Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1599/10/AP
z 14 lutego 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1599/10/AP
Data
2011.02.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
inwestycje
inwestycje
specjalna strefa ekonomiczna
specjalna strefa ekonomiczna
środek trwały
środek trwały
wydatki inwestycyjne
wydatki inwestycyjne
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
W związku z wyżej opisanym stanem faktycznym Spółka wnosi o wyjaśnienie, czy przeniesienie własności przedmiotowych środków trwałych przed upływem 5 lat od ich wprowadzenia do ewidencji środków trwałych lub od zwiększenia wartości początkowej środków trwałych w wyniku modernizacji, skutkuje utratą zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (dalej: podatek CIT), przysługującego w związku z działalnością w SSE, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy o CIT w całości, czy też jedynie w odniesieniu do tych kwalifikowanych wydatków, które zostały poniesione w związku z nabyciem lub modernizacją sprzedawanych środków trwałych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 05 listopada 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 12 listopada 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego dochodów uzyskanych z tytułu działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego dochodów uzyskanych z tytułu działalności prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka prowadzi działalność na terenie Strefy Ekonomicznej (dalej: SSE) na podstawie zezwolenia z dnia 18 marca 1998 r. (dalej: Zezwolenie). Zezwolenie zostało zmienione decyzją z dnia 04 listopada 2004 r. w ten sposób, iż skreślono zapis dotyczący wyrobu wytworzonego na terenie strefy.

Zgodnie z zapisami Zezwolenia Spółka zobowiązana była do:

  1. Rozpoczęcia działalności gospodarczej na terenie strefy - do dnia 31 grudnia 1999 r.
  2. Zatrudnienia na terenie strefy w I etapie co najmniej 40 osób w terminie do dnia 31 marca 2000 r., docelowo zatrudnienie 80 osób w terminie do 1 stycznia 2005 r.
  3. Realizacji inwestycji o wartości 22.831.000 zł w terminie do 31 marca 2000 r.

Spółka zrealizowała w przewidzianym terminie zobowiązanie inwestycyjne określone w Zezwoleniu. Spółka posiada status tzw. „dużego przedsiębiorcy". W związku z tym zgodnie z art. 5 ust. 2 Ustawy z dnia 02 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw wielkość pomocy przysługującej Spółce kalkulowana była w oparciu o koszty inwestycji poniesione do 31 grudnia 2006 r.

Obecnie Spółka planuje sprzedaż kilku środków trwałych, z którymi związane były wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną z tytułu działalności w strefie (dalej: „wydatki kwalifikowane"), które utraciły swoją przydatność dla celów prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej. Przedmiotem zbycia byłyby:

  • środki trwałe wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych (dalej: Ewidencja ŚT) w 2006 r. (czyli środki trwałe, dla których od momentu wprowadzenia do Ewidencji ŚT nie upłynął 5-letni okres wskazany w § 5 Rozporządzenia z 2006),
  • środki trwałe wprowadzone do Ewidencji ŚT przed 1 stycznia 2006 r., ale które zostały ulepszone w 2006 r. (czyli środki trwałe, dla których od momentu wprowadzenia do Ewidencji ŚT upłynął 5-letni okres wskazany w § 5 Rozporządzenia z 2006, jednak 5-letni okres nie upłynął od momentu zwiększenia ich wartości początkowej w wyniku modernizacji).

Spółka do chwili obecnej nie wykorzystała w całości przysługującego jej limitu pomocy publicznej. Po dokonaniu sprzedaży i wyłączeniu z całej wartości wydatków kwalifikowanych wydatków związanych ze zbywanymi środkami trwałymi pozostała łączna wartość wydatków kwalifikowanych poniesionych przez Spółkę wciąż przekraczać będzie wielkość wydatków do poniesienia, do których Spółka zobowiązana została w Zezwoleniu.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

W związku z wyżej opisanym stanem faktycznym Spółka wnosi o wyjaśnienie, czy przeniesienie własności przedmiotowych środków trwałych przed upływem 5 lat od ich wprowadzenia do ewidencji środków trwałych lub od zwiększenia wartości początkowej środków trwałych w wyniku modernizacji, skutkuje utratą zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (dalej: podatek CIT), przysługującego w związku z działalnością w SSE, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy o CIT w całości, czy też jedynie w odniesieniu do tych kwalifikowanych wydatków, które zostały poniesione w związku z nabyciem lub modernizacją sprzedawanych środków trwałych...

Zdaniem Spółki, sprzedaż wskazanych środków trwałych, z którymi związane były wydatki zwiększające limit dostępnej Spółce pomocy publicznej przed upływem 5 lat od ich wprowadzenia do ewidencji środków trwałych lub od ujęcia w ewidencji środków trwałych zwiększenia wartości początkowej zbywanego środka trwałego w wyniku modernizacji, skutkuje utratą prawa do zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym jedynie w odniesieniu do tych kwalifikowanych wydatków, które zostały poniesione w związku z nabyciem lub modernizacją sprzedawanych środków trwałych.

Zbycie przedmiotowych środków trwałych nie będzie skutkowało całkowitą utratą przez Spółkę prawa do zwolnienia z podatku dochodowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy o CIT, Spółka będzie bowiem nadal spełniała wszystkie warunki prowadzenia działalności gospodarczej na terenie SSE określone w przyznanym jej Zezwoleniu.

Jak zostało to wskazane Spółka jest tzw. „dużym przedsiębiorcą" prowadzącym działalność na terenie SSE na podstawie Zezwolenia z dnia 18 marca 1998 r. Obecnie Spółka planuje sprzedaż kilku środków trwałych, z którymi związane były wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną z tytułu działalności w strefie, które utraciły swoją przydatność dla celów prowadzonej przez Spółkę działalności gospodarczej. Przedmiotem zbycia byłyby:

  • środki trwałe wprowadzone do Ewidencji ŚT w grudniu 2006 r. (czyli środki trwałe dla których od momentu wprowadzenia do Ewidencji ŚT nie upłynął 5-letni okres wskazany w § 5 Rozporządzenia z 2006),
  • środki trwałe wprowadzone do Ewidencji ŚT przed 1 stycznia 2006 r. ale które zostały ulepszone w 2006 r. zwiększenie wartości początkowej środków trwałych w wyniku modernizacji nastąpiło 31 października 2006 r. (czyli środki trwałe, dla których od momentu wprowadzenia do Ewidencji ŚT upłynął 5-letni okres wskazany w § 5 Rozporządzenia z 2006, jednak 5-letni okres nie upłynął od momentu zwiększenia ich wartości początkowej w wyniku modernizacji).


Odnosząc się do konsekwencji związanych z planowanym zbyciem przez Spółkę środków trwałych, z którymi związane były wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą publiczną z tytułu działalności w strefie należy w pierwszym rzędzie przeanalizować, które przepisy prawne mają zastosowanie w przedmiotowej sytuacji.

Zasady przyznawania zwolnień i korzystania ze zwolnienia podatkowego dla przedsiębiorców prowadzących działalność na terenie specjalnych stref ekonomicznych zawarte są w ustawie z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (dalej: Ustawa o SSE) i aktach wykonawczych do tej ustawy. Przepisy Ustawy o SSE były wielokrotnie nowelizowane. Zgodnie z art. 12 ust. 1 Ustawy o SSE w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2000 r. dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne mogą być w drodze rozporządzenia Rady Ministrów, całkowicie zwolnione od podatku dochodowego od osób prawnych w okresie równym połowie okresu, na jaki ustanowiona została strefa.

W dniu 01 stycznia 2001 r. weszła w życie ustawa z dnia 16 listopada 2000 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych oraz o zmianie niektórych ustaw wprowadzająca m.in. zmianę przepisów przyznających zwolnienia i preferencje dla podatników prowadzących działalność gospodarczą na terenach objętych specjalnymi strefami ekonomicznymi. Jednocześnie w art. 5 ust. 1 tej ustawy wskazano, że przedsiębiorcy, którzy przed dniem wejścia w życie ustawy (tj. przed 01 stycznia 2001 r.) uzyskali zezwolenia na podstawie art. 16 ust. 1 ustawy wymienionej w art. 1 (tj. Ustawy o SSE), zachowują przez okres ważności zezwolenia prawo do zwolnień i preferencji podatkowych określonych w art. 12 ustawy, o której mowa w art. 1, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy (tj. przed 01 stycznia 2001 r.). Oznaczało to, że do przedsiębiorców, którzy otrzymali zezwolenie do dnia 31 grudnia 2000 r. stosowało się przepisy Ustawy o SSE oraz przepisy wykonawcze w brzmieniu obowiązującym przed 01 stycznia 2001 r.

W związku z przystąpieniem Polski do Unii Europejskiej zmianie uległy dotychczasowe zasady korzystania ze zwolnienia podatkowego dla podmiotów, które uzyskały zezwolenie do dnia 31 grudnia 2000 r. Przepisy ustawy z dnia 02 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw obowiązujące od 01 maja 2004 r. uchyliły bowiem art. 5 nowelizacji z dnia 16 listopada 2000 r. Zgodnie z treścią art. 5 ust. 2 wskazanej wyżej ustawy z dnia 02 października 2003 r., tzw. „duży przedsiębiorca", który uzyskał zezwolenie przed dniem 01 stycznia 2001 r. (dotyczy sytuacji Spółki) korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego w zakresie ustalonym w art. 12 Ustawy o SSE w jej brzmieniu obowiązującym po dniu 01 stycznia 2001 r. Zgodnie z treścią art. 12 Ustawy o SSE w brzmieniu obowiązującym po 01 stycznia 2001. dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy są zwolnione od podatku dochodowego odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. W przypadku osób prawnych przepisem określającym zasady korzystania ze zwolnienia jest art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy o CIT. Zgodnie z tym przepisem wolne od podatku CIT są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 Ustawy o SSE, przy czym, wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Jednocześnie w związku z uchyleniem z dniem 01 maja 2004 r. art. 5 ustawy z dnia 16 listopada 2000 r. do tzw. „dużych przedsiębiorców” korzystających ze zwolnienia na podstawie zezwolenia wydanego przed 01 stycznia 2001 r. zastosowanie mają przepisy wykonawcze do Ustawy o SSE w ich aktualnym brzmieniu (czyli obowiązującym po 01 stycznia 2001 r.). W związku z powyższym w odniesieniu do modernizacji środków trwałych, której wartość stanowiła koszty kwalifikowane, ujętej w Ewidencji ŚT na dzień 31 października 2006 r., zastosowanie mają przepisy rozporządzenia w sprawie SSE z dnia 14 września 2004 r. obowiązujące do 23 listopada 2006 r. (dalej: „Rozporządzenie 2004"). Natomiast w odniesieniu do środków trwałych wprowadzonych przez Spółkę do Ewidencji ŚT w grudniu 2006 r., których wartość stanowiła koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą z tytułu działalności w SSE zastosowanie mają przepisy rozporządzenia w sprawie SSE z dnia 2 listopada 2006 (obowiązujące od dnia 23 listopada 2006 r.) w jego brzmieniu obowiązującym do dnia 24 lutego 2007 r. (dalej: „Rozporządzenie 2006"). W dniu 24 lutego 2007 r. weszło w życie rozporządzenie z dnia 02 lutego 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie strefy ekonomicznej. Zgodnie z § 2 rozporządzenia z dnia 02 lutego 2007 r. do przedsiębiorcy, który posiada zezwolenie wydane przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia, stosuje się dotychczasowe warunki udzielania pomocy regionalnej. Zatem zmiana, która weszła w życie w dniu 24 lutego 2007 r. nie ma zastosowania w odniesieniu do Spółki.

Zgodnie § 5 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia 2004 (i identycznie brzmiącego § 5 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia 2006), zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem, że nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi związane były wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

W świetle powyższych przepisów należy zdaniem Spółki uznać, że przeniesienie własności składnika majątkowego, z którym związane były wydatki kwalifikowane przed upływem 5 lat skutkuje jedynie utratą prawa do zwolnienia podatkowego w odniesieniu do wydatków związanych ze zbywanymi środkami trwałymi. Natomiast takie zbycie środków trwałych nie skutkuje utratą prawa do zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy o CIT w całości przy założeniu, że warunki określone w zezwoleniu na prowadzenie działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej pozostają wypełnione.

W związku z powyższym, z uwagi na fakt, że w związku ze zbyciem ww. środków trwałych Spółka będzie nadal spełniała wszystkie warunki prowadzenia działalności gospodarczej na terenie SSE określone w przyznanym jej Zezwoleniu, planowane zbycie przedmiotowych środków trwałych nie będzie skutkowało całkowitą utratą przez Spółkę prawa do zwolnienia z podatku CIT, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy o CIT. Zdaniem Spółki, sprzedaż ww. środków trwałych przed upływem 5 lat skutkuje jedynie utratą prawa do zwolnienia podatkowego w odniesieniu do wydatków inwestycyjnych związanych ze zbywanymi środkami trwałymi.

W opinii Spółki, w odniesieniu do środków trwałych wprowadzonych do Ewidencji ŚT w grudniu 2006 r., dla których od momentu wprowadzenia do ewidencji środków trwałych nie upłynął 5-letni okres wskazany w § 5 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia 2006, ich sprzedaż spowoduje konieczność pomniejszenia kwoty wydatków kwalifikowanych o wartość zbywanych środków trwałych wprowadzonych do Ewidencji ŚT w grudniu 2006 r.

Jednocześnie zdaniem Spółki, ww. przepisy nie będą miały zastosowania do tej części wartości początkowej środków trwałych, które zostały wprowadzone do ewidencji środków trwałych w latach wcześniejszych niż 2006 r. (czyli w momencie zbycia upłynie okres 5-letni od momentu wprowadzenia ich do Ewidencji ŚT). Ww. przepisy rozporządzeń ograniczające zbycie w okresie 5-letim będą miały zastosowanie jedynie do wartości ulepszenia takich środków trwałych, jeżeli 5-letni okres nie upłynie od momentu ujęcia wartości ulepszenia w Ewidencji ŚT do momentu zbycia środka trwałego. Zakładając zatem, że zbycie ulepszonych środków trwałych nastąpi przed upływem 5 lat od momentu zwiększenia ich wartości o wartość ulepszenia, Spółka powinna pomniejszyć wartość wydatków kwalifikowanych o wartość ulepszenia.

Jednocześnie jak zostało wskazane z uwagi na fakt, że Spółka nie wykorzystała kwoty przysługującego jej zwolnienia z podatku CIT i pomimo wyłączenia z wartości wydatków kwalifikowanych ww. kwot wydatków związanych ze zbywanymi środkami trwałymi Spółka nadal będzie miała niewykorzystaną pulę pomocy publicznej, zbycie przedmiotowych środków trwałych nie będzie skutkować utratą prawa do zwolnienia w podatku CIT w jakiejkolwiek części.

Prezentowane stanowisko zgodne jest w szczególności z opinią zawartą w interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z upoważnienia Ministra Finansów z dnia 8 lipca 2009 r. (sygn. IBPBI/2/423-419/09/AM), który poparł stanowisko podatnika uznając, że sprzedaż składników majątku, z którymi związane były wydatki kwalifikowane w rozumieniu § 6 Rozporządzenia o SSE, o ile warunki wskazane w Zezwoleniu Spółki pozostają spełnione, nie prowadzi do utraty prawa od opodatkowania pdop w całości, a jedynie powodować będą konieczność odpowiedniego pomniejszenia dostępnego Spółce limitu zwolnienia podatkowego.

Podobne stanowisko wyraził Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji z dnia 18 czerwca 2010 r. (sygn. ILPB3/423-246/10-4/GC) popierając stanowisko Spółki, zgodnie z którym sprzedaż części środków trwałych, nabytych w związku z udzielonym pozwoleniem, niezależnie od ich wartości, nie spowoduje utraty całości zwolnienia podatkowego. Jeśli zatem sprzedaż środków nastąpi przed upływem 5 lat od wprowadzenia do ewidencji, koniecznym będzie obniżenie wartości wydatków inwestycyjnych, kwalifikujących się do objęcia pomocą, o wydatki na nabycie tych środków, ale Spółka nie traci prawa do zwolnienia podatkowego w odniesieniu do pozostałych wydatków inwestycyjnych.

Teza przedstawiona przez Spółkę znajduje także poparcie w innych, licznych interpretacjach indywidualnych, m.in. w interpretacji Ministra Finansów, działającego przez organ upoważniony do wydawania interpretacji - Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 26 lutego 2009 r. (sygn. IPPB3/423-1613/08-4/EŻ) oraz Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z 4 września 2008 r. (sygn. ILPB3/423-341/08-2/MM).

W opinii Spółki potwierdzeniem zajmowanego przez nią stanowiska jest także fakt, iż inna niż prezentowana przez nią wykładnia byłaby sprzeczna z racjonalnymi zasadami prowadzenia działalności gospodarczej - nie jest bowiem dopuszczalne, aby obawa przed utratą całości zwolnienia podatkowego powstrzymywała podmioty gospodarcze przed zbywaniem składników majątku, które przestały być dla nich użyteczne lub mogłyby zostać zastąpione przez maszyny bardziej wydajne. Byłaby to sytuacja godząca w interes ekonomiczny przedsiębiorstw korzystających z udogodnień płynących z działalności w Specjalnych Strefach Ekonomicznych, co z pewnością nie było zamierzeniem prawodawcy.

Podsumowując, zdaniem Spółki zbycie przedmiotowych środków trwałych nie będzie skutkowało całkowitą utratą przez Spółkę prawa do zwolnienia z podatku dochodowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 Ustawy o CIT, Spółka będzie bowiem nadal spełniała wszystkie warunki prowadzenia działalności gospodarczej na terenie SSE, określone w przyznanym jej Zezwoleniu. W związku ze zbywanymi środkami trwałymi Spółka zobowiązana będzie odpowiednio zmniejszyć wartość wydatków kwalifikowanych stanowiących podstawą kalkulacji przysługującego Spółce zwolnienia w podatku CIT (o wartość środków trwałych wprowadzonych do Ewidencji ŚT w grudniu 2006 r. oraz o wartość ulepszeń środków trwałych, ujętych w Ewidencji ŚT na dzień 31 października 2006 r.).

Z uwagi na powyższe okoliczności, Spółka zwraca się z prośbą o potwierdzenie, że zaprezentowane przez nią stanowisko i rozumienie treści przepisów jest prawidłowe.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. 2007 r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994 r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. Nr 123, poz. 600, z 1996 r. Nr 106, poz. 496, z 1997 r. Nr 121, poz. 770, z 1998 r. Nr 106, poz. 668, z 2000 r. Nr 117, poz. 1228, z 2002 r. Nr 113, poz. 984 i Nr 240, poz. 2055 oraz z 2003 r. Nr 188, poz. 1840), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami.

Równocześnie art. 17 ust. 4 ww. ustawy stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy.

Przepisy wykonawcze do ww. ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych dotyczące Strefy Ekonomicznej, które mają zastosowanie w przedmiotowej sprawie, zawarte są w rozporządzeniach Rady Ministrów:

  • z dnia 14 września 2004 r. w sprawie strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 222, poz. 2251 ze zm.),
  • z dnia 2 listopada 2006 r. w sprawie strefy ekonomicznej (Dz. U. Nr 202, poz. 1485 ze zm.),

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia z 14 września 2004 r. w sprawie SSE, pomoc regionalna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.) albo na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.) stanowi pomoc regionalną z tytułu kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych w § 6-8 (…).

Zgodnie z § 3 ust. 1 rozporządzenia z dnia 02 listopada 2006 r. w sprawie SSE, pomoc regionalna udzielana przedsiębiorcy w formie zwolnień podatkowych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654, z późn. zm.) albo na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 63a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.) stanowi pomoc regionalną z tytułu kosztów nowej inwestycji, której wielkość jest liczona jako iloczyn maksymalnej intensywności pomocy określonej dla danego obszaru i kosztów inwestycji kwalifikujących się do objęcia pomocą, określonych w § 6 (…).

Zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia z 14 września 2004 r. w sprawie SSE, za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione w trakcie obowiązywania zezwolenia w związku z realizacją inwestycji na terenie strefy na:

  1. zakup albo wytworzenie we własnym zakresie środków trwałych lub ich spłatę określoną w umowie leasingu lub innej umowie o podobnym charakterze, z wyłączeniem środków transportu nabywanych przez przedsiębiorcę prowadzącego działalność gospodarczą w sektorze transportu, pod warunkiem zaliczenia ich - zgodnie z odrębnymi przepisami - do składników majątku podatnika,
  2. rozbudowę lub modernizację istniejących środków trwałych
    - zaliczone do wartości początkowej tych środków trwałych zgodnie z przepisami o podatku dochodowym.

Zgodnie z § 6 ust. 1 rozporządzenia z dnia 02 listopada 2006 r. w sprawie SSE, za wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą uznaje się koszty inwestycji, pomniejszone o naliczony podatek od towarów i usług oraz o podatek akcyzowy, jeżeli możliwość ich odliczeń wynika z odrębnych przepisów, poniesione na terenie strefy w trakcie obowiązywania zezwolenia, będące:

  1. ceną nabycia gruntów lub prawa ich użytkowania wieczystego;
  2. ceną nabycia albo kosztem wytworzenia we własnym zakresie środków trwałych, pod warunkiem zaliczenia ich, zgodnie z odrębnymi przepisami, do składników majątku podatnika;
  3. kosztem rozbudowy lub modernizacji istniejących środków trwałych;
  4. ceną nabycia wartości niematerialnych i prawnych związanych z transferem technologii przez nabycie praw patentowych, licencji, know-how lub nieopatentowanej wiedzy technicznej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

Stosownie do postanowień § 5 ust. 1 rozporządzenia z dnia 14 września 2004 r. w sprawie SSE, zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem że:

  1. nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym;
  2. będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat.

Stosownie do postanowień § 5 ust. 1 rozporządzenia z dnia 02 listopada 2006 r. w sprawie SSE, zwolnienie od podatku dochodowego z tytułu kosztów nowej inwestycji przysługuje przedsiębiorcy, począwszy od miesiąca, w którym poniósł wydatki inwestycyjne w okresie od dnia uzyskania zezwolenia, aż do wyczerpania dopuszczalnej pomocy regionalnej, pod warunkiem że:

  1. nie przeniesie w jakiejkolwiek formie własności składników majątku, z którymi były związane wydatki inwestycyjne - przez okres 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres 3 lat;
  2. będzie prowadził działalność gospodarczą przez okres nie krótszy niż 5 lat od momentu, gdy cała inwestycja zostanie zakończona, a w przypadku małych i średnich przedsiębiorców - przez okres nie krótszy niż 3 lata.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego, Spółka będąca „dużym przedsiębiorcą” planuje sprzedaż kilku środków trwałych, z którymi były związane wydatki inwestycyjne przed upływem terminu, o którym mowa w ww. § 5 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzeń. Wydatki na przedmiotowe środki trwałe stanowiły u Wnioskodawcy koszty kwalifikujące się do objęcia pomocą regionalną, zgodnie z § 3 ust. 1 w zw. z § 6 ww. rozporządzeń. Pomimo sprzedaży środków trwałych Spółka spełni warunki Zezwolenia w zakresie wydatków, o których mowa w § 6 ww. rozporządzeń.

W ww. rozporządzeniach brak jest przepisów określających wprost jakie są konsekwencje podatkowe w przypadku niespełnienia wskazanego (w § 5 ust. 1 rozporządzenia strefowego) warunku, np. sprzedaży składnika majątku, z którym związane było zwolnienie podatkowe, przed upływem 5 lat od dnia wprowadzenia do ewidencji.

Mając na uwadze powyższe, należy stwierdzić, iż przeniesienie w jakiejkolwiek formie własności składnika majątku, z którym związane były wydatki inwestycyjne – przed upływem 5 lat od dnia wprowadzenia go do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych – stanowi przesłankę do utraty prawa do zwolnienia podatkowego wyłącznie w tej części, w jakiej związane ono było z tym składnikiem majątku, którego własność została przeniesiona (w okresie następującym po zbyciu składnika majątkowego), o ile zostaną spełnione pozostałe warunki zezwolenia.

W świetle powyższego stanowisko Spółki uznać zatem należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Odnosząc się do powoływanych we wniosku interpretacji organów podatkowych należy wskazać, że zostały wydane w indywidualnych sprawach i nie są wiążące dla organu wydającego interpretację.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj