Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB5/423-550/10-4/DG
z 18 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB5/423-550/10-4/DG
Data
2010.11.18


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przedmiot i podmiot opodatkowania --> Definicje legalne


Słowa kluczowe
aport
aport
przychód
przychód
składnik majątkowy
składnik majątkowy
wkłady niepieniężne
wkłady niepieniężne
zorganizowana część przedsiębiorstwa
zorganizowana część przedsiębiorstwa


Istota interpretacji
Czy wnoszony aportem zespół składników majątkowych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 UPDOP, w związku z czym w świetle art. 12 ust. 1 pkt 7 UPDOP spółka nie rozpozna przychodu podatkowego w momencie wniesienia wkładu niepieniężnego?



Wniosek ORD-IN 726 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 18.08.2010r. (data wpływu 23.08.2010r.) oraz piśmie z dnia 05.11.2010r. (data nadania 08.11.2010r., data wpływu 12.11.2010r.), uzupełniającym braki formalne na wezwanie z dnia 02.11.2010r. Nr IPPB5/423-550/10-2/DG (data nadania 03.11.2010r., data doręczenia 05.11.2010r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie uznania wnoszonego aportem zespołu składników majątkowych za zorganizowaną część przedsiębiorstwa – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 sierpnia 2010r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie skutków podatkowych transakcji wniesienia aportem zespołu składników majątkowych.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca (zwany dalej Spółką lub MR) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie wydawania prasy regionalnej. Własnością Spółki jest m.in. 8 płatnych dzienników regionalnych, 1 tygodnik regionalny, gazety nieodpłatne oraz powiązane z tymi tytułami witryny internetowe.

Z gospodarczego punktu widzenia, głównym aktywem Spółki jest prawo do cieszących się renomą odpłatnych regionalnych tytułów prasowych.

Powyższe tytuły stanowią znaki towarowe w rozumieniu ustawy z dnia 30 czerwca 2000 r. prawo własności przemysłowej. Część tytułów została przez Spółkę zarejestrowana w Urzędzie Patentowym RP, i podlega ochronie przewidzianej powyższą ustawą na podstawie decyzji przyznających prawa ochronne. Pozostałe tytuły nie uzyskały jeszcze świadectw ochronnych, przy czym przysługuje im ochrona na podstawie zgłoszenia. Prawa do znaków towarowych nie stanowią dla MR wartości niematerialnych i prawnych w rozumieniu art. 16b ust. 1 UPDOP, ponieważ nie zostały nabyte, lecz wytworzone w trakcie działalności gospodarczej MR oraz podmiotów przejętych przez Spółkę.

Głównymi źródłami przychodów MR są przychody ze:

  1. sprzedaży powierzchni reklamowej w wydawanych tytułach prasowych oraz reklamy na portalach internetowych należących do MR,
  2. odpłatnego kolportażu tytułów (tzw. rozpowszechnienie płatne).

W skład struktury organizacyjnej Spółki wchodzi:

  1. centrala w W. — siedziba zarządu i komórek organizacyjnych wspierających funkcje oddziałów,
  2. biuro reklamy,
  3. 8 oddziałów regionalnych — redakcji tytułów prasowych,
  4. II oddział w B. stanowiący centrum usług księgowych,
  5. oddział w Warszawie zarządzający tytułami nieodpłatnymi.

W MR wdrożono system sprawozdawczości zarządczej SAP, zapewniający dostęp do danych dotyczących wszystkich istotnych procesów gospodarczych. System SAP zapewnia w szczególności dostęp do danych finansowych każdego ze zdefiniowanych w systemie działów gospodarczych. Działami gospodarczymi w systemie SAP są w szczególności:

  1. centrala w W. wraz z centrum usług księgowych — II oddział w B.,
  2. oddziały regionalne — wydawnictwa prasowe,
  3. biuro reklamy.

W systemie SAP każdemu działowi gospodarczemu przyporządkowane są składniki majątku trwałego, wartości niematerialne i prawne, a także należności i zobowiązania związane z działalnością działu gospodarczego. Dla każdego z działów gospodarczych możliwe jest natychmiastowe wygenerowanie pełnego rachunku zysków i strat.

Centrala MR w Warszawie sprawuje funkcje zarządcze wobec oddziałów, ponadto w jej ramach funkcjonują komórki organizacyjne, zapewniające wsparcie oddziałom regionalnym (wydawnictwom prasowym) z zakresów kluczowych dla biznesu medialnego, w tym w szczególności:

  1. dziennikarstwa,
  2. marketingu,
  3. rozwoju (badania i analizy, wspólne zakupy, reklama, druk),
  4. informatyki,
  5. finansów i kontrolingu,
  6. zarządzania zasobami ludzkimi.

Funkcja prowadzenia ksiąg powierzona jest II oddziałowi w B. stanowiącego Centrum Usług Księgowych. Należy podkreślić, iż centrala MR i II oddział w B. świadczą również usługi (szeroko rozumiane doradztwo oraz usługi prowadzenia ksiąg) na rzecz podmiotów trzecich.

Odrębnym działem gospodarczym Spółki o szczególnym znaczeniu jest biuro reklamy zajmujące się centralną akwizycją dużych klientów reklamowych. Należy podkreślić, iż z uwagi na regionalny charakter należących do Spółki tytułów prasowych, pozyskanie dużych (ponad regionalnych i ogólnopolskich reklamodawców) wymaga bezwarunkowej centralizacji tej funkcji. W praktyce pozyskanie ogólnopolskich reklamodawców przez poszczególne oddziały MR (wydawnictwa prasowe) jest niemożliwe z uwagi na zasięg terytorialny danego wydawnictwa.

Należy podkreślić, iż w przeszłości Spółka nie posiadała wewnętrznego biura reklamy. Funkcja ta była powierzona podmiotowi zewnętrznemu (dalej: Spółka zewnętrzna), której udziałowcami były MR oraz inny z istotnych uczestników rynku prasy regionalnej w Polsce. Przedmiotem działalności Spółki zewnętrznej, było świadczenie usług pośrednictwa w sprzedaży reklamy prasowej zarówno na rzecz udziałowców jak i podmiotów trzecich. Na skutek odmiennej strategii rozwoju, udziałowcy Spółki zewnętrznej postanowili o likwidacji spółki, przy czym MR zatrudniło istotną cześć dotychczasowych jej pracowników. Wykorzystanie ich wiedzy i doświadczenia (know-how) pozwoliło na stworzenie obecnie funkcjonującego biura reklamy, które z sukcesem przejęło funkcje dotychczas zlecane Spółce zewnętrznej. Struktura organizacyjna a także model współpracy z partnerami biznesowymi wykorzystywany przez biuro reklamy jest wzorowany na modelu obowiązującym, co stało się możliwe dzięki know-how „przejętych” pracowników.

Biuro reklamy, posiada wewnętrzną strukturę, charakterystyczną dla samodzielnego podmiotu gospodarczego. W systemie SAP w ramach działu gospodarczego „biuro reklamy” istnieją następujące centra kosztów:

  1. kierownictwo,
  2. zespół handlowy,
  3. marketing,
  4. dział wsparcia - ewidencji sprzedaży,
  5. badania i rozwój,
  6. dział IT. Ewidencja finansowa biura reklamy oparta jest o system SAP, niemniej z uwagi na specyfikę działalności w biurze reklamy funkcjonuje dedykowany wyłączenie temu działowi gospodarczemu system ewidencji sprzedaży „Profit”.

Kierownictwo biura reklamy jest odpowiedzialne bezpośrednio przed zarządem Spółki. Biuro reklamy zatrudnia obecnie 19 osoby, pracujące w wyodrębnionej (osobne wejście) części siedziby Spółki o powierzchni (292,75 m2).

Biuro reklamy działa w oparciu o roczny plan finansowy (budżet) zakładający określone cele sprzedażowe (wysokość przychodów) jak i koszty (wynagrodzenia, najem powierzchni biurowej, usługi telekomunikacyjne).

W systemie SAP do biura reklamy przyporządkowane są wszystkie wykorzystywane przez to biuro składniki majątku trwałego (np. wyposażenie biura — sprzęt komputerowy, meble, akcesoria biurowe, samochody służbowe), jak i wartości niematerialne i prawne (np. licencje na specjalistyczne oprogramowanie komputerowe). Spółka jest również w stanie wyodrębnić i przypisać do biura reklamy wszystkie zobowiązania, wiążące się z jego działalnością, są to w szczególności: zobowiązania z kontraktów handlowych, zobowiązania z tytułu najmu powierzchni biurowej, zobowiązania z tytułu wypłaty wynagrodzeń pracowników, zobowiązania z tytułu świadczenia usług telekomunikacyjnych etc.

Biuro reklamy wykonuje czynności zarówno na rzecz Spółki jak i świadczy usługi, pośrednictwa na rzecz osób trzecich (innych wydawnictw prasowych). Spółka jest w stanie zidentyfikować wszystkie kontrakty handlowe zawarte przez biuro reklamy i wynikające z nich należności i zobowiązania.

Podstawą funkcjonowania biura reklamy jest dostęp do oferty reklamowej regionalnych wydawnictw prasowych, które po skonsolidowaniu składają się na ofertę biura reklamy kierowaną do reklamodawców. Atrakcyjność oferty biura reklamy jest zatem pochodną pozycji rynkowej i renomy tytułów należących do MR podkreślić bowiem trzeba, iż z punktu widzenia reklamodawcy istotnym kryterium przy wyborze oferty MR jest zasięg i renoma tytułów prasowych mierzone czytelnictwem. Z uwagi na powyższe obecnie biuro reklamy bierze aktywny udział w zarządzaniu znakami towarowymi MR promując je wśród reklamodawców, a także wykorzystując w ofertach handlowych. Z uwagi na potwierdzone wysokie kompetencje kadry biura reklamy, MR zamierza powierzyć biuru reklamy kompleksowe zarządzanie niektórymi znakami towarowymi należącymi do MR w szczególności prawami do 9 odpłatnych regionalnych tytułów prasowych, w których biuro reklamy sprzedaje powierzchnię reklamową. Zarządzanie znakami towarowymi obejmować będzie: podejmowanie decyzji o promocji znaków, nadzór nad sposobem wykorzystywania znaków towarowych przez podmioty trzecie, pobieraniem opłat za korzystnie ze znaków towarowych, rejestrowaniem nowych znaków towarowych i odnawianiem ochrony istniejących.

W kolejnym kroku, Spółka rozważa wyodrębnienie ze swej struktury wyspecjalizowanej spółki kapitałowej (sp. z o.o.), której przedmiotem działalności byłoby:

  1. świadczenie usług pośrednictwa w sprzedaży reklamy,
  2. zarządzanie znakami towarowymi należącymi do Spółki, oraz udzielanie licencji na korzystanie z tych znaków.

Do nowej spółki celowej wniesiony zostałby jako wkład niepieniężny zespół składników majątkowych składających się na biuro reklamy, obejmujący:

  • wszystkie składniki materialne przypisane do tego działu gospodarczego w tym: wyposażenia biura i samochodów służbowych,
  • wszystkie składniki niematerialne przypisane do tego działu gospodarczego w tym: licencje na oprogramowanie komputerowe, prawa wynikające z umów najmu powierzchni biurowej, a także prawa z rejestracji niektórych posiadanych przez Spółkę znaków towarowych tj. znaków oddanych w zarząd biura reklamy,
  • wszystkie zobowiązania przypisane do tego działu gospodarczego w tym: zobowiązania wynikające z umów handlowych, zobowiązania z tytułu najmu lokalu biurowego, zobowiązania z tytułu dostawy mediów etc.

Pracownicy biura reklamy na mocy art. 23 (1) ustawy z dnia 26 czerwca 1974 Kodeks Pracy, na skutek dokonanej transakcji staną się pracownikami nowej spółki celowej.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy wnoszony aportem zespół składników majątkowych stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 UPDOP, w związku z czym w świetle art. 12 ust. 1 pkt 7 UPDOP spółka nie rozpozna przychodu podatkowego w momencie wniesienia wkładu niepieniężnego...

Stanowisko Spółki w zakresie odpowiedzi na pytanie 1 ukształtowało się w oparciu o indywidualną interpretację prawa podatkowego wydaną na wniosek MR przez Tutejszy Organ w dniu 3 marca 2008 r., sygn. IP-PB3-423-524/07-2/MB. Powyższa interpretacja, w której Tutejszy Organ podzielił stanowisko MR wydana została na gruncie odmiennego stanu faktycznego, niemniej, wydaje się, iż zawarte w niej wskazówki interpretacyjne pozostają aktualne. Tutejszy Organ stwierdził w szczególności, iż:

„Na podstawie art. 4a pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654, ze zm.) pojęcie zorganizowana część przedsiębiorstwa oznacza organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem jest więc to, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa stanowiła zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań).

Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznaczą że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itp.”

Wyodrębnienie finansowe najpełniej realizowane jest w przypadku zakładu lub oddziału osoby prawnej. Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest nie tylko wyodrębniona organizacyjnie, ale również posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych mamy więc do czynienia ze zorganizowaną częścią przedsiębiorstwa, jeżeli spełnione są wszystkie następujące przesłanki:

  1. istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych w tym zobowiązań,
  2. zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,
  3. składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,
  4. zespół tych składników mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące w/w zadania gospodarcze.

Aby zatem w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać zakwalifikowany jako zorganizowana część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym. Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach, takich by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego. Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Zatem w sytuacji, gdy możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej w oparciu o wyodrębniony majątek, można uznać, że całość tego majątku wraz ze wszystkimi obciążeniami i przychodami związanymi z tym majątkiem stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa”.

Spółka analizując powyższe wytyczne Tutejszego Organu w odniesieniu do przedstawionego wyżej zdarzenia przyszłego uznała, iż także w przypadku przedstawionego zdarzenia przyszłego przedmiotem wkładu niepieniężnego będzie zorganizowana cześć przedsiębiorstwa. Poniżej Spółka przedstawia szczegóły swojego stanowiska w sprawie:

Ad. a)

Biuro reklamy jako zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań

Biuro reklamy jako jednostka gospodarcza wyodrębniona w systemie SAP posiada przypisane jej:

  1. składniki materialne takie jak wyposażenie biurowe - meble, sprzęt komputerowy, osprzęt sieciowy, oraz inne akcesoria biurowe,
  2. składniki niematerialne w tym licencje na oprogramowanie komputerowe, prawa związane z umowami najmu powierzchni biurowej,
  3. zobowiązania, w tym zobowiązania z tytułu czynszów najmu powierzchni biurowej oraz zobowiązania wynikające z zawartych kontraktów handlowych.

MR zamierza również powierzyć biuru reklamy zarząd wybranymi znakami towarowymi (prawa do tytułów rozpowszechnianych odpłatnie).

W opinii Spółki biuro reklamy już w chwili obecnej stanowi w ramach MR zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązań, ewentualne powiększenie zakresu prowadzonej działalności o zarząd znakami towarowymi nie może zdaniem Spółki powodować utraty cech zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ad. b)

Biuro reklamy jako organizacyjnie i finansowo wyodrębniona część przedsiębiorstwa Spółki.

Co do zasady, wyodrębnienie zorganizowanej części przedsiębiorstwa powinno nastąpić na podstawie statutu, regulaminu, zarządzenia lub innego aktu o podobnym charakterze, ale może też wynikać z innych okoliczności i mieć charakter faktyczny (tak np. J. Marciniuk, red., Podatek dochodowy od osób prawnych, Wydawnictwo C.H. Beck, Warszawa 2009, s. 71-72).

Jak wskazuje Tutejszy Organ „wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział itd.”

W opinii Spółki wyodrębnienie organizacyjne biura reklamy nie budzi wątpliwości na co wskazuje wyodrębnienie kierownictwa i poszczególnych funkcji biura reklamy (strukturę organizacyjną i skład osobowy można prześledzić na stronie internetowej biura reklamy. Odrębność biura reklamy ma również aspekt funkcjonalny (odrębne cele i zadania), i fizyczny (dedykowane odrębne biuro).

Odnosząc się do warunku wyodrębnienia finansowego, o którym mowa w art. 4a pkt 4 UPDOP należy podkreślić, iż nie oznacza ono samodzielności finansowej, lecz „sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.” (j.w. J. Marciniuk)

Spółka stoi na stanowisku, iż implementowany system sprawozdawczości zarządczej SAP, w sposób kompletny zapewnia ewidencję wszystkich przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań gospodarczych związanych z funkcjonowaniem każdego z działów gospodarczych (w tym w szczególności biura reklamy), w sposób porównywalny do ewidencji rachunkowej odrębnego podmiotu gospodarczego.

W świetle powyższego Spółka uważa warunek wyodrębnienia organizacyjnego i finansowego za spełniony.

Ad. c)

Składniki majątku wnoszone aportem jako składniki przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych.

Zgodnie z art. 4a pkt 4 UPDOP, aby można było określić pewien zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) mianem „zorganizowanej części przedsiębiorstwa”, zespół ten musi obejmować składniki przeznaczone do realizacji określonych zadań gospodarczych.

W przedstawionym stanie faktycznym majątek biura reklamy będzie stanowił zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań) przeznaczonych do realizacji następujących zadań gospodarczych:

  • usług pośrednictwa w sprzedaży powierzchni reklamowej świadczonej zarówno na rzecz Spółki jak i podmiotów trzecich,
  • usług zarządzania znakami towarowymi oraz udzielania licencji na korzystanie z praw do zarejestrowanych znaków towarowych.

W opinii Spółki zespół składników majątkowych składających się na biuro reklamy służy do realizacji określonych działań gospodarczych, spełniając definicję zorganizowanej części przedsiębiorstwa. Należy podkreślić, iż dotychczasowy sposób wywiązywania się z zadań gospodarczych nałożonych na biuro reklamy pozwala mieć nadzieję na uzyskiwanie dodatniego wyniku ekonomicznego także po wniesieniu tej jednostki do odrębnej spółki handlowej.

Ad. d)

Biuro reklamy jako zespół składników, który mógłby samodzielnie realizować zadania gospodarcze.

W opinii Spółki zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest prostą sumą poszczególnych składników, przy pomocy których w przyszłości będzie można prowadzić (zorganizować) odrębne przedsiębiorstwo, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywały w funkcjonowaniu dotychczasowego przedsiębiorstwa (na ile stanowiły w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Należy podkreślić, iż bez wątpienia biuro reklamy posiada zdolność samodzielnego realizowania zadań gospodarczych, czego dowodem jest fakt, iż w przeszłości zadania tożsame z obecnymi zadaniami biura reklamy wypełniała spółka celowa (w oparciu o tych samych pracowników, podobne zasady organizacyjne i zasady współpracy z partnerami biznesowymi). Na podstawie prowadzonej ewidencji zarządczej, możliwe jest sporządzenie rachunku zysków i strat dla biura reklamy jako działu gospodarczego. W chwili obecnej wyniki osiągane przez biuro reklamy są satysfakcjonujące a ich utrzymanie pozwoli na samodzielne prowadzenie rentownej działalności gospodarczej. Planowane rozszerzenie dzielności biura reklamy na zarządzenie i licencjonowanie praw do znaków towarowych powinno jeszcze bardziej przyczynić się do zapewnienia rentowności nowego podmiotu.

Należy podkreślić, iż funkcje pełnione przez biuro reklamy (działalność handlowa — pośrednictwo w sprzedaży reklamy) nie leżą w zakresie podstawowej działalności gospodarczej Spółki jaką jest wydawanie (swego rodzaju produkcja) gazet. Fakt ten był jednym z czynników branych pod uwagę przy podjęciu decyzji wyodrębnienia biura reklamy jako odrębnego podmiotu gospodarczego. W opinii Spółki tego rodzaju restrukturyzacja pozwoli na poszerzenie bazy klientów korzystających z usług pośrednictwa w sprzedaży reklamy prasowej. Stabilność finansową Spółki gwarantować będzie również działalność w zakresie zarządzania prawami do znaków towarowych i udzielanie odpłatnych licencji na korzystanie z praw do tych znaków zarówno na rzecz Spółki jak i podmiotów trzecich.

Podsumowując w opinii Spółki, biuro reklamy stanowi zorganizowaną część przedsiębiorstwa w rozumieniu art. 4a pkt 4 UPDOP. W konsekwencji zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 7 Spółka nie będzie miała obowiązku rozpoznania przychodu podatkowego w momencie wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki z o.o. w postaci biura reklamy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj