Interpretacja Ministra Finansów
PL/LM/834/5/BNJ/13/22/RD-9756
z 21 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) Minister Finansów, z urzędu, zmienia interpretację indywidualną Nr IPPB2/436-206/10-7/MZ, wydaną w dniu 31 sierpnia 2010 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie działającego w imieniu Ministra Finansów na podstawie § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), w ten sposób, iż stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2010 r., uzupełnionym pismem z dnia 26 lipca 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej zwolnienia od podatku od spadków i darowizn nabycia środków pieniężnych tytułem darowizny – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 czerwca 2010 r. wpłynął do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwolnienia od podatku od spadków i darowizn nabycia przez Wnioskodawczynię środków pieniężnych tytułem darowizny.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

W dniu 23 listopada 2009 r. siostra Wnioskodawczyni dokonała na jej rzecz darowizny pieniężnej w kwocie 96.940,85 zł, z czego: 59.706,00 zł zostało przelane z konta siostry na Wnioskodawczyni konto osobiste, a 37.234,85 zł siostra przelała bezpośrednio jako darowiznę ze swojego konta na poczet zobowiązań Wnioskodawczyni w innych Bankach, tj.:

  • 19.008,25 zł do G. S.A. G.,
  • 1.275,25 zł do L. S.A. W.,
  • 1.444,23 zł do L. S.A. W.,
  • 8.749,76 zł do L. S.A. W.,
  • 6.757,52 zł do L. S.A. W.

Darowiznę przelaną na konto Wnioskodawczyni z konta siostry (59.706 zł) Naczelnik Urzędu Skarbowego uznał jako darowiznę zwolnioną od podatku, natomiast uznał sprawę darowizny 37.234,85 zł za niejasną, ponieważ Wnioskodawczyni nie otrzymała powyższych pieniędzy bezpośrednio z konta siostry na swoje konto. Wnioskodawczyni z siostrą uznały, że przelanie powyższych kwot bezpośrednio na konta Banków, w których Wnioskodawczyni miała zaciągnięte kredyty i pożyczki, pozwoli uniknąć dodatkowych kosztów i formalności papierowych dotyczących przeksięgowywania pieniędzy. W zaistniałej sytuacji, Wnioskodawczyni została poinformowana przez Naczelnika Urzędu Skarbowego, że może zostać opodatkowana darowizna kwoty 37.234,85 zł podatkiem, jako, że powyższej kwoty darowizny nie otrzymała bezpośrednio z konta siostry na swoje konto osobiste.

Pismem z dnia 16 lipca 2010 r. wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku przez sprecyzowanie pytania oraz przedstawienie własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej zaistniałego stanu faktycznego, które powinno być powiązane z przedstawionym stanem faktycznym.

Wnioskodawczyni uzupełniła wniosek w terminie, informując, iż jak wiadomo otrzymała od siostry darowiznę w kwocie podanej w skierowanym formularzu. Można określić ją jako darowiznę występującą w 2 transzach: bezpośrednia spłata przez siostrę z jej konta na konto w Bankach L. i G. kredytów widniejących na Wnioskodawczyni nazwisko, natomiast druga wpłata darowizny bezpośrednio z konta osobistego siostry na konto osobiste Wnioskodawczyni.

Co do pierwszej darowizny Naczelnik Urzędu Skarbowego rozważa, czy Wnioskodawczyni winna zapłacić podatek, ze względu na to, że siostra zamiast część kwoty wpłacić na konto spłaty kredytów w ww. Bankach, winna wpłacić całą darowiznę na konto Wnioskodawczyni, a Wnioskodawczyni powinna sobie uregulować te spłaty sama (Wnioskodawczyni nie widzi w tym żadnej różnicy). Druga transza nie budzi żadnych zastrzeżeń i jest zwolniona od podatku. Siostra chciała po prostu uprościć sprawę, a ponieważ jest to z jej strony darowizna, nie widziała w tym nic złego.

Ponadto Wnioskodawczyni sprecyzowała pytanie i przedstawiła własne stanowisko w sprawie.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy darowizna środków pieniężnych w kwocie 37.234,85 zł dokonana przez siostrę na rzecz Wnioskodawczyni, którą siostra przekazała bezpośrednio ze swojego konta na poczet zobowiązań Wnioskodawczyni, korzysta ze zwolnienia określonego w art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn?

Zdaniem Wnioskodawczyni, stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego byłoby dla niej zbyt restrykcyjne. Jest to przecież taka sama darowizna, jak w wysokości 59.706 zł, które to środki zostały przelane na konto Wnioskodawczyni. Wnioskodawczyni uważa, że nie powinna płacić podatku od kwoty 37.234,85 zł. Chce dodać, że nikt nie chciał oszukać Urzędu Skarbowego, ani uniknąć żadnych zobowiązań, tym bardziej, że sama dokonała zgłoszenia zaistniałej sytuacji. Jeśli popełniła z siostrą błąd, wynikał on tylko z tego, że uważały one, że nie stanowi to żadnej różnicy we wpłacie. Wnioskodawczyni uważa, że nie popełniła żadnego przestępstwa. Przedłożyła w Urzędzie Skarbowym PIT-y opisujące całą prawdę. Nie zataiła żadnej sprawy. Przedstawiła wszystko według stanu faktycznego, a jeśli został popełniony błąd, to mógł on wyniknąć tylko z braku informacji jakiej zasięgała lub niedogłębnego dopytania się. Wnioskodawczyni uważa, że nikogo nie oszukała i nie miała takiego zamiaru. Wypełniła swój obowiązek nie narażając nikogo na straty. Wnioskodawczyni uważa, że zapłacenie podatku od tej części darowizny, którą siostra wpłaciła ze swojego konta na konto w Bankach na poczet kredytów na nazwisko Wnioskodawczyni, byłoby dla niej rzeczą krzywdzącą, ponieważ nie miała żadnych złych intencji, a na dodatek jest emerytką zajmującą się chorą mamą, Nałożenie na Wnioskodawczynię podatku byłoby dla niej bardzo dużym uszczerbkiem w budżecie domowym. Wnioskodawczyni jest prawym człowiekiem, nigdy nikogo nie oszukała i nie chce oszukać. Wnioskodawczyni prosi o pozytywne ustosunkowanie się do jej sprawy.

W interpretacji indywidualnej nr IPPB2/436-206/10-7/MZ, wydanej w dniu 31 sierpnia 2010 r. stanowisko Wnioskodawczyni zostało przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie uznane za nieprawidłowe.

Na podstawie opisanego we wniosku stanu faktycznego organ ten stwierdził, że w przypadku, gdy przedmiotem nabycia tytułem darowizny są środki pieniężne, w celu skorzystania ze zwolnienia od podatku, oprócz warunku zgłoszenia nabycia tych środków w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego, występuje warunek udokumentowania przekazania tych środków na rachunek bankowy nabywcy lub jego rachunek prowadzony przez SKOK albo za pośrednictwem poczty. Warunek do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn nie jest spełniony wtedy, gdy środki pieniężne zostaną przekazane na rachunek osoby trzeciej.

Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej, darowizna w kwocie 37.234, 85 zł, którą Wnioskodawczyni otrzymała od siostry, podlega opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, z uwagi na fakt, że udokumentowaniem darowizny są przelewy potwierdzające spłatę zobowiązań w bankach, a nie dowód otrzymania środków pieniężnych przez Wnioskodawczynię, jako obdarowaną, na jej rachunek bankowy. W związku z tym, że warunek do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn nie został spełniony, ponieważ środki pieniężne zostały przekazane na rachunek osoby trzeciej, w tym przypadku Banków, na Wnioskodawczyni, jako obdarowanej ciążył obowiązek - zgodnie z treścią art. 17a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn, złożenia zeznania (SD-3) w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego - właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego ze względu na miejsce zamieszkania obdarowanej w dniu powstania obowiązku podatkowego.


Minister Finansów po dokonaniu analizy akt sprawy stwierdza co następuje.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni nabyła od siostry tytułem darowizny środki pieniężne w kwocie 96.940,85 zł, z czego środki pieniężne w kwocie 59.706,00 zł zostały przekazane bezpośrednio na rachunek bankowy obdarowanej, natomiast kwota 37.234,85 zł została przekazana przez darczyńcę przelewem na poczet zobowiązań Wnioskodawczyni w innych Bankach, w których Wnioskodawczyni miała zaciągnięte kredyty i pożyczki.

Zgodnie z art. 4a ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768, z późn. zm.) zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy tytułem darowizny, m.in. przez rodzeństwo, jeżeli:

  1. zgłoszą nabycie własności rzeczy właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego powstałego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 4, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4, oraz
  2. udokumentują - w przypadku gdy przedmiotem nabycia tytułem darowizny są środki pieniężne, a wartość majątku nabytego łącznie od tej samej osoby w okresie 5 lat, poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, doliczona do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych, przekracza kwotę określoną w art. 9 ust. 1 pkt 1 - ich otrzymanie dowodem przekazania na rachunek bankowy nabywcy albo jego rachunek prowadzony przez spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową lub przekazem pocztowym.

Jak wynika z powyższych przepisów, jeżeli przedmiotem darowizny są środki pieniężne, dodatkowym warunkiem zwolnienia od podatku, poza zgłoszeniem nabytych środków pieniężnych naczelnikowi urzędu skarbowego, jest udokumentowanie ich otrzymania dowodem przekazania na rachunek bankowy nabywcy albo jego rachunek prowadzony przez spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową lub przekazem pocztowym.

Z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika, czy środki pieniężne będące przedmiotem darowizny zostały przekazane na rachunki bankowe prowadzone przez Banki dla Wnioskodawczyni, czy na inne, przez nie wskazane. W przypadku, gdy pieniądze nie były przekazane na rachunki bankowe Wnioskodawczyni, rozstrzygnięcia wymaga kwestia, czy warunek określony w art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn dotyczący udokumentowania otrzymania środków pieniężnych dowodem przekazania na rachunek bankowy nabywcy jest spełniony także w przypadku, gdy środki pieniężne będące przedmiotem darowizny zostały przekazane na rzecz Wnioskodawczyni, zgodnie z zawartą umową, lecz bezpośrednio na rachunki w Bankach, na poczet spłaty jej zobowiązań z tytułu kredytów i pożyczek.

W sytuacji, gdy środki pieniężne będące przedmiotem darowizny zostały przekazane bezpośrednio na rachunek bankowy podmiotów trzecich (Banków), lecz na rzecz obdarowanej, należy uwzględnić linię orzeczniczą w takich sprawach wyznaczoną przez Naczelny Sąd Administracyjny, m.in. w wyrokach z dnia 25 marca 2011 r. sygn. akt II FSK 2020/09, z dnia 3 listopada 2011 r. sygn. akt II FSK 880/10, z dnia 19 stycznia 2012 r. sygn. akt II FSK 1419/10, z dnia 14 marca 2012 r. sygn. akt II FSK 1534/11. Zgodnie z poglądem tego Sądu, przedstawionym we wspomnianych wyrokach, podlega zwolnieniu od podatku nabycie tytułem darowizny środków pieniężnych, jeżeli nabycie to zostało zgłoszone organowi podatkowemu we właściwym terminie i udokumentowane dowodem przekazania na rachunek bankowy prowadzony dla innego, niż obdarowany, podmiotu, ale na rzecz osoby obdarowanej.

W konsekwencji przyjętej przez Naczelny Sąd Administracyjny interpretacji przepisu art. 4a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn, należy stwierdzić, że w przypadku gdy przedmiotem nabycia tytułem darowizny lub polecenia darczyńcy są środki pieniężne, warunek określony w tym przepisie jest spełniony także wtedy, gdy nabywca udokumentuje ich otrzymanie dowodem przekazania bezpośrednio na rachunek osoby trzeciej, w wykonaniu zawartej z nim umowy lub tytułem zobowiązania ciążącego na obdarowanym wobec tej osoby trzeciej.

Mając powyższe na względzie, za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 8 czerwca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej zwolnienia od podatku od spadków i darowizn nabycia środków pieniężnych tytułem darowizny.

Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie Nr IPPB2/436-206/10-7/MZ, wydana w dniu 31 sierpnia 2010 r., jest zatem nieprawidłowa.

Mając powyższe na względzie, istnieje podstawa do zmiany rozstrzygnięcia podjętego przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, w imieniu Ministra Finansów.


Zmiana tej interpretacji dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia.


Na podstawie przepisów ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r. 270, z późn. zm.) stronie służy skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów (ul. Świętokrzyska 12; 00-916 Warszawa) - w terminie czternastu dni od dnia doręczenia zmiany interpretacji - do usunięcia naruszenia prawa.

Skargę wnosi się (w dwóch egzemplarzach) za pośrednictwem Ministra Finansów w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi tego organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ ten nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia wezwania do usunięcia naruszenia prawa.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj