Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB2/415-865/10-6/MS1
z 4 stycznia 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB2/415-865/10-6/MS1
Data
2011.01.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody ze sprzedaży nieruchomości

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe


Słowa kluczowe
kredyt
kredyt
odpłatne zbycie
odpłatne zbycie
remonty
remonty
sprzedaż nieruchomości
sprzedaż nieruchomości
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
PIT - w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości



Wniosek ORD-IN 377 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 25.08.2010 r. (data wpływu do Biura KIP 14.09.2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 12.11.2010 r. (data wpływu 15.11.2010 r.) na wezwanie z dnia 26.10.2010 r. , Nr IPPB2/415-865/10-2/MS1, oraz pismem z dnia 23.12.2010 r. na wezwanie z dnia 09.12.2010 r. Nr IPPB2/415-865/10-4/MS1 o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości jest:

  • nieprawidłowe w części dotyczącej spłaty kredytu zaciągniętego na spłatę kredytów i pożyczek oraz wydatków na szafki kuchenne przymocowane na stałe do substancji budynku oraz zabudowane w szafkach kuchennych na stałe sprzęty AGD: lodówka, zmywarka,
  • prawidłowe w pozostałej części.

UZASADNIENIE

W dniu 14.09.2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodu ze sprzedaży nieruchomości.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

  1. Wnioskodawczyni jest jedyną właścicielką mieszkania przy ul. R. Akt notarialny podpisała 13 listopada 2006 roku. Wnioskodawczyni nigdy nie była zameldowana w tym mieszkaniu. W tym lub na początku przyszłego roku 2011 chciałaby sprzedać to mieszkanie.
  2. W roku 2007 Wnioskodawczyni podpisała umowę na zakup drugiego mieszkania (którego jest jedyną właścicielką) w W. Akt notarialny na to mieszkanie podpisała 20 maja 2010 roku. W nowym mieszkaniu Wnioskodawczyni nie jest zameldowana.
  3. W chwili podpisywania umowy na nowe mieszkanie (B) na rynku pierwotnym, budynek ten nie miał pozwolenia na budowę, więc kredyt na część kosztów mieszkania Wnioskodawczyni zaciągnęła w dniu 05.10.2007 r. pod hipotekę mieszkania przy ul R (A). Główny cel finansowania tego kredytu to zgodnie z umową spłata kredytów i pożyczek z zabezpieczeniem kredytu hipoteką na nieruchomości - lokalu mieszkalnego.
  4. Drugi kredyt na sfinansowanie reszty kosztów związanych z zakupem mieszkania (B) został zaciągnięty już pod hipotekę tegoż nowego mieszkania (B) w dniu 28.03.2008 r.
  5. Z uzyskanych w wyniku sprzedaży mieszkania (A) pieniędzy Wnioskodawczyni chciałaby spłacić 2 kredyty (C i D) zaciągnięte na zakup nowego mieszkania (B) oraz jego wykończenie.
  6. Operacja sprzedaży mieszkania (A) zostanie przeprowadzona w 2011 r. w następujący sposób: nowy nabywca mieszkania (A) po uzyskaniu kredytu spłaca poprzez bank kredytujący zakup ciążący na tym mieszkaniu (A) kredyt (C). Druga część pieniędzy zostanie przelana na konto bankowe Wnioskodawczyni. Pieniądze te pozwolą Wnioskodawczyni na spłatę kredytu (D) oraz pokrycie kosztów związanych z wykończeniem nowego mieszkania (B).

Przedmiotowy wniosek nie spełniał wymogów formalnych wobec czego pismem z dnia 26.10.2010 r. wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania poprzez:

  • uzupełnienie danych identyfikacyjnych Wnioskodawcy, zgodnie z wzorem wniosku ORD-IN: - rodzaj Wnioskodawcy: osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, osoba fizyczna, inny;
  • określenie statusu Wnioskodawcy: podatnik, płatnik, inkasent, osoba trzecia w rozumieniu art. 110-117a Ordynacji podatkowej, inny;
  • uzupełnienie informacji co do zakresu wniosku:
    - przedmiot wniosku: rodzaj (zaistniały stan faktyczny, zdarzenie przyszłe).
    - liczba zaistniałych stanów faktycznych (zdarzeń przyszłych).
    - wskazanie przepisów prawa podatkowego będących przedmiotem interpretacji indywidualnej (należy wskazać oznaczenie przepisów wraz z nazwą aktu prawnego do każdego z przedstawionych we wniosku stanowisk odnośnie zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego bez przytaczania treści przepisów);
  • dokonanie stosownej opłaty od wniosku na rachunek bankowy Izby Skarbowej w Warszawie Nr 31 1010 1010 0166 4922 3100 0000 i doręczenie dowodu uiszczenia opłaty do tut. organu;
  • złożenie oświadczenia, że elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej oraz, że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.
  • przedstawienie własnego stanowiska w przedmiotowej sprawie, adekwatnego do zadanych pytań.

Wnioskodawczyni odpowiedziała w terminie pismem z dnia 12.11.2010 r. (data nadania 12.11.2010 r.).

Po ponownej analizie pismem z dnia 09.12.2010 r. ponownie wezwano Wnioskodawczynię do uzupełnienia braków w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania poprzez:

  • doprecyzowanie pytania Nr 5 poprzez wskazanie z tytułu poniesienia jakich wydatków na wykończenie nowego mieszkania chce Pani skorzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do 2006 r. (proszę wymienić),
  • zajęcie własnego, jednoznacznego stanowiska, adekwatnego do zadanego pytania.

Wnioskodawczyni odpowiedziała w terminie pismem z dnia 23.12.2010 r. (data nadania 27.12.2010 r.), uzupełniając przedmiotowy wniosek o następujące informacje.

Przychód uzyskany ze sprzedaży mieszkania (A) w części pozostałej po spłacie zobowiązań kredytowych (C, D) Wnioskodawczyni chciałaby przeznaczyć na zakup materiałów oraz prace remontowe w nowym mieszkaniu (B).

Kupowane materiały, będą to w szczególności:

  1. podłogi drewniane i posadzki z gresu,
  2. drzwi, ościeżnice oraz klamki,
  3. farby i lakiery do tynków oraz podłóg,
  4. glazury,
  5. armatura sanitarna (ubikacja, wanna, prysznic, umywalka, zlewozmywak, baterie)
  6. oświetlenie stałe,
  7. przewody elektryczne oraz kontakty i włączniki
  8. szafki kuchenne przymocowane na stałe do substancji budynku,
  9. zabudowane w szafkach kuchennych na stałe sprzęty AGD: piekarnik, lodówka, płyta grzewcza, zmywarka.

    Prace remontowe, będą to w szczególności:

  10. położenie podłóg drewnianych oraz posadzek z gresu i obłożenie ścian glazurą w łazience i kuchni,
  11. montaż drzwi i ościeżnic,
  12. kładzenie gładzi gipsowej oraz malowanie ścian i sufitów,
  13. podłączenie i montaż urządzeń sanitarnych w łazience i kuchni,
  14. modernizacja instalacji elektrycznej,
  15. wykonanie i montaż trwałej zabudowy szafek kuchennych oraz szaf wnękowych.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy Wnioskodawczyni będzie musiała odprowadzić podatek od sprzedaży mieszkania (A), jeśli pieniądze ze sprzedaży tej nieruchomości w tym samym roku przeznaczy na spłatę zaciągniętych kredytów (C, D) na mieszkanie (B)...
  2. Jeśli Wnioskodawczyni będzie miała podatek do zapłacenia (pkt 1 powyżej), to jaki będzie sposób naliczenia wysokości należnego podatku...
    Od jakiej kwoty będzie on naliczony... Czy będzie to kwota za jaką sprzeda mieszkanie, czy różnica między ceną sprzedaży, a zakupu...
  3. Czy powyższe (1, 2) będzie to dotyczyło tak samo obu kredytów (C, D)...
  4. W jakiej formie należy przekazać do Urzędu Skarbowego potwierdzenie spłaty tych dwóch kredytów... Jakie dokumenty będą potrzebne by to potwierdzić przed Urzędem Skarbowym...
  5. Czy Wnioskodawczyni może również przeznaczyć pieniądze ze sprzedaży mieszkania (A) na wykończenie nowego mieszkania (B) i co może się w tym zawierać... Czy za urządzenie mieszkania ma zbierać Faktury VAT i Rachunki które ma przedstawić i czy w to może zaliczyć Faktury VAT i Rachunki od osoby która np. będzie kładła kafelki, lub podłogi czy instalowała hydraulikę...

Zdaniem Wnioskodawczyni:

  1. Wnioskodawczyni uważa, że w przedstawionej sytuacji nie powinna odprowadzać żadnego podatku od sprzedaży mieszkania (A), jeśli w tym samym lub kolejnym roku przeznaczy uzyskane ze sprzedaży pieniądze na spłatę kredytów (C, D) zaciągniętych na zakup nowego mieszkania (B).
  2. Nie dotyczy.
  3. Tak dotyczy to obu kredytów.
  4. Potwierdzenie bankowe spłaty kredytu.
  5. Wszystkie stałe elementy wykończenia mieszkania mogą zostać sfinansowane z środków uzyskanych ze sprzedaży.

Bazując na Rozporządzeniu Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa nr 788 z dnia 21 grudnia 1996 r. Wnioskodawczyni nie może uzyskać precyzyjnej informacji dotyczącej zakresu kwalifikowanych wydatków oraz kosztów z nimi związanych... Czy są jakieś ograniczenia cenowe dla elementów wyposażenia (materiałów i urządzeń). Wnioskodawczyni zwraca się z prośbą o wskazanie dokumentu oraz ewentualnie linku do właściwego dokumentu w Internecie, ponieważ na stronie np. http://www.mf.gov.pl/_files_/podatki/od_osobfizycznych/akty_prawne/21_12_96.pdf nie jest dokładnie powiedziane co można zaliczyć. O ile zrozumiałe dla Wnioskodawczyni są elementy stałe takie jak glazura, podłoga to czy np. drzwi do łazienki i klamka też zaliczają się jako zabudowa stała. Nie ma również informacji jeśli chodzi o kuchnie i sprzęt AGD np. gdy lodówka jest zabudowana, to czy można również zaliczyć pod stałą zabudowę itp. ...

W piśmie z dnia 23.12.2010 r. stanowiącym uzupełnieni do wniosku na wezwanie z dnia 09.12.2010 r. Wnioskodawczyni uzupełniła również swoje stanowisko.

Wnioskodawczyni uważa, iż przychody uzyskane w 2011 r. ze sprzedaży nieruchomości (A) w części wydatkowanej na wszystkie wymienione powyżej koszty zakupu materiałów, wyposażenia oraz zrealizowania prac remontowo-wykończeniowych i montażowych w mieszkaniu (B), w ciągu dwóch lat od uzyskania przychodu ze sprzedaży mieszkania (A) są wolne od podatku dochodowego, a więc zmniejszają podstawę opodatkowania z tytułu sprzedaży mieszkania (A).

Wydatki te zostaną udokumentowane stosownymi fakturami oraz rachunkami wystawionymi przez sklepy oraz osoby i podmioty gospodarcze realizujące prace.

Podstawą do obliczenia podatku od sprzedaży nieruchomości (A) będzie kwota uzyskana ze sprzedaży tegoż mieszkania pomniejszona o kwoty przeznaczone na spłatę kredytów (C, D) oraz pomniejszona o powyższe wydatki (pkt a-o) przedstawione w uzupełnieniu.

Wnioskodawczyni wniosła o wydanie jednoznacznej opinii dotyczącej powyższego pytania i stanowiska oraz pozostałych pytań korespondujących z nimi stanowisk zawartych w poprzednim uzupełnieniu niniejszego wniosku z dnia 12.11.2010 r. Jeśli któreś z wymienionych powyżej wydatków nie kwalifikują się jako zmniejszające podstawę opodatkowania w tym przypadku, Wnioskodawczyni prosi o ich wyraźne wykluczenie poprzez przywołanie właściwych numerów.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego stwierdzam, co następuje:

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 371 ze zm.) źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,

- jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1588 ze zm.) zmieniono zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy zmieniającej do przychodu (dochodu) uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nabytych lub wybudowanych (oddanych do użytkowania) do dnia 31 grudnia 2006 r., stosuje się zasady określone w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawczyni jest właścicielką lokalu mieszkalnego przy ul. R. w W. od 13 listopada 2006 roku. Wnioskodawczyni zamierza zbyć przedmiotowy lokal w 2010 lub na początku 2011 roku. Środki ze sprzedaży Wnioskodawczyni zamierza przeznaczyć na spłatę dwóch kredytów oraz na wykończenie nowo zakupionego mieszkania przy ul. L.

Z analizy powyższego wynika, iż w przedmiotowej sprawie zastosowanie znajdują przepisy obowiązujące przed dniem 1 stycznia 2007 r.

Na podstawie art. 19 ust. 1 ww. ustawy, przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw majątkowych oraz innych rzeczy, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8, jest ich wartość wyrażona w cenie określonej w umowie, pomniejszona o koszty odpłatnego zbycia. Jeżeli jednak cena, bez uzasadnionej przyczyny, znacznie odbiega od wartości rynkowej tych rzeczy lub praw, przychód ten określa organ podatkowy lub organ kontroli skarbowej w wysokości wartości rynkowej.

Stosownie do przepisu art. 22 ust. 6c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych koszty uzyskania przychodu z tytułu odpłatnego zbycia, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 6d, stanowią udokumentowane koszty nabycia lub udokumentowane koszty wytworzenia, powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania.

Do kosztów odpłatnego zbycia zaliczyć można np. opłatę notarialną, opłatę skarbową, opłatę sądową, koszty pośrednika zajmującego się obrotem nieruchomości, koszty wyceny nieruchomości przez rzeczoznawcę majątkowego, prowizje pośredników w sprzedaży nieruchomości, wydatki związane ze sporządzeniem przez notariusza umowy cywilnoprawnej.

W myśl dyspozycji art. 28 ust. 2 i ust. 2a cytowanej powyżej ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2006 r., podatek od przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c) ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika.

Zasada ta nie ma zastosowania do podatników, którzy w terminie 14 dni od dnia dokonania tej sprzedaży złożą oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży przeznaczą na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) lub lit. e) ww. ustawy.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a w części wydatkowanej nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży:

  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, a także na nabycie gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie, prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie,
  • na nabycie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej gruntu lub udziału w gruncie, prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie przeznaczonych pod budowę budynku mieszkalnego, w tym również gruntu lub udziału w gruncie albo prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie z rozpoczętą budową budynku mieszkalnego,
  • na budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, remont lub modernizację własnego budynku mieszkalnego, jego części lub własnego lokalu mieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • na rozbudowę, nadbudowę, przebudowę lub adaptację - na cele mieszkalne – własnego budynku niemieszkalnego, jego części, własnego lokalu niemieszkalnego lub własnego pomieszczenia niemieszkalnego, położonych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Natomiast na podstawie art. 21 pkt 32 lit. e) tej samej ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), z zastrzeżeniem ust. 2 i 2a:

  • w części wydatkowanej, nie później niż w okresie dwóch lat od dnia sprzedaży, na spłatę kredytu lub pożyczki, a także odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych na cele, o których mowa w lit. a), w banku lub w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, mających siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym również na spłatę kredytu lub pożyczki oraz odsetek od kredytu lub pożyczki zaciągniętych przed dniem uzyskania tych przychodów (art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e). Zwolnienie nie ma zastosowania do podatników, którzy odsetki od kredytu lub pożyczki odliczali lub odliczają na podstawie art. 26b ustawy.

Stosownie do art. 21 ust. 2 przepisy ust. 1 pkt 32 i 32a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie mają zastosowania, jeżeli:

  1. budowa i sprzedaż budynków i lokali oraz sprzedaż gruntów i prawa wieczystego użytkowania gruntów jest przedmiotem działalności gospodarczej podatnika,
  2. przychód ze sprzedaży lub zamiany jest wydatkowany na:
    1. nabycie gruntu lub udziału w gruncie, prawa wieczystego użytkowania gruntu lub udziału w takim prawie, budynku, jego części lub udziału w budynku, lub
    2. budowę, rozbudowę, nadbudowę, przebudowę, modernizację, adaptacje lub remont budynku albo jego części
  3. - przeznaczonych na cele rekreacyjne,
  4. przychód ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych stanowi przychód z pozarolniczej działalności gospodarczej lub z działów specjalnych produkcji rolnej w rozumieniu art. 14 ust. 2 pkt 1.

Zgodnie z art. 21 ust. 2a ww. ustawy przepis ust. 1 pkt 32 lit. e) nie ma zastosowania do podatników, którzy odsetki od kredytu lub pożyczki odliczali lub odliczają na podstawie

art. 26b.

Z przytoczonych powyżej przepisów wynika, w szczególności z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ww. ustawy, iż okolicznością decydującą o prawie do zwolnienia z opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), jest wydatkowanie przychodu m.in. na spłatę kredytu lub pożyczki zaciągniętych na wskazane w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) cele mieszkaniowe. Jednocześnie podkreślić również należy, iż zawarte w tym przepisie wyliczenie tzw. wydatków mieszkaniowych, których realizacja powoduje zwolnienie z opodatkowania ma charakter wyczerpujący (enumeratywny).

Z treści opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż część przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości Wnioskodawczyni zamierza przeznaczyć na spłatę kredytu zaciągniętego pod hipotekę zbywanego mieszkania, którego głównym celem finansowania, zgodnie z umową jest spłata kredytów i pożyczek. Kolejną część kwoty przychodu ze sprzedaży mieszkania Wnioskodawczyni zamierza przeznaczyć na spłatę kredytu zaciągniętego pod hipotekę nowego mieszkania, na sfinansowanie reszty kosztów związanych z jego zakupem. Poza spłatą ww. kredytów Wnioskodawczyni zamierza pozostałą kwotę przychodu ze sprzedaży przeznaczyć na wykończenie nowo zakupionego mieszkania.

Jak wskazano powyżej, katalog zawierający cele, na które musi być zaciągnięty kredyt lub pożyczka, aby podatnikowi przysługiwało z mocy ustawy przedmiotowe zwolnienie, wymieniony w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006 r. ma charakter zamknięty. Należy zatem uznać, że zwolnienie to nie dotyczy przychodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a)-c), a wydatkowanych na spłatę kredytu czy pożyczki zaciągniętych na cele inne, niż wymienione w tym przepisie, w tym również na spłatę kredytu, który został zaciągnięty na spłatę innego kredytu czy pożyczki. Wówczas kredytobiorca nie dokonuje spłaty kredytu na sfinansowanie samej inwestycji mieszkaniowej, lecz spłaty kredytu zaciągniętego na spłatę innych zobowiązań. Takiego zaś przeznaczenia środków nie przewiduje art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) ww. ustawy.

W związku z powyższym, odnosząc zdarzenie przyszłe na grunt powołanych w niniejszej interpretacji indywidualnej przepisów uznać należy, iż spłata kredytu zaciągniętego przez Wnioskodawczynię w 2007 roku, nie stanowi wydatku na cele mieszkaniowe, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e) w związku z art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a) ww. ustawy, a co za tym idzie, przychód w tej części nie korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych. Natomiast spłata kredytu zaciągniętego w 2008 roku na sfinansowanie kosztów związanych z zakupem mieszkania stanowi wydatek na cele mieszkaniowe i w tej części przychód korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych.

Ustosunkowując się następnie do możliwości skorzystania przez Wnioskodawczynię ze zwolnienia przychodu od opodatkowania dotyczącego przeznaczenia środków pieniężnych uzyskanych ze zbycia nieruchomości z tytułu przeznaczenia środków ze sprzedaży na wykończenie nowo wybudowanego lokalu mieszkalnego, należy zauważyć, iż przepisy ustawy o podatku dochodowym nie definiują, jakiego rodzaju wydatki wchodzą w zakres tego zwolnienia. W związku powyższym zasadne jest posługiwanie się stosownymi definicjami zamieszczonymi w ustawie z dnia 7 lipca 1994 roku Prawo budowlane (t. j. Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.).

Z treści art. 3 pkt 6 wynika, że poprzez sformułowanie „budowa” należy rozumieć wykonanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego. Art. 3 pkt 7 stanowi, iż przez sformułowanie „roboty budowlane” należy rozumieć budowę, a także prace polegające na przebudowie, montażu, remoncie lub rozbiórce obiektu budowlanego, zaś w myśl art. 3 pkt 8 poprzez „remont” należy rozumieć wykonanie w istniejącym obiekcie budowlanym robót budowlanych polegających na odtworzeniu stanu pierwotnego, a niestanowiących bieżącej konserwacji, przy czym dopuszcza się stosowanie wyrobów budowlanych innych niż użyto w stanie pierwotnym.

Z powyższej definicji wynika, że za wydatki remontowe należy uznać tylko te roboty budowlane, które zostały dokonane po oddaniu budynku do użytkowania, gdyż remontu budynku nie można utożsamiać z jego wybudowaniem. Remont budynku może być przeprowadzony po uprzednim wybudowaniu budynku mieszkalnego. W przeciwnym wypadku nie istnieje przedmiot remontu. Nie można remontować czegoś, co nie zostało jeszcze wybudowane. Powyższe znajduje potwierdzenie zarówno w przepisach prawa budowlanego, jak i w ustawie, na gruncie której pojęcie budowy występuje niezależnie od pojęcia remontu.

Jak wynika z wyżej zacytowanych definicji do robót zaliczanych do remontu i modernizacji budynku mieszkalnego bądź lokalu mieszkalnego zaliczyć można również wykonanie nowych elementów w lokalu (budynku), a to oznacza, że wydatki poniesione na ten cel mogą być również związane z nowo wybudowanym budynkiem mieszkalnym lub lokalem mieszkalnym w takim budynku, co będzie miało miejsce w Pani przypadku.

Natomiast rodzaje wydatków mieszczących się w zakresie ulgi na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego zawiera rozporządzenie Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 roku w sprawie określenia rodzajów wydatków na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, o które zmniejsza się podatek dochodowy (Dz. U. Nr 156, poz. 788).

W myśl postanowień § 1 tego rozporządzenia, za wydatki na remont i modernizację budynku mieszkalnego lub lokalu mieszkalnego, uważa się wydatki poniesione na:

  1. zakup materiałów i urządzeń,
  2. zakup usług obejmujących:
    - wykonanie ekspertyzy, opinii, projektu,
    - transport materiałów i urządzeń,
    - wykonawstwo robót,
    - najem sprzętu budowlanego,
    - opłaty administracyjne i inne opłaty wynikające z odrębnych przepisów,

w związku z robotami określonymi w załącznikach do rozporządzenia.

Załącznik nr 2 wskazanego rozporządzenia w wykazie robót zaliczanych do remontu i modernizacji lokalu mieszkalnego wymienia:

  1. remont i modernizację, lub wykonanie nowych elementów w lokalu mieszkalnym:
    - ścianek działowych, sufitów tynków i okładzin wewnętrznych,
    - podłóg i posadzek,
    - okien i świetlików i drzwi,
    - powłok malarskich i tapet,
    - elementów kowalsko - ślusarskich,
    - izolacji przeciwwodnych, przeciwwilgociowych, dźwiękochłonnych i cieplnych,
    - pozostałych elementów (np. pawlaczy, trwale umiejscowionych szaf wnękowych, obudowy wanien, zlewozmywaków, grzejników).
  1. Remont, modernizacja, wymiana lub wykonanie nowych instalacji w lokalu mieszkalnym, obejmujące rozprowadzenie po lokalu instalacji oraz montaż trwale umiejscowionych: wyposażenia, armatury i urządzeń dotyczących:
    - instalacji sanitarnych,
    - instalacji elektrycznych,
    - instalacji klimatyzacyjnych i wentylacyjnych,
    - instalacji przyzywowych (domofony) i alarmowych,
    - instalacji urządzeń grzewczych,
    - przewodów wentylacyjnych, spalinowych i dymowych.

Zgodnie z utrwaloną linią orzecznictwa przyjmuje się, że wyposażenie pomieszczenia w komplet mebli kuchennych wykonanych na zamówienie jak również sprzęt kuchenny (wyposażenie) nie jest wydatkiem związanym z remontem i modernizacją lokalu mieszkalnego.

Wykonanie zabudowy stałej kuchni podlegającej na wyposażeniu tego pomieszczenia w komplet mebli wykonanych na zamówienie nie jest zatem wydatkiem związanym z remontem i modernizacją lokalu - tak orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 26.02.1999 r. Sygn. Akt I S. A./Gd 250/97.

W świetle przedstawionego zdarzenia przyszłego i stanu prawnego wydatki na remont i modernizację wymienione (kwalifikowane) w wykazie robót zaliczanych do remontu i modernizacji lokalu mieszkalnego rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa nie obejmują wydatków wymienionych przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku oraz uzupełnieniu tj. szafek kuchennych przymocowanych na stałe do substancji budynku, zabudowanych w szafkach kuchennych na stałe sprzętów AGD: lodówki, zmywarki, a także wykonania i montażu trwałej zabudowy szafek kuchennych.

Natomiast płyta grzewcza i piekarnik są urządzeniami grzewczymi, mieszczą się więc w zakresie rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 r.

Reasumując wydatkowanie środków uzyskanych ze sprzedaży mieszkania przy ul. R., na spłatę kredytu zaciągniętego na cel jakim jest spłata kredytów i pożyczek, nie mieści się w grupie wydatków na cele mieszkaniowe określonych w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e). W związku z powyższym, od tej części przychodu, Wnioskodawczyni będzie zobowiązana do zapłacenia 10% podatku dochodowego od osób fizycznych w terminie 14 dni od dnia dokonania odpłatnego zbycia.

Wydatkowanie środków uzyskanych ze sprzedaży mieszkania przy ul. R. w W. na spłatę kredytu zaciągniętego na sfinansowanie kosztów związanych z zakupem mieszkania przy ul. L korzysta ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. e).

Wydatkowanie środków uzyskanych ze sprzedaży na wykończenie nowowybudowanego lokalu mieszkalnego obejmuje wydatki zawarte w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 grudnia 1996 roku, między innymi wydatki na urządzenia grzewcze takie jak płyta grzewcza czy piekarnik. Natomiast nie obejmuje wymienionych we wniosku wydatków, poniesionych na: szafki kuchenne przymocowane na stałe do substancji budynku, zabudowane w szafkach kuchennych na stałe sprzęty AGD: lodówka, zmywarka oraz wykonanie i montaż trwałej zabudowy szafek kuchennych.

Wydatki na wykończenie nowowybudowanego lokalu mieszkalnego podlegające odliczeniu należy udokumentować w ogólnie przyjęty sposób w obrocie cywilnoprawnym. Mogą to być np. umowy kupna – sprzedaży, rachunki, faktury itp. Natomiast dokumentem potwierdzającym dokonanie spłaty kredytu może być bankowe potwierdzenie spłaty kredytu.

Pokreślić należy, iż – zgodnie ze stanowiskiem utrwalonym zarówno w orzecznictwie, jak i w doktrynie prawa – zwolnienia podatkowe stanowią wyłom od zasady powszechności opodatkowania oraz mają charakter przywileju, z którego podatnik ma prawo, a nie obowiązek korzystania; muszą one być zatem interpretowane bez dokonywania wykładni rozszerzającej, a także zawężającej danego przepisu prawa podatkowego. Nadto przy wszelkiej interpretacji przepisów prawa podatkowego i próbach odkodowania zawartych w nich norm prawnych należy posługiwać się przede wszystkim wykładnią językową.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj