Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-936/12-2/AK
z 8 stycznia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 17.10.2012 r. (data wpływu 25.10.2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku płatnika z tytułu wypłaty/wydania nagród Uczestnikom Programu lojalnościowego będącymi osobami prawnymi – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE

W dniu 25.10.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązku płatnika z tytułu wypłaty/wydania nagród Uczestnikom Programu lojalnościowego będącymi osobami prawnymi.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca Sp. z o.o. (zwana dalej również Agencją) zajmuje się świadczeniem usług polegających na odpłatnym organizowaniu i obsłudze programów motywacyjnych i lojalnościowych, których celem jest w szczególności zwiększanie sprzedaży i promocja produktów zleceniodawców. W ramach działalności gospodarczej, o której mowa w zdaniu poprzedzającym, Agencja zamierza zawrzeć ze swoim kontrahentem, zwanym dalej „Klientem” umowę o współpracy, której przedmiotem będzie świadczenie przez Agencję na rzecz Klienta kompleksowej usługi marketingowej polegającej na organizacji i prowadzeniu programu lojalnościowego (zwanego dalej również Programem).

Zgodnie z planowaną umową o współpracy łączącą Agencję i Klienta, Agencja zobowiąże się do przeprowadzenia z podziałem na etapy, następujących działań:

  1. Przygotowania i wdrożenia Programu, w tym przygotowania Regulaminu i innych dokumentów niezbędnych do prawidłowej organizacji i prowadzenia Programu, zapewnieniu systemu informatycznego do obsługi Programu, opracowanie projektów komunikacji dla projektowanych działań, w tym materiałów informacyjnych i tzw. „welcome packów”; przygotowanie strony internetowej Programu i e-learningu dla Uczestników uruchomienia infolinii Programu, przygotowania wzorów raportów związanych z prowadzeniem Programu;
  2. Prowadzenia Programu w charakterze Organizatora, w tym m.in. do zakupu i wydawania nagród przewidzianych w Programie, przekazania welcome packów Przedstawicielom Handlowym Klienta, prowadzenia kont Uczestników, bieżącej obsługi reklamacji, sporządzania raportów z przebiegu Programu, hostingu i bieżącej aktualizacji strony internetowej Programu;
  3. Innych, szczegółowo określonych w umowie o współpracy.

Wynagrodzenie Agencji określone zostanie w kosztorysie stanowiącym załącznik do umowy o współpracę. Rozliczenia pomiędzy Agencją, a Klientem dokonywane będą na podstawie faktur częściowych VAT, powiększonych o kwotę podatku od towarów i usług zgodnie ze stawką obowiązującą w dacie wysławienia faktury. Faktury wystawiane będą przez Agencję po zakończeniu poszczególnych etapów prac stanowiących przedmiot umowy, potwierdzonych podpisanymi przez strony umowy protokołami odbiorów częściowych. Zgodnie z umową, w ramach wynagrodzenia, o którym mowa z zdaniu poprzedzającym, Klient dokona również zapłaty kwot odpowiadających wartości nagród wydawanych w Programie przez Agencję, jako Organizatora Programu. Umowa będzie przewidywać, że w przypadku uiszczenia przez Klienta zaliczki na nabycie nagród rzeczowych, wynagrodzenie Agencji zostanie pomniejszone o kwotę wpłaconej zaliczki. Ponadto Agencji będzie przysługiwać prowizja od kosztów zewnętrznych (takich jak koszt produkcji welcome packów, wysyłka sms-ów, koszt abonamentu infolinii) wynosząca 8% netto tych kosztów oraz prowizja w wysokości 5% wartości netto cen jednostkowych, ustalonych między Klientem a Agencją, nagród wydawanych w Programie. Wynagrodzenie prowizyjne płatne będzie na podstawie faktur VAT, wystawianych prze agencję raz na miesiąc.

Program adresowany będzie do przedsiębiorców: zarówno osób fizycznych, osób prawnych, jak i podmiotów nieposiadających osobowości prawnej, którym ustawa przyznaje zdolność prawną (art. 331 k.c., w szczególności spółek osobowych), zwanych dalej „Uczestnikami”, którzy w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na terenie Rzeczypospolitej Polskiej dokonują zakupów produktów Klienta Agencji, w celu ich dalszej odsprzedaży odbiorcy ostatecznemu (konsumentowi). W Programie nie będą uczestniczyć konsumenci w rozumieniu przepisów Kodeksu cywilnego.

Celem tego Programu będzie zwiększenie zainteresowania Uczestników nabyciem produktów Klienta w celu odsprzedaży w prowadzonych przez nich przedsiębiorstwach, jak również poprawa umieszczania produktów Klienta na terenie sklepu prowadzonego przez Uczestnika. Dodatkowym celem programu może być również szkolenie za pośrednictwem tzw. e-learningu z wiedzy o objętych Programem produktach Klienta.

Przystąpienie do Programu będzie następować wyłącznie na zaproszenie Przedstawiciela Handlowego Klienta, po dokonaniu prawidłowego zgłoszenia Uczestnika do Programu. Zgłoszenie to nastąpi na podstawie prawidłowo wypełnionego formularza, zawierającego w szczególności: nazwę Uczestnika i nazwę punktu sprzedaży zgłaszanego do Programu, adres rejestrowy Uczestnika i adres punktu sprzedaży, NIP Uczestnika, dane kontaktowe osoby reprezentującej Uczestnika, podpis osoby upoważnionej do działania w imieniu Uczestnika i pieczęć Uczestnika

Formularz zgłoszeniowy przekazywany będzie Przedstawicielowi Handlowemu Klienta i następnie za jego pośrednictwem - Organizatorowi. Uczestnik będzie mógł też samodzielnie wysłać Formularz zgłoszeniowy bezpośrednio na adres Organizatora. Organizator zarejestruje Uczestnika w systemie Informatycznym Programu wyśle mu sms-em powiadomienie o zarejestrowaniu w Programie wraz z loginem i hasłem pozwalającym Uczestnikowi na logowanie się na jego indywidualne konto znajdujące się na stronie internetowej Programu.

Program polegać będzie na tym, że Uczestnicy będą mogli gromadzić na swoich kontach punkty za zakup produktów objętych Programem, które to punkty następnie będą mogły zostać wymieniane przez Uczestników na nagrody rzeczowe z katalogu nagród: drukowanego lub znajdującego się na stronie internetowej Programu lub nagrody pieniężne w postaci przelewów na karty przedpłacone V. lub M. (polega to na tym, że Agencja wydaje Uczestnikowi kartę płatniczą, która zostaje uznana określoną kwotą wynikającą z przyznanych punktów) lub bezpośrednio na rachunki bankowe uczestników. Punkty będą mogły być również zdobyte przez Uczestników poprze branie udziału w organizowanych za pośrednictwem strony internetowej Programu konkursach i quizach typu e learning i ewentualnie w dodatkowych akcjach promocyjnych urządzanych przez Organizatora zgodnie z regulaminem (wymagają ogłoszenia z wyprzedzeniem na stronie internetowej Programu i zaproszenia do nich Uczestników). Określona liczba Uczestników, którzy w okresie obowiązywania Programu uzyskają największą ilość punktów otrzyma:

nagrody w postaci voucherów na dwuosobową wycieczkę, do wykorzystania w biurze podróży. Każdy voucher stanowiący nagrodę główną ma wartość 6.000 zł, ilość punktów przyznawanych za zakup produktów objętych Programem oraz ilość punktów uprawniającą do odbioru nagród rzeczowych szczegółowo określi Regulamin.


W związku z powyższym zadano następujące pytania.


  1. Czy, w świetle przedstawionego stanu faktycznego, z tytułu wydania Uczestnikom Programu lojalnościowego będącym osobami prawnymi nagród rzeczowych oraz voucherów na Organizatorze ciążyć będzie obowiązek pobrania i wpłaty podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie 41 ust. 4 z uwzględnieniem art. 41 ust. ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 52, poz. 307 póżn. zm.) oraz sporządzania deklaracji PIT-8AR wg. ustalonego wzoru zgodnie z art. 42 ust. la tej ustawy?
  2. Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego, z tytułu wydania Uczestnikom Programu lojalnościoweg będącym osobami prawnymi nagród pieniężnych na Organizatorze ciążyć będzie obowiązek pobrania i wpłat podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie 41 ust. 4 z uwzględnieniem art. 41 ust. 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t.j. Dz. U. z 2010 r. Nr 52, poz. 307 z póżn. zm.) oraz sporządzania deklaracji PIT-8AR wg. ustalonego wzoru zgodnie z art. 42 ust. la tej ustawy?

Zdaniem Wnioskodawcy: Odpowiedź na obydwa pytania jest negatywna.

Wnioskodawca nie jest płatnikiem podatku od przychodów osób prawnych w postaci wydawanych im nagród rzeczowych, pieniężnych lub voucherów i nie ma obowiązku wystawiania z tego tytułu deklaracji PIT- 8AR.


Wynika to z poniższego uzasadnienia.


Stosownie do przepisu art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 z póżn. zm., dalej jako „pdof) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a, 52c wymienionej ustawy o podatku dochodowym oraz zwolnionych od podatku na podstawie odrębnych przepisów.


W art. 10 ust. 1 ww. ustawy, ustawodawca dokonał kategoryzacji źródeł przychodów. Stosownie do postanowień ww. art. 1 ust. 1 odrębnymi źródłami przychodów są m.in. wymienione w pkt 3 i 9 tego przepisu:

  • pozarolnicza działalność gospodarcza oraz
  • inne źródła.


Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy za przychody z innych źródeł o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Artykuł 14 ust. 1 ww. ustawy stanowi, iż za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 - tj. pozarolniczej działalności gospodarczej - uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów usług.


Zgodnie z art. 14 ust. 2 pkt 8 pdof przychodem z działalności gospodarczej są również wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, obliczonych zgodnie z art. 11 ust. 2-2b, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 125.


Zgodnie z brzmieniem art. 30 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy od dochodów (przychodów) pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy z tytułu wygranych w konkursach, grach i zakładach wzajemnych lub nagród związanych ze sprzedażą premiową uzyskanych w państwie członkowskim Unii Europejskiej lub innym państwie należącym od Europejskiego Obszaru Gospodarczego, z zastrzeżeniem art. 21 ust. 1 pkt 6, 6a i 68 - w wysokości 10% wygranej lub nagrody. Natomiast art. 30 ust. 8 ww. ustawy stanowi, iż dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 1, nie łączy się z dochodami opodatkowanymi na zasadach określonych w art. 27.

W myśl art. 41 ust. 4 ww. ustawy osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej są obowiązane pobierać zryczałtowany podatek dochodowy od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z tytułów określonych m.in. w art. 30 ust. 1 pkt 2 pdof.

Kluczowym dla udzielenia odpowiedzi na zadane pytanie jest określenie znaczenia wyrażenia podatnik użytego w art. 41 ust. pdof, co sprowadza się do w istocie do ustalenia zakresu przedmiotowego ustawy.

Zgodnie z art. 1 pdof ustawa reguluje opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych. Podatnikiem w rozumieniu tej ustawy, jest zatem wyłącznie osoba fizyczna. Aby zdefiniować pojęcie osoby fizycznej, należy się odwołać dc przepisów prawa cywilnego, które określają podmiotowość prawną. Z przepisu art. 8 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.) wynika, że osobą fizyczną, posiadającą zdolność prawną, jest każdy człowiek od chwili urodzenia. Zdolność prawna, podobnie jak i byt osoby fizycznej, ustaje z chwilą jej śmierci. A contrario, podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych nie są spółki osobowe, Spółkami osobowymi są: spółka jawna, spółka komandytowa, spółka komandytowo-akcyjna, spółka partnerska. Podatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych nie jest również spółka cywilna, która w ogóle - w przeciwieństwie do osobowych spółek handlowych wymienionych powyżej w ogóle nie jest podmiotem prawa cywilnego, i której ustawa nie przyznaje żadnej zdolności prawnej. Podatnikami podatku dochodowego od osób fizycznych nie są również osoby prawne oraz inne jeszcze (oprócz spółek osobowych) jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej. Podatkiem dla nich właściwym będzie podatek dochodowy od osób prawnych.

Skoro zatem z kręgu podatników podatku dochodowego od osób fizycznych wyłączone są w ogóle osoby prawne, nie może mieć do nich zastosowania art. 41 ust. 4, 7 oraz 42 ust. la ww. ustawy. Przepisy te bowiem nakładają na podmiot wymienione w art. 41 ust. 1 pdof (osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej), będące płatnikami podatku dochodowego o osób fizycznych obowiązek poboru tego podatku od świadczeń wypłacanych podatnikom, tj. osobom fizycznym.

Pojęcia „podatnika i płatnika” są zupełnie odrębnymi kategoriami prawnymi: podatnikiem jest podmiot, na którym spoczywa obowiązek podatkowy (art. 7 § 1 Ordynacji podatkowej), płatnikiem zaś podmiot zobowiązany na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Ww. art. 41 ust. 1, 4 i 7 pdof przyznają osobie prawnej wyłącznie status płatnika, a nie podatnika. Oznacza to, że od świadczeń pozostawianych do dyspozycji osoby prawnej z tytułów określonych w art. 30 ust. 1 pkt 2 pdof, w tym w szczególności z tytułu nagród (i to niezależnie od ich rodzaju, tj. zarówno nagród rzeczowych, voucherów, obejmujących uprawnienie do otrzymania świadczenia w postaci usługi, innego niż nagroda rzeczowa lub pieniężna, jak i nagród pieniężnych) płatnik nie ma obowiązku poboru podatku. Podatnikiem z tytułu takiego świadczenia jest sama osoba prawna, a otrzymane świadczenie stanowi dla niej przychód w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, opodatkowany na zasadach tej ustawy.

Konsekwencja uznania, iż wnioskodawca nie jest płatnikiem podatku od przychodów osób prawnych wynikających otrzymania nagród jest również uznanie, iż nie spoczywają na nim obowiązki określone w art. 42 ust. la pdof, tj. wystawienie deklaracji PIT-8AR, która to deklaracja nie dotyczy przychodów osób prawnych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj