Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-936/10-4/EN
z 24 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-936/10-4/EN
Data
2010.09.24


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Kasy rejestrujące --> Kasy rejestrujące


Słowa kluczowe
dostawa towarów
dostawa towarów
kasa rejestrująca
kasa rejestrująca
sprzedaż
sprzedaż


Istota interpretacji
Czy przy odpłatnej dostawie swoim pracownikom, po aktualnej cenie rynkowej zużytych telefonów komórkowych, Wnioskodawca ma obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego w kasie rejestrującej, zgodnie z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów I usług, czy też korzysta ze zwolnienia na mocy § 4 ust. 2 rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2009 r.?



Wniosek ORD-IN 312 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 21 czerwca 2010 r. (data wpływu 24 czerwca 2010 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 września 2010 r. (data wpływu 13 września 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej należności z tytułu dostawy towarów na rzecz pracownika – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej należności z tytułu dostawy towarów na rzecz pracownika. Wniosek uzupełniono pismem z dnia 9 września 2010 r. (data wpływu 13 września 2010 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie przewozu osób i bagażu środkami komunikacji miejskiej. W ramach działalności Zainteresowany dokonuje sprzedaży na rzecz osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, jak również na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

W prowadzonej działalności Wnioskodawcy, pracownicy używają służbowych telefonów komórkowych. Aparaty telefoniczne podlegają okresowej wymianie na nowe w ramach umowy z operatorem telefonii komórkowej, a zużyte telefony są fizycznie likwidowane.

Obecnie, w związku z zainteresowaniem pracowników, Wnioskodawca rozważa możliwość nieodpłatnego przekazywania zużytych aparatów telefonicznych po zakończeniu ich eksploatacji na cele osobiste pracowników, bądź ich sprzedaży na rzecz pracowników po aktualnej cenie rynkowej.

Nadmienia się również, że przy sprzedaży na rzecz osób fizycznych Spółka, na mocy § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, korzysta ze zwolnienia podmiotowego z obowiązku ewidencjonowania w kasach rejestrujących obrotu i kwot podatku należnego.

Wyjątek stanowi wyłącznie sprzedaż przewozów okazjonalnych na rzecz osób niepełnosprawnych mikrobusami przystosowanymi do tego celu oraz przewozów uczniów na basen autobusami miejskimi na zlecenie rodziców dzieci, która jest ewidencjonowana każdorazowo za pomocą kas fiskalnych na mocy § 4 ust. 1 pkt 2 tego rozporządzenia.

W uzupełnieniu do wniosku poinformowano, iż przy nabyciu służbowych telefonów komórkowych, o których mowa we wniosku, Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturach zakupu, oraz że Zainteresowany dokonał przysługującego mu odliczenia.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy przy odpłatnej dostawie swoim pracownikom, po aktualnej cenie rynkowej zużytych telefonów komórkowych, Wnioskodawca ma obowiązek ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego w kasie rejestrującej, zgodnie z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, czy też korzysta ze zwolnienia na mocy § 4 ust. 2 rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2009 r....

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku odpłatnej sprzedaży zużytych telefonów komórkowych pracownikom, istnieje obowiązek zaewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego w kasie rejestrującej, gdyż w tym przypadku obrót występuje jako należna kwota z tytułu sprzedaży natomiast zapisy § 4 ust. 2 rozporządzenia, podtrzymujące zwolnienie z ewidencji w kasach fiskalnych sprzedaży na rzecz pracowników towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 5 lit. a, w tym telefonów, nie mogą mieć zastosowania, z uwagi na fakt, że Zainteresowany już prowadzi inną sprzedaż ewidencjonowaną w kasach fiskalnych, choć wynika ona z zapisów § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl § 2 rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. Nr 224, poz. 1797), zwanego dalej rozporządzeniem, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania do dnia 31 grudnia 2010 r. sprzedaż w zakresie czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia.

I tak, w pozycji 34 tego załącznika, wymienione zostały następujące czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej – dostawa towarów i świadczenie usług przez podatnika na rzecz jego pracowników oraz przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz członków lub innych osób, którym przysługuje spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu lub które są właścicielami lokali położonych w budynkach administrowanych przez spółdzielnie mieszkaniowe na rzecz właścicieli lokali.

Jednakże powyższy przepis nie dotyczy podatników, którzy rozpoczęli ewidencjonowania tych usług przed dniem 1 stycznia 2010 r.

Zatem, ww. przepis przewiduje zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu z tytułu usług świadczonych przez Spółkę na rzecz jej pracowników w sytuacji, gdy Zainteresowany nie rozpoczął ewidencjonowania tych usług przed dniem 1 stycznia 2010 r.

Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 5 powołanego rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się bez względu na wysokość osiąganych obrotów przy dostawie:

  1. sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten, (ex PKWiU 32),
  2. sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego, (ex PKWiU 33.40.3);

Stosownie do § 4 ust. 2 rozporządzenia, przepis ust. 1 pkt 4-7 nie ma zastosowania do zwolnień wynikających z poz. 34 załącznika do rozporządzenia z wyjątkiem sytuacji, w których ma zastosowanie § 3 ust. 6, lub podatnik utracił albo utraci prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania zgodnie z przepisami rozporządzenia również z innego tytułu.

Z opisu sprawy wynika, iż Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie przewozu osób i bagażu środkami komunikacji miejskiej. W ramach działalności Zainteresowany dokonuje sprzedaży na rzecz osób prawnych i jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, jak również na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

W prowadzonej działalności, pracownicy Wnioskodawcy używają służbowych telefonów komórkowych. Aparaty telefoniczne podlegają okresowej wymianie na nowe w ramach umowy z operatorem telefonii komórkowej, a zużyte telefony są fizycznie likwidowane. Wnioskodawca rozważa możliwość sprzedaży zużytych aparatów telefonicznych na rzecz pracowników po aktualnej cenie rynkowej.

Przy nabyciu ww. telefonów komórkowych, Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturach zakupu i Zainteresowany dokonał przysługującego mu odliczenia.

Wnioskodawca wskazał, że przy sprzedaży na rzecz osób fizycznych, na mocy § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2009 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, korzysta ze zwolnienia podmiotowego z obowiązku ewidencjonowania w kasach rejestrujących obrotu i kwot podatku należnego. Natomiast wyjątek stanowi wyłącznie sprzedaż przewozów okazjonalnych na rzecz osób niepełnosprawnych mikrobusami przystosowanymi do tego celu oraz przewozów uczniów na basen autobusami miejskimi na zlecenie rodziców dzieci, która jest ewidencjonowana każdorazowo za pomocą kas fiskalnych na mocy § 4 ust. 1 pkt 2 tego rozporządzenia.

Odnosząc treść przytoczonych przepisów do opisu sprawy należy stwierdzić, iż z uwagi na fakt, że Wnioskodawca rozpoczął ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego na kasie rejestrującej, ma on obowiązek ewidencjonowania należności z tytułu sprzedaży zużytych telefonów komórkowych, zgodnie z przepisem § 4 ust. 2 i poz. 34 załącznika do rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Dodatkowo informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej należności z tytułu dostawy towarów na rzecz pracownika.

Natomiast w kwestii dotyczącej opisanego zdarzenia przyszłego w zakresie sposobu dokumentowania czynności nieodpłatnego przekazania na cele osobiste pracowników zużytych telefonów komórkowych zostało wydane odrębne rozstrzygnięcie nr ILPP2/443-936/10-3/EN z dnia 24 września 2010 r.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj