystać będzie ze zwolnienia od podatku.

Tak więc, dostawa działki nr 119/8 zabudowanej budynkiem stacji paliw spełnia warunki umożliwiające zwolnienie od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a w związku z art. 29 ust. 5 ustawy o VAT. Bez wpływu na sposób opodatkowania gruntu zabudowanego starą stacją paliw pozostają rozważania Wnioskodawcy, że grunt ten nie może zabudowany.

Ze względu na to, iż na działce nr 121/4 znajdują się zarówno budynki i budowle, których sprzedaż nie podlega VAT (część mieszkalna) oraz podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki VAT 23%, jak i budynki i budowle, których sprzedaż jest zwolniona od tego podatku, dokonując zbycia gruntu zabudowanego ww. obiektami należy określić jaka część danego gruntu związana jest z budynkami podlegającymi opodatkowaniu stawką 23%, a jaka z budynkami, budowlami zwolnionymi od podatku i niepodlegającymi opodatkowaniu VAT.

W związku z tym, iż ani przepisy ustawy o VAT, ani przepisy wykonawcze do tej ustawy nie zawierają zapisu dotyczącego sposobu wyliczenia tych części można przyjąć różne rozwiązania, np. wg klucza powierzchniowego (udziału powierzchni budynków i budowli podlegających poszczególnym regulacjom dotyczącym opodatkowania w ogólnej powierzchni budynków i budowli znajdujących się na tym gruncie) lub wg klucza wartościowego (udziału wartości budynków i budowli podlegających poszczególnym regulacjom dotyczącym opodatkowania w wartości ogółem wszystkich budynków i budowli znajdujących się na tym gruncie). Zatem każda metoda - czy to oparta na kluczu wartościowym czy też kluczu powierzchniowym, o ile odzwierciedla stan faktyczny i jest w konkretnym przypadku miarodajna, jest właściwa.

Mając powyższe na uwadze, zbycie działki nr 121/4, na której znajdują się budynki i budowle opodatkowane pozytywną stawką podatku od towarów i usług oraz budynki i budowle objęte zwolnieniem z tego podatku oraz niepodlegające VAT będzie podlegać odpowiednio opodatkowaniu podatkiem VAT i korzystać ze zwolnienia oraz nie podlegać w części odnoszącej się do części mieszkalnej budynku według przyjętego klucza powierzchniowego lub wartościowego.

W tym miejscu należy zauważyć, iż zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę.

Tak więc art. 43 ust. 1 pkt 9 mówi wyłącznie o zwolnieniu z opodatkowania terenów niezabudowanych. W związku z tym, iż obie działki tj. działka nr 119/8 oraz działka nr 121/4 są działkami zabudowanymi, ww. art. 43 ust. 1 pkt 9 nie będzie miał w przedmiotowej sprawie zastosowania. Zastosowanie natomiast jak przedstawiono powyżej znajdą przepisy art. 29 ust. 5 w powiązaniu z art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy uznano za:

  • prawidłowe w zakresie opodatkowania zbycia działki nr 119/8 zabudowanej starą stacją paliw oraz działki nr 121/4 zabudowanej budynkiem mieszkalno-usługowym (część usługowa 40,5), budynkiem warsztatowym, garażami, stodołą, nowym pawilonem kasowo-handlowy stacji paliw, drogami dojazdowymi oraz wiatą trwale z gruntem związaną,
  • nieprawidłowe w zakresie opodatkowania zbycia części budynku mieszkalno-usługowego dotyczącej części mieszkalnej o powierzchni 94 m.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Opolu, ul. Kośnego 70, 45-372 Opole po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj