Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-902/10-6/AI
z 12 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-902/10-6/AI
Data
2010.11.12


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności opodatkowane
czynności opodatkowane
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
gmina
gmina
inwestycje
inwestycje
odliczenie podatku od towarów i usług
odliczenie podatku od towarów i usług
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia
projekt
projekt
wynajem
wynajem


Istota interpretacji
Czy Gmina Miejska będzie mogła odliczyć podatek od towarów i usług od nakładów inwestycyjnych związanych z budową hali sportowo-widowiskowej jeśli wybudowaną halę pozostawi w swoim majątku, a poprzez umowę zarządu ze spółką gminną, na własny rachunek będzie świadczyć usługi dla ludności i firm posługując się własnym numerem NIP na dokumentach, tj. fakturach VAT potwierdzających te przychody?



Wniosek ORD-IN 719 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Gminy Miejskiej, przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2010 r. (data wpływu 13 sierpnia 2010 r.), uzupełnionym pismami z dnia: 28 października 2010 r. (data wpływu 2 listopada 2010 r.) oraz 4 listopada 2010 r. (data wpływu 8 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od nakładów inwestycyjnych związanych z budową hali sportowo-widowiskowej wykorzystywanej w przyszłości do wykonywania czynności opodatkowanych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od nakładów inwestycyjnych związanych z budową hali sportowo-widowiskowej wykorzystywanej w przyszłości do wykonywania czynności opodatkowanych. Powyższy wniosek uzupełniono pismami z dnia: 28 października 2010 r. oraz 4 listopada 2010 r. o doprecyzowanie opisu sprawy i przeformułowanie jednego z zadanych pytań.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (Gmina Miejska) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i zamierza wybudować do roku 2013 halę sportowo-widowiskową na własnym gruncie. Szacunkowy koszt budowy hali wynosi 42 mln zł, z tego, dotacja z Ministerstwa Sportu i Turystyki 20 mln zł, środki własne Gminy 22 mln zł. W trakcie trwania budowy Gmina będzie uzyskiwać przychody z reklamowania budowy i nazwy hali przez jeden Klub sportowy. W trakcie budowy Gmina zamierza zgodnie z umową wystawiać faktury zaliczkowe na przyszłą dzierżawę obiektu. Po zakończeniu budowy Gmina Miejska zamierza zagospodarować halę rozważając 2 warianty:

  1. wybudowaną halę pozostawić w swoim majątku i wydzierżawić spółce gminnej lub Klubowi sportowemu na 20 lat,
  2. pozostawić halę w swoim majątku i samodzielnie świadczyć usługi na rzecz ludności i firm za pośrednictwem spółki gminnej na podstawie stosownej umowy zarządu określającej prawa i obowiązki spółki, a faktury i paragony na przychody wystawiane byłyby z numerem NIP Gminy Miejskiej.

Gmina poprzez spółkę świadczyłaby usługi dla ludności i firm posługując się własnym numerem NIP w zakresie:

  • usług najmu na imprezy, które podlegają opodatkowaniu stawką VAT 22%,
  • wstęp na imprezy sportowe, które podlegają opodatkowaniu stawką VAT 7% (poz. 159 załącznik nr 3 do ustawy o VAT),
  • wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy, które podlegają opodatkowaniu stawką VAT 7% (poz. 156 załącznika nr 3 do ustawy o VAT),
  • usługi sponsoringu, które opodatkowane są stawką VAT 22%.

Z pism z dnia 28 października 2010 r. oraz 4 listopada 2010 r., stanowiących uzupełnienia do wniosku wynika, iż planowana umowa zarządu halą sportowo-widowiskową pomiędzy Gminą Miejską a spółką gminną będzie umową odpłatną. Na podstawie umowy Gmina Miejska na rzecz Klubu sportowego będzie świadczyła usługę reklamową hali sportowo-widowiskowej polegającą na:

  • przyznaniu Klubowi wyłącznego prawa do nadania oficjalnej nazwy hali sportowej,
  • przyznaniu Klubowi prawa do wykorzystania wizerunku hali sportowej do celów własnych,
  • przyznaniu Klubowi wyłącznego prawo do umieszczenia na elewacji hali sportowej logo, nazwy, znaku towarowego, oznaczenia produktów lub innego wizualnego oznaczenia Klubu,
  • Gmina udostępni Klubowi miejsce na tablicy sponsorskiej na terenie hali sportowej w celu umieszczenia oznaczenia Klubu. Klubowi przysługiwać będzie prawo wyboru miejsca i powierzchni na tablicy sponsorskiej,
  • Klub otrzymuje prawo do nadania nazwy Klubowi (…), jeśli taki Klub będzie działał na terenie hali sportowej,
  • Gmina umożliwi Klubowi umieszczenie flag z oznaczeniem Klubu w ilości odpowiadającej potrzebom Klubu,
  • Gmina udostępni Klubowi miejsce na umieszczenie oznaczenia Klubu nad wszystkimi wejściami do hali sportowej,
  • Gmina udostępni powierzchnie reklamowe na terenie hali sportowej w ilości odpowiadającej potrzebom Klubu,
  • Gmina zobowiązana będzie do uzyskania zgody Klubu na umieszczanie w hali sportowej oznaczeń reklamowych innych niż oznaczenie Klubu, w szczególności oznaczeń reklamowych podmiotów prowadzących działalność konkurencyjną wobec działalności,
  • Gmina zobowiązuje się prowadzić oficjalną stronę internetową hali sportowej pod adresem internetowym wskazanym przez Klub,
  • Gmina oddaje do dyspozycji Klubu prawo do wyłącznego korzystania z 200 miejsc na widowni hali sportowej,
  • Klub będzie miał wpływ na politykę marketingową zarządcy hali sportowej,
  • Klub będzie miał możliwość oznakowania reklamowego terenu budowy hali sportowej,
  • Gmina udostępni miejsca na umieszczenie przez Klub oraz akceptuje projekty graficzne nośników i sposób wykorzystania udostępnionej powierzchni.

W opinii Wnioskodawcy, wymienione wyżej usługi są sklasyfikowane wg PKWiU pod następującymi symbolami:

  • 74.40.11 i 74.40.12 (klasyfikacja z roku 1997 oraz 2004),
  • 73.11.11 i 73.12.20 (klasyfikacja z roku 2008).

Ponadto, planowana umowa zarządu halą sportowo-widowiskową pomiędzy Gminą Miejską a spółką gminną będzie umową zarządzania i administrowania. Gmina będzie za te usługi wypłacać wynagrodzenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Gmina Miejska będzie mogła odliczyć podatek od towarów i usług od nakładów inwestycyjnych związanych z budową hali sportowo-widowiskowej, jeśli wybudowaną halę pozostawi w swoim majątku, a poprzez umowę zarządu ze spółką gminną, na własny rachunek będzie świadczyć usługi dla ludności i firm posługując się własnym numerem NIP na dokumentach, tj. fakturach VAT potwierdzających te przychody...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie Miejskiej zgodnie z treścią art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku od towarów i usług od nakładów związanych z budową hali sportowo-widowiskowej, jeśli po zakończeniu budowy pozostawi ją w swoim majątku i zawrze ze spółką gminną umowę zarządu halą sportowo-widowiskową. Gmina poprzez spółkę świadczyłaby usługi dla ludności i firm posługując się własnym numerem NIP w zakresie:

  • usług najmu na imprezy, które podlegają opodatkowaniu stawką VAT 22%,
  • wstęp na imprezy sportowe, które podlegają opodatkowaniu stawką VAT 7% (poz. 159 załącznik nr 3 do ustawy o VAT),
  • wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy, które podlegają opodatkowaniu stawką VAT 7% (poz. 156 załącznika nr 3 do ustawy o VAT),
  • usługi sponsoringu, które opodatkowane są stawką VAT 22%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Dotyczy to w szczególności przypadków, gdy:

  1. sprzedaż została udokumentowana fakturami lub fakturami korygującymi:
    1. wystawionymi przez podmiot nieistniejący lub nieuprawniony do wystawiania faktur lub faktur korygujących,
    2. w których kwota podatku wykazana na oryginale faktury lub faktury korygującej jest różna od kwoty wykazanej na kopii;
  2. transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku;
  3. wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż;
  4. wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne:
    1. stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności,
    2. podają kwoty niezgodne z rzeczywistością - w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością,
    3. potwierdzają czynności, do których mają zastosowanie przepisy art. 58 i 83 Kodeksu cywilnego - w części dotyczącej tych czynności;
  5. faktury, faktury korygujące wystawione przez nabywcę zgodnie z odrębnymi przepisami nie zostały zaakceptowane przez sprzedającego;
  6. zaświadczenie, o którym mowa w art. 86 ust. 5, zawiera informacje niezgodne ze stanem faktycznym

- stosownie do art. 88 ust. 3a ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem odliczyć można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza jednocześnie możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku świadczenia czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi. Ponadto z powyższego wynika, że odliczenie podatku naliczonego może być częściowe, tzn. w tej części (w takim zakresie), w jakiej dane towary lub usługi, z którymi związany jest podatek naliczony, są wykorzystywane do realizacji czynności opodatkowanych, z pominięciem tej części podatku, w jakiej te towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Zainteresowany zamierza wybudować do roku 2013 halę sportowo-widowiskową na własnym gruncie. Po zakończeniu budowy Wnioskodawca rozważa: pozostawić halę w swoim majątku i dodatkowo zawrzeć umowę zarządu z gminną spółką na zarządzanie i administrowanie halą, wypłacając w zamian za to wynagrodzenie. Ponadto z wniosku wynika, iż Gmina będzie świadczyć usługi dla ludności i firm posługując się własnym numerem NIP w zakresie:

  • usług najmu na imprezy, które podlegają opodatkowaniu stawką VAT 22%,
  • wstęp na imprezy sportowe, które podlegają opodatkowaniu stawką VAT 7% (poz. 159 załącznik nr 3 do ustawy o VAT),
  • wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy, które podlegają opodatkowaniu stawką VAT 7% ( poz. 156 załącznika nr 3 do ustawy o VAT),
  • usługi sponsoringu, które opodatkowane są stawką VAT 22%.

Z powyższego wynika zatem, iż towary i usługi nabywane w związku z budową hali sportowo-widowiskowej będą służyć Wnioskodawcy do wykonywania czynności opodatkowanych, tj. Gmina będzie uzyskiwać obroty z tytułu m. in.: najmu opodatkowanego 22% stawką podatku, świadczenia usług sponsoringu opodatkowanego 22% stawką podatku, czy wstępu na koncerty, spektakle itp. opodatkowanego 7% stawką.

Mając zatem na uwadze powyższe stwierdzić należy, iż Gminie Miejskiej będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego od nakładów inwestycyjnych związanych z budową hali sportowo-widowiskowej w sytuacji, gdy wybudowaną halę pozostawi w swoim majątku, a na własny rachunek, poprzez umowę zarządu (będącą umową zarządzania i administrowania) ze spółką gminną, będzie świadczyć usługi dla ludności i firm posługując się własnym numerem NIP i o ile nie wystąpią negatywne przesłanki, o których mowa w art. 88 ustawy.

Końcowo należy podkreślić, iż zgodnie z art. 14b § 3 cyt. w sentencji ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego, albo zdarzenia przyszłego.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, a w szczególności sposobu wykorzystania przez Wnioskodawcę wybudowanej hali sportowo-widowiskowej po zakończeniu inwestycji, tj. do wykonywania czynności niepodlegających podatkowi VAT, bądź zwolnionych od podatku od towarów i usług, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Informuje się ponadto, iż w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od nakładów inwestycyjnych związanych z budową hali sportowo-widowiskowej wykorzystywanej w przyszłości do wykonywania czynności opodatkowanych. Natomiast wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku od nakładów inwestycyjnych związanych z budową hali sportowo-widowiskowej w sytuacji jej wydzierżawiania został załatwiony w interpretacji nr ILPP1/443-902/10-5/AI w dniu 12 listopada 2010 r. Z kolei kwestia dotycząca prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku ze świadczeniem usług reklamy została załatwiona w interpretacji nr ILPP1/443-902/10-7/AI w dniu 12 listopada 2010 r.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj