Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-1291/10/KT
z 12 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-1291/10/KT
Data
2011.01.12



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Odliczenie częściowe podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności niepodlegające opodatkowaniu
czynności niepodlegające opodatkowaniu
dofinansowanie
dofinansowanie
dotacja
dotacja
fundusz unijny
fundusz unijny
obrót
obrót
odliczenie częściowe
odliczenie częściowe
odliczenie podatku od towarów i usług
odliczenie podatku od towarów i usług
odzyskanie podatku naliczonego
odzyskanie podatku naliczonego
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia
projekt pomocowy
projekt pomocowy
proporcja
proporcja
sprzedaż zwolniona
sprzedaż zwolniona
świadczenie nieodpłatne
świadczenie nieodpłatne
wskaźnik
wskaźnik
związki
związki
zwolnienia z podatku od towarów i usług
zwolnienia z podatku od towarów i usług
zwrot podatku od towarów i usług
zwrot podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Prawo do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektu dofinansowanego ze środków UE dotyczącego przeprowadzania usług szkoleniowych.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 grudnia 2010 r. (data wpływu 22 grudnia 2010 r.), uzupełnionym w dniu 10 stycznia 2011 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektów finansowanych z dotacji Unii Europejskiej – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 22 grudnia 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 10 stycznia 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego związanego z realizacją projektów finansowanych z dotacji Unii Europejskiej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Związek prowadzi działalność statutową odpłatną (usługi doradcze, szkoleniowe, reklamowe) i nieodpłatną (usługi informacyjne i doradcze w trybie pomocy de minimis, usługi szkoleniowe w trybie pomocy publicznej, reprezentacja interesów zrzeszonych przedsiębiorców).

Do chwili obecnej jest zarejestrowany jako podatnik podatku od towarów i usług. W momencie rejestracji, wysokość rocznego obrotu Związku nie przekraczała pułapu określonego w art. 113 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Konieczność zarejestrowania jako podatnika podatku od towarów i usług spowodowana była rozpoczęciem świadczenia odpłatnych usług doradczych w 2005 r. Związek, od momentu rejestracji, nie obniżał kwoty podatku należnego i nie odzyskiwał podatku naliczonego ze względu na brak możliwości określenia struktury kosztów bezpośrednio związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Opodatkowanie świadczonych usług wiąże się z przywilejem odliczania podatku od towarów i usług od kosztów bezpośrednich związanych z opodatkowaną działalnością statutową, mającą charakter działalności gospodarczej. Kosztem prowadzenia tej działalności są koszty administracyjne. Z ich udziałem, w tym samym biurze, Związek prowadzi jednocześnie zadania statutowe niegospodarcze. Ze względu na zróżnicowaną intensywność działań gospodarczych i niegospodarczych w okresach miesięcznych, nie ma możliwości jednoznacznego przypisywania kosztów administracyjnych do działalności gospodarczej, w odpowiedniej proporcji, w celu obniżenia kwoty podatku należnego lub odzyskania podatku naliczonego.

Ze względu na realizację szerokiego zakresu działań nieodpłatnych w ramach projektów unijnych, podatek od towarów i usług od wydatków wynikających z umów o dofinansowanie jest zaliczany przez Związek do wydatków kwalifikowanych, finansowanych z dotacji (sytuacja ta dotyczy takich działań nieodpłatnych jak m.in. usługi informacyjne i doradcze w trybie pomocy de minimis, usługi szkoleniowe w trybie pomocy publicznej). Czynności realizowane w ramach większości projektów nie podlegają pod zakres opodatkowania, określony w art. 5 ww. ustawy, ponieważ nie występuje związek ze sprzedażą opodatkowaną, określoną w art. 29 ustawy. Związek nie ma więc prawnych możliwości do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jak wynika z powyższego przepisu, prawo do obniżenia kwoty podatku przysługuje wyłącznie podatnikom w sytuacji, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Do dnia 31 grudnia 2010 r. Związek, na podstawie powyższego, kwalifikuje podatek od towarów i usług do finansowania z dotacji w projektach unijnych.

W związku ze zmianą przepisów o podatku od towarów i usług, z dniem 1 stycznia 2011 r. zachodzi znacząca zmiana w zakresie usług szkoleniowych. Specyfika udzielania wsparcia przedsiębiorcom w zakresie usług szkoleniowych z udziałem EFS, nakłada na Związek, na mocy Rozporządzenia Komisji (WE) 800/2008, obowiązek pobierania od przedsiębiorcy korzystającego ze wsparcia w projekcie wkładu prywatnego (dotacja związana z pomocą szkoleniową wynosi 80% kosztów szkolenia). Wobec powyższego Związek pokrywa koszty szkolenia częściowo z dotacji, a częściowo z wkładu prywatnego. Dotychczas usługi szkoleniowe były czynnością zwolnioną od podatku od towarów i usług, więc nie było problemów w zakresie rozliczania. Jak już wyżej wspomniano, z udziałem tych samych kosztów administracyjnych prowadzone są czynności opodatkowane i nieopodatkowane. W ramach usług szkoleniowych występują koszty związane z daną usługą szkoleniową, jednak wiążą się zarówno z czynnościami opodatkowanymi, jak i nieopodatkowanymi. Ze względu na brak możliwości określenia stałej struktury kosztów bezpośrednio związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, Związek nie jest w stanie odzyskać podatku naliczonego.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy brak możliwości ustalenia stałej struktury kosztów bezpośrednio związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, uprawnia Związek do naliczania tylko podatku należnego i odzyskiwania go jako koszt kwalifikowany finansowany z dotacji w projektach unijnych...


Przedstawiając własne stanowisko Związek wskazał, że z uwagi na zmianę z dniem 1 stycznia 2011 r. przepisów o podatku od towarów i usług, nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, określonego w art. 43 ust 1 pkt 26 i pkt 29, ale podlegają temu zwolnieniu na mocy ust. 1 pkt 31 tego artykułu, usługi na rzecz członków. Tymczasem odbiorcami usług realizowanych przez Związek są zarówno przedsiębiorcy – członkowie, jak i inni przedsiębiorcy niezrzeszeni (np. w danym szkoleniu w projekcie unijnym lub komercyjnym mogą uczestniczyć zarówno pracownicy przedsiębiorstw zrzeszonych, co będzie czynnością zwolnioną od podatku, jak i niezrzeszonych - będzie to czynność opodatkowana tym podatkiem). W ocenie Związku, ze względu na zróżnicowaną intensywność działań gospodarczych i niegospodarczych w okresach miesięcznych, nie ma możliwości jednoznacznego przypisania kosztów do działalności gospodarczej. Stwierdził, iż ze względu na brak możliwości określenia stałej struktury kosztów bezpośrednio związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, nie jest w stanie odzyskać podatku naliczonego. Związek podniósł, iż w zaistniałej sytuacji nadal będzie odprowadzał podatek należny, natomiast podatek naliczony będzie kosztem i nie będzie odzyskiwany.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego – w myśl art. 88 ust. 4 powołanej ustawy - nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko czynnym podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Wyrazem ścisłej zależności między uprawnionym odliczeniem podatku naliczonego, a wykonywaniem czynności opodatkowanych są regulacje zawarte w art. 90 ustawy, które w sposób technicznoprawny uzupełniają generalną zasadę wyrażoną w wyżej cyt. art. 86 ust. 1 ustawy.

I tak, zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10 (ust. 2 tego artykułu).

W momencie nabycia towarów lub usług podatnik powinien dokonać kwalifikacji wydatków do określonych rodzajów sprzedaży, z którymi zakupy te są związane. Najistotniejszym bowiem warunkiem, umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego, jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi. W przypadku zakupów, których nie można jednoznacznie przypisać tylko do określonego rodzaju działalności (np. opodatkowanej, zwolnionej lub niepodlegającej opodatkowaniu), podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego w cenie ich zakupu w pełnym zakresie, lecz w takiej części, w jakiej zakupy te wiążą się z czynnościami opodatkowanymi.

Dodać należy, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte regulacją ustawy o podatku od towarów i usług. W rezultacie odliczanie podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami stanowiłoby nieuprawnione rozszerzenie zakresu stosowania ustawy na sferę, której ta ustawa w ogóle nie dotyczy.

W myśl art. 90 ust. 3 powołanej ustawy, proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Zgodnie z ust. 4 tego artykułu, proporcję, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Na podstawie ust. 5 ww. artykułu, do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z dostawy towarów i usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, oraz gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli są zaliczane do środków trwałych podatnika - używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności.

Ponadto zgodnie z ust. 6 powołanego artykułu, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2011 r., do obrotu, o którym mowa w ust. 3, nie wlicza się obrotu uzyskanego z tytułu transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w art. 43 ust. 1 pkt 37-41, w zakresie, w jakim czynności te są wykonywane sporadycznie.


Zatem, podatnik może odliczyć kwotę podatku naliczonego przy zastosowaniu proporcji opartej na strukturze sprzedaży, ustalonej zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy. Przy realizacji prawa do odliczenia dodatkowo istotne jest, że jeżeli proporcja ta:


  1. przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2 (art. 90 ust. 10 pkt 1 ustawy);
  2. nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2 (art. 90 ust. 10 pkt 2 ustawy).


Jak stanowi art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Stawka podatku - na podstawie art. 41 ust. 1 cyt. ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146a pkt 1 wprowadzonym do ustawy art. 19 pkt 5 ustawy z dnia 26 listopada 2010 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacją ustawy budżetowej (Dz. U. Nr 238, poz. 1578), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Jako odstępstwo od zasady powszechności i równości opodatkowania, zastosowanie obniżonej stawki podatku lub zwolnienie z opodatkowania podatkiem od towarów i usług możliwe jest jedynie w przypadku wykonywania czynności ściśle określonych w cyt. ustawie oraz w przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie.


Na mocy obowiązującego od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług, ustawodawca zwolnił od podatku usługi świadczone przez:


  1. jednostki objęte systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo - rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym


  • oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.


Natomiast w pkt 29, jako zwolnione od podatku, wymieniono usługi kształcenia zawodowego lub przekwalifikowania zawodowego, inne niż wymienione w pkt 26:


  1. prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach, lub
  2. świadczone przez podmioty, które uzyskały akredytację w rozumieniu przepisów o systemie oświaty - wyłącznie w zakresie usług objętych akredytacją, lub
  3. finansowane w całości ze środków publicznych


  • oraz świadczenie usług i dostawę towarów ściśle z tymi usługami związane.


Z kolei na podstawie ust. 1 pkt 31 lit. b) powołanego artykułu, ustawodawca zwolnił od podatku usługi oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, realizowane przez organizacje powołane do realizacji celów o charakterze politycznym, związkowym, patriotycznym, filozoficznym, filantropijnym lub obywatelskim – w zakresie interesu zbiorowego swoich członków, wykonywane na rzecz ich członków w zamian za składki, których wysokość i zasady ustalania wynikają z przepisów statutowych tych podmiotów, pod warunkiem że podmioty te nie są nastawione na osiąganie zysków, jeżeli zwolnienie nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, Związek, jako podatnik podatku od towarów i usług, prowadzi działalność statutową odpłatną (usługi doradcze, szkoleniowe, reklamowe) i nieodpłatną (usługi informacyjne i doradcze w trybie pomocy de minimis, usługi szkoleniowe w trybie pomocy publicznej, reprezentacja interesów zrzeszonych przedsiębiorców). Od momentu rejestracji nie obniżał kwoty podatku należnego i nie odzyskiwał podatku naliczonego ze względu na brak możliwości określenia struktury kosztów bezpośrednio związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Ze względu na zróżnicowaną intensywność działań gospodarczych i niegospodarczych Związku w okresach miesięcznych, nie ma możliwości jednoznacznego przypisywania kosztów administracyjnych do działalności gospodarczej, w odpowiedniej proporcji, w celu obniżenia kwoty podatku należnego lub odzyskania podatku naliczonego. Ze względu na realizację szerokiego zakresu działań nieodpłatnych w ramach projektów unijnych, podatek od towarów i usług od wydatków wynikających z umów o dofinansowanie jest zaliczany przez Związek do wydatków kwalifikowanych, finansowanych z dotacji (sytuacja ta dotyczy takich działań nieodpłatnych jak m.in. usługi informacyjne i doradcze w trybie pomocy de minimis, usługi szkoleniowe w trybie pomocy publicznej). Czynności realizowane w ramach większości projektów nie są związane ze sprzedażą opodatkowaną, nie ma więc prawnych możliwości do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Do dnia 31 grudnia 2010 r. Związek zaliczał podatek naliczony do kosztów kwalifikowanych, związanych z realizacją projektów unijnych.

W związku ze zmianą przepisów o podatku od towarów i usług, z dniem 1 stycznia 2011 r. zachodzi znacząca zmiana w zakresie usług szkoleniowych. Specyfika udzielania wsparcia przedsiębiorcom w zakresie usług szkoleniowych z udziałem EFS, nakłada na Związek, na mocy Rozporządzenia Komisji (WE) 800/2008, obowiązek pobierania od przedsiębiorcy korzystającego ze wsparcia w projekcie wkładu prywatnego (dotacja związana z pomocą szkoleniową wynosi 80% kosztów szkolenia). Wobec powyższego Związek pokrywa koszty szkolenia częściowo z dotacji, a częściowo z wkładu prywatnego. Dotychczas świadczenie usług szkoleniowych było zwolnione od podatku od towarów i usług, więc Związek nie miał wątpliwości w zakresie ich rozliczania. Usługi szkoleniowe, o których mowa we wniosku, wiążą się zarówno z czynnościami opodatkowanymi, jak i nieopodatkowanymi. Ze względu na brak możliwości określenia stałej struktury kosztów bezpośrednio związanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, Związek zamierza nadal odprowadzać podatek należny, natomiast podatek naliczony będzie kosztem i nie będzie odzyskiwany.

W opisanej sytuacji, mając na uwadze regulacje zawarte w przepisie art. 86 ust. 1 i art. 90 ustawy, w celu prawidłowej realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego należy zastosować np. dwuetapowe wyliczenie podatku naliczonego.

W pierwszym etapie należy przyporządkować, w odpowiednich częściach, kwoty podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z czynnościami podlegającymi opodatkowaniu (t.j. opodatkowanymi oraz zwolnionymi od podatku) oraz niepodlegającymi przepisom ustawy.

Natomiast w drugim etapie, w odniesieniu do zakupów związanych z działalnością zarówno opodatkowaną, jak i zwolnioną – korzystając z dyspozycji art. 90 ust. 2 ustawy - Związek winien ustalić właściwą proporcję, jako udział rocznego obrotu z działalności gospodarczej opodatkowanej w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu działalności gospodarczej opodatkowanej i zwolnionej. W tym celu winien posłużyć się miarodajnym i wiarygodnym kluczem odzwierciedlającym rzeczywiste wartości dotyczące prowadzonej działalności, przy uwzględnieniu jej specyfiki.

Ponadto należy zwrócić uwagę na treść art. 90 ust. 8 i 9 ww. ustawy. Zgodnie z ust. 8 tego artykułu, podatnicy, którzy w poprzednim roku podatkowym nie osiągnęli obrotu, o którym mowa w ust. 3, lub u których obrót ten w poprzednim roku podatkowym był niższy niż 30.000 zł, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego przyjmują proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego, w formie protokołu.

Przepis ww. ust. 8 stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do niego kwota obrotu, o której mowa w tym przepisie, byłaby niereprezentatywna (art. 90 ust. 9 ustawy).

W opisanych okolicznościach wskazać zatem należy, że w sytuacji, jeżeli w 2010 r. Związek nie osiągnął obrotu z tytułu wykonywania czynności dających prawo do odliczenia podatku, jak i nieuprawniających do odliczenia podatku (czynności zwolnionych), w wysokości 30.000 zł lub gdy uzna, że kwota obrotu z tytułu wykonywania czynności dających prawo do odliczenia podatku, jak i nieuprawniających do odliczenia podatku byłaby niereprezentatywna, do obliczenia kwoty podatku naliczonego podlegającej odliczeniu od kwoty podatku należnego (w drugim etapie) powinien przyjąć proporcję wyliczoną szacunkowo, wg prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.

Reasumując należy stwierdzić, iż w odniesieniu do zakupów służących zarówno czynnościom opodatkowanym, jak i zwolnionym (m.in. usługom szkoleniowym realizowanym jednocześnie na rzecz swoich członków, jak i na rzecz przedsiębiorców niezrzeszonych), Związek będzie miał prawo odliczyć podatek naliczony w takim zakresie, w jakim dokonane zakupy będą miały związek ze sprzedażą opodatkowaną. Skoro – jak wskazuje treść wniosku – kwota obrotów, o której mowa w art. 90 ust. 8 ustawy, za 2010 r. jest niereprezentatywna, Związek powinien - zgodnie z ust. 9 tego artykułu – przyjąć do obliczenia proporcji sprzedaży opodatkowanej w sprzedaży opodatkowanej i zwolnionej proporcję wyliczoną szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu.

Jednocześnie zaznacza się, że prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z ww. czynnościami opodatkowanymi, będzie Związkowi przysługiwało, o ile nie zajdą okoliczności wyłączające to prawo, wynikające z art. 88 ustawy.

Podkreśla się, iż prawidłowe określenie części podatku naliczonego, związanej ze sprzedażą opodatkowaną, należy do podatnika, natomiast ocena prawidłowości przyjętych rozwiązań może nastąpić jedynie w drodze przeprowadzonego postępowania podatkowego przez właściwy organ pierwszej instancji.

Ponadto wskazuje się, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii prawidłowości stosowania przez Związek do części wykonywanych czynności (usług świadczonych na rzecz swoich członków), zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 31 lit. b) ww. ustawy, gdyż treść zadanego pytania nie wskazuje, że wątpliwości Związku jej dotyczyły. Niemniej należy wskazać, że zwolnienie to przysługuje organizacjom, o których mowa w tym przepisie, jedynie w zakresie usług świadczonych na rzecz ich członków, pokrytych składkami członkowskimi, o ile zwolnienie to nie spowoduje naruszenia warunków konkurencji. W pozostałym zakresie, usługi świadczone na rzecz członków nie podlegają zwolnieniu na podstawie tego przepisu.

Jednocześnie informuje się, że organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania kwestii możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych, bowiem kwestię tę rozstrzygają przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej.


Interpretacja dotyczy przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj