Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-1344/10-2/EN
z 9 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-1344/10-2/EN
Data
2010.11.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
kasa rejestrująca
kasa rejestrująca
pracownik
pracownik
samochód
samochód
sprzedaż
sprzedaż
zwolnienia podmiotowe
zwolnienia podmiotowe
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Jak należy interpretować przepis wynikający z § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących pkt 34 załącznika do powyższego rozporządzenia – „dostawa towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników” i czy pomimo powyższego zwolnienia z ewidencjonowania obrót ten ma być uwzględniony do limitu zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej (§ 3 ust. 1 pkt 3)?



Wniosek ORD-IN 338 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki z o.o., przedstawione we wniosku z dnia 16 sierpnia 2010 r. (data wpływu 19 sierpnia 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej należności z tytułu dostawy towarów na rzecz pracownika – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 sierpnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej należności z tytułu dostawy towarów na rzecz pracownika.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (Spółka) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu hurtowego i detalicznego, również na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Jednostka nie prowadzi ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących tzn. nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000,00 zł i wcześniej nie powstał wobec niej obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 4.

Spółka zamierza sprzedać pracownikowi samochód osobowy, który jest na stanie środków trwałych Spółki i jest wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Jak należy interpretować przepis wynikający z § 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących pkt 34 załącznika do powyższego rozporządzenia – „dostawa towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników” i czy pomimo powyższego zwolnienia z ewidencjonowania obrót ten ma być uwzględniony do limitu zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej (§ 3 ust. 1 pkt 3)...

Zdaniem Wnioskodawcy, zwolnienie wymienionych w tym załączniku czynności powoduje, że nie trzeba ich obrotu ewidencjonować przy pomocy kas rejestrujących, jak również nie mają one wpływu na wysokość obrotu, którego przekroczenie powoduje obowiązek ewidencjonowania.

Zainteresowany wskazał, iż w jego przypadku jest to sprzedaż dotycząca szczególnych czynności – poz. 34 tego załącznika dostawa towarów i świadczenie usług przez podatnika, który nie rozpoczął ewidencjonowania sprzedaży towarów przed 1 stycznia 2010 roku, na rzecz jego pracowników.

Zasadą ogólną jest art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z 11 marca 2004 r. z późniejszymi zmianami „podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników zryczałtowanych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących”, wyjątek od tej reguły wynika z art. 111 ust. 8 ww. ustawy.

Na mocy upoważnienia ustawowego wynikającego z tego artykułu Minister Finansów może zwolnić w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w art. 111 ust. 1.

Zwolnienie z ewidencjonowania wynikające z § 2 ww. rozporządzenia Spółka rozumie w sposób następujący, jeżeli czynność wymieniona w załączniku wystąpi, to podatnik jest zwolniony z obowiązku ewidencjonowania obrotu z niej wynikającego. W pozostałych przypadkach, z wyłączeniem tych wymienionych w § 4 ww. rozporządzenia, podatnik może być zwolniony z obowiązku prowadzenia ewidencji, jeżeli z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy – tak jak w przypadku Wnioskodawcy – kwota obrotu z tej działalności nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000,00 zł. W opinii Spółki, chociaż podstawowym kryterium zwolnienia jest wysokość obrotu, to jest to tylko jedno ze zwolnień, innym będą zwolnienia wymienione w załączniku, które wykluczają pierwszy rodzaj zwolnienia określający limit. Inaczej mówiąc limit stosuje się wtedy jeśli nie ma innych zwolnień, w przeciwnym przypadku jaki cel miałoby zwolnienie pewnych podmiotów czy pewnych czynności.

Wnioskodawca podkreślił, iż interpretując powyższe przepisy ustawy i rozporządzenia uważa, że zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących wynikające z § 2 ww. rozporządzenia pozwala mu sprzedać np. samochód o wartości ponad 40.000,00 zł pracownikowi i tego obrotu nie musi sumować ze sprzedażą innych towarów dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej do czasu przekroczenia kwoty wymienionej w § 3 ust. 1 pkt 3 nie będzie obowiązany do ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Z tej podstawowej reguły wynika, że obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących dotyczy tylko takich podmiotów, które dokonują sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących określone zostało w § 2 i § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797), zwanego dalej rozporządzeniem.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie: zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do § 2 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

I tak, w pozycji 34 tego załącznika, wymienione zostały następujące czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej – dostawa towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali.

Jednakże powyższy przepis nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowania tych usług (sprzedaży towarów) przed dniem 1 stycznia 2010 r.

W § 4 ust. 1 rozporządzenia postanowiono, iż zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów:

  1. do podatników prowadzących działalność w zakresie sprzedaży gazu płynnego;
  2. przy świadczeniu usług przewozów regularnych i nieregularnych pasażerskich w samochodowej komunikacji, z wyjątkiem przewozów, o których mowa w poz. 6 i 7 załącznika do rozporządzenia;
  3. przy świadczeniu usług przewozu osób i ładunków taksówkami;
  4. przy dostawie: silników spalinowych tłokowych, wewnętrznego spalania, typu stosowanego w pojazdach mechanicznych (PKWiU 34.10.1), nadwozi do pojazdów mechanicznych, przyczep i naczep (PKWiU 34.2), części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych i ich silników (PKWiU 34.3);
  5. przy dostawie:
    1. sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten, (ex PKWiU 32),
    2. sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego, (ex PKWiU 33.40.3);
  6. przy dostawie wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których sprzedaż nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy;
  7. przy dostawie nagranych, z zapisanymi danymi lub zapisanymi pakietami oprogramowania komputerowego (w tym również sprzedawanymi łącznie z licencją na użytkowanie): płyt CD, DVD, kaset magnetofonowych, taśm magnetycznych (w tym kaset wideo), dyskietek, kart pamięci, kartridży;
  8. przy dostawie wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU,
  9. przy dostawie wyrobów tytoniowych (PKWiU 16.00), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na symbol PKWiU, z wyjątkiem dostaw towarów, o których mowa w poz. 43 załącznika do rozporządzenia.

W myśl § 4 ust. 2 rozporządzenia, przepis ust. 1 pkt 4-7 nie ma zastosowania do zwolnień wynikających z poz. 34 załącznika do rozporządzenia z wyjątkiem sytuacji, w których ma zastosowanie § 3 ust. 6, lub podatnik utracił albo utraci prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami rozporządzenia również z innego tytułu.

Natomiast zwolnienie podmiotowe wynika z § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia, mocą którego zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. również podatników, u których kwota obrotu z działalności, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy, nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł i jeżeli wcześniej nie powstał wobec nich obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 4.

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 3, traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło w trakcie 2010 r. przekroczenie kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, z działalności, o której mowa w art. 111 ust 1 ustawy (§ 3 ust. 4 rozporządzenia).

Z opisu sprawy wynika, iż Spółka prowadzi działalność gospodarczą w zakresie handlu hurtowego i detalicznego, również na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Spółka nie prowadzi ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, tzn. nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000,00 zł i wcześniej nie powstał wobec niej obowiązek ewidencjonowania, z zastrzeżeniem ust. 4. Spółka zamierza sprzedać pracownikowi samochód osobowy, który jest na stanie środków trwałych Spółki i jest wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej.

W związku z powyższym, wątpliwości Spółki dotyczą kwestii czy obrót z tytułu dostawy samochodu na rzecz pracownika, który korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z obowiązku ewidencjonowania należy uwzględnić do limitu zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia.

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, iż obowiązek ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących następuje po przekroczeniu kwoty obrotów w wysokości 40.000 zł, ze sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Istotne znaczenie ma fakt, iż do celów zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania w kwocie obrotu uwzględnia się cały obrót z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, czyli zarówno ten, który korzysta ze zwolnienia przedmiotowego z obowiązku ewidencjonowania jak również nie korzystający z tego zwolnienia.

Tym samym w sytuacji, gdy w wyniku sprzedaży samochodu na rzecz pracownika – osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej, cały obrót Spółki z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, przekroczy kwotę 40.000,00 zł, to Zainteresowany będzie zobowiązany do zakupu kasy rejestrującej i ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w terminie, o którym mowa w § 3 ust. 4 rozporządzenia.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj