Interpretacja Ministra Finansów
PT8/033/172/353/SBA/13/RD32946
z 12 kwietnia 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) Minister Finansów, wobec stwierdzenia nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 31 maja 2011 r. nr IPPP2/443-288/11-4/KOM, wydanej, w imieniu Ministra Finansów, przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, na wniosek z dnia 28 lutego 2011 r. (data wpływu 7 marca 2011 r.) uzupełniony pismem z dnia 4 kwietnia 2011 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług, zmienia ww. interpretację z urzędu, stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione w ww. wniosku jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 7 marca 2011 r. wpłynął do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie ww. wniosek z dnia 28 lutego 2011 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia od podatku świadczonych usług. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 kwietnia 2011 r. będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 16 marca 2011 r. nr IPPP2/443-288/11-2/KOM.


W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca w ramach prowadzonej odpłatnie działalności statutowej świadczy usługi w zakresie kształcenia, wychowania i opieki nad dziećmi w prowadzonych przez siebie przedszkolach i punktach przedszkolnych – jednostkach utworzonych i prowadzonych na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty oraz w grupach opiekuńczych dla dzieci do lat 3. Wnioskodawca świadczy również dostawę towarów i usług ściśle związanych z usługami podstawowymi i niezbędnych do ich prawidłowego świadczenia, zgodnie z prawem oświatowym.


Do usług związanych z działalnością podstawową (wychowanie przedszkolne i opieka nad dziećmi do 3 roku życia) realizowanych przez Wnioskodawcę należą:

  1. zapewnienie odpowiedniego wyżywienia dla dzieci przebywających w placówce powyżej 5 godzin oraz picia według potrzeb, zgodnie z wytycznymi Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej – poprzez usługi cateringu realizowanego przez podmioty zewnętrzne (obiady) oraz poprzez zapewnienie posiłków we własnym zakresie (podwieczorki),
  2. wspomaganie rozwoju dzieci w zakresie obszarów zdefiniowanych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego – załącznik do rozporządzenia Ministerstwa Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2008 r. Nr 4, poz. 17, z późn. zm.) poprzez:
    1. wychowanie przez bajkę (bajkoterapia), zgodnie z obszarem nr 1 „Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i sytuacjach zadaniowych” oraz obszarem nr 2 „Kształcenie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych. Wdrażanie dzieci do utrzymania ładu i porządku”,
    2. zajęcia logopedyczne, zgodnie z obszarem nr 3 „Wspomaganie mowy dzieci”,
    3. terapia integracji sensorycznej, zajęcia wspomagające ogólny rozwój dziecka oraz gimnastyka korekcyjna zgodnie z obszarem nr 4 „Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych (...)” oraz obszarem nr 5 „Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci”,
    4. zajęcia muzyczne, rytmiczne, taneczne, zgodnie z obszarem nr 8 „Wychowanie przez sztukę – muzyka, śpiew, pląsy, taniec”,
    5. zajęcia plastyczne i ceramiczne zgodnie z obszarem nr 9 „Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne”,
    6. zajęcia z języka angielskiego zgodnie z obszarem 4 „Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych”.

Usługi świadczone przez podatnika są finansowane zarówno z dotacji oświatowej pochodzącej od jednostki samorządu terytorialnego, jak również z opłat indywidualnych wnoszonych przez rodziców dzieci uczęszczających do przedszkoli i punktów przedszkolnych.

Za wszystkie usługi świadczone przez podatnika w zakresie kształcenia, wychowania i opieki nad dziećmi w prowadzonych przez siebie przedszkolach i punktach przedszkolnych – jednostkach utworzonych i prowadzonych na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty oraz w grupach opiekuńczych dla dzieci do lat 3, ustalona jest i wnoszona przez rodziców podopiecznych jedna zryczałtowana opłata miesięcznego czesnego za pobyt w placówce. Żadna z usług związanych z działalnością podstawową nie jest wyceniana odrębnie.

Na dzień składania wniosku Wnioskodawca w zakresie usług związanych z działalnością podstawową (wychowanie przedszkolne i opieka na dziećmi do 3 roku życia) korzysta ze zwolnienia podmiotowego od podatku zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 oraz pkt 26 lit. a) znowelizowanej ustawy o podatku od towarów i usług możliwe jest zwolnienie od podatku VAT usług świadczonych w zakresie kształcenia, wychowania i opieki nad dziećmi w przedszkolach i punktach przedszkolnych utworzonych i prowadzonych przez podatnika na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty oraz w grupach opiekuńczych dla dzieci do lat 3, w tym usług związanych z działalnością podstawową (realizacja podstawy programowej MEN) obejmujących: zapewnienie wyżywienia dla dzieci przebywających w placówce powyżej 5 godzin oraz usług wspomagających rozwój dzieci w zakresie obszarów zdefiniowanych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego (bajkoterapia, zajęcia logopedyczne, terapia integracji sensorycznej i korektywa, zajęcia muzyczne, rytmiczne, taneczne, plastyczne i ceramiczne, terapia logopedyczna, zajęcia z języka angielskiego)?

Zdaniem Wnioskodawcy, wszystkie ww. usługi podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług jako usługi świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania oraz usług opieki nad dziećmi przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi do lat 3 lub jako usługi ściśle (integralnie) z nimi związane. Usługi te w ocenie podatnika są również w związku z rozporządzeniem MEN z dnia 23 grudnia 2008 r. oraz wytycznymi Powiatowej Stacji Sanitarno-Epidemiologicznej niezbędne do prawidłowego i zgodnego z obowiązującymi przepisami wykonania usługi podstawowej. Ponadto za wszystkie usługi świadczone przez podatnika w zakresie kształcenia, wychowania i opieki nad dziećmi w prowadzonych przez siebie przedszkolach i punktach przedszkolnych – jednostkach utworzonych i prowadzonych na zasadach określonych w przepisach o systemie oświaty oraz w grupach opiekuńczych dla dzieci do lat 3, ustalona jest i wnoszona przez rodziców podopiecznych jedna zryczałtowana opłata miesięcznego czesnego za pobyt w placówce. Żadna z usług związanych z działalnością nie jest wyceniana odrębnie.

W dniu 31 maja 2011 r. Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając, na podstawie przepisu § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), w imieniu Ministra Finansów – wydał interpretację indywidualną nr IPPP2/443-288/11-4/KOM, w której uznał, iż w świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

W uzasadnieniu swojego stanowiska Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie przywołał treść przepisów art. 5 ust. 1 pkt 1, art. 7 ust. 1, art. 8 ust. 1, art. 41 ust. 1, art. 43 ust. 1 pkt 24 i pkt 26 oraz ust. 17 i 17a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535, z późn. zm.).

Dyrektor Izby Skarbowej przywołał również treść art. 132 ust. 1 lit. h dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.), przepisy art. 1 pkt 4, art. 2, art. 3 pkt 1 i art. 67a ust. 1-4 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), przepisy ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009 r. Nr 175, poz. 1362, z późn. zm.) oraz § 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17).

Organ podatkowy wskazał, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi wychowania przedszkolnego i opieki nad dziećmi do 3 roku życia (usługi podstawowe), realizowane przez jednostkę objętą systemem oświaty będą zwolnione od podatku VAT zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. a) - b) i w związku z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto orzekł, iż także wydawanie posiłków na rzecz dzieci objętych opieką w przedszkolu zapewnia ich prawidłowy rozwój, tak więc na mocy art. 43 ust. 17 i ust. 17a w powiązaniu z art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a) ustawy o podatku od towarów i usług korzysta ze zwolnienia od podatku. Zwolnienie od podatku VAT posiłków będzie obejmowało tylko posiłki wydawane na rzecz dzieci, gdyż tylko ich obejmuje opiekuńcza funkcja przedszkola i to im ma zapewnić prawidłowy rozwój. Personel ma natomiast zapewnić prawidłową realizację tych zadań, a więc opiekuńcza funkcja nie obejmuje nauczycieli i innych pracowników przedszkola.

W konsekwencji ww. organ uznał, że stanowisko Wnioskodawcy w zakresie stanu faktycznego opisanego we wniosku jest prawidłowe.


Po zapoznaniu się z aktami sprawy, Minister Finansów stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 14e § 1 ustawy Ordynacja podatkowa minister właściwy do spraw finansów publicznych może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację ogólną lub indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

W wyniku przeprowadzonej analizy przedmiotowej sprawy stwierdzono, że interpretacja indywidualna z dnia 31 maja 2011 r. nr IPPP2/443-288/11-4/KOM, wydana w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie jest nieprawidłowa, dlatego też uzasadnione jest dokonanie jej zmiany. Zdaniem Ministra Finansów stanowisko Wnioskodawcy wyrażone we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast przez świadczenie usług – w świetle art. 8 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług – rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Na podstawie art. 41 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ww. ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2013 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Natomiast zarówno w treści ustawy o podatku od towarów i usług, jak i w przepisach wykonawczych do niej, przewidziano opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ww. ustawy o podatku od towarów i usług.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku od towarów i usług – zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki nad dziećmi i młodzieżą oraz dostawę towarów ściśle z tymi usługami związaną, wykonywane:

  1. w formach i na zasadach określonych w przepisach o pomocy społecznej oraz w przepisach o systemie oświaty,
  2. przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi w wieku do 3 lat.


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku usługi świadczone przez:

  1. jednostki objęte systemem oświaty, w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania,
  2. uczelnie, jednostki naukowe Polskiej Akademii Nauk oraz jednostki badawczo-rozwojowe, w zakresie kształcenia na poziomie wyższym

– oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane.

W myśl art. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), system oświaty zapewnia w szczególności realizację prawa każdego obywatela Rzeczypospolitej Polskiej do kształcenia się oraz prawa dzieci i młodzieży do wychowania i opieki, odpowiednich do wieku i osiągniętego rozwoju.

Ponadto zgodnie z art. 1 pkt 4 ww. ustawy o oświacie, system oświaty zapewnia w szczególności dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości psychofizycznych uczniów, a także możliwości korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej.

Stosownie do postanowień art. 2 pkt 1 ww. ustawy o systemie oświaty, system oświaty obejmuje przedszkola, w tym z oddziałami integracyjnymi, przedszkola specjalne oraz inne formy wychowania przedszkolnego.

W art. 2 ustawy o oświacie został określony zamknięty katalog (lista) podmiotów podlegających ustawie o systemie oświaty i działających według jej przepisów. Z przytoczonego powyżej przepisu art. 2 ww. ustawy wynika, iż zalicza on przedszkola oraz inne formy wychowania przedszkolnego do jednostek tworzących system oświaty.

Przepis art. 3 pkt 1 ww. ustawy ilekroć w przepisach ustawy jest mowa bez bliższego określenia o szkole – należy przez to rozumieć także przedszkole.

Przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17) w § 1 pkt 1 określają podstawę programową wychowania przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania przedszkolnego.

W załączniku nr 1 do ww. rozporządzenia określono cele wychowania przedszkolnego oraz zawarto wytyczne, w jakich obszarach należy wspomagać, wychowywać i kształcić dzieci, by te cele osiągnąć. Obszary te obejmują:

  1. Kształtowanie umiejętności społecznych dzieci: porozumiewanie się z dorosłymi i dziećmi, zgodne funkcjonowanie w zabawie i w sytuacjach zadaniowych,
  2. Kształtowanie czynności samoobsługowych, nawyków higienicznych i kulturalnych,
  3. Wspomaganie rozwoju mowy dzieci,
  4. Wspieranie dzieci w rozwijaniu czynności intelektualnych, które stosują w poznawaniu i rozumieniu siebie i swojego otoczenia,
  5. Wychowanie zdrowotne i kształtowanie sprawności fizycznej dzieci,
  6. Wdrażanie dzieci do dbałości o bezpieczeństwo własne oraz innych,
  7. Wychowanie przez sztukę – dziecko widzem i aktorem,
  8. Wychowanie przez sztukę – muzyka i śpiew, pląsy i taniec,
  9. Wychowanie przez sztukę – różne formy plastyczne,
  10. Wspomaganie rozwoju umysłowego dzieci poprzez zabawy konstrukcyjne, budzenie zainteresowań technicznych,
  11. Pomaganie dzieciom w rozumieniu istoty zjawisk atmosferycznych i w unikaniu zagrożeń,
  12. Wychowanie dla poszanowania roślin i zwierząt,
  13. Wspomaganie rozwoju intelektualnego dzieci wraz z edukacją matematyczną,
  14. Kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania,
  15. Wychowanie rodzinne, obywatelskie i patriotyczne.

Zgodnie z uregulowaniem art. 67a ust. 1 ustawy o systemie oświaty, w celu zapewnienia prawidłowej realizacji zadań opiekuńczych, w szczególności wspierania prawidłowego rozwoju uczniów, szkoła może zorganizować stołówkę. Korzystanie z posiłków w stołówce szkolnej jest odpłatne (art. 67a ust. 2 ustawy o systemie oświaty). Wydawanie wyżywienia realizuje funkcję opiekuńczą w ramach sprawowania opieki nad dziećmi.

Odnosząc zatem powyższe do przedstawionych we wniosku okoliczności sprawy należy stwierdzić, iż świadczone przez Wnioskodawcę usługi w zakresie kształcenia, wychowania i opieki nad dziećmi w prowadzonych przez siebie przedszkolach i punktach przedszkolnych – jednostkach utworzonych i prowadzonych na zasadach określonych w przepisach ustawy o systemie oświaty podlegają zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym usługi w zakresie kształcenia, wychowania i opieki nad dziećmi, w prowadzonych przez siebie przedszkolach i punktach przedszkolnych, podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług jako usługi świadczone przez jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty w zakresie kształcenia i wychowania, należało uznać za prawidłowe.

Wnioskodawca prowadzi ponadto działalność w zakresie opieki nad dziećmi do 3 roku życia prowadząc grupy opiekuńcze.

Powyższa działalność w zakresie opieki na dziećmi do lat 3 będzie podlegała zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 24 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym usługi opieki nad dziećmi do 3 roku życia realizowane w grupach opiekuńczych, podlegają zwolnieniu od podatku od towarów i usług jako usługi opieki nad dziećmi przez podmioty sprawujące opiekę nad dziećmi do lat 3, należało uznać za prawidłowe.

Ponadto należy wyjaśnić, że dokonanie zmiany ww. interpretacji z dnia 31 maja 2011 r. przez Ministra Finansów uzasadnia fakt, iż organ podatkowy wypowiadając się w kwestii opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyżywienia personelu, tj. „należy zaznaczyć, że zwolnienie to będzie obejmowało tylko posiłki wydawane na rzecz dzieci, gdyż tylko ich obejmuje opiekuńcza funkcja przedszkola i to im ma ono zapewnić prawidłowy rozwój. Personel ma natomiast zapewnić prawidłową realizację tych zadań, a więc opiekuńcza funkcja nie obejmuje nauczycieli i innych pracowników przedszkola.”, dokonał rozstrzygnięcia wykraczającego poza przedstawiony stan faktyczny, pytanie oraz stanowisko własne Wnioskodawcy, tj. z naruszeniem art. 14c ustawy Ordynacja podatkowa.

W kontekście powyższego wskazania wymaga, że w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego (por. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 10 marca 2010 r., sygn. akt II FSK 1557/08) został wyrażony pogląd, zgodnie z którym brzmienie art. 14b i nast. Ordynacji podatkowej oraz wnioskowy charakter postępowania o wydanie indywidualnej interpretacji przepisów podatkowych prowadzą do konkluzji, że organ wydający interpretację jest związany merytorycznym zakresem problemu prawnego jaki strona przedstawiła we wniosku. Nadto normy prawne regulujące interpretacje przepisów prawa podatkowego nie nadają organowi wydającemu interpretację uprawnienia do uzupełnienia takiego wniosku o elementy stanu prawnego i faktycznego. Sąd stwierdził m.in.: „Na podstawie przepisów rozdziału 1a O.p. organy podatkowe nie są uprawnione do ustalania i dowodowego weryfikowania stanu faktycznego dochodzonej przez wnioskodawcę interpretacji prawa podatkowego ani też do udzielania jej w obszarze regulacji prawnych nie przedstawionych w stanowisku wnioskodawcy odnośnie podatkowej kwalifikacji danego stanu faktycznego.”. Podobnie w wyroku z dnia 2 listopada 2010, sygn. akt II FSK 1140/09, NSA stwierdził: „Przepisy działu II rozdział Ia Ordynacji podatkowej nie dają organowi wydającemu interpretację uprawnienia do ustalania i weryfikowania stanu faktycznego opisanego we wniosku ani też do udzielania jej w zakresie regulacji prawnych nie przedstawionych we wniosku podatnika co do podatkowej kwalifikacji danego stanu faktycznego.”.

W świetle powyższego należało z urzędu zmienić interpretację indywidualną z dnia 31 maja 2011 r. nr IPPP2/443-288/11-4/KOM, wydaną w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, gdyż stwierdzono jej nieprawidłowość w ww. zakresie.


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ
dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i stanu prawnego mającego zastosowanie do zaistniałego zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Wnioskodawcy przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację zmieniającą interpretację indywidualną. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów - w terminie czternastu dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2012 r. poz. 270, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia wezwania o usunięcie naruszenia prawa (art. 47 i 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Ministra Finansów (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Minister Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj