Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP4/443-1371/10/KG
z 22 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP4/443-1371/10/KG
Data
2010.10.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
czynności niepodlegające opodatkowaniu
czynności niepodlegające opodatkowaniu
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług
edukacja
edukacja
odliczenie częściowe
odliczenie częściowe
proporcja
proporcja
zwolnienia przedmiotowe
zwolnienia przedmiotowe


Istota interpretacji
Uniwersytet ma prawo do częściowego odliczenia VAT w związku z modernizacją laboratoriów.



Wniosek ORD-IN 914 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku który wpłynął w dniu 24 września 2010r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 września 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Uniwersytet realizuje projekt pn. „…”. Projekt będzie współfinansowany w 85 % przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Planu Operacyjnego Województwa na lata 2007-2013 – umowa o dofinansowanie.

Projekt zakłada remont infrastruktury zespołu laboratoriów dydaktycznych i utworzenie nowych, wraz z ich wyposażeniem w sprzęt umożliwiający prowadzenie zajęć dydaktycznych, zgodnie ze standardami ICT oraz wymogami współczesnego rynku pracy.

Projekt zakłada, że uzyska się:

  • wyremontowanie 4 budynków szkolnych,

Wyremontowanie i stworzenie:

  • 8 sal dydaktycznych,
  • 96 nowoczesnych laboratoriów dydaktycznych,
  • 72 inne obiekty dydaktyczne,
  • pracownię komputerową,
  • obiekty o powierzchni 7 990,67 m2 z przebudowaną infrastrukturą techniczną w tym sanitarną.

Planowany jest zakup:

  • 70 urządzeń infrastruktury technicznej, 340 urządzeń dydaktycznych, 400 szt. nowoczesnego wyposażenia, 41 zestawów komputerowych i 15 urządzeń peryferyjnych.

Bezpośrednim celem projektu jest poprawa jakości kształcenia studentów i przygotowanie specjalistów o wysokich kwalifikacjach w zakresie nauk ścisłych i przyrodniczych. Projekt będzie realizowany przez następujące jednostki organizacyjne Uniwersytetu: Wydział Nauk o Ziemi, Wydział Biologii i Ochrony Środowiska oraz Instytut Fizyki.

Inwestycja ta będzie służyć w głównej mierze pracownikom naukowym uczelni oraz studentom, czyli do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z tego podatku.

Jednakże wyremontowane lub uzyskane w wyniku realizacji projektu pomieszczenia wraz z wyposażeniem będą również służyły do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wnioskodawca nie jest w stanie wyodrębnić, które zakupy w ramach realizowanego projektu związane będą z konkretną kategorią czynności, tj. opodatkowanych, zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż całość zakupów nabywanych na potrzeby realizacji przedmiotowego projektu związana jest równocześnie z wszystkimi trzema kategoriami czynności, tj. opodatkowanymi, zwolnionymi lub niepodlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem.

Proporcja za rok 2009 określona zgodnie z art. 90 ust. 2-8 ustawy przekracza 2%.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z zakupem towarów i usług związanych z realizacją opisanego zdarzenia przyszłego, tj. projektu pn. „…”, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego...

Zdaniem Wnioskodawcy, z art. 86 ust. 1 oraz art. 90 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, wynika prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego, wykazanego w fakturach dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją omawianego projektu.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy VAT w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Mając na uwadze, że w przypadku Wnioskodawcy nie jest możliwe wyodrębnienie w całości lub w części kwot, o których mowa w wyżej przytoczonym przepisie, częściowe odliczenie podatku naliczonego będzie możliwe do zrealizowania na podstawie proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT, z uwzględnieniem postanowień wynikających z kolejnych jednostek redakcyjnych tego artykułu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy o VAT kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W przypadkach, gdy podatnik wykonuje czynności uprawniające do odliczenia VAT i nieuprawniające do tego odliczenia, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ustawy o VAT, który ma na celu określenie wartości podatku naliczonego, służącego wyłącznie czynnościom opodatkowanym, z pominięciem tej części podatku naliczonego, w jakiej nabyte towary i usługi będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do wykonywania czynności zwolnionych od podatku.

Przepis art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT stanowi, że w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku, z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku, z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określania kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami w stosunku, do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1. podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Zgodnie z art. 90 ust. 3 i 4 ustawy o VAT proporcję tę ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. W art. 90 ust. 5-8 wskazano szczegółowe zasady ustalania ww. proporcji.

Jak wynika z art. 90 ust. 10 ustawy o VAT w przypadku, gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

  1. przekroczyła 98% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2;
  2. nie przekroczyła 2% - podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2.

Powyższe oznacza, iż w przypadku, gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8, przekroczyła 2% - podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Należy również podkreślić, że czynności niepodlegające opodatkowaniu nie są w ogóle objęte regulacją ustawy o podatku od towarów i usług. W rezultacie odliczanie podatku naliczonego związanego z tymi czynnościami stanowiłoby nieuprawnione rozszerzenie zakresu stosowania ustawy na sferę, której ta ustawa w ogóle nie dotyczy. Ponadto brak jest w ustawie przepisów, które dopuszczałyby możliwość odliczenia w rozpatrywanej sytuacji.

Jeżeli zatem podatnik wykonuje czynności, które nie podlegają opodatkowaniu (znajdują się poza zakresem ustawy o VAT) oraz zwolnione i opodatkowane zobowiązany jest do zastosowania dwuetapowego sposobu obliczenia podatku naliczonego. Najpierw należy obliczyć jaka część podatku naliczonego jest wykorzystywana do wykonywania czynności objętych podatkiem VAT (tj. czynności opodatkowanych i zwolnionych) i dopiero w odniesieniu do wyodrębnionej w ten sposób kwoty podatku naliczonego należy zastosować proporcję ustaloną zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy o VAT celem przyporządkowania podatku naliczonego czynnościom dającym prawo do odliczenia.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawca realizuje projekt pn. „…”.

Projekt zakłada remont infrastruktury zespołu laboratoriów dydaktycznych i utworzenie nowych, wraz z ich wyposażeniem w sprzęt umożliwiający prowadzenie zajęć dydaktycznych, zgodnie ze standardami ICT oraz wymogami współczesnego rynku pracy.

Inwestycja ta będzie służyć w głównej mierze pracownikom naukowym uczelni oraz studentom, czyli do wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z tego podatku.

Jednakże wyremontowane lub uzyskane w wyniku realizacji projektu pomieszczenia wraz z wyposażeniem będą również służyły do wykonywania czynności opodatkowanych.

Wnioskodawca nie jest w stanie wyodrębnić, które zakupy w ramach realizowanego projektu związane będą z konkretną kategorią czynności, tj. opodatkowanych, zwolnionych lub niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż całość zakupów nabywanych na potrzeby realizacji przedmiotowego projektu związana jest równocześnie z wszystkimi trzema kategoriami czynności, tj. opodatkowanymi, zwolnionymi lub niepodlegającymi opodatkowaniu tym podatkiem.

Proporcja za rok 2009 określona zgodnie z art. 90 ust. 2-8 ustawy przekracza 2%.

Należy zatem zauważyć, iż w świetle cytowanego na wstępie art. 86. ust. 1 ustawy o VAT, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w części w jakiej zakupy dokonane w ramach projektu będą związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych podatkiem VAT, natomiast nie będzie przysługiwało w zakresie w jakim zakupy te związane będą z czynnościami zwolnionymi i niepodlegającymi opodatkowaniu.

Zdaniem tut. organu w odniesieniu do wykonywanych czynności „mieszanych”, tj. opodatkowanych, zwolnionych i niepodlegających opodatkowaniu, mając na uwadze regulacje zawarte w przepisie art. 86 ust. 1 i art. 90 ust. 1 i 2 ustawy o VAT dla ustalenia kwoty podatku naliczonego przysługującego do odliczenia należy zastosować dwuetapowy podział podatku naliczonego.

W pierwszym etapie, z całości zakupów związanych z realizowanym projektem, których Wnioskodawca nie potrafi bezpośrednio przyporządkować działalności opodatkowanej, powinien wydzielić tą ich część, która związana jest z działalnością niepodlegającą opodatkowaniu i część, która związana jest z działalnością zarówno opodatkowaną jak i zwolnioną.

Aby tego dokonać Wnioskodawca powinien posłużyć się wybranym przez siebie miarodajnym i uzasadnionym kluczem.

Wskazać należy, że wyboru tego klucza powinien dokonać sam Wnioskodawca, uwzględniając, np. specyfikę, organizację i podział pracy w jego jednostce lub inne okoliczności.

Natomiast w drugim etapie, w odniesieniu do zakupów związanych z działalnością zarówno opodatkowaną jak i zwolnioną, Uniwersytet winien ustalić właściwą proporcję jako udział rocznego obrotu z działalności gospodarczej opodatkowanej w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu działalności gospodarczej opodatkowanej i zwolnionej.

Zatem w świetle przytoczonych powyżej przepisów, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług, związanych z realizacją ww. projektu w zakresie, w jakim zakupy te związane będą ze sprzedażą opodatkowaną. Celem obliczenia prawidłowej kwoty podatku do odliczenia, najpierw należy określić jaka część podatku naliczonego związana jest z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT, a dopiero do pozostałej części podatku naliczonego zastosować proporcję, o której mowa w przepisach art. 90 ustawy o VAT.

Nie można zatem zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż w odniesieniu do działalności „mieszanej”, a więc działalności opodatkowanej, zwolnionej i niepodlegającej opodatkowaniu, częściowe odliczenie podatku naliczonego możliwe będzie do zrealizowania na podstawie proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 2 ustawy o VAT. Cytowany przepis ma bowiem zastosowanie tylko do czynności opodatkowanych i zwolnionych z wyłączeniem czynności niepodlegających opodatkowaniu.

Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj