Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-1082/10-4/KS
z 15 marca 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-1082/10-4/KS
Data
2011.03.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Dochody ze wspólnego żródła

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
pochodne instrumenty finansowe
pochodne instrumenty finansowe
przychód z działalności gospodarczej
przychód z działalności gospodarczej
przychód z kapitału pieniężnego
przychód z kapitału pieniężnego
przychód z praw majątkowych
przychód z praw majątkowych
spółka komandytowa
spółka komandytowa
strata
strata


Istota interpretacji
Skutki podatkowe dotyczące inwestowania w pochodne instrumenty finansowe.



Wniosek ORD-IN 503 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani przedstawione we wniosku z dnia 3 grudnia 2010 r. (data wpływu 8 grudnia 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 3 marca 2011 r. (data wpływu 7 marca 2011 r.) złożonym na wezwanie Nr IPPB1/415-1082/10-2/KS z dnia 21 lutego 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dotyczących inwestowania w pochodne instrumenty finansowe - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 grudnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych dotyczących inwestowania w pochodne instrumenty finansowe.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni zamierza przystąpić do Spółki komandytowej jako komandytariusz. Wnioskodawczyni jest osobą fizyczną, nie prowadzącą działalności gospodarczej. Spółka komandytowa, której Wnioskodawca będzie komandytariuszem będzie lokowała własne środki m.in. poprzez dokonywanie transakcji na rynku walutowym polegających na otwieraniu i zamykaniu pozycji. Zyskiem/stratą będzie różnica wartości pary walutowej, w momentach otwarcia i zamknięcia pozycji. W związku z powyższym z tytułu dokonywania operacji instrumentami na rynku Forex istnieje możliwość osiągnięcia zysków lub strat. Charakterystyka instrumentów, na których przeprowadzane będą transakcje na rynku Forex (kursy względem par walutowych) wskazuje na to, że są to pochodne instrumenty finansowe (których cena zależy od ceny walut obcych). W trakcie transakcji brak fizycznej dostawy walut stosowana jest również wysoka dźwignia finansowa. Według interpretacji Komisji Papierów Wartościowych i Giełd z marca 2004 r. transakcje zawierane na rynku Forex są objęte kategorią „finansowe kontrakty krótkoterminowe (źródło: KPWiG: Forex opodatkowany na 19 %, dochody mogą być łączone z giełdą Bankier.pl, 22 grudnia 2004 r.) czego podstawę prawną można znaleźć w Ustawie z dn. 21 sierpnia 1997 r. Prawo papierami wartościowymi (Dz.U. Nr 111, poz. 937).

Pismem z dnia 3 marca 2011 r. (data wpływu 7 marca 2011 r.) w odpowiedzi na wezwanie z dnia 21 lutego 2011 r. Nr IPPB1/415-1082/10-2/KS Wnioskodawczyni uzupełniła przedstawione zdarzenie przyszłe, doprecyzowała pytania oraz własne stanowisko. W uzupełnieniu wniosku, Wnioskodawczyni poinformowała, iż będzie ona jednym z komandytariuszy spółki komandytowej, dalej ,,Spółka”. Wnioskodawczyni będzie udziałowcem bezpośrednio jako osoba fizyczna.

Przedmiotem działalności Spółki będzie m.in. działalność określona w PKD 64.99.Z. Ten przedmiot działalności będzie ujawniony w KRS i będzie faktycznie wykonywany przez Spółkę. Przedmiotem prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej będzie inwestowanie w pochodne instrumenty finansowe i operacje te będą dokonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Podatnikiem, w myśl art. 7 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie mająca osobowości prawnej, podlegająca na mocy ustaw podatkowych obowiązkowi podatkowemu. Zatem w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w formie spółki nie mającej osobowości prawnej, podatnikiem podatku dochodowego nie jest spółka lecz jej wspólnicy.

W myśl art. 9 ust. 1 ww. ustawy opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. W art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyszczególniono dwa odrębne źródła przychodów w postaci

  • pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3),
  • kapitałów pieniężnych i praw majątkowych (art. 10 ust 1 pkt 7).

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy do źródeł przychodów zalicza się kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit a) – c.

Zgodnie z art. 5a pkt 6 ww. ustawy, za działalność gospodarczą albo pozarolniczą działalność gospodarczą uznaje się działalność zarobkową, wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową:

  1. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  2. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych
  3. prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9. Zgodnie z dyspozycją przepisu art. 30b ust. 1 ww. ustawy, podatek dochodowy od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach, w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część wynosi 19% uzyskanego dochodu.

Natomiast z brzmienia art. 30b ust. 4 ww. ustawy wynika, iż przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli odpłatne zbycie papierów wartościowych i pochodnych instrumentów finansowych oraz realizacja praw z nich wynikających następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej.

Na chwilę obecną Wnioskodawczyni nie zdecydowała w jaki sposób będzie rozliczała podatek z tytułu udziału w zyskach spółki komandytowej bez względu na rozstrzygnięcie pytania 1, czy według skali podatkowej czy podatkiem liniowym

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Jak Wnioskodawczyni powinna wykazać dochód do opodatkowania w oparciu o ustawę o podatku dochodowym od osób fizycznych - jako dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej (art. 10 ust. 1 pkt 3), czy z kapitałów pieniężnych i praw majątkowych (art. 10 ust. 1 pkt 7)...
  2. W jakiej wysokości Wnioskodawczyni powinna wykazywać dochód z tytułu udziału (wkładu) w spółce komandytowej w trakcie kolejnych miesięcy roku podatkowego...
  3. Czy spółka komandytowa, w której Wnioskodawczyni posiada udziały (wkład komandytowy) może odprowadzać w trakcie kolejnych miesięcy roku podatkowego, w imieniu Wnioskodawczyni, zaliczkę tytułem podatku PIT w przypadku, gdy Wnioskodawca będzie rozliczał podatek zgodnie z art. 30c ust. 1 updof jako od dochodów z pozarolniczej działalności lub w oparciu o art. 10 ust. 1 pkt 7 updof tj. z kapitałów pieniężnych (uzależnione od rozstrzygnięcia w pytania 1)...
  4. Czy stratę w danym roku podatkowym, wynikającą z posiadanych udziałów (wkładów komandytowych) w spółce komandytowej Wnioskodawczyni może odliczyć od przychodu z tego samego źródła w ciągu następnych 5 lat...

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie pierwsze, drugie i czwarte. W zakresie pytania trzeciego wydane zostanie odrębne rozstrzygniecie.

Ad. 1

Zdaniem Wnioskodawczyni, dochody z posiadanych udziałów i akcji (a takimi jest posiadanie udziałów w spółce komandytowej w postaci wniesionego wkładu komandytowego) Wnioskodawczyni wykazuje jako dochody z działalności pozarolniczej.

W świetle art. 5b ust. 2 PDOF, jeżeli pozarolniczą działalność gospodarczą prowadzi spółka niemająca osobowości prawnej, przychody wspólnika z udziału w takiej spółce, określone na podstawie art. 8 ust. 1 uznaje się za przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 updof. Tym samym przychód uzyskiwany przez Wnioskodawczynię z tytułu udziału w zyskach spółki komandytowej, której jest on wspólnikiem jest przychodem ze źródła jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Z kolei zgodnie z art. 9a ust. 2 updof podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 3, mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c updof.

Ad.2

Zdaniem Wnioskodawczyni Spółka komandytowa, w której Wnioskodawczyni posiada udziały (wkład komandytowy) na koniec każdego miesiąca wyznacza dochód podatkowy w oparciu o ustawę o podatku dochodowym od osób prawnych (CIT). W oparciu o określone w statucie spółki zasady udziału wspólników spółki w zyskach i stratach spółka przekazuje Wnioskodawcy jako wspólnikowi (komandytariuszowi) informację o uzyskanym dochodzie podatkowym w kwocie przypadającej na Wnioskodawcę.

W oparciu o te informację, Wnioskodawczyni zobowiązana jest do uiszczenia zaliczki tytułem podatku PIT, stosując stawkę 19%.

Po zamknięciu roku podatkowego w terminie określonym ustawą PIT, Wnioskodawczyni złoży roczną deklarację podatku dochodowego od osób fizycznych, uwzględniającą uzyskany roczny dochód z tytułu inwestycji w spółce komandytowej (posiadanych wkładów w spółce komandytowej stawka podatkowa wynosi 19%).

Ponadto w uzupełnieniu swojego stanowiska Wnioskodawczyni podała, iż zgodnie z art. 8 ust 1 updof, przychody z udziału w spółce niebędącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa w udziale w zysku oraz, z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 updof. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku są równe. Jednocześnie w świetle treści przepisu art. 8 ust. 1a updof odnoszącego się do podatników osiągających m.in. przychody z tytułu udziału w spółce niemającej osobowości prawnej, przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, lub działów specjalnych produkcji rolnej, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 4, osiąganych przez podatników opodatkowanych na zasadach określonych w art. 30c, nie łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1.

Tym samym w ocenie Wnioskodawczyni biorąc pod uwagę treść wyżej przywołanych przepisów sam ustawodawca dopuszcza, aby wspólnik spółki niemającej osobowości prawnej osiągający w związku z tym dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej mógł być opodatkowany na zasadach określonych w art. 30c updof.

Reasumując dochód osiągnięty z tytułu udziału w Spółce komandytowej stanowić będzie dla jej wspólnika – osoby fizycznej, dochód z pozarolniczej działalności gospodarczej, podlegający opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1 ww. ustawy lub po spełnieniu przez podatnika warunków określonych przepisami art. 9a updof, może być opodatkowany zgodnie z art. 30c ust 1 tej ustawy tj. 19% podatkiem określanym potocznie jako podatek.

Ad. 4.

Wnioskodawczyni jako wspólnik (komandytariusz) w spółce komandytowej będzie mogła obniżyć dochód uzyskany z tego samego źródła, w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych. Wysokości obniżenia w którymkolwiek z tych lat nie może przekroczyć 50 % kwoty tej straty - art. 9 ust. 3 i 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.) odrębnym źródłem przychodów jest określona w pkt 3 i 7 tego przepisu:

  • pozarolnicza działalność gospodarcza,
  • kapitały pieniężne i prawa majątkowe, w tym odpłatne zbycie praw majątkowych innych niż wymienione w pkt 8 lit. a) – c).

Podział ten ma istotny wpływ nie tylko na sposób prowadzenia dokumentacji finansowej, ustalenie podstaw opodatkowania, ale także na sposób opodatkowania i jego wysokość.

Definicja pozarolniczej działalności gospodarczej zawarta została w art. 5a pkt 6 ww. ustawy. Zgodnie z jego treścią, działalność gospodarcza albo pozarolnicza działalność gospodarcza to działalność zarobkowa:

  1. wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa,
  2. polegająca na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegająca na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych,

- prowadzona we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.

Wyłączenie zawarte w art. 5a pkt 6 ww. ustawy obejmuje m.in. kapitały pieniężne, zdefiniowane jako odrębne źródło przychodów, wymienione w art. 10 ust. 1 pkt 7 ww. ustawy, których poszczególne kategorie wymieniono w art. 17 tej ustawy. Za przychody z kapitałów pieniężnych uważa się m.in. przychody z odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz z realizacji praw z nich wynikających (art. 17 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy).

Stosownie do treści art. 5a pkt 13 ww. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o pochodnych instrumentach finansowych - oznacza to instrumenty finansowe, o których mowa w art. 2 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183 poz. 1538 ze zm.).

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 pkt 2 lit. c) powołanej ustawy – instrumentami finansowymi w rozumieniu ustawy są m.in. niebędące papierami wartościowymi finansowe kontrakty terminowe oraz inne równoważne instrumenty finansowe rozliczane pieniężnie, umowy forward dotyczące stóp procentowych, swapy akcyjne, swapy na stopy procentowe, swapy walutowe. W kategorii tej mieszczą się transakcje zawierane na rynku Forex.

Zgodnie z dyspozycją przepisu art. 30b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych od dochodów uzyskanych z odpłatnego zbycia papierów wartościowych lub pochodnych instrumentów finansowych, i z realizacji praw z nich wynikających oraz z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część, podatek dochodowy wynosi 19 % uzyskanego dochodu.

Z brzmienia art. 30b ust. 4 ww. ustawy wynika jednak, iż przepisu ust. 1 nie stosuje się, jeżeli odpłatne zbycie papierów wartościowych i pochodnych instrumentów finansowych oraz realizacja praw z nich wynikających następuje w wykonywaniu działalności gospodarczej.

Przez zbycie pochodnych instrumentów finansowych w wykonaniu działalności gospodarczej w rozumieniu tego przepisu należy rozumieć prowadzenie działalności w zakresie kupna i sprzedaży takich instrumentów. W sytuacji, gdy przedmiotem działalności gospodarczej jest inwestowanie w pochodne instrumenty finansowe i podatnik dokonuje takich transakcji, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, uzyskany przychód (dochód) należy traktować jako przychód z wykonywanej działalności gospodarczej. Tak uzyskany przychód (dochód) podlega łącznemu opodatkowaniu z pozostałymi przychodami, w ramach wykonywanej działalności gospodarczej.

Mając na uwadze powyższe uznać należy, iż w przedmiotowej sprawie w przypadku gdy prowadzona przez Spółkę działalność polegająca na obrocie pochodnymi instrumentami finansowymi, spełnia wszystkie przesłanki określone w powoływanym art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wówczas przychody z niej uzyskiwane mogą stanowić przychód ze źródła jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Przy czym w przypadku prowadzenia działalności gospodarczej w formie spółki nie mającej osobowości prawnej, podatnikiem podatku dochodowego nie jest spółka, lecz jej wspólnicy.

W myśl. art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przychody z udziału w spółce nie będącej osobą prawną, ze wspólnej własności, wspólnego przedsięwzięcia, wspólnego posiadania lub wspólnego użytkowania rzeczy lub praw majątkowych u każdego podatnika określa się proporcjonalnie do jego prawa do udziału w zysku (udziału) oraz z zastrzeżeniem ust. 1a, łączy się z pozostałymi przychodami ze źródeł, z których dochód podlega opodatkowaniu według skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. W przypadku braku przeciwnego dowodu przyjmuje się, że prawa do udziału w zysku (udziału) są równe.

Stosowanie do art. 9 ust. 2 ww. ustawy, dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 24-25 nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów. O wysokość straty ze źródła przychodów, poniesionej w roku podatkowym, można obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek tych lat nie może przekroczyć 50 % kwoty tej straty (art. 9 ust. 3 cytowanej ustawy).

W myśl art. 9 ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, przepis ust. 3 ma zastosowanie do strat z odpłatnego zbycia udziałów w spółkach mających osobowość prawną, papierów wartościowych, w tym z odpłatnego zbycia pożyczonych papierów wartościowych (sprzedaż krótka) i odpłatnego zbycia pochodnych instrumentów finansowych oraz realizacji praw z nich wynikających, oraz z tytułu objęcia udziałów (akcji) w spółkach mających osobowość prawną albo wkładów w spółdzielniach w zamian za wkład niepieniężny w postaci innej niż przedsiębiorstwo lub jego zorganizowana część.

Z kolei zgodnie z art. 9a ust. 1 ww. ustawy, dochody osiągnięte przez podatników ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, są opodatkowane na zasadach określonych w art. 27, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3, chyba że podatnicy złożą właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemny wniosek lub oświadczenie o zastosowanie form opodatkowania określonych w ustawie o zryczałtowanym podatku dochodowym.

Zgodnie z art. 9a ust. 2 powoływanej ustawy, podatnicy z zastrzeżeniem ust. 3 mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c (…).

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni zamierza przystąpić do Spółki komandytowej jako komandytariusz. Przedmiotem prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej będzie inwestowanie w pochodne instrumenty finansowe i operacje te będą dokonywane w ramach prowadzonej działalności gospodarczej. Wnioskodawczyni nie zdecydowała w jaki sposób będzie rozliczała podatek z tytułu udziału w zyskach spółki komandytowej, czy według skali podatkowej, czy podatkiem linowym.

Reasumując, mając na uwadze powołane przepisy oraz przedstawione zdarzenie przyszłe stwierdzić należy, iż w sytuacji, gdy przedmiotem działalności gospodarczej będzie nabywanie i zbywanie pochodnych instrumentów finansowych, a Spółka będzie dokonywała takiej transakcji, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, to uzyskany przychód z tego tytułu należy zakwalifikować do źródła przychodów jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza. Przychód przypadający na Wnioskodawczynię należy określić proporcjonalnie do udziału w zysku Spółki komandytowej, co wynika z treści art. 8 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Uzyskany dochód będzie podlegał opodatkowaniu według skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub na zasadach określonych w art. 30c powoływanej ustawy zgodnie ze skutecznie wybraną formą opodatkowania przychodów uzyskanych z działalności gospodarczej.

Wnioskodawczyni o ewentualną stratę z działalności gospodarczej może obniżyć dochód uzyskany z tego źródła w najbliższych kolejno po sobie następujących pięciu latach podatkowych, z tym że wysokość obniżenia w którymkolwiek tych lat nie może przekroczyć 50 % kwoty tej straty.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Krańcowo należy podkreślić, iż spółka komandytowa nie jest podatnikiem podatku dochodowego. Podatnikami podatku dochodowego są wspólnicy (osoby fizyczne lub osoby prawne), którzy podlegają opodatkowaniu odpowiednio podatkiem dochodowym od osób fizycznych lub podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Z uwagi na okoliczność, iż Wnioskodawczyni jako osoba fizyczna będzie wspólnikiem spółki komandytowej, w przedmiotowej sprawie nie mają zastosowania powoływane przez nią przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Jeżeli przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe różni się od zdarzenia przyszłego występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawczyni w zakresie dotyczącym rzeczywiście zaistniałego zdarzenia przyszłego

Interpretacja dotyczy zdarzenie przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art.54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1 Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj