Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-174/13/AW
z 28 lutego 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 28 listopada 2012r. (data wpływu 30 listopada 2012r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach zakupu towarów i usług dokonanych przez jednostkę budżetową – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2012r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego w fakturach zakupu towarów i usług dokonanych przez jednostkę budżetową.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca, zakład budżetowy MSO, został utworzony na podstawie uchwały Rady Miasta z dnia 27 czerwca 2012r. oraz uchwały z dnia 26 września 2012r., które to zlikwidowały jednostkę budżetową MSO w dniu 30 września 2012r. i utworzyły samorządowy zakład budżetowy MSO z dniem 1 października 2012r. Zakład powstał w celu realizacji zadania własnego Gminy z zakresu utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, przejmując dotychczasową działalność likwidowanej jednostki budżetowej. Zgodnie z ww. uchwałami, zakład przejmuje składniki majątkowe, środki obrotowe oraz należności i zobowiązania likwidowanej jednostki budżetowej, stając się tym samym następcą prawnym. Pracownicy jednostki budżetowej stają się pracownikami zakładu budżetowego.

W związku z zaistniałą wyżej sytuacją, zlikwidowana jednostka budżetowa złożyła we właściwym Urzędzie Skarbowym zgłoszenie aktualizacyjne NIP-2 z informacją o ustaniu bytu prawnego tejże jednostki i zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT-Z oraz deklarację VAT-7 za miesiąc wrzesień 2012r. Powstały samorządowy zakład budżetowy MSO złożył natomiast we właściwym Urzędzie Skarbowym zgłoszenie identyfikacyjne NIP-2 oraz zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R, w związku z czym zakład otrzymał potwierdzenie nadania Numeru Identyfikacji Podatkowej oraz potwierdzenie zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT czynnego.

Jednostka budżetowa wykonywała usługi obróbki i usuwania odpadów innych niż niebezpieczne (wg PKD 3821Z) wystawiając faktury VAT na podstawie zawartych umów z kontrahentami, w których określony był termin płatności. W miesiącu sierpniu 2012r i wrześniu 2012r. wystawiono faktury za wykonane usługi, których termin płatności przypadł na miesiąc październik 2012r. i zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, moment powstania obowiązku podatkowego dotyczący VAT należnego z ww. faktur powstał w miesiącu październiku 2012r. W miesiącu wrześniu 2012r. jednostka budżetowa dokonywała również nabycia towarów i usług, w których prawo do odliczenia podatku naliczonego przypadło na miesiąc październik 2012r. – zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 i 3.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy samorządowemu zakładowi budżetowemu MSO przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego od należnego z faktur zakupu towarów i usług dokonanych w miesiącu wrześniu 2012r. przez jednostkę budżetową MSO, a w stosunku do których moment powstania obowiązku podatkowego powstał w miesiącu październiku 2012r.?

Zdaniem Wnioskodawcy, samorządowemu zakładowi budżetowemu MSO przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego od należnego z faktur zakupu towarów i usług dokonanych w miesiącu wrześniu 2012r. przez jednostkę budżetową MSO, a w stosunku do których moment powstania obowiązku podatkowego nastąpił w miesiącu październiku 2012r., ponieważ jest to zgodne z art. 86 ust. 10 pkt 1 i 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług oraz zgodnie z uchwałą z dnia 27 czerwca 2012r. i uchwałą z dnia 26 września 2012r. Rady Miasta, zakład przejmuje składniki majątkowe, środki obrotowe oraz należności i zobowiązania likwidowanej jednostki budżetowej MSO, stając się następcą prawnym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011r. Nr 177, poz. 1054 ze zm.) zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego przepisu wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego, nie mając bezwarunkowego charakteru, przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, występującemu w takim charakterze, przy czym podatek naliczony winien dotyczyć zakupów towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który związany jest z transakcjami opodatkowanymi, realizowanymi przez podatnika.

W świetle art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) tej ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług - z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Kwestię przejmowania na zasadach sukcesji praw i obowiązków regulowanych przepisami prawa podatkowego, określają przepisy działu III, rozdziału 14 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 749 ze zm.). W przepisach tych ustawodawca przedstawił katalog sytuacji, w których zachodzi sukcesja podatkowa, tj. sukcesja praw i obowiązków następców prawnych oraz podmiotów przekształcanych.

W myśl art. 93 § 1 ww. ustawy, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku łączenia się:

  1. osób prawnych,
  2. osobowych spółek handlowych,
  3. osobowych i kapitałowych spółek handlowych wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki każdej z łączących się osób lub spółek.

Zgodnie z art. 93 § 2 ww. ustawy, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do osoby prawnej łączącej się przez przejęcie:

  1. innej osoby prawnej (osób prawnych);
  2. osobowej spółki handlowej (osobowych spółek handlowych).

Jak stanowi art. 93a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, osoba prawna zawiązana (powstała) w wyniku:

  1. przekształcenia innej osoby prawnej,
  2. przekształcenia spółki niemającej osobowości prawnej

-wstępuje we wszelkie przewidziane w przepisach prawa podatkowego prawa i obowiązki przekształcanej osoby lub spółki.

W myśl natomiast art. 93a § 2 powołanej ustawy, przepis § 1 stosuje się odpowiednio do:

1.osobowej spółki handlowej zawiązanej (powstałej) w wyniku przekształcenia:

  1. innej spółki niemającej osobowości prawnej,
  2. spółki kapitałowej;

2.spółki niemającej osobowości prawnej, do której osoba fizyczna wniosła na pokrycie udziału wkład w postaci swojego przedsiębiorstwa.

Stosownie do postanowień art. 93b Ordynacji podatkowej, przepisy art. 93 i art. 93a § 1-3 stosuje się odpowiednio do łączenia się i przekształceń samorządowych zakładów budżetowych. Określona wyżej cytowanymi przepisami Ordynacji podatkowej sukcesja jest sukcesją uniwersalną, co oznacza, że następca prawny wstępuje we wszystkie (z uwzględnieniem postanowień art. 93e Ordynacji podatkowej) przewidziane przepisami prawa podatkowego prawa i obowiązki podatnika.

W myśl art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 ze zm.), jednostki budżetowe, z zastrzeżeniem odrębnych ustaw, tworzą, łączą i likwidują:

  1. ministrowie, kierownicy urzędów centralnych, wojewodowie oraz inne organy działające na podstawie odrębnych ustaw – państwowe jednostki budżetowe;
  2. organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego – gminne, powiatowe lub wojewódzkie jednostki budżetowe.

Stosownie do zapisu ust. 2 art. 12 tej ustawy, tworząc jednostkę budżetową, organ, o którym mowa w ust. 1, nadaje jej statut, chyba że odrębne ustawy stanowią inaczej, oraz określa mienie przekazywane tej jednostce w zarząd.

Zgodnie z art. 13 ust. 3 ww. ustawy, likwidując jednostkę budżetową, organ, o którym mowa w ust. 1, określa przeznaczenie mienia znajdującego się w zarządzie tej jednostki, z zastrzeżeniem ust. 7. W przypadku państwowej jednostki budżetowej decyzja o przeznaczeniu tego mienia jest podejmowana w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw Skarbu Państwa.

Stosownie do zapisu ust. 4 powyższego artykułu, przepis ust. 3 stosuje się odpowiednio do łączenia jednostek budżetowych.

W myśl art. 12 ust. 6 ustawy o finansach publicznych, likwidując jednostkę budżetową, organ, o którym mowa w ust. 1, może postanowić o utworzeniu jednostki o innej formie organizacyjno-prawnej.

W przypadku, o którym mowa w ust. 6, organ może również zdecydować o przejęciu należności i zobowiązań likwidowanej jednostki budżetowej przez nowo utworzoną jednostkę – art. 12 ust. 7 ustawy o finansach publicznych.

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego, Wnioskodawca, zakład budżetowy MSO, został utworzony na podstawie uchwały Rady Miasta z dnia 27 czerwca 2012r. oraz uchwały z dnia 26 września 2012r., które to zlikwidowały jednostkę budżetową MSO w dniu 30 września 2012r. i utworzyły samorządowy zakład budżetowy MSO z dniem 1 października 2012r. Zakład powstał w celu realizacji zadania własnego Gminy z zakresu utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, przejmując dotychczasową działalność likwidowanej jednostki budżetowej. Zgodnie z ww. uchwałami, zakład przejmuje składniki majątkowe, środki obrotowe oraz należności i zobowiązania likwidowanej jednostki budżetowej, stając się tym samym następcą prawnym. Pracownicy jednostki budżetowej stają się pracownikami zakładu budżetowego. W związku z zaistniałą wyżej sytuacją, zlikwidowana jednostka budżetowa złożyła we właściwym Urzędzie Skarbowym zgłoszenie aktualizacyjne NIP-2 z informacją o ustaniu bytu prawnego tejże jednostki i zgłoszenie o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług VAT-Z oraz deklarację VAT-7 za miesiąc wrzesień 2012r. Powstały samorządowy zakład budżetowy MSO złożył natomiast we właściwym Urzędzie Skarbowym zgłoszenie identyfikacyjne NIP-2 oraz zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług VAT-R, w związku z czym zakład otrzymał potwierdzenie nadania Numeru Identyfikacji Podatkowej oraz potwierdzenie zarejestrowania podmiotu jako podatnika VAT czynnego.

Jednostka budżetowa wykonywała usługi obróbki i usuwania odpadów innych niż niebezpieczne (wg PKD 3821Z) wystawiając faktury VAT na podstawie zawartych umów z kontrahentami, w których określony był termin płatności. W miesiącu sierpniu 2012r i wrześniu 2012r. wystawiono faktury za wykonane usługi, których termin płatności przypadł na miesiąc październik 2012r. i zgodnie z art. 19 ust. 13 pkt 1 lit. c ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, moment powstania obowiązku podatkowego dotyczący VAT należnego z ww. faktur powstał w miesiącu październiku 2012r. W miesiącu wrześniu 2012r. jednostka budżetowa dokonywała również nabycia towarów i usług, w których prawo do odliczenia podatku naliczonego przypadło na miesiąc październik 2012r. – zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 i 3.

Z powołanych wyżej przepisów Ordynacji podatkowej, wynika iż przejęcie składników majątkowych, zobowiązań i należności zlikwidowanej jednostki budżetowej i przejęcie ich przez Wnioskodawcę działającego w formie zakładu budżetowego nie jest okolicznością przewidzianą w wymienionej ustawie, która skutkuje uniwersalnym przejściem praw i obowiązków podatkowych na Wnioskodawcę.

Powołany przepis art. 93b Ordynacji podatkowej odnosi się bowiem wyłącznie do łączenia się i przekształcania samorządowych zakładów budżetowych, nie obejmuje natomiast przekształcania jednostek budżetowych. Z kolei przepisy ustawy o finansach publicznych wyrażają zasadę sukcesji uniwersalnej, która dotyczy tylko sfery cywilnoprawnej. Nie jest to natomiast uregulowanie odnośnie podatkowego następstwa prawnego.

Mając powyższe na uwadze, jak również przywołane przepisy prawa stwierdzić należy, że w przypadku przekształcenia jednostki budżetowej w nowopowstały samorządowy zakład budżetowy MSO, nie mają zastosowania przepisy ustawy Ordynacja podatkowa, regulujące zasady sukcesji podatkowej. Zatem Wnioskodawca nie może zostać uznany za sukcesora praw i obowiązków podatkowych, a tym samym Wnioskodawca nie wstąpił we wszelkie przewidziane w przepisach podatkowych prawa i obowiązki zlikwidowanej jednostki budżetowej, a zatem również w prawa i obowiązki wynikające z ustawy o podatku od towarów i usług.

Powyższe oznacza, że Wnioskodawca nie został następcą prawnym zlikwidowanej jednostki budżetowej, zatem nie przysługiwało mu prawo do odliczenia podatku naliczonego od należnego z faktur zakupu towarów i usług dokonanych w miesiącu wrześniu 2012r. przez jednostkę budżetową MSO, a w stosunku do których moment powstania obowiązku podatkowego (prawo do odliczenia) powstał w miesiącu październiku 2012r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Niniejsza interpretacja indywidualna traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego, bądź zmiany stanu prawnego.

Ponadto tut. organ informuje, że w pozostałym zakresie objętym wnioskiem, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012r. poz. 270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj