Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPB1/415-1008/10/WM
z 10 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPB1/415-1008/10/WM
Data
2011.01.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zryczałtowany podatek dochodowy --> Zryczałtowany podatek dochodowy od przychodów osób duchownych


Słowa kluczowe
duchowni
duchowni
odliczenia od podatku
odliczenia od podatku
składki na ubezpieczenia zdrowotne
składki na ubezpieczenia zdrowotne


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia od ryczałtu kwoty składki na ubezpieczenie zdrowotne od całej zadeklarowanej, podwyższonej podstawy wymiaru składek?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana, przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2010 r. (data wpływu 29 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odliczenia od podatku składki na ubezpieczenie zdrowotne - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 października 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie odliczenia od podatku składki na ubezpieczenie zdrowotne.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca jest osobą duchowną, która opłaca ryczałt od przychodów osób duchownych. Z własnych środków finansuje składkę na swoje obowiązkowe ubezpieczenie zdrowotne. Od 1 stycznia 2009 r. opłacał składkę od podstawy wymiaru równej kwocie minimalnego wynagrodzenia za pracę w wysokości 1.276 zł. Od 1 września 2009 r. jako podstawę do ubezpieczenia zadeklarował kwotę 2.000 zł, t.j. wyższą o 724 zł od najniższego wynagrodzenia za pracę obowiązującego w 2009 r. Obliczał składki na ubezpieczenie zdrowotne w wysokości 9% od zadeklarowanych podstaw i wpłacał je na rachunek bankowy ZUS, odliczał od ryczałtu składki na ubezpieczenie zdrowotne w wysokości 7,75%, obliczone w okresie od stycznia do sierpnia 2009 r. od podstawy 1.276 zł, a w okresie od września do grudnia 2009 r. od podstawy 2.000 zł. W 2010 r. zadeklarował jako podstawę do ubezpieczeń kwotę 2.100 zł, t.j. wyższą o 783 zł od minimalnego wynagrodzenia za pracę i zastosował identyczny sposób odliczenia składek od ryczałtu jak w 2009 r.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca ma prawo do odliczenia od ryczałtu kwoty składki na ubezpieczenie zdrowotne od całej zadeklarowanej, podwyższonej podstawy wymiaru składek...


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 44 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 Nr 144, poz. 930 ze zm.), ryczałt ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne o ile składka ta nie została odliczona od podatku dochodowego. Uważa więc, że prawidłowo zastosował odliczenie stosując art. 44 ust. 1, 2, 3 ww. ustawy.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. z 1998 r. Nr 144, poz. 930 ze zm.) osoby duchowne, osiągające przychody z opłat otrzymywanych w związku z pełnionymi funkcjami o charakterze duszpasterskim, opłacają od tych przychodów podatek dochodowy w formie ryczałtu od przychodów osób duchownych, zwany dalej "ryczałtem".

Ryczałt ten w myśl art. 44 ust. 1 ww. ustawy, ulega obniżeniu o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, opłaconej zgodnie z przepisami o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych bezpośrednio przez osobę duchowną w kwartale, za jaki uiszczany jest ryczałt, o ile składka ta nie została odliczona od podatku dochodowego.

Kwota składki na ubezpieczenie zdrowotne, o którym mowa w ustawie z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. Nr 210, poz. 2135), o którą zmniejsza się stawkę ryczałtu od przychodów osób duchownych, nie może przekroczyć 7,75% podstawy wymiaru tej składki, określonej w odrębnych przepisach (ust. 2).

Stosownie do treści ust. 3, wysokość wydatków na cele, o których mowa w ust. 1, ustala się na podstawie dokumentów stwierdzających ich poniesienie.

Przepisy ust. 1-4 i art. 47 stosuje się do składek, o których mowa w art. 27b ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym. Przepis art. 27b ust. 4 ustawy o podatku dochodowym stosuje się odpowiednio (ust. 5).


Wskazać należy, że zgodnie z art. 95 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (t.j. Dz. U. Nr 164, poz. 1027 ze zm.), składka na ubezpieczenie zdrowotne podlega odliczeniu:


  1. od podatku dochodowego od osób fizycznych - na zasadach określonych w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych;
  2. od ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych, karty podatkowej oraz zryczałtowanego podatku dochodowego od przychodów osób duchownych - na zasadach określonych w ustawie z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930, z późn. zm.).


Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca – osoba duchowna opłaca ryczałt od przychodów osób duchownych. Od września 2009 r. zadeklarował jako podstawę ubezpieczenia zdrowotnego podwyższoną kwotę w stosunku do minimalnego wynagrodzenia za pracę. Od tej podstawy obliczał składki na ubezpieczenie zdrowotne w wysokości 9%, wpłacał je na rachunek bankowy ZUS oraz dokonywał odliczeń od ryczałtu składki na ubezpieczenie zdrowotne w wysokości 7,75% zadeklarowanej podstawy.

Ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne, w cyt. powyżej art. 44 ust. 2 określa jedynie procentową wartość opłacanej przez osobę duchowną składki na ubezpieczenie zdrowotne o którą zmniejsza się stawkę ryczałtu od przychodów osób duchownych, ustalając ją jako 7,75% wysokości podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne określonej w odrębnych przepisach, nie wskazując przy tym, czy powyższa podstawa ma odpowiadać kwocie minimalnego wynagrodzenia, czy też może to być kwota wyższa niż minimalne wynagrodzenie.

Jednym z warunków obniżenia podatku o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne jest również to, by składka ta była opłacana zgodnie z przepisami cyt. powyżej ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.

W związku z powyższym, stanowisko Wnioskodawcy co do możliwości zmniejszenia ryczałtu od przychodów osób duchownych o opłacaną składkę na ubezpieczenie zdrowotne, z zastosowaniem ograniczenia do wysokości 7,75% wysokości podstawy jej wymiaru, uznać należy za prawidłowe, o ile przepisy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych zezwalają na opłacanie takiej składki w podwyższonej wysokości.

Podkreślić jednocześnie należy, że przedmiotem interpretacji indywidualnej, nie była kwestia ustalenia podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne od której osoba duchowna ma obliczyć kwotę o którą może zmniejszyć stawkę ryczałtu od przychodów osób duchownych.

W tej materii ustawa o zryczałtowanym podatku dochodowym odsyła do odrębnych przepisów. Tymi odrębnymi przepisami jest wskazana powyżej ustawa dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 ze zm.). Stosownie do treści art. 14b § 1 ustawy z dnia Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych, na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

Przyjęta formuła prawna cytowanego przepisu oznacza ścisłą korelację instytucji interpretacji z definicją legalną pojęcia „przepisy prawa podatkowego” – zawartą w art. 3 pkt 2 ww. ustawy, – które zdefiniowane są jako przepisy ustaw podatkowych, postanowienia ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską umów o unikaniu podwójnego opodatkowania oraz ratyfikowanych przez Rzeczpospolitą Polską innych umów międzynarodowych dotyczących problematyki podatkowej, a także przepisy aktów wykonawczych wydanych na podstawie ustaw podatkowych. Zgodnie zaś z art. 3 pkt 1 ustawy Ordynacja podatkowa, ilekroć w ustawie jest mowa o ustawach podatkowych – rozumie się przez to ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich.

Unormowania wskazanej powyżej ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, nie stanowią przepisów prawa podatkowego zdefiniowanych w cytowanym przepisie. Tym samym minister właściwy do spraw finansów publicznych nie ma uprawnienia do interpretowania tych przepisów w trybie wydawania indywidualnych interpretacji prawa podatkowego, określonych w art. 14b § 1 tej ustawy.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy, ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj