Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-729/10/AS
z 6 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-729/10/AS
Data
2010.10.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług

Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
podstawa opodatkowania
rabaty
świadczenie usług


Istota interpretacji
Premie wypłacane tylko za osiągnięcie określonego procentu sprzedaży nie podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT, natomiast premie za wykonanie dodatkowych czynności podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT.



Wniosek ORD-IN 462 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów po ponownym rozpatrzeniu sprawy w związku z wyrokiem Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 25 września 2008r. sygn. akt III SA/Wa 461/08 (data wpływu prawomocnego orzeczenia 29 czerwca 2010r.) oraz wyrokiem Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 18 marca 2010r. sygn. akt I FSK 108/09 stwierdza, że stanowisko Spółki, przedstawione we wniosku z dnia 10 sierpnia 2007r. (data wpływu 17 sierpnia 2007r.), uzupełnionym pismem z dnia 18 sierpnia 2010r. (data wpływu 23 sierpnia 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymywanych premii pieniężnych - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 sierpnia 2007r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania otrzymanych premii pieniężnych.

W dniu 13 listopada 2007r. Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działający w imieniu Ministra Finansów wydał dla Spółki indywidualną interpretację znak: IBPP1/443-93/07/AS uznając, że stanowisko Wnioskodawcy w zakresie opodatkowania premii pieniężnych jest nieprawidłowe.

Spółka na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego z dnia 13 listopada 2007r. znak: IBPP1/443-93/07/AS złożyła skargę z dnia 31 stycznia 2008r., w której zażądała uchylenia zaskarżonej interpretacji przepisów prawa podatkowego w całości.

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wyrokiem z dnia 25 września 2008r. sygn. akt III SA/Wa 461/08 uchylił zaskarżoną interpretację indywidualną.

Od powyższego wyroku Minister Finansów wniósł skargę kasacyjną.

Naczelny Sąd Administracyjny ostatecznym wyrokiem z dnia 18 marca 2010r. sygn. akt I FSK 108/09 oddalił skargę kasacyjną Ministra Finansów.

W związku z powyższym, wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z dnia 25 września 2008r. sygn. akt III SA/Wa 461/08, stał się prawomocny w dniu w dniu 18 marca 2010r.

W wyroku z dnia 25 września 2008r. sygn. akt III SA/Wa 461/08 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie stwierdził, iż „W sprawie, mamy do czynienia z dwoma rodzajami bonusów: z bonusem– premia wiernościowa i z bonusem – premia jakościowa. Ponadto, z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że aby otrzymać premię od obrotu, Skarżąca oprócz osiągnięcia obrotów na poziomie określonym w powołanej wyżej umowie, ma także prawidłowo przeprowadzić główne akcje okolicznościowe poprzez montaż i właściwą ekspozycję materiałów reklamowych i zatowarowanie w produkty akcji.

Organ nie odniósł się do tego warunku i nie przeanalizował jaki wpływ na przekształcenie się dostawy w świadczenie usług, w konkretnym opisanym przez Skarżącą stanie faktycznym, będzie miało prawidłowe przeprowadzenie głównych akcji okolicznościowych poprzez montaż i właściwą ekspozycję materiałów reklamowych, i zatowarowanie w produkty akcji. Niewykluczone jest, że dla prawidłowego rozstrzygnięcia sprawy koniecznym będzie przeanalizowanie powołanej przez Skarżącą umowy z dnia 3 stycznia 2005 r.

Wobec nieodniesienia się przez organ do wszystkich okoliczności sprawy i nie rozważenie wpływu przekształcenia się dostawy w świadczenie usług na tle przedstawionego przez Skarżącą stanu faktycznego, nie jest możliwe dokonanie przez Sąd kontroli zgodności z prawem, wydanej przez Ministra Finansów zaskarżonej interpretacji.”

Wskutek powyższego, wniosek Spółki z dnia 10 sierpnia 2007r. (data wpływu 17 sierpnia 2007r.) wymaga ponownego rozpatrzenia przez tut. organ.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 18 sierpnia 2010r. (data wpływu 23 sierpnia 2010r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 11 sierpnia 2010r. znak: IBPP1/443-729/10/AS.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Na podstawie umowy handlowej (umowa z dnia 3 stycznia 2005r.) lojalnościowej, zawartej pomiędzy Sprzedającym a Wnioskodawcą „(…) bonus w postaci premii pieniężnej będzie udzielany Kupującemu przez Sprzedającego, kiedy zrealizuje on łącznie poniższe warunki wg zasad:

  1. bonus – premia wiernościowa;
    • obrót w cenach zakupu netto ze Sprzedającym na poszczególnych produktach będzie stanowił u Kupującego n% całkowitej wartości sprzedaży produktów tych kategorii w cenach zakupu netto.
  2. bonus –premia jakościowa;
    • premia naliczona jest w wysokości 10% obrotu zrealizowanego przez Kupującego ze Sprzedającym na PNM tj. Produktach Naszej Marki w cenach zakupu netto, jeżeli zostaną spełnione łącznie następujące warunki:
    • udział obrotu zrealizowanego na produktach PNM w cenach zakupu netto do obrotu całkowitego zrealizowanego ze Sprzedającym w cenach zakupu netto n%,
    • Kupujący spełnia warunki do uzyskania premii za wierność,
    • prawidłowe przeprowadzenie głównych akcji okolicznościowych poprzez montaż i właściwą ekspozycję materiałów reklamowych, zatowarowanie w produkty akcji.

Forma rozliczenia premii:

  • zaliczki na premię; poszczególne rodzaje bonusów były dokumentowane za okresy miesięczne na podstawie faktury VAT od 1 stycznia do 31 maja 2007r.
  • premia od obrotu za pierwsze półrocze 2007r. została rozliczona dokumentem nota obciążeniowa,
  • zaliczki za premię od stycznia do maja 2007 r. zostały skorygowane dokumentem faktura korekta.”

Z uzupełnienia wniosku z dnia 18 sierpnia 2010r. wynika, iż Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wnioskodawca nie świadczy na rzecz swojego dostawcy usług intensyfikacji sprzedaży.

Na dzień złożenia wniosku (tj. 10 sierpnia 2007r.) postanowienia umowy lojalnościowej z dnia 3 stycznia 2005r. w zakresie otrzymywania od dostawcy bonusów w postaci premii pieniężnej były następujące:

"par.1 Sprzedający udzieli z tytułu dokonywania zakupów przez Kupującego (tj. Wnioskodawcę) od Sprzedającego bonusu w postaci premii pieniężnej od wartości zakupionych od Sprzedającego towarów.

par.2 Bonus w postaci premii pieniężnej będzie udzielany Kupującemu przez Sprzedającego na następujących warunkach: Bonus-PREMIA ZA WIERNOŚĆ, Bonus- PREMIA JAKOŚCIOWA.

Bonus- PREMIA ZA WIERNOŚĆ w wysokości 100 złotych netto + VAT za 1 metr kwadratowy powierzchni sprzedaży należy się Kupującemu, w chwili, kiedy zrealizuje on poniższe warunki zakupów u Sprzedającego:

  • 90% łącznego obrotu brutto Kupującego towarów z kategorii X będzie zakupionych u Sprzedającego,
  • 65% łącznego obrotu brutto Kupującego towarów z kategorii Y będzie zakupionych łącznie przez Kupującego u Sprzedającego,
  • 85% łącznego obrotu brutto Kupującego towarów z kategorii Z będzie zakupionych łącznie przez Kupującego u Sprzedającego.

Wierność liczona będzie od obrotów brutto zrealizowanych ze Sprzedającym w okresie od 1 stycznia 2005 do 31 grudnia 2005r. w dwóch okresach rozliczeniowych: I okres rozliczeniowy od 1 stycznia do 30 czerwca 2005r. oraz II okres rozliczeniowy od 1 lipca 2005r. do 31 grudnia 2005r.

Bonus - PREMIA JAKOŚCIOWA w wysokości 80 złotych netto + VAT za 1 metr kwadratowy powierzchni sprzedaży, należy się Kupującemu w chwili, kiedy zrealizuje on poniższe warunki zakupów u Sprzedającego:

  1. respektowanie polityki cenowej produktów NW i TOP (najważniejszych dla wizerunku) tzn. współczynnik (indice) cen-100% ceny z cennika z tolerancją 0,2%,
  2. gazetki - 100% w okresie temps fort (gazetki na akcje okolicznościowe), - 85% w pozostałych okresach. Przy czym nakład minimalny wynosi odpowiednio dla powierzchni sprzedaży sklepów (...) - określono odpowiednie nakłady.

Premia jakościowa wypłacana będzie za realizację w dwóch okresach rozliczeniowych: I okres rozliczeniowy od 21 marca 2005r. do 30 czerwca 2005r. oraz

II okres rozliczeniowy od 1 lipca 2005r. do 31 grudnia 2005r.

Niemniej jednak Bonus - PREMIA JAKOŚCIOWA nie zostanie wypłacony Kupującemu jeżeli - zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy - nie należy się PREMIA ZA WIERNOŚĆ. Wyjątek stanowi I okres rozliczeniowy kiedy premie rozliczane są niezależnie od siebie."

Bonus PREMIA ZA WIERNOŚĆ wyliczany jest jako stała kwota przemnożona przez liczbę metrów kwadratowych i uzależniona jest od tego, czy w obrocie Wnioskodawcy zostanie zrealizowany określony w umowie procent obrotu z towarów zakupionych u dostawcy. Natomiast Bonus PREMIA JAKOŚCIOWA także wyliczany jest jako stała kwota przemnożona przez liczbę metrów kwadratowych i uzależniony jest od tego czy:

  • Spółka nabędzie prawo do Bonusu PREMII ZA WIERNOŚĆ,
  • będzie stosować ceny sprzedawanych przez siebie towarów zgodnie z polityką cen dostawcy,
  • wyda określoną ilość gazetek reklamowych.

Nie ma zasady, że im wyższa kwota obrotu tym wyższa premia.

Sposób kalkulacji premii następuje w oparciu o wskazaną w umowie stawkę razy powierzchnia sklepu. Wysokość obrotów uprawniających do premii ustala kierownik kontroli zarządzania w oparciu o:

  • całość wynikającego z ksiąg podatkowych obrotu oraz
  • wartość obrotu z zakupionych od dostawcy towarów.

Nie ustala się obrotu w oparciu o konkretne faktury. Obrót dokumentowany jest bowiem nie tylko za pomocą faktur ale także paragonów fiskalnych.

Pomiędzy Wnioskodawcą a dostawcą nie ma umów obligujących Wnioskodawcę do działań takich jak np. dokonywanie nabyć o określonej wartości lub ilości towarów w określonym czasie, terminowe regulowanie należności, odpowiednie eksponowanie towarów, posiadanie pełnego asortymentu towarów, reklama towarów.

Zawarta umowa nie zawiera określenia jakie działania i z jaką częstotliwością mają zostać przez Spółkę podjęte celem intensyfikacji sprzedaży.

Jeśli Wnioskodawca nie spełni warunków do przyznania premii (przykładowo zbywane przez niego towary nie będą zakupione u Dostawcy oferującego premię ale u innego) premia nie będzie mu przyznana. Celem przyznania przez dostawcę premii jest zachęta do nabywania towarów u niego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy udzielenie wynagrodzenia za wykonanie określonego obrotu (premia od obrotu) jest traktowane jako usługa w rozumieniu ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług ze stawką podstawową...

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie unormowań VI Dyrektywy VAT oraz wyroku Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 6 lutego 2007r. sygn. akt I FSK 94/06, wypracowany pewien poziom obrotu towarowego został już pierwotnie opodatkowany przy zakupie, nie można zatem stosować ponownie naliczania podatku VAT od tego towaru, który jest przedmiotem obrotu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących do dnia 30 listopada 2008r., gdyż we wniosku z dnia 10 sierpnia 2007r. Wnioskodawca wskazał, że sprawa dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy o VAT.

Na podstawie art. 29 ust. 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 maja 2004r. do dnia 30 maja 2005r., podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 czerwca 2005r. do nadal, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Stosownie do art. 29 ust. 4 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 maja 2004r. do dnia 30 listopada 2008r. obrót zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W tym przypadku zastosowanie ma przepis § 19 ust. 1 i 2, obowiązującego od dnia 1 maja 2004r. do dnia 30 maja 2005r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971) oraz przepis § 16 ust. 1 i 2, obowiązującego od dnia 1 czerwca 2005r. do dnia 30 listopada 2008r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 25 maja 2005r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798 ze zm.).

W praktyce występują również sytuacje, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu określonego zachowania się kontrahenta.

Podstawowa stawka podatku, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 maja 2004r. do dnia 31 grudnia 2007r., wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 41 ust. 13 ustawy o VAT, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

W przedmiotowej sprawie z postanowień umowy lojalnościowej z dnia 3 stycznia 2005r. wynika, iż Sprzedający udzieli z tytułu dokonywania zakupów przez Kupującego (tj. Wnioskodawcę) od Sprzedającego bonusu w postaci premii pieniężnej od wartości zakupionych od Sprzedającego towarów.

Sprzedający udziela Kupującemu: bonus - PREMIA ZA WIERNOŚĆ oraz bonus - PREMIA JAKOŚCIOWA.

Ze względu na różne uregulowania, jakie związane są z otrzymywaniem PREMII ZA WIERNOŚĆ oraz PREMII JAKOŚCIOWEJ w interpretacji tej odrębnie wyjaśniono skutki podatkowe otrzymywania przez Wnioskodawcę tych dwóch rodzajów premii.

I. PREMIA ZA WIERNOŚĆ.

Bonus w postaci premii pieniężnej będzie udzielany Kupującemu przez Sprzedającego na następujących warunkach: bonus- PREMIA ZA WIERNOŚĆ w wysokości 100 złotych netto + VAT za 1 metr kwadratowy powierzchni sprzedaży należy się Kupującemu, w chwili, kiedy zrealizuje on poniższe warunki zakupów u Sprzedającego:

  • 90% łącznego obrotu brutto Kupującego towarów z kategorii X będzie zakupionych u Sprzedającego,
  • 65% łącznego obrotu brutto Kupującego towarów z kategorii Y będzie zakupionych łącznie przez Kupującego u Sprzedającego,
  • 85% łącznego obrotu brutto Kupującego towarów z kategorii Z będzie zakupionych łącznie przez Kupującego u Sprzedającego.

Wierność liczona jest od obrotów brutto zrealizowanych ze Sprzedającym w okresie od 1 stycznia 2005 do 31 grudnia 2005r. w dwóch okresach rozliczeniowych: I okres rozliczeniowy od 1 stycznia do 30 czerwca 2005r. oraz II okres rozliczeniowy od 1 lipca 2005r. do 31 grudnia 2005r.

Bonus PREMIA ZA WIERNOŚĆ wyliczany jest jako stała kwota przemnożona przez liczbę metrów kwadratowych i uzależniona jest od tego, czy w obrocie Wnioskodawcy zostanie zrealizowany określony w umowie procent obrotu z towarów zakupionych u dostawcy.

Nie ma zasady, że im wyższa kwota obrotu tym wyższa premia.

Wysokość obrotów uprawniających do premii ustala kierownik kontroli zarządzania w oparciu o:

  • całość wynikającego z ksiąg podatkowych obrotu oraz
  • wartość obrotu z zakupionych od dostawcy towarów.


Nie ustala się obrotu w oparciu o konkretne faktury. Obrót dokumentowany jest bowiem nie tylko za pomocą faktur ale także paragonów fiskalnych.

Pomiędzy Wnioskodawcą a dostawcą nie ma umów obligujących Wnioskodawcę do działań takich jak np. dokonywanie nabyć o określonej wartości lub ilości towarów w określonym czasie, terminowe regulowanie należności, odpowiednie eksponowanie towarów, posiadanie pełnego asortymentu towarów, reklama towarów.

Zawarta umowa nie zawiera określenia jakie działania i z jaką częstotliwością mają zostać przez Spółkę podjęte celem intensyfikacji sprzedaży.

Jeśli Wnioskodawca nie spełni warunków do przyznania premii (przykładowo zbywane przez niego towary nie będą zakupione u Dostawcy oferującego premię ale u innego) premia nie będzie mu przyznana. Celem przyznania przez dostawcę premii jest zachęta do nabywania towarów u niego.

Należy w tym miejscu zauważyć, iż w wydanym w przedmiotowej sprawie wyroku z dnia 25 września 2008r. sygn. akt III SA/Wa 461/08 Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie stwierdził, iż „Godzi się także zauważyć, odmiennie od poglądu wyrażonego przez Ministra Finansów, iż w razie ewentualnego ustalenia w oparciu o wyżej powołaną umowę, że premia od obrotu wypłacana jest wyłącznie za osiągnięcie pułapu określonych towarów na towarach nabytych od zobowiązanego, to wypłaty premii, nie można uznać za odpłatne świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej w rozumieniu definicji usługi dla celów podatku od towarów i usług. Za świadczenie usługi uznać należy bowiem tylko taki stan, w którym usługodawca wykonuje odpłatnie określone czynności albo zobowiązuje się odpłatnie do zaniechania wykonywania określonych czynności i działań. W przypadku tak rozumianej premii od obrotu po stronie podmiotu wypłacającego taką premię świadczenie w tym rozumieniu nie występuje (…). Należy także podzielić pogląd wyrażony w literaturze, że jeżeli możliwość uzyskania premii jest jedynie zachętą dla nabywcy do zwiększenia zakupów, a jej uzyskanie jest możliwe przy osiągnięciu określonego poziomu obrotów bez żadnych innych obowiązków po stronie nabywcy, to wówczas w istocie nie ma ze strony nabywcy żadnego świadczenia, które mogłoby zostać uznane za usługę. Oznacza to, że nie dochodzi do żadnego świadczenia i definicja usługi z art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług nie jest spełniona.”

Również w wydanym w tej sprawie wyroku z dnia 18 marca 2010r. sygn. akt I FSK 108/09 NSA stwierdził, iż „Naczelny Sąd Administracyjny podziela stanowisko przedstawione w powyższych wyrokach i wobec tego, wbrew twierdzeniu autor skargi kasacyjnej, uznaje, że osiągnięcie przez nabywcę towarów w określonej umowie wielkości obrotów z danym sprzedawcą nie stanowi usługi. Tym samym wypłacana nabywcy towarów premia za uzyskanie tego pułapu obrotów nie stanowi odpłatności (wynagrodzenia za świadczenie usług).”

W oparciu o powyższe należy stwierdzić, iż w analizowanej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której czynnikami warunkującymi wypłatę premii pieniężnych przez Sprzedawcę dla Wnioskodawcy jest zrealizowanie przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej określonego w umowie procentu (90%, 65%, 85%) łącznego obrotu brutto towarami Sprzedającego z kategorii odpowiednio X, Y, Z. Otrzymanie przez Wnioskodawcę bonusu – premii za wierność nie jest uzależnione od spełnienia dodatkowych świadczeń, poza osiągnięciem odpowiedniego procentu obrotu brutto towarami Sprzedającego w kategorii X, Y i Z w całkowitym obrocie brutto uzyskanym przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej przez niego sprzedaży towarów z kategorii X, Y i Z.

Na podstawie powyższych przepisów oraz przedstawionego we wniosku stanu faktycznego należy stwierdzić, iż dokonywanie zakupów towarów przez Wnioskodawcę w odpowiedniej wielkości w określonym czasie nie może stanowić usługi w rozumieniu cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT. Poza transakcjami kupna-sprzedaży, pomiędzy kupującym a sprzedającym nie dochodzi do rzeczywistego i odrębnego od tych transakcji świadczenia Wnioskodawcy na rzecz Sprzedającego. Wnioskodawca nie podejmuje żadnych dodatkowych świadczeń w celu osiągnięcia korzyści Sprzedającego. Pomiędzy Wnioskodawcą a jego kontrahentem (Sprzedającym) prowadzona jest jedynie wymiana handlowa.

Nie ma zatem podstaw, aby uznać, że - w tak przedstawionych okolicznościach – „premie za wierność” wypłacone za uzyskanie pewnego procentu łącznego obrotu brutto towarami Sprzedającego z kategorii X, Y i Z, stanowią wynagrodzenie za realizowane usługi. Brak jest bowiem takich działań nabywcy (tj. Wnioskodawcy), które byłyby czynnościami dodatkowymi, do jakich byłby zobligowany postanowieniami wynikającymi z zawartej umowy. Samo osiągnięcie przez Wnioskodawcę określonego procentu łącznego obrotu brutto towarami X, Y i Z nie jest usługą w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i wypłacona w takim przypadku premia pieniężna jest czynnością niepodlegającą u Wnioskodawcy opodatkowaniu podatkiem VAT.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, iż otrzymanie przez Wnioskodawcę premii za wierność nie będzie u niego rodziło obowiązku podatkowego na gruncie podatku VAT.

W związku powyższym, stanowisko Wnioskodawcy dotyczące otrzymanej premii za wierność, że wypracowany pewien poziom obrotu towarowego został pierwotnie opodatkowany przy zakupie i nie można stosować ponownie naliczania podatku VAT od tego towaru, należało uznać za prawidłowe.

II. PREMIA JAKOŚCIOWA.

Bonus - PREMIA JAKOŚCIOWA w wysokości 80 złotych netto + VAT za 1 metr kwadratowy powierzchni sprzedaży, należy się Kupującemu w chwili, kiedy zrealizuje on poniższe warunki zakupów u Sprzedającego:

  1. respektowanie polityki cenowej produktów NW i TOP (najważniejszych dla wizerunku) tzn. współczynnik (indice) cen-100% ceny z cennika z tolerancją 0,2%,
  2. gazetki - 100% w okresie temps fort (gazetki na akcje okolicznościowe), - 85% w pozostałych okresach. Przy czym nakład minimalny wynosi odpowiednio dla powierzchni sprzedaży sklepów (...) - określono odpowiednie nakłady.

Premia jakościowa wypłacana jest za realizację w dwóch okresach rozliczeniowych:

I okres rozliczeniowy od 21 marca 2005r. do 30 czerwca 2005r. oraz

II okres rozliczeniowy od 1 lipca 2005r. do 31 grudnia 2005r.

Niemniej jednak Bonus - PREMIA JAKOŚCIOWA nie zostanie wypłacony Kupującemu jeżeli - zgodnie z postanowieniami niniejszej umowy - nie należy się PREMIA ZA WIERNOŚĆ. Wyjątek stanowi I okres rozliczeniowy kiedy premie rozliczane są niezależnie od siebie."

Bonus PREMIA JAKOŚCIOWA wyliczany jest jako stała kwota przemnożona przez liczbę metrów kwadratowych i uzależniony jest od tego czy:

  • Spółka nabędzie prawo do Bonusu PREMII ZA WIERNOŚĆ,
  • będzie stosować ceny sprzedawanych przez siebie towarów zgodnie z polityką cen dostawcy,
  • wyda określoną ilość gazetek reklamowych.

Pomiędzy Wnioskodawcą a dostawcą nie ma umów obligujących Wnioskodawcę do działań takich jak np. dokonywanie nabyć o określonej wartości lub ilości towarów w określonym czasie, terminowe regulowanie należności, odpowiednie eksponowanie towarów, posiadanie pełnego asortymentu towarów, reklama towarów.

Zawarta umowa nie zawiera określenia jakie działania i z jaką częstotliwością mają zostać przez Spółkę podjęte celem intensyfikacji sprzedaży.

Należy w tym miejscu zauważyć, że w wydanym w przedmiotowej sprawie wyroku z dnia 18 marca 2010r. sygn. akt I FSK 108/09 Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, iż „(…) przywołane w skardze kasacyjnej, trafne skądinąd orzecznictwo ETS wskazujące, iż byt usługi uzależniony jest od istnienia stosunku prawnego pomiędzy usługobiorcą oraz usługodawcą, w wykonaniu którego następuje świadczenie wzajemne, nie ma odniesienia do niniejszej sprawy, w której w przypadku wypłaty premii (nagrody) nie występują wzajemne świadczenia o charakterze ekwiwalentnym.

Każda jednak sprawa wymaga odrębnej oceny. Gdyby bowiem w stanie faktycznym tej sprawy zostało ustalone, że pomiędzy dostawcą i nabywcą istnieje stosunek prawny, w oparciu o który nabywca dokonując zakupów u dostawcy uzyskuje premię nie tylko za satysfakcjonującą dostawcę wartość dokonanych zakupów, lecz także za realizację przez nabywcę innych czynności na rzecz dostawcy, np. podjęcie działań w kierunku rozwijania bazy sprzedaży jego towarów, zobowiązanie się do stosowania szczególnych, np. określonych przez dostawcę zasad eksponowania towarów klientom, przyjęcie określonych zobowiązań lojalnościowych wobec dostawcy itp., wówczas mielibyśmy do czynienia ze świadczeniem usługi przez nabywcę na rzecz dostawcy, wynagradzanej przez niego stosowną premią, która powinna zostać opodatkowana."

Z przedstawionego w sprawie stanu faktycznego wynika, iż wyliczona według ww. zasad premia pieniężna jest udzielana Wnioskodawcy:

  • w I okresie rozliczeniowym (od 21 marca 2005r. do 30 czerwca 2005r.) - w zamian za wykonanie dodatkowych działań polegających na stosowaniu cen sprzedawanych towarów zgodnie z polityką Sprzedającego oraz na wydaniu określonej ilości gazetek reklamowych,
  • w kolejnych okresach rozliczeniowych (od 1 lipca 2005r., a więc również w 2007 roku) w zamian za zrealizowanie przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej określonego w umowie procentu (90%, 65%, 85%) łącznego obrotu brutto towarami Sprzedającego z kategorii odpowiednio X, Y, Z oraz wykonanie dodatkowych działań polegających na stosowaniu cen sprzedawanych towarów zgodnie z polityką Sprzedającego oraz wydanie określonej ilości gazetek reklamowych.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika zatem, że w przedmiotowej sprawie mamy do czynienia z sytuacją, w której pomiędzy stronami został zawarty stosunek zobowiązaniowy na mocy którego jedna strona transakcji zobowiązana jest do wykonania określonych czynności na rzecz drugiej strony, za które to czynności przewidziana jest należna zapłata nazwana bonus - premia jakościowa. Strony łączy tym samym stosunek prawny wiążący się ze świadczeniem wzajemnym.

Zatem zobowiązanie Wnioskodawcy wynikające z zawartej umowy do świadczenia na rzecz Sprzedającego wskazanych czynności powoduje, że zachowanie takie spełnia przesłanki do uznania go za świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o podatku VAT, a wypłacona przez kontrahenta (Sprzedającego) premia stanowi wynagrodzenie za świadczenie tej usługi.

Mając na uwadze stan faktyczny sprawy oraz stan prawny stwierdzić należy, iż premia pieniężna jakościowa udzielona zarówno za I okres rozliczeniowy jak i w kolejnych okresach rozliczeniowych, tj.:

  • w I okresie w zamian za wykonanie dodatkowych działań,
  • w kolejnych okresach rozliczeniowych w zamian za zrealizowanie przez Wnioskodawcę w ramach prowadzonej działalności gospodarczej określonego w umowie procentu (90%, 65%, 85%) łącznego obrotu brutto towarami Sprzedającego z kategorii odpowiednio X, Y, Z oraz wykonanie dodatkowych działań,

stanowi świadczenie usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wg stawki 22% zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT. Ponieważ Wnioskodawca w odpowiedzi z dnia 18 sierpnia 2010r. na wezwanie z dnia 11 sierpnia 2010r. nie podał PKWiU dla świadczonych przez siebie na rzecz Sprzedającego usług zatem należy wskazać, że zgodnie z art. 43 ust. 13 ustawy o VAT towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, niewymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej podlegają opodatkowaniu stawką w wysokości 22%, z wyjątkiem tych, dla których w ustawie lub przepisach wykonawczych określono inną stawkę.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy dotyczące otrzymanej premii jakościowej, że wypracowany pewien poziom obrotu towarowego został już pierwotnie opodatkowany przy zakupie i nie można ponownie stosować naliczania podatku VAT od tego towaru, należało uznać za nieprawidłowe.

Oceniając zatem całościowo stanowisko Wnioskodawcy, należało je uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Zauważyć należy, iż niniejsza interpretacja nie stanowi oceny skutków podatkowych wypłacania opisanych premii pieniężnych przez Sprzedającego i nie wywołuje skutków podatkowoprawnych, o których mowa w art. 14k – 14n ustawy Ordynacja podatkowa, dla kontrahentów Wnioskodawcy wypłacających te premie pieniężne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj