Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB1/415-712/10-2/AMN
z 17 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB1/415-712/10-2/AMN
Data
2010.09.17



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników


Słowa kluczowe
podatek dochodowy od osób fizycznych
podatek dochodowy od osób fizycznych
ryczałty
ryczałty
umowa zlecenia
umowa zlecenia
wynagrodzenia
wynagrodzenia


Istota interpretacji
Podatek dochodowy od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.



Wniosek ORD-IN 343 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 17 czerwca 2010 r. (data wpływu 21 czerwca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika w części dotyczącej:

  • zastosowania przepisu art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wynagrodzeń określonych stawką godzinową – jest prawidłowe,
  • zastosowania przepisu art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wynagrodzeń za wykonanie określonego świadczenia w określonym czasie, a nie jako wynagrodzenie miesięczne – jest nieprawidłowe,
  • opodatkowania wynagrodzeń członków Rady z umów o dzieło za posiedzenie Rady – jest prawidłowe,
  • ustalenia przychodu do opodatkowania z kilku umów zleceń w danym miesiącu w sytuacji, gdy umowa dotyczy wykonania konkretnej czynności w określonym czasie, a w drugiej umowie należność jest określona jako iloczyn stawki godzinowej i ilości godzin – jest nieprawidłowe,
  • ustalenia przychodu do opodatkowania z kilku umów zleceń w danym miesiącu w sytuacji, gdy nie wszystkie należności z tych umów zostały wypłacone w tym samym miesiącu, w którym zostały zawarte – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Stowarzyszenie zawiera umowy zlecenia, umowy o dzieło z osobami fizycznymi, o których mowa w art. 13 ust. 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z osobami niebędącymi pracownikami płatnika w ramach realizowanych projektów. Przychód z zawieranych umów zlecenia czy o dzieło nie wynika z przeniesienia praw majątkowych na zleceniodawcę.

Wielość zawieranych umów powoduje, że dochody jednego zleceniobiorcy, wynikające bądź z jednej umowy, bądź skumulowane z różnorodnych umów - zlecenia, za poszczególne miesiące osiągają zróżnicowane wartości i podlegają różnym sposobom opodatkowania: na zasadach ogólnych lub w formie zryczałtowanej na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 5a, jeżeli suma należności określonych w umowie lub w umowach nie przekracza 200,00 zł w danym miesiącu.

Umowy te mają różne formy wynagradzania.

Są umowy, które nie zawierają konkretnej kwoty wynagrodzenia za wykonane prace, a tylko stawkę godzinową np. za prowadzenie zajęć pozalekcyjnych dla uczniów, opiekę nad dziećmi podczas wyjazdów na basen. Miesięczne wynagrodzenie wyliczane jest tu jako iloraz przepracowanych godzin i określonej w umowie stawki. Umowy te nie zawierają więc kwoty wynagrodzenia, a jedynie sposób jego wyliczenia.

Są podpisywane umowy również na wykonanie określonych czynności w określonym czasie np:

  • sprawowanie opieki nad dziećmi podczas rajdu rowerowego - umowa na jeden dzień (wynagrodzenie poniżej 200,00 zł),
  • sprawowanie opieki nad dziećmi podczas wycieczki np. umowa na jeden, dwa dni (wynagrodzenie 200,00 zł lub poniżej),
  • przeprowadzenie 2 godzinnej prelekcji z zakresu zasad funkcjonowania redakcji radiowej (wynagrodzenie 100,00 zł).

Z tymi osobami jest podpisywana umowa na wykonanie określonego zadania nie na miesiąc. Wynagrodzenie w umowie za wykonanie określonej czynności w danym czasie jest określone w konkretnej kwocie np. 160,00 zł (nie jako stawka godzinowa). Te umowy są podpisywane z danymi osobami jako pojedyncze umowy, lub są podpisywane z osobami z którymi są już podpisane wcześniej umowy zlecenia np. na prowadzenie zajęć pozalekcyjnych wynagradzane w stawce godzinowej.

W trakcie roku odbywały się posiedzenia Rady na których były wybierane projekty do dofinansowania. W regulaminie Rady zawartym w Lokalnej Strategii Rozwoju ustalono, że członkowie Rady za udział w posiedzeniach otrzymują wynagrodzenie, którego wysokość ustala Walne Zgromadzenie Członków (ustalono 100 zł za posiedzenie, dla przewodniczącego 200 zł za posiedzenie). Wynagrodzenie jest ustalane na podstawie listy obecności. Z uwagi na fakt, iż niektórzy członkowie Rady zrzekli się tego wynagrodzenia oraz, że wypłacone należności za posiedzenie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych, na każde posiedzenie Rady napisano oddzielnie umowy o dzieło dla członków Rady, którzy mieli otrzymać wynagrodzenie.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy do wyliczenia podatku od umów cywilnoprawnych:
    1. ze stawką godzinową w sytuacji, gdy wynagrodzenie miesięczne nie przekroczy kwoty 200,00 zł,
    2. w przypadku, gdy umowa określa należności do 200,00 zł, ale za wykonanie określonego świadczenia w określonym czasie, a nie jako wynagrodzenie miesięczne (np. opieka nad dziećmi podczas rajdu rowerowego, wycieczki, która trwa 1-2 dni),
      - powinny być zastosowane przepisy art. 30 ust. 1 pkt 5a, czy art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych...
    Czy należy pobrać zryczałtowany podatek, czy zaliczkę na podatek...
  2. W jaki sposób ustalić przychód do opodatkowania (ryczałt czy zasady ogólne) z kilku umów zleceń w danym miesiącu, kiedy jedna umowa dotyczy wykonania konkretnej czynności w określonym czasie (np. opieka nad dziećmi w czasie rajdu - umowa na 1 dzień należność do 200,00 zł, nie jest to wynagrodzenie miesięczne), a w drugiej umowie należność jest określona jako iloczyn stawki godzinowej i ilości godzin... Czy należy zsumować wynagrodzenie z tych dwóch umów za dany miesiąc i jeżeli kwota należności w miesiącu przekroczy 200,00 zł, to zastosować opodatkowanie na zasadach ogólnych...
  3. W jaki sposób opodatkować wynagrodzenie z umów o dzieło za posiedzenia Rady, jeżeli suma należności określonych w umowie lub umowach nie przekracza miesięcznie 200,00 zł, ryczałt czy zasady ogólne...
  4. W jaki sposób ustalić przychód do opodatkowania (ryczałt czy zasady ogólne) z kilku umów zleceń w danym miesiącu w sytuacji, gdy nie wszystkie należności z tych umów zostały wypłacone w tym samym miesiącu, w którym zostały zawarte:
    • czy sumując kwoty należności z wszystkich umów zawartych w danym miesiącu,
    • czy sumując wszystkie wypłacone rachunki...

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1.

  1. W sytuacji, gdy umowy zlecenia zawarte z osobami niebędącymi pracownikami płatnika nie określają kwoty miesięcznej należności, a jedynie sposób jej obliczenia jako iloraz przepracowanych godzin i stawki godzinowej określonej w umowie, art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma zastosowania, bowiem zawarte umowy nie określają wprost miesięcznej kwoty wynagrodzenia, a jedynie sposób w jaki należność wynikającą z umowy należy obliczyć. Nie ma znaczenia, że kwota brutto za dany miesiąc nie przekracza 200,00 zł, należy zastosować ogólne zasady opodatkowania. Przy umowach cywilnoprawnych bez określenia konkretnej kwoty, a zawierającej tylko stawkę godzinową, należy pobrać zaliczkę na podatek dochodowy zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dnia 26 lipca 1991 r., tj. według skali podatkowej.
  2. Pobiera się zryczałtowany podatek wskazany w art. 30 ust. 1 pkt 5a, ponieważ suma należności określonych w tej umowie zawartej z osobą niebędącą pracownikiem płatnika nie przekracza w danym miesiącu 200,00 zł mimo, że jest to wynagrodzenie np. za 2 dni (wykonanie określonego zadania w określonym czasie) nie za cały miesiąc.


Ad. 2.

Wypłacając w tym samym miesiącu należności dla tej samej osoby niebędącej pracownikiem z tytułu kilku umów z tego samego tytułu, płatnik zobowiązany jest przychód ze wszystkich tych umów sumować dla potrzeb ustalenia, czy od danej osoby pobrać zryczałtowany podatek, czy też zaliczkę na podatek dochodowy z uwagi na to, że jest to ten sam tytuł uzyskania przychodu w rozumieniu art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Jeżeli suma należności z tych dwóch umów w danym miesiącu przekroczy 200,00 zł, to należy pobrać podatek na zasadach ogólnych z obydwu umów, jeżeli suma należności nie przekroczy miesięcznie 200,00 zł, to z umowy ze stawką godzinową należy pobrać podatek na zasadach ogólnych, a z umowy za wykonanie pokreślonej czynności w określonym czasie (np. opieka nad dziećmi na rajdzie rowerowym ) należy pobrać podatek zryczałtowany.

Ad. 3.

Wynagrodzenie rady za udział w posiedzeniach, do których napisano umowy o dzieło należy opodatkować na zasadach ogólnych pomimo, że suma należności określonych w umowie lub umowach nie przekracza miesięcznie 200,00 zł, ponieważ jest to wynagrodzenie za udział w posiedzeniu członka Rady zgodnie z regulaminem Rady zawartym w Lokalnej Strategii Rozwoju, wysokość sumy należności z umów o dzieło za dany miesiąc zależy od ilości posiedzeń.

Ad. 4.

Zryczałtowaną formę opodatkowania należności wynikających z umowy zlecenia czy umowy o dzieło stosuje się, jeżeli suma należności wynikających z umowy (umów) za dany miesiąc z osobą niebędącą pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie przekroczy kwoty 200,00 zł, a nie suma należności wypłaconych na podstawie rachunków w danym miesiącu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w części dotyczącej:

  • zastosowania przepisu art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wynagrodzeń określonych stawką godzinową – uznaje się za prawidłowe,
  • zastosowania przepisu art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wynagrodzeń za wykonanie określonego świadczenia w określonym czasie, a nie jako wynagrodzenie miesięczne – uznaje się za nieprawidłowe,
  • ustalenia przychodu do opodatkowania z kilku umów zleceń w danym miesiącu w sytuacji, gdy umowa dotyczy wykonania konkretnej czynności w określonym czasie, a w drugiej umowie należność jest określona jako iloczyn stawki godzinowej i ilości godzin – uznaje się za nieprawidłowe,
  • opodatkowania wynagrodzeń członków Rady z umów o dzieło za posiedzenie Rady – uznaje się za prawidłowe,
  • ustalenia przychodu do opodatkowania z kilku umów zleceń w danym miesiącu w sytuacji, gdy nie wszystkie należności z tych umów zostały wypłacone w tym samym miesiącu, w którym zostały zawarte – uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody z wyjątkiem dochodów zwolnionych na podstawie art. 21, 52, 52a i 52c wymienionej ustawy oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Ustawodawca w art. 10 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy identyfikuje jako osobne źródło przychodu działalność wykonywaną osobiście.

Stosownie do treści art. 13 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się przychody z tytułu wykonywania usług, na podstawie umowy zlecenia lub umowy o dzieło, uzyskiwane wyłącznie od:

  1. osoby fizycznej prowadzącej działalność gospodarczą, osoby prawnej i jej jednostki organizacyjnej oraz jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej,
  2. właściciela (posiadacza) nieruchomości, w której lokale są wynajmowane, lub działającego w jego imieniu zarządcy albo administratora - jeżeli podatnik wykonuje te usługi wyłącznie dla potrzeb związanych z tą nieruchomością

nbspnbsp - z wyjątkiem przychodów uzyskanych na podstawie umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej oraz przychodów, o których mowa w pkt 9.

Zakwalifikowanie przychodów do działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 13 pkt 8 ww. ustawy powoduje, iż na iż na osobach fizycznych prowadzących działalność gospodarczą, osobach prawnych i jej jednostkach organizacyjnych oraz jednostkach organizacyjnych niemających osobowości prawnej, jako płatnikach dokonujących wypłat z powyższego tytułu ciąży obowiązek określony w art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W myśl tego przepisu, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz art. 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b), najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Zaliczkę od dochodów, o których mowa w ust. 1, obliczoną w sposób określony w tym przepisie zmniejsza się o kwotę składki na ubezpieczenie zdrowotne, o której mowa w art. 27b, pobranej ze środków podatnika przez płatnika, o którym mowa w ust. 1 (art. 41 ust. 1a ww. ustawy).

Ustawodawca ukonstytuował w art. 30 ust. 1 pkt 5a ww. ustawy odmienne zasady opodatkowania dla przychodów z działalności wykonywanej osobiście spełniających określone warunki.

Zgodnie z tym przepisem od dochodów (przychodów) z tytułu, o którym mowa w art. 13 pkt 2 lub pkt 5-9, jeżeli suma należności określonych w umowie lub w umowach zawartych z osobą niebędącą pracownikiem płatnika z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł pobiera się zryczałtowany podatek dochodowy w wysokości 18% przychodu. Zryczałtowany podatek od przychodów wymienionych wyżej pobierany jest bez pomniejszania tych przychodów o koszty ich uzyskania (art. 30 ust. 3 ww. ustawy). Dodatkowo, przychody te nie łączą się z dochodami podlegającymi opodatkowaniu według skali podatkowej, co wynika z art. 30 ust. 8 ustawy. Z kolei, przepis art. 41 ust. 4 ustawy obliguje płatnika do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od dokonywanych wypłat (świadczeń) lub stawianych do dyspozycji podatnika pieniędzy lub wartości pieniężnych z ww. tytułu. Płatnik przekazuje kwoty zryczałtowanego podatku dochodowego w terminie do 20 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym pobrano podatek - na rachunek urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby (art. 42 ust. 1 ww. ustawy). Dodatkowo, płatnik do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym przesyła deklarację roczną o zryczałtowanym podatku dochodowym do urzędu skarbowego, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania płatnika, a jeżeli płatnik nie jest osobą fizyczną, według siedziby bądź miejsca prowadzenia działalności, gdy płatnik nie posiada siedziby, co bezpośrednio wynika z art. 42 ust. 1a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Analiza normy wyrażonej w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy wykazuje, że opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym ma miejsce gdy:

  • suma należności określona w umowie lub umowach z tego samego tytułu nie przekracza miesięcznie od tego samego płatnika kwoty 200 zł oraz
  • umowa lub umowy zawarte są z osobą niebędącą pracownikiem płatnika.

Przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a o podatku dochodowym od osób fizycznych może mieć zastosowanie do dochodów z tytułów określonych w art. 13 pkt 2 lub pkt 5-9 cytowanej ustawy po spełnieniu wskazanych wyżej warunków. Zatem zryczałtowany podatek dochodowy należy pobrać od tych przychodów określonych w art. 13 pkt 2 lub 5-9 ustawy, co do których kwota należności jest określona. Kwota należności może wynikać również z odrębnego aktu prawnego (umowy zlecenia, umowy o dzieło, powołania, uchwały).

Ad. 1a.

W odniesieniu do wynagrodzeń zleceniobiorcom, którym wynagrodzenia są ustalane w stawce godzinowej, wskazuje się, iż cytowany przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odwołuje się do dochodów (przychodów) z tytułu określonych w art. 13 pkt 2 lub 5-9, a zatem obejmuje również dochody, o których mowa w pkt 8 art. 13 ww. ustawy. Z tego punktu widzenia przepis dotyczący opodatkowania ryczałtem miałby zastosowanie. Niemniej jednak skoro z umowy zlecenia nie wynika wprost określona kwota należności za dany miesiąc z tytułu wykonania zlecenia, tylko zawiera ona sposób wyliczenia tej należności, tj. jako iloczyn stawki godzinowej i czasu pracy, to w takiej sytuacji nie jest spełniony warunek do zastosowania ryczałtu. Aby bowiem postanowienia art. 30 ust. 1 pkt 5a cyt. ustawy mogły mieć zastosowanie, to z treści umowy zlecenia, na podstawie której wypłacane jest wynagrodzenie winna wynikać miesięczna kwota należności.

Z przeprowadzonej analizy zawartych we wniosku informacji wynika, że Wnioskodawca zawiera umowy zlecenia, o dzieło zawierane z osobami fizycznymi, tj. niebędącymi pracownikami płatnika w ramach realizowanych projektów, które nie zawierają konkretnej kwoty wynagrodzenia za wykonane prace, a tylko stawkę godzinową - miesięczne wynagrodzenie jest wyliczane jako iloraz przepracowanych godzin i określonej w umowie stawki. Tym samym nie zostały spełnione przesłanki określone w treści art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych niezbędne do zastosowania zryczałtowanego opodatkowania przedmiotowych wynagrodzeń. Zatem ww. wynagrodzenia podlegają opodatkowaniu na zasadach określonych w treści art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ad. 1 b.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, iż Wnioskodawca zawiera również umowy na wykonanie określonych czynności w określonym czasie - na wykonanie określonego zadania, nie na miesiąc.

Mając powyższe na uwadze oraz powołane przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w tej sytuacji nie zostały określone kwoty miesięcznych należności, tj. kwoty należności jakie przysługują za dany miesiąc, ale występuje należność, jako zapłata za zlecenie bądź wykonanie określonego zadania, świadczenia w określonym terminie, i w związku z tym przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie ma w tym przypadku zastosowania. Przy tym nie ma znaczenia, że kwota brutto należna osobom wskazanym we wniosku z tego samego tytułu faktycznie nie przekroczy kwoty 200,00 zł miesięcznie.

Zatem Wnioskodawca, jako płatnik podatku dochodowego winien od tych należności odprowadzić podatek dochodowy od osób fizycznych na zasadach ogólnych, tj. według 18% stawki podatku dochodowego z uwzględnieniem 20% kosztów uzyskania przychodu, nawet w sytuacji, gdy ostatecznie wypłacona kwota z tytułów wskazanych we wniosku nie przekroczy bądź wyniesie 200 zł.

W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Ad. 2.

W świetle powyższego należy wskazać, że w sytuacji, zawierania wielu umów zlecenia w miesiącu z jednym zleceniobiorcą, gdy jedna umowa dotyczy wykonania konkretnej czynności w określonym czasie (wynagrodzenie nie jest miesięczne), a druga umowa określa wynagrodzenie w stawce godzinowej, do przychodów uzyskiwanych w ramach zawierania ww. umów nie ma zastosowania przepis art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zatem dochody te należy opodatkować na zasadach określonych w art. 41 ust. ww. stawy.

W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Ad. 3.

Wnioskodawca wskazał we wniosku, że podpisano również umowy o dzieło dla członków Rady. Członkowie rady za udział w posiedzeniach otrzymują wynagrodzenie, którego wysokość ustala walne Zgromadzenie Członków (ustalono 100 zł za posiedzenie, dla przewodniczącego 200 zł za posiedzenie). Wynagrodzenie jest ustalane na podstawie listy obecności.

Zatem z ww. umów o dzieło nie wynika należność za miesiąc, a to oznacza, że nie są spełnione warunki do zastosowania opodatkowania zryczałtowanego na podstawie art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W konsekwencji od ww. wynagrodzeń członków Rady za udział w posiedzeniach, nie pobiera się zryczałtowanego podatku dochodowego w wysokości 18% przychodu, a tym samym na Wnioskodawcy ciąży obowiązek określony w art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Ad. 4.

W odniesieniu do sposobu ustalenia przychodu do opodatkowania (ryczałt czy zasady ogólne) z kilku umów zleceń w danym miesiącu w sytuacji, gdy nie wszystkie należności z tych umów zostały wypłacone w tym samym miesiącu, w którym zostały zawarte, należy wskazać, że w przedmiotowej sprawie uzyskane przez zleceniobiorców dochody na podstawie umów zlecenia, umów o dzieło, nie podlegają opodatkowaniu na zasadach określonych w art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. W związku z powyższym należności uzyskane z ww. umów, mając na uwadze art. 11 ust. 1 ww. ustawy, zgodnie z którym przychodami z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń, należy opodatkować w miesiącu postawienia ich do dyspozycji zleceniobiorcy, na zasadach określonych w treści art. 41 ust. 1 ww. ustawy.

W tym zakresie stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Reasumując, do wyliczenia podatku od umów cywilnoprawnych ze stawką godzinową, w sytuacji gdy wynagrodzenie miesięczne nie przekroczy kwoty 200,00 zł oraz w przypadku, gdy umowa określa należności do 200,00 zł, ale za wykonanie określonego świadczenia w określonym czasie, a nie jako wynagrodzenie miesięczne (np. opieka nad dziećmi podczas rajdu rowerowego, wycieczki, która trwa 1-2 dni) nie należy stosować przepisu art. 30 ust. 1 pkt 5a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przychód do opodatkowania z kilku umów zleceń w danym miesiącu, kiedy jedna umowa dotyczy wykonania konkretnej czynności w określonym czasie (np. opieka nad dziećmi w czasie rajdu - umowa na 1 dzień należność do 200,00 zł, nie jest to wynagrodzenie miesięczne), a w drugiej umowie należność jest określona jako iloczyn stawki godzinowej i ilości godzin, należy ustalić w oparciu o przepis art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Wynagrodzenie z umów o dzieło za posiedzenia Rady, jeżeli suma należności określonych w umowie lub umowach nie przekracza miesięcznie 200,00 zł należy opodatkować na zasadach ogólnych, tj. zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Przychód do opodatkowania z kilku umów zleceń w danym miesiącu w sytuacji, gdy nie wszystkie należności z tych umów zostały wypłacone w tym samym miesiącu, w którym zostały zawarte należy opodatkować w miesiącu postawienia ich do dyspozycji zleceniobiorcy, na zasadach określonych w treści art. 41 ust. 1 ww. ustawy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi, ul. Piotrkowska 135, 90-434 Łódź po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj