Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-795/10-3/AK
z 20 października 2010 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-795/10-3/AK
Data
2010.10.20
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane
Słowa kluczowe
stawka
stawka
wyposażenie
wyposażenie
wyroby medyczne
wyroby medyczne
Istota interpretacji
Jaka stawka podatku VAT będzie prawidłowa przy realizacji zaplanowanej inwestycji p.n. „Rozbudowa Domu Pomocy Społecznej” w zakresie dostawy i montażu wyposażenia socjalnego, bytowego, technologicznego?
Jaka stawka podatku VAT będzie prawidłowa przy realizacji zaplanowanej inwestycji p.n. „Rozbudowa Domu Pomocy Społecznej” w zakresie dostawy wyposażenia rehabilitacyjnego? Wniosek ORD-IN ![]()
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Powiatu, przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2010 r. (data wpływu 20 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki na dostawę i montaż wyposażenia socjalnego, bytowego i technologicznego – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 20 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki dostawę i montaż wyposażenia socjalnego, bytowego i technologicznego. W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe. Zgodnie z przepisami art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (t. j. Dz. U z 2001 r. Nr 142, poz.1592 ze zm.), Powiat wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie pomocy społecznej. Do zadań własnych powiatu zaliczono obowiązek prowadzenia i rozwój infrastruktury domów pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym oraz umieszczenie w nich skierowanych osób – art. 19 pkt 10 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t. j. Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362 ze zm.). Jedną z jednostek organizacyjnych Powiatu realizujących zadania Powiatu jest Dom Pomocy Społecznej (DPS). Jest to dom dla osób przewlekle psychicznie chorych. Jest placówką stacjonarną stałego okresowego pobytu. Dom świadczy usługi:
Stosownie do zapisów § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Polityki Społecznej z dnia 19 października 2005 r. w sprawie domów pomocy społecznej (Dz. U. Nr 217, poz. 1837 ze zm.), dom funkcjonuje w sposób zapewniający właściwy zakres usług, zgodny ze standardami określonymi dla danego typu domu, w oparciu o indywidualne potrzeby mieszkańca domu. Należy zaznaczyć, iż dom opieki społecznej jest sklasyfikowany w klasie 1130 budynki zbiorowego zamieszkania zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.). Zarząd Powiatu w roku 2009 złożył wniosek na dofinansowanie projektu na rozbudowę Domu Pomocy Społecznej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Wniosek został przyjęty do realizacji i w dniu 4 listopada 2009 r. podpisano umowę o dofinansowanie projektu. W budżecie Powiatu na 2010 r. zostało zaplanowane do realizacji zadanie inwestycyjne p.n. „Rozbudowa Domu Pomocy Społecznej”. Zakres robót to „Rozbudowa Domu Pomocy Społecznej”, w tym roboty budowlane, instalacyjne obiektu kubaturowego wraz z wyposażeniem technologicznym, socjalnym i rehabilitacyjnym budynku, sieci, przyłączy i urządzeń infrastruktury technicznej, dróg wewnętrznych i przeciwpożarowych, parkingów, małej architektury, ukształtowania i zagospodarowania terenu zielenią oraz wykonanie robót rozbiórkowych związanych z dokończeniem budowy DPS. W zakresie robót budowlano-montażowych i infrastruktury towarzyszącej została dla Wnioskodawcy wydana interpretacja. Obecnie Zainteresowany występuje o interpretację w odniesieniu do wyposażenia. Przedmiotem dostawy będzie sprzęt rehabilitacyjny w rozumieniu ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896 ze zm.), który jest wskazany w poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.). W myśl art. 3 ust. 1 pkt 17 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 93, poz. 896 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o wyrobie medycznym należy przez to rozumieć narzędzie, przyrząd, aparat, sprzęt, materiał lub inny artykuł stosowany samodzielnie lub w połączeniu, włączając oprogramowanie niezbędne do właściwego stosowania wyrobu, przeznaczone przez wytwórcę do stosowania u ludzi w celu:
Który nie osiąga swojego zasadniczego zamierzonego działania w ciele lub na ciele ludzkim środkami farmakologicznymi, immunologicznymi lub metabolicznymi, lecz którego działanie może być przez nie wymagane. Przedmiotem dostawy, a także montażu będzie:
W związku z powyższym zadano następujące pytanie. Jaka stawka podatku VAT będzie prawidłowa przy realizacji zaplanowanej inwestycji p.n. „Rozbudowa Domu Pomocy Społecznej” w zakresie dostawy i montażu wyposażenia socjalnego, bytowego, technologicznego... Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa i montaż wyposażenia socjalnego, bytowego i technologicznego, w tym: meble do pokoi (łóżko, stoliki, szafy, fotele, itp.), kocioł parowy, lodówki, zmywarki, garnki, talerze, itp. będzie objęta stawką podatku VAT 22%. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. Przez dostawę towarów, w myśl art. 7 ust. 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. W myśl art. 8 ust. 3 ustawy, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119. Nadmienia się, iż dla prawidłowego określenia przedmiotu opodatkowania, co wiąże się z koniecznością prawidłowego zaklasyfikowania określonych czynności do właściwych grupowań statystycznych obowiązany jest podatnik. Zgodnie z przepisem § 3 pkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.) dla celów podatku od towarów i usług, do dnia 31 grudnia 2010 r. stosuje się Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług wprowadzoną rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. Nr 42, poz. 264 ze zm.). Podstawowa stawka podatku – w myśl art. 41 ust. 1 ustawy – wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Jednakże zarówno w treści ustawy, jak i przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewiduje dla niektórych czynności obniżone stawki. Na podstawie art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług, wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. W poz. 106 załącznika nr 3 do ustawy wymienione zostały wyroby medyczne w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, dopuszczone do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, inne niż wymienione w pozostałych pozycjach załącznika - bez względu na symbol PKWiU. Natomiast, w art. 43 ust. 1 ustawy, ustawodawca zwarł katalog towarów i usług zwolnionych od podatku VAT. Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, iż Powiat wykonuje zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie pomocy społecznej. Do zadań własnych powiatu zaliczono obowiązek prowadzenia i rozwój infrastruktury domów pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym oraz umieszczenie w nich skierowanych osób. Jedną z jednostek organizacyjnych Powiatu realizujących zadania Powiatu jest Dom Pomocy Społecznej. Zarząd Powiatu w roku 2009 złożył wniosek na dofinansowanie projektu na rozbudowę Domu Pomocy Społecznej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013. Wniosek został przyjęty do realizacji i w dniu 4 listopada 2009 r. podpisano umowę o dofinansowanie projektu. W ramach projektu zostanie zakupione wyposażenie technologiczne do pomieszczeń gastronomiczno-kuchennych i wyposażenie części mieszkalnych. Wyposażenie to jest przedmiotem dostawy, a także montażu. Powiat planuje zakupić m. in. stoły, półki, zlewozmywaki, maszynę wieloczynnościową, krajalnicę do żywności, zmywarkę do garnków, wagę, kocioł warzelny parowy, kuchnię elektryczną, umywalkę ceramiczną, pojemniki na odpadki, regały magazynowe, szafy, fotele, materace, pościele, karnisze, stół bilardowy, aparat do terapii polem elektromagnetycznym, kabinę do ćwiczeń i zawieszeń, leżankę do aplikatorów, materac rehabilitacyjny, podnośnik hydrauliczny, drabinki pojedyncze. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż dostawa wyposażenia technicznego pomieszczeń gastronomiczno-kuchennych, wyposażenia części mieszkalnych oraz wyposażenia pomieszczeń do terapii i rehabilitacji nie stanowiącego wyrobu medycznego w rozumieniu ustawy z dnia 20 maja 2010 r. o wyrobach medycznych (Dz. U. Nr 107, poz. 679) będzie opodatkowana – zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy – 22% stawką podatku od towarów i usług, gdyż przedmiotowe wyposażenie nie zostało wymienione w załączniku nr 3 do ustawy (art. 41 ust. 2 ustawy), ani nie mieści się w katalogu towarów zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 ustawy. Wyjątek stanowi wyposażenie spełniające definicję wyrobu medycznego, jednakże odnośnie tej części wyposażenia wydano odrębne rozstrzygnięcie. Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika również, że część opisanego we wniosku wyposażenia jest przedmiotem nie tylko dostawy, ale także montażu. Należy zauważyć, iż co do zasady, montaż wyrobu opodatkowany jest taką stawką podatku jak towar, którego montaż dotyczy. W przypadku towarów opodatkowanych 22% stawką podatku, z reguły również usługa montażu objęta jest tą stawką. Zgodnie z zasadami metodycznymi Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług z roku 1997 stosowanej dla celów podatku od towarów i usług roboty instalacyjne i montażowe wykonywane na miejscu przeznaczenia są klasyfikowane w odpowiednich grupowaniach podkategorii wyodrębnionych w ramach klas obejmujących instalowane (montowane) wyroby (sprzęt, maszyny, urządzenia), z następującymi zastrzeżeniami:
Zatem wyjątek od wskazanej wyżej zasady dotyczyć może (w przypadkach określonych w przepisach) usług budowlanych sklasyfikowanych zgodnie z PKWiU w grupowaniu 45. Stosownie do art. 41 ust. 12 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2008 r. stawkę 7% podatku stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym – stosownie do art. 41 ust. 12a ustawy – rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 – wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b. W myśl ust. 12b powołanego wyżej artykułu, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:
Zgodnie z art. 41 ust. 12c ustawy, w przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej. Ponadto, w myśl § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.), w okresie do dnia 31 grudnia 2010 r. stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% w odniesieniu do:
- w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy. Na podstawie art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11. Z treści powołanych wyżej przepisów wynika, iż usługa budowlano-montażowa w obiektach mieszkalnych oznaczonych symbolem PKOB – 111 (Budynki mieszkalne jednorodzinne), PKOB – 112 (Budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe) oraz PKOB 113 (Budynki zbiorowego zamieszkania) podlega opodatkowaniu wg stawki 7% pod warunkiem, że budynki te są budynkami mieszkalnymi stałego zamieszkania i usługa wykonywana jest wyłącznie w lokalach mieszkalnych znajdujących się w tych budynkach, a nie w lokalach użytkowych. Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż przy ustaleniu właściwej stawki podatku od towarów i usług decydujące znaczenie ma ustalenie w jakim budynku usługa jest wykonywana i czy w rozpatrywanym przypadku mamy do czynienia odrębnie z dostawą towarów i świadczeniem usługi montażowej, czy też wyłącznie z usługą budowlaną opodatkowaną w całości obniżoną stawką 7%. Nadmienić należy, iż treść umowy cywilnoprawnej jest indywidualną sprawą stron, które ją zawierają i zależy od ich uzgodnień. Jeżeli zostanie zawarta umowa na wykonanie konkretnej usługi, bez wyszczególnienia kosztów materiałów i robocizny to mamy do czynienia z daną usługą i jest ona przedmiotem opodatkowania właściwą stawką podatku VAT. Z kolei, jeżeli będzie to odrębna dostawy towaru, a następnie odrębne świadczenie usługi montażowej, to każde z odrębnych świadczeń czyli zarówno dostawa towaru, jak i świadczenie usługi musi być objęte właściwą stawką podatku VAT. Przepisy dotyczące podatku od towarów i usług przy formułowaniu zakresu pojęciowego towarów i usług oraz wyjątków w dziedzinie ulgowego opodatkowania lub zwolnień od tego podatku – co do zasady opierają się na klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej. W związku z tym dla określenia prawidłowej stawki podatku VAT niezbędne jest ustalenie do jakiego grupowania obowiązującej dla celów podatku od towarów i usług Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zaliczone są wyroby czy usługi. Zatem dopiero ustalenie przez podatnika właściwego grupowania statystycznego dla dokonanej czynności pozwala na określenie prawidłowej stawki podatku VAT. Z powołanych wyżej przepisów wynika, iż obniżona do 7% stawka podatku VAT dotyczy tych robót budowlano-montażowych, sklasyfikowanych w PKWiU pod symbolem 45, które realizowane są w:
Zatem roboty budowlano – montażowe sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 45 wykonywane w budynku Domu Pomocy Społecznej (PKOB 1130) będą opodatkowane 7% stawką podatku. Reasumując, dostawa wyposażenia (socjalnego, bytowego, technologicznego) nie stanowiącego wyrobu medycznego w rozumieniu ustawy o wyrobach medycznych, realizowana w ramach inwestycji p.n. „Rozbudowa Domu Pomocy Społecznej” będzie podlegać opodatkowaniu 22% stawką podatku. Tą samą stawką podatku – co do zasady – opodatkowany będzie również montaż tego wyposażenia. Należy jednakże zauważyć, że jeśli roboty polegające na montażu zakupionego przez Powiat wyposażenia, będą stanowiły usługi sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU 45 i nie będą wykonywane w lokalach użytkowych Domu Pomocy Społecznej, to czynności te będą podlegały opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT. Jednocześnie zauważa się, że stosownie do art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, minister właściwy do spraw finansów publicznych na pisemny wniosek zainteresowanego, wydaje w jego indywidualnej sprawie, pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną). Zatem w przedmiotowej sprawie powyższa interpretacja nie wywiera skutku prawnego dla kontrahentów Wnioskodawcy. Tut. Organ informuje, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki na dostawę i montaż wyposażenia socjalnego, bytowego i technologicznego. Kwestia dotycząca podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla dostawy wyposażenia rehabilitacyjnego została rozstrzygnięta w odrębnej interpretacji nr ILPP1/443-795/10-2/AK z dnia 20 października 2010 r. Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.