Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1786/10/SD
z 13 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1786/10/SD
Data
2010.12.13


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody


Słowa kluczowe
aport
aport
koncesje
koncesje
podział
podział
przedsiębiorstwa
przedsiębiorstwa
przychód
przychód
wkłady niepieniężne
wkłady niepieniężne
zorganizowana część przedsiębiorstwa
zorganizowana część przedsiębiorstwa


Istota interpretacji
Czy w opisanym stanie faktycznym (winno być zdarzeniu przyszłym), przeniesienie przedsiębiorstwa nie będzie skutkować powstaniem podatkowego przychodu dla nowoutworzonej spółki opisanego w art. 12 ust. 4 pkt. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 03 września 2010 r. (data wpływu do tut. BKIP 06 września 2010 r.), uzupełnionym w dniu 29 listopada 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy przeniesienie przedsiębiorstwa, będzie skutkować powstaniem przychodu podatkowego dla nowoutworzonej spółki (część pytania oznaczonego we wniosku Nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 06 września 2010 r. wpłynął do tut. BKIP wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, przeniesienie przedsiębiorstwa, będzie skutkować powstaniem przychodu podatkowego dla nowoutworzonej spółki.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z dnia 16 listopada 2010 r. Znak: IBPBI/2/423-1136/10/SD, IBPP3/443-670/10/KO, IBPBII/1/436-217/10/AA wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia wniosku dokonano w dniu 29 listopada 2010 r.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka przygotowuje projekt w ramach którego planuje wnieść aportem przedsiębiorstwo do nowotworzonej spółki akcyjnej w zamian za akcje nowoutworzonej spółki. Na przedsiębiorstwo składać się będą wszystkie składniki związane z działalnością maklerską, w tym między innymi należności, zobowiązania, umowy, niezbędne instrumenty do świadczenia usług zw. z działalnością maklerską, licencje (z wyłączeniem licencji na prowadzenie działalności maklerskiej), bazy danych, bazy klientów, kontrahentów, znak, specjalistyczne oprogramowanie itp. W Spółce pozostaną instrumenty finansowe, zobowiązania i inne składniki, które również stanowić będą przedsiębiorstwo, które pozwalać będzie na prowadzenie działalności gospodarczej polegającej m.in. na zarządzaniu holdingiem, działalnością inwestycyjną.

W ostatnim czasie, na powyższy plan przeniesienia przedsiębiorstwa wpłynęły zmiany prawne wynikające z ustawy z dnia 4 września 2008 r. o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2009 r. Nr 165 poz. 1316). Art. 16 tej ustawy, wprowadza zmiany do ustawy dnia 29 lipca 2005 r. o nadzorze nad rynkiem kapitałowym (Dz. U. Nr 183, poz. 1537, z późn. zm.), poprzez dodanie nowego art. 12a w następującym brzmieniu: Czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 z późn. zm.), nie obejmuje wchodzących w skład tego przedsiębiorstwa zezwoleń, ani zgód udzielonych przez Komisję oraz wpisów do rejestrów uzyskanych na podstawie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, ustawy o ofercie publicznej oraz ustawy o funduszach inwestycyjnych.

Zgodnie z uzasadnieniem do projektu powyższych zmian, mają one „związek ze specyfiką prawa rynku kapitałowego, w którym reglamentowanie działalności gospodarczej, czy też dokonywanie pewnych działań w tym obrocie powiązane jest ściśle z uwarunkowaniami, które musi spełniać nie przedsiębiorstwo, lecz przedsiębiorca, aby być beneficjentem uprawnień określonych w ustawie (np. zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej, wpisu do rejestru agentów firm inwestycyjnych, możliwości nabycia określonego udziału w domu maklerskim). Proponowana zmiana realizuje również wymóg przewidziany w prawodawstwie unijnym, który nie zezwala na wykonywanie działalności licencjonowanej przez podmioty, które nie zostały zweryfikowane przez właściwe władze państwa członkowskiego w związku z ubieganiem się o zezwolenie. Utrzymanie obecnego stanu prawnego prowadziłoby do wystąpienia ryzyka pozyskania uprawnień do prowadzenia działalności na rynku kapitałowym (obszarze szczególnego zaufania) przez przedsiębiorców, którzy nie spełniają wymogów określonych w przepisach prawa. Propozycja zapisów ustawowych w tym przedmiocie zgodna jest z systemem prawa cywilnego, gdyż wykorzystuje przewidziany w art. 552 Kc wyjątek od sukcesji generalnej wszystkich składników przedsiębiorstwa, o ile przewidziany jest on przepisami szczególnymi”.

W praktyce powyżej opisane zmiany oznaczają całkowity zakaz zbywania zezwolenia na prowadzenie działalności maklerskiej.

W tym miejscu należy dodać, że nowoutworzona spółka uzyska niezależnie od zezwolenia posiadanego przez Spółkę, przewidziane prawem zezwolenie na prowadzenie działalności maklerskiej wydawane przez Komisję Nadzoru Finansowego w związku z czym spółka ta będzie mogła samodzielnie prowadzić działalność maklerską.

W uzupełnieniu wniosku, które wpłynęło do tut. Biura w dniu 29 listopada 2010 r. Spółka doprecyzowała, iż:

Zgodnie planem w ramach aportu do nowo utworzonej spółki przekazane zostaną między innymi:

  • oznaczenie indywidualizujące przedsiębiorstwo lub jego wyodrębnione części (nazwa przedsiębiorstwa);
  • własność nieruchomości lub ruchomości, w tym urządzeń, materiałów, towarów i wyrobów oraz inne prawa rzeczowe do nieruchomości i ruchomości;
  • prawa wynikające z umów najmu i dzierżawy nieruchomości i ruchomości oraz prawa do korzystania z nieruchomości lub ruchomości wynikające z innych stosunków prawnych;
  • środki pieniężne, wierzytelności i prawa bezpośrednio związane z prowadzoną działalnością maklerską;
  • koncesje, licencje i zezwolenia;
  • majątkowe prawa autorskie i majątkowe prawa pokrewne;
  • tajemnice przedsiębiorstwa;
  • księgi i dokumenty związane z prowadzoną działalnością maklerską.

Ponadto, Spółka podkreśliła, iż nie posiada patentów i innych praw własności przemysłowej.

Zgodnie z planami aportowi przedsiębiorstwa do nowoutworzonej spółki towarzyszyć będzie transfer wszystkich pracowników merytorycznych, którzy w chwili obecnej zajmują się działalnością maklerską, jak również transfer wszystkich pracowników administracyjnych i pomocniczych, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania nowej spółki jako samodzielnego podmiotu prowadzącego działalność maklerską.

Zgodnie z planami w obecnie istniejącej Spółce pozostaną między innymi instrumenty finansowe, zobowiązania, składniki majątkowe materialne i niematerialne które nie są obecnie związane z działalnością maklerską. Nie wniesienie ich razem z przedsiębiorstwem nie wpływa na samodzielne funkcjonowanie wnoszonego przedsiębiorstwa. Aktywa te pozostają bez związku z działalnością tak wyodrębnionego przedsiębiorstwa. Z punktu widzenia celu gospodarczego planowanych zmian, zamiarem Spółki jest takie przekształcenie struktury grupy kapitałowej, w której obecnie istniejąca Spółka stanowić będzie spółkę stającą na czele tej grupy i pełniącą rolę spółki zarządzającej holdingiem spółek z grupy.

Zmiany prawa wynikające z ustawy o zmianie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi oraz niektórych innych ustaw. Art. 16 tej ustawy, wprowadza zmiany do ustawy dnia 29 lipca 2005 r. o nadzorze nad rynkiem kapitałowym , poprzez dodanie nowego art. 12a w następującym brzmieniu „Czynność prawna mająca za przedmiot przedsiębiorstwo w rozumieniu ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93, z późn. zm.26), nie obejmuje wchodzących w skład tego przedsiębiorstwa zezwoleń, ani zgód udzielonych przez Komisję oraz wpisów do rejestrów uzyskanych na podstawie ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, ustawy o ofercie publicznej oraz ustawy o funduszach inwestycyjnych." W związku z tą zmianą prawa Spółka zakłada, że nowoutworzona spółka do której zostanie wniesiony przedmiotowy aport, na dzień wniesienia aportu będzie dysponowała swoim własnym zezwoleniem na prowadzenie działalności maklerskiej wydanym przez Komisję Nadzoru Finansowego. Warunek ten jest zdaniem Spółki, konieczny do spełnienia, po to aby planowana operacja związana z aportem przedsiębiorstwa osiągnęła swój cel gospodarczy.

W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym (winno być zdarzeniu przyszłym), przeniesienie przedsiębiorstwa nie będzie skutkować powstaniem podatkowego przychodu dla nowoutworzonej spółki opisanego w art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2)

Zdaniem Spółki, wniesienie przedsiębiorstwa, nie będzie rodziło skutków podatkowych dla nowoutworzonej spółki na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm., dalej „ustawa o pdop”), do przychodów nie zalicza się przychodów otrzymanych na utworzenie lub powiększenie kapitału zakładowego, funduszu udziałowego albo funduszu założycielskiego, albo funduszu statutowego w banku państwowym, albo funduszu organizacyjnego ubezpieczyciela.

Z cytowanego powyżej przepisu wynika, iż wartość wkładów pieniężnych, jak i niepieniężnych, wnoszona na pokrycie kapitału zakładowego w związku z utworzeniem spółki, (jak również z jego powiększeniem) nie jest zaliczana do przychodów podatkowych spółki.

W interpretacji indywidualnej z dnia 13 grudnia 2010 r. IBPBI/2/423-1136/10/SD, Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdził, iż opisane we wniosku składniki majątkowe i niemajątkowe które wniesione zostaną do nowoutworzonej spółki akcyjnej, nie będą stanowić przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 3 ustawy o pdop, jednakże będą stanowić zorganizowaną część przedsiębiorstwa, w rozumieniu art. 4a pkt 4 ustawy o pdop.

W świetle powyższych przepisów należy uznać, iż w przypadku wniesienia przez Wnioskodawcę wkładu niepieniężnego w postaci zorganizowanej części przedsiębiorstwa do nowoutworzonej spółki akcyjnej, przeznaczonego na utworzenie kapitału zakładowego, po stronie tej spółki, zgodnie z art. 12 ust. 4 pkt 4 ustawy o pdop, nie powstanie przychód podlegający opodatkowaniu.

Reasumując, stanowisko Spółki należy zatem uznać prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Nadmienia się, iż w sprawach będących przedmiotem pytań oznaczonych we wniosku numerem 1, numerem 2 (w części dotyczącej powstania przychodu w Spółce) oraz od 3 do 4 wydano odrębne interpretacje indywidualne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj