Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-607/10/MS
z 7 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-607/10/MS
Data
2010.10.07



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
faktura
faktura
faktura korygująca
faktura korygująca
korekta
korekta
korekta podatku
korekta podatku
premia pieniężna
premia pieniężna
świadczenie usług
świadczenie usług


Istota interpretacji
stwierdzenie:
-czy wypłacane Wnioskodawcy premie pieniężne za osiągnięcie określonego pułapu zakupów u danego dostawcy w danym okresie rozliczeniowym, w myśl art. 5 ustawy o VAT, winne być traktowane jako odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju co rodzi obowiązek ich opodatkowania podatkiem VAT według stawki podstawowej oraz wystawieniem faktury VAT,
-czy w przypadku, gdy Wnioskodawca traktował te czynności jako usługę opodatkowując premie podatkiem od towarów i usług, a obecnie podziela pogląd reprezentowany m.in. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 lutego 2007r., sygn. akt I FSK 94/06, może wystawić faktury korygujące do faktur VAT dokumentujących premie pieniężne w przeszłych okresach



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 22 czerwca 2010r. (data wpływu 25 czerwca 2010r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 września 2010r. (data wpływu 27 września 2010r.) oraz pismem z dnia 6 października 2010r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia:

  • czy wypłacane Wnioskodawcy premie pieniężne za osiągnięcie określonego pułapu zakupów u danego dostawcy w danym okresie rozliczeniowym, w myśl art. 5 ustawy o VAT, winne być traktowane jako odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju co rodzi obowiązek ich opodatkowania podatkiem VAT według stawki podstawowej oraz wystawieniem faktury VAT,
  • czy w przypadku, gdy Wnioskodawca traktował te czynności jako usługę opodatkowując premie podatkiem od towarów i usług, a obecnie podziela pogląd reprezentowany m.in. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 lutego 2007r., sygn. akt I FSK 94/06, może wystawić faktury korygujące do faktur VAT dokumentujących premie pieniężne w przeszłych okresach

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 czerwca 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia:

  • czy wypłacane Wnioskodawcy premie pieniężne za osiągnięcie określonego pułapu zakupów u danego dostawcy w danym okresie rozliczeniowym, w myśl art. 5 ustawy o VAT, winne być traktowane jako odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju co rodzi obowiązek ich opodatkowania podatkiem VAT według stawki podstawowej oraz wystawieniem faktury VAT,
  • czy w przypadku, gdy Wnioskodawca traktował te czynności jako usługę opodatkowując premie podatkiem od towarów i usług, a obecnie podziela pogląd reprezentowany m.in. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 lutego 2007r., sygn. akt I FSK 94/06, może wystawić faktury korygujące do faktur VAT dokumentujących premie pieniężne w przeszłych okresach.

Wniosek uzupełniono pismem z dnia 17 września 2010r. (data wpływu 27 września 2010r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-607/10/MS z dnia 8 września 2010r. oraz pismem z dnia 6 października 2010r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca zajmuje się handlem hurtowym sprzętem elektrotechnicznym. Za zrealizowanie ustalonego w umowie handlowej poziomu zakupów w danym okresie niektórzy dostawcy dokonują na rzecz Wnioskodawcy wypłaty premii pieniężnej na warunkach określonych w zawartych umowach handlowych. Uzyskane premie pieniężne odnoszą się do dostaw w określonym przedziale czasu, zazwyczaj jest to okres jednego kwartału. Kwoty jakie otrzymuje Wnioskodawca nie mają związku z konkretnymi towarami. Są uwarunkowane tylko i wyłącznie spełnieniem warunku określonego pułapu zakupu u danego dostawcy w danym okresie rozliczeniowym.

Umowy podstawą których jest wypłata premii pieniężnych nie zobowiązują Wnioskodawcy do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji w szczególności zaś nie powstrzymują Wnioskodawcy od dokonywania zakupów od innych dostawców.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług od dnia 26 lutego 1998r. Rejestracji w zakresie podatku VAT dokonano przed dniem wykonania pierwszej czynności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług poprzez złożenie Naczelnikowi Urzędu Skarbowego stosownego zgłoszenia rejestracyjnego.

W związku z uzyskiwanymi premiami pieniężnymi powstają sytuacje - w zależności od zawartych umów w tym zakresie - w których Wnioskodawca nie wykonuje na rzecz dostawców żadnych czynności zmierzających do zwiększania poziomu obrotu.

Z zawartych umów wynika, iż otrzymanie premii pieniężnych uzależnione jest od działań takich jak nabycie określonej wartości towarów w określonym czasie oraz w relacjach z niektórymi dostawcami terminowe regulowanie zobowiązań.

Wypłacane premie pieniężne w zależności od wynegocjowanych umów handlowych są wyliczane:

  1. w stałym procencie niezależnie od wartości obrotów dokonanych w określonym czasie,
  2. uzależnione są od realizowanych obrotów ściśle według określonych progów wartości dostaw w danym okresie.

Wysokość obrotów uprawniających do otrzymania premii wyliczana jest przez dostawcę, następuje to z obrotu za konkretny okres (zazwyczaj kwartał) na podstawie konkretnych faktur. Premie liczone są jako określony procent wartości zakupów netto dokonanych przez Wnioskodawcę u dostawcy w ustalonym okresie rozliczeniowym. Szczegółowe warunki wielkości procentowej premii sposobu jej kalkulacji (liniowo czy progowo) każdorazowo reguluje umowa z dostawcą.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

Czy wypłacane Wnioskodawcy premie pieniężne za osiągnięcie określonego pułapu zakupów u danego dostawcy w danym okresie rozliczeniowym w myśl art. 5 ustawy o VAT winne być traktowane jako odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju co rodzi obowiązek ich opodatkowania podatkiem VAT według stawki podstawowej oraz wystawieniem faktury VAT...

Czy w przypadku, gdy Wnioskodawca traktował te czynności jako usługę opodatkowując premie podatkiem od towarów i usług, a obecnie podziela pogląd reprezentowany m.in. w wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 lutego 2007r., sygn. akt l FSK 94/06, może wystawić faktury korygujące do faktur VAT dokumentujących premie pieniężne w przeszłych okresach...

Zdaniem Wnioskodawcy, uzyskane premie pieniężne, których udzielenie uwarunkowane jest tylko i wyłącznie spełnieniem warunku określonego pułapu zakupu u danego dostawcy w danym okresie rozliczeniowym nie można uznać za żadną z czynności wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług a tym samym nie ma obowiązku opodatkowywania jej podatkiem od towarów i nie ma również w opisanej sytuacji obowiązku wystawiania faktury VAT. Stanowisko Wnioskodawcy potwierdza obecnie orzecznictwo sądowe m.in. Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 lutego 2007r., sygn. akt l FSK 94/06 czy Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie w wyroku z dnia 22 maja 2007r., sygn. akt III SA/Wa 4080/06 gdzie zarówno w jednym jak i drugim wyroku sądowym stwierdzono, iż premia wypłacona przez sprzedawcę, w przypadku osiągnięcia określonego progu obrotów nie jest dla nabywcy wynagrodzeniem za świadczenie usługi.

Jednocześnie w związku z tym, iż Wnioskodawca w przeszłości stał na stanowisku, iż czynność ta jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz wystawiał faktury VAT, a obecnie nie zgadza się z tym stanowiskiem należy wystawić faktury VAT korygujące.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT).

Natomiast przez świadczenie usług w myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Także art. 24 ust. 1 Dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 s. 1 ze zm.) wskazuje, że „świadczenie usług" oznacza każdą transakcję, która nie stanowi dostawy towarów.

Uwzględniając powołane wyżej przepisy art. 5 i art. 8 cyt. ustawy, wskazać należy, iż każde odpłatne świadczenie polegające na działaniu, zaniechaniu lub tolerowaniu, czy określonym zachowaniu mieści się w definicji usługi. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powołanej ustawy. Usługa w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT oraz art. 24 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE, to transakcja gospodarcza, co oznacza, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym.

Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie usług, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Jak stanowi art. 106 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

W świetle art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się m. in. odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ww. ustawy (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 grudnia 2008r.) podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, z zastrzeżeniem ust. 4a i 4b.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur VAT (w tym faktur korygujących) uregulowane zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.).

Zgodnie z § 13 ust. 1 ww. rozporządzenia, w przypadku gdy po wystawieniu faktury udzielono rabatów określonych w art. 29 ust. 4 ustawy, podatnik udzielający rabatu wystawia fakturę korygującą.

W myśl § 14 ust. 1 rozporządzenia, fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury.

Jednocześnie należy zauważyć, że zgodnie z przepisem art. 108 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty. W myśl ust. 2 tego artykułu, przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku wyższą od kwoty podatku należnego.

Powyższe przepisy mają charakter sankcyjny i stosowane są w przypadku wystawienia przez podmiot faktury VAT, mimo że dana czynność była zwolniona lub niepodlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie te zostały wypłacone, tzn. czy podatnik otrzymuje je w związku z zachowaniem, stanowiącym usługę w rozumieniu wskazanych wyżej przepisów.

W praktyce występują sytuacje, w których premia pieniężna jest wypłacana np. z tytułu dokonywania przez nabywcę nabyć o określonej wartości czy ilości towarów w określonym czasie. W takim przypadku, działania kontrahentów nie wypełniają definicji świadczenia usług i wypłacenie w takiej sytuacji premii pieniężnej nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT. Osiąganie bowiem określonego pułapu obrotów z danym dostawcą nie może być uznane za usługę w świetle art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Premia jest wyliczana w oparciu o osiągane obroty, lecz samo osiąganie obrotów nie stanowi usługi.

W sytuacji, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą (dostawami), to nawet, jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w art. 29 ust. 4 ustawy. Rabat rozumieć należy, jako zniżkę od ustalonej ceny określonego towaru lub usługi, wyrażoną procentowo lub kwotowo. Rozróżnia się rabaty przyznane przed ustaleniem ceny oraz udzielane po jej ustaleniu. Rabat udzielony w momencie wystawienia faktury (rabat transakcyjny), nie ma znaczenia dla ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, ponieważ kwota należna od nabywcy już go uwzględnia - dane dotyczące rabatu znajdą swoje odzwierciedlenie w wystawianej fakturze stwierdzającej dokonanie sprzedaży. Rabat udzielony po sprzedaży i wystawieniu faktury, w której dokonano pierwotnego określenia obrotu (rabat potransakcyjny), wymaga wystawienia faktury korygującej.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca zajmuje się handlem hurtowym sprzętem elektrotechnicznym. Za zrealizowanie ustalonego w umowie handlowej poziomu zakupów w danym okresie niektórzy dostawcy dokonują na rzecz Wnioskodawcy wypłaty premii pieniężnej na warunkach określonych w zawartych umowach handlowych. Uzyskane premie pieniężne odnoszą się do dostaw w określonym przedziale czasu zazwyczaj jest to okres jednego kwartału. Kwoty jakie otrzymuje Wnioskodawca nie mają związku z konkretnymi towarami. Są uwarunkowane tylko i wyłącznie spełnieniem warunku określonego pułapu zakupu u danego dostawcy w danym okresie rozliczeniowym.

Umowy, podstawą których jest wypłata premii pieniężnych, nie zobowiązują Wnioskodawcy do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji w szczególności zaś nie powstrzymują Wnioskodawcy od dokonywania zakupów od innych dostawców.

Wypłacane premie pieniężne w zależności od wynegocjowanych umów handlowych są wyliczane:

  1. w stałym procencie niezależnie od wartości obrotów dokonanych w określonym czasie,
  2. uzależnione są od realizowanych obrotów ściśle według określonych progów wartości dostaw w danym okresie.

Wysokość obrotów uprawniających do otrzymania premii wyliczana jest przez dostawcę, następuje to z obrotu za konkretny okres (zazwyczaj kwartał) na podstawie konkretnych faktur. Premie liczone są jako określony procent wartości zakupów netto dokonanych przez Wnioskodawcę u dostawcy w ustalonym okresie rozliczeniowym. Szczegółowe warunki wielkości procentowej premii sposobu jej kalkulacji (liniowo czy progowo) każdorazowo reguluje umowa z dostawcą.

W oparciu o powyższe należy stwierdzić, iż w analizowanej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której czynnikami warunkującymi wypłatę premii pieniężnych przez dostawcę dla Wnioskodawcy jest przekroczenie odpowiedniego progu obrotu, w wyniku zakupów towarów pochodzących z oferty dostawcy. Otrzymanie przez Wnioskodawcę przedmiotowych premii pieniężnych nie jest uzależnione od spełnienia dodatkowych świadczeń, poza osiągnięciem odpowiedniego pułapu zakupów towarów oraz ewentualnym terminowym regulowaniem zobowiązań.

Na podstawie powyższych przepisów oraz przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, iż dokonywanie zakupów towarów przez Wnioskodawcę w odpowiedniej wielkości w określonym czasie oraz terminowe regulowanie zobowiązań, nie może stanowić usługi w rozumieniu cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Poza transakcjami kupna-sprzedaży, pomiędzy kupującym (Wnioskodawcą) a sprzedającym nie dochodzi do rzeczywistego i odrębnego od tych transakcji świadczenia Wnioskodawcy na rzecz kontrahenta (dostawcy). Wnioskodawca nie podejmuje żadnych dodatkowych świadczeń w celu osiągnięcia korzyści kontrahenta. Pomiędzy Wnioskodawcą a jego kontrahentem (dostawcą) prowadzona jest jedynie wymiana handlowa.

Nie ma zatem podstaw, aby uznać, że - w tak przedstawionych okolicznościach - premie wypłacone za uzyskanie pewnego pułapu obrotów oraz za terminowe regulowanie zobowiązań, stanowią wynagrodzenie za realizowane usługi. Brak jest bowiem takich działań nabywcy (tj. Wnioskodawcy), które byłyby czynnościami dodatkowymi, do jakich byłby zobligowany postanowieniami wynikającymi z zawartej umowy. Samo przekroczenie określonej wartości zakupów towarów handlowych oraz terminowe regulowanie zobowiązań nie jest usługą w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i wypłacona w takim przypadku premia pieniężna jest czynnością niepodlegającą u Wnioskodawcy opodatkowaniu podatkiem VAT.

Jednocześnie otrzymania premii pieniężnych Wnioskodawca nie powinien dokumentować fakturami VAT, bowiem - jak wynika z powołanego wyżej przepisu art. 106 ust. 1 ustawy o VAT - faktury są dowodem dokumentującym sprzedaż. W związku z powyższym gdy stwierdzono, iż w przedmiotowym przypadku nie doszło do świadczenia usług przez Wnioskodawcę na rzecz dostawcy, brak jest podstaw do wystawienia faktur VAT przez Wnioskodawcę.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż otrzymanie przez Wnioskodawcę premii nie będzie u niego rodziło obowiązku podatkowego na gruncie podatku VAT, jak też nie będzie skutkowało u Wnioskodawcy obowiązkiem dokumentowania tej czynności dla celów tego podatku fakturami VAT.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy, że uzyskane premie pieniężne których udzielnie uwarunkowane jest tylko i wyłącznie spełnieniem warunku określonego pułapu zakupu u danego dostawcy w danym okresie rozliczeniowym nie można uznać za żadną z czynności wymienionych w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, a tym samym nie ma obowiązku opodatkowywania jej podatkiem od towarów i nie ma również w opisanej sytuacji obowiązku wystawiania faktury VAT, należało uznać za prawidłowe.

W kontekście powyższego stwierdzić należy, że skoro w przeszłości Wnioskodawca udokumentował fakturami VAT czynność niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i na tej podstawie wykazał podatek, który nie był należny, może – celem doprowadzenia dokumentacji podatkowej do stanu odzwierciedlającego faktyczny zakres obowiązków podatkowych - dokonać stosownych korekt, poprzez wystawienie faktur korygujących.

Zatem również stanowisko Wnioskodawcy, że może dokonać korekty błędnie wystawionych faktur VAT poprzez wystawienie faktur korygujących, należało uznać za prawidłowe.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy oceniane całościowo należało uznać za prawidłowe.

Zauważyć należy, iż niniejsza interpretacja nie dotyczy sposobu dokumentowania udzielenia przedmiotowych premii pieniężnych przez dostawców, nie stanowi również oceny skutków podatkowych wypłacania opisanych premii pieniężnych przez dostawców Wnioskodawcy i nie wywołuje skutków podatkowoprawnych, o których mowa w art. 14k – 14n ustawy Ordynacja podatkowa, dla kontrahentów Wnioskodawcy wypłacających te premie pieniężne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

W zakresie stwierdzenia czy wypłacane Wnioskodawcy premie pieniężne za wykonywane na rzecz dostawców czynności zmierzające do zwiększenia poziomu obrotu w szczególności usługi marketingowe, promocyjne, usługi promowania sprzedaży w myśl art. 5 ustawy o VAT winne być traktowane jako odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju co rodzi obowiązek ich opodatkowania podatkiem VAT według stawki podstawowej oraz wystawieniem faktury VAT, zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj