Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-698/10/KO
z 20 grudnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-698/10/KO
Data
2010.12.20



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług


Słowa kluczowe
faktura
faktura
miejsce świadczenia usług
miejsce świadczenia usług


Istota interpretacji
w zakresie opodatkowania usług reklamy i dostarczania informacji świadczonych dla firmy chińskiej posiadającej siedzibę na terytorium Ludowej Republiki Chińskiej



Wniosek ORD-IN 786 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 września 2010r. (data wpływu 17 września 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 listopada 2010r. (data wpływu 7 grudnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania usług reklamy i dostarczania informacji świadczonych dla firmy chińskiej posiadającej siedzibę na terytorium Ludowej Republiki Chińskiej jest:

  • prawidłowe w części dotyczącej miejsca świadczenia oraz niezamieszczania na fakturze stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem,
  • nieprawidłowe w części dotyczącej zastosowania art. 28l pkt 2 i 4 ustawy o podatku od towarów i usług oraz obowiązku zamieszczania na fakturze adnotacji, że podatek od towarów i usług rozlicza nabywca.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2010r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania usług reklamy i dostarczania informacji świadczonych dla firmy chińskiej posiadającej siedzibę na terytorium Ludowej Republiki Chińskiej.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 listopada 2010r. (data wpływu 7 grudnia 2010r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 29 listopada 2010r. znak IBPP3/443-698/10/KO.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie obsługi zagranicznych podmiotów gospodarczych spoza Unii Europejskiej. W ramach tych działań Wnioskodawca wykonuje m. in. usługi polegające na reklamie oraz dostarczaniu informacji. Usługi te są prowadzone w ramach biura call center. Klienci zainteresowani produktami oferowanymi przez zagranicznego kontrahenta Wnioskodawcy wystawionymi na handlowym portalu internetowym dzwonią z prośbą o udzielenie informacji m. in. odnośnie cech produktu czy warunków zakupu i dostawy. Wnioskodawca udziela im rzetelnych i informacji i reklamuje te i inne produkty zachęcając do zakupu.

Wnioskodawca świadczy usługi polegające m.in. na reklamie i dostarczaniu informacji dla chińskiego podmiotu gospodarczego mającego siedzibę w Hongkongu.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy zasadne będzie zastosowanie przepisu art. 28l pkt 2 i 4 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie opisanej działalności, co równoznaczne jest z brakiem opodatkowania takiej działalności krajowym podatkiem VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, opisane usługi mieszczą się w zakresie podanym w art. 28l pkt 2 i 4 co oznacza, że miejscem świadczenia usługi jest kraj, w którym kontrahent zagraniczny posiada siedzibę. Przenosi to obowiązek podatkowy poza teren Polski i UE. Fakturując opisane usługi na fakturze VAT zamiast danych dotyczących stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem powinny zawierać adnotację: podatek od towarów i usług rozlicza nabywca usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za:

  • prawidłowe w części dotyczącej miejsca świadczenia oraz niezamieszczania na fakturze stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem,
  • nieprawidłowe w części dotyczącej zastosowania art. 28l pkt 2 i 4 ustawy o podatku od towarów i usług oraz obowiązku zamieszczania na fakturze adnotacji, że podatek od towarów i usług rozlicza nabywca.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m. in. odpłatne świadczenie usług, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia (określanym na podstawie przepisów ustawy o VAT) jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl postanowień art. 8 ust. 1 ww. ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Ogólna reguła dotycząca miejsca świadczenia usług określona została z dniem 1 stycznia 2010r. w art. 28b ustawy o VAT, wprowadzonym ustawą z dnia 23 października 2009r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 195, poz. 1504).

Generalnie, usługi opodatkowane są w miejscu gdzie nabywca ma swoją siedzibę jeśli jest on podatnikiem, bowiem w myśl art. 28b ust. 1 ww. ustawy o VAT, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

W przypadku zaś, gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności (art. 28b ust. 2 cyt. ustawy o VAT).

Ustęp 3 cyt. artykułu stanowi natomiast, iż w przypadku gdy usługobiorca nie posiada siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym zwykle prowadzi on działalność lub w którym ma on miejsce zwykłego pobytu.

W tym miejscu wskazać należy, że na potrzeby Rozdziału 3 „Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług” ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia 2010r. w art. 28a ustawodawca zawarł definicję podatnika.

W myśl art. 28a na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Powyższy artykuł wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy o VAT. Definicja ta ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem według tej regulacji jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą. Ustawodawca odwołuje się w tym celu do definicji działalności gospodarczej ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Za podatników są uznawane również podmioty wykonujące działalność uznawaną za działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca świadczy m.in. usługi reklamy i dostarczania informacji dla firmy chińskiej posiadającej siedzibę na terytorium Ludowej Republiki Chińskiej w Hongkongu.

W świetle powyższego miejscem świadczenia usług dla usług reklamy i dostarczania informacji przez Wnioskodawcę na rzecz firmy chińskiej jest miejsce, w którym podatnik - firma chińska będąca usługobiorcą posiada siedzibę tj. terytorium Ludowej Republiki chińskiej – Hongkong, zgodnie z art. 28b ustawy o VAT i w tej części stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

W sytuacji przedstawionej we wniosku nie będzie miał zastosowania art. 28l, ponieważ dotyczy on sytuacji gdy usługi są świadczone na rzecz podmiotów niebędących podatnikami mających siedzibę, stałe miejsce zamieszkania lub miejsce zwykłego pobytu poza terytorium Wspólnoty.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w tej części należało uznać za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do dostawy towarów lub świadczenia usług, dokonywanych przez podatników zarejestrowanych jako podatnicy VAT czynni lub zwolnieni, jeżeli miejscem opodatkowania tycz czynności jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego i dla tych czynności podatnicy ci nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego – podatku o podobnym charakterze, zgodnie z art. 106 ust. 2 ustawy o VAT.

W tym miejscu wskazać należy jednak na treść § 25 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U z 2008 r. Nr 212, poz. 1337 ze zm.), w myśl którego, przepisy § 5, 7-21 i 24 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze.

Zgodnie z ust. 2 powołanego paragrafu, faktury, o których mowa w ust. 1, powinny zawierać dane określone w § 5, z wyjątkiem stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem.

W świetle powyższego należy stwierdzić, iż w przypadku świadczenia przedmiotowych usług, Wnioskodawca będzie zobowiązany do ich udokumentowania fakturą VAT bez wskazywania na niej stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem. Równocześnie wskazać należy, iż cyt. wyżej przepisy § 25 ust. 1 i 2 rozporządzenia nie nakładają obowiązku zamieszczania na fakturze dokumentującej wykonanie usług na rzecz podmiotu z kraju trzeciego (tj. spoza Unii Europejskiej) zamieszczania adnotacji, że podatek od towarów i usług rozlicza nabywca usługi. Zatem w tej części stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Mając powyższe na względzie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za:

  • prawidłowe w części dotyczącej miejsca świadczenia oraz niezamieszczania na fakturze stawki i kwoty podatku oraz kwoty należności wraz z podatkiem,
  • nieprawidłowe w części dotyczącej zastosowania art. 28l pkt 2 i 4 ustawy o podatku od towarów i usług oraz obowiązku zamieszczania na fakturze adnotacji, że podatek od towarów i usług rozlicza nabywca.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj