Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1882/10-4/EWW
Data
2011.02.01
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku
Słowa kluczowe
podatek naliczony
podatnik
prawo do odliczenia
zwrot podatku
Istota interpretacji
Czy Zainteresowana będzie miała możliwość odzyskania podatku VAT za zakup sprzętu stomatologicznego w ramach wspomnianego projektu?
Wniosek ORD-IN
350 kB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA
Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2010 r. (data wpływu do Biura KIP w Płocku 16 listopada 2010 r., data wpływu do Biura KIP w Lesznie 23 listopada 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 23 stycznia 2011 r. (data wpływu 26 stycznia 2011 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego – jest prawidłowe.
UZASADNIENIE
W dniu 16 listopada 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 23 stycznia 2011 r. (data wpływu 26 stycznia 2011 r.) o informacje doprecyzowujące opisane zdarzenie przyszłe.
W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.
Zainteresowana stara się o dofinansowanie projektu w ramach Działania III. 6 Rozwój Mikro i Małych Przedsiębiorstw Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa. W związku z rozwojem przedsiębiorstwa, planuje zakup nowego sprzętu stomatologicznego, dzięki któremu będzie możliwe poszerzenie zakresu obecnej działalności. Gabinet Wnioskodawczyni zyska możliwość przyjmowania większej liczby pacjentów. Zmniejszy to czas oczekiwania na wizytę, a także pozwoli na rozszerzenie oferty firmy o niewykonywane dotąd zabiegi z zakresu chirurgii (np. ekstrakcja – usunięcie zęba), periodontologii i pedodoncji. W ramach projektu Zainteresowana planuje zakup: asystora stomatologicznego (2 sztuki), mebli stomatologicznych (szafki, biurko, regał, kartoteka, umywalka, zlew), unitu stomatologicznego oraz wózka w formie asystora. W związku z realizacją danego projektu Wnioskodawczyni nie będzie miała możliwości odzyskania podatku VAT, dlatego może on być uznany za wydatek kwalifikowany w ramach projektu. W uzupełnieniu do wniosku wskazano, iż Zainteresowana nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. Wydatki poniesione w ramach planowanego projektu będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Faktury dokumentujące poniesione wydatki będą wystawiane na Wnioskodawczynię.
W związku z powyższym zadano następujące pytanie.
Czy Zainteresowana będzie miała możliwość odzyskania podatku VAT za zakup sprzętu stomatologicznego w ramach wspomnianego projektu...
Zdaniem Wnioskodawczyni, nie będzie miała ona możliwości odzyskania podatku VAT, co wynika z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.
Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.
W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Art. 15 ust. 2 ustawy stanowi, iż działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.
Natomiast art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy precyzuje, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika: - z tytułu nabycia towarów i usług,
- potwierdzających dokonanie przedpłaty (zaliczki, zadatku, raty), jeżeli wiązały się one z powstaniem obowiązku podatkowego,
- od komitenta z tytułu dostawy towarów będącej przedmiotem umowy komisu
- z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.
Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).
W myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.
Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.
Z przedstawionego opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawczyni stara się o dofinansowanie projektu w ramach Działania III. 6 Rozwój Mikro – i Małych Przedsiębiorstw Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa. W ramach tego projektu planuje zakup nowego sprzętu stomatologicznego, dzięki któremu będzie możliwe poszerzenie zakresu obecnej jej działalności. Gabinet zyska możliwość przyjmowania większej liczby pacjentów, zmniejszy się czas oczekiwania na wizytę, a także pozwoli to na rozszerzenie oferty firmy o niewykonywane dotąd zabiegi z zakresu chirurgii (np. ekstrakcja – usunięcie zęba), periodontologii i pedodoncji. Zainteresowana poinformowała, iż nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT.
Jak wskazano powyżej, prawo do odliczenia kwoty podatku naliczonego, o którym mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, przysługuje wyłącznie podatnikom zarejestrowanym jako „podatnicy VAT czynni”.
Ponieważ Wnioskodawczyni nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, zatem nie będzie przysługiwać jej prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w związku z planowanym projektem.
W zakresie planowanych przedsięwzięć Zainteresowana nie będzie miała również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2010 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 246, poz. 1649). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów przysługuje zarejestrowanym podatnikom podatku VAT i obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r. Ponieważ Wnioskodawczyni nie spełnia tych warunków, zatem nie będzie miała możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.
Reasumując, Zainteresowana nie będzie miała możliwości odzyskania podatku VAT od zakupu sprzętu stomatologicznego w ramach planowanego projektu.
Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.
Tut. Organ zwraca uwagę na fakt, iż organy podatkowe nie są kompetentne do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu kwalifikacji, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowanym.
Ponadto, tut. Organ pragnie również poinformować, iż granice szczególnego postępowania podatkowego, którego celem jest uzyskanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, określa Zainteresowana występując z konkretnym pytaniem prawnym, wyłącznie w odniesieniu do zdarzenia przyszłego przedstawionego przez nią, co wynika wprost z przepisu art. 14b § 1, 2 i 3 ustawy Ordynacja podatkowa. Natomiast na podstawie art. 14c § 1 i § 2 tej ustawy, tut. Organ dokonuje oceny stanowiska Wnioskodawczyni. W związku z powyższym zaznaczyć należy, iż w niniejszej interpretacji odniesiono się wyłącznie do możliwości odzyskania podatku VAT, związanego z zakupem przez Zainteresowaną sprzętu stomatologicznego. Nie dokonano w niej natomiast analizy, czy wykonywane przez Wnioskodawczynię czynności nie obligują jej do zarejestrowania się jako podatnika VAT czynnego, bowiem nie było to przedmiotem wniosku.
Zgodnie z art. 14b § 3 cyt. ustawy, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego.
Należy zatem zaznaczyć, że odpowiedzi na pytanie zawarte we wniosku udzielono w oparciu o wskazanie, iż Zainteresowana nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT. W przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego opisu sprawy, w szczególności konieczności zarejestrowania się Wnioskodawczyni jako podatnika VAT czynnego, udzielona interpretacja traci swą aktualność.
Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.
|