Interpretacja Ministra Finansów
PL/LM/834/3/BNJ/13/20/RD-18226
z 11 marca 2013 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji


ZMIANA INTERPRETACJI INDYWIDUALNEJ


Na podstawie art. 14e ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749, z późn. zm.) Minister Finansów, z urzędu, zmienia interpretację indywidualną Nr IPPB2/436-433/09-3/AF, wydaną w dniu 19 stycznia 2010 r. przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie działającego w imieniu Ministra Finansów na podstawie § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770, z późn. zm.), w ten sposób, iż stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej zwolnienia od podatku od spadków i darowizn nabycia środków pieniężnych tytułem darowizny – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 października 2009 r. wpłynął do Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie Biura Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej zwolnienia od podatku od spadków i darowizn nabycia przez Wnioskodawczynię środków pieniężnych tytułem darowizny.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W dniu 5 sierpnia 2009 r. Wnioskodawczyni zawarła umowę kredytową z przeznaczeniem na zakup mieszkania (na rynku pierwotnym od developera). Wnioskodawczyni zaznacza, że jest to jej pierwsze własne mieszkanie. Współkredytobiorcami są rodzice Wnioskodawczyni, którzy zamierzają pomóc Wnioskodawczyni w spłacie tego kredytu. Kwota kredytu wynosi 125.730,00 Euro, a jego spłata nastąpi w ciągu 15 lat. Wnioskodawczyni w chwili obecnej szuka pracy i jeszcze nie posiada własnych dochodów - ukończyła studia na Uniwersytecie. Raty kredytu będą pobierane przez bank ze wspólnego konta, założonego przez wszystkich kredytobiorców do obsługi spłaty kredytu - był to wymóg banku wynikający z umowy kredytu. Obecnie na to konto wpływają tylko pobory rodziców Wnioskodawczyni, co może być potwierdzone w razie potrzeby wydrukiem historii rachunku.

Pierwszą ratę kredytu w wysokości 3.548,56 zł bank pobrał 2 października 2009 r. Kolejne raty spłaty kredytu będą pobierane przez bank każdego 4-go dnia miesiąca, przy czym kwota kolejnej raty nie jest możliwa do wcześniejszego określenia - bo niemożliwe jest określenie kursu Euro w stosunku do PLN na dzień spłaty. Na kwotę raty będzie też miała wpływ wartość wskaźnika Euribor oraz wysokość naliczonych odsetek. W związku z tym, nie jest możliwe wyliczenie właściwej kwoty darowizny jaką rodzice będą przekazywać Wnioskodawczyni na spłatę kredytu. Aby sprostać wymaganiom ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768), Wnioskodawczyni zamierza zgłosić nabycie w drodze darowizny pieniędzy Naczelnikowi Urzędu Skarbowego w terminie 6-miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego. W przypadku Wnioskodawczyni po przekroczeniu kwoty darowizny w wysokości 19.274,00 zł. Zgłoszenie Wnioskodawczyni zamierza dokonać na formularzu SD-Z2, informując każdorazowo Naczelnika Urzędu Skarbowego o wysokości miesięcznej darowizny.

Do wniosku Wnioskodawczyni dołączyła bankowe potwierdzenie spłaty I raty zaciągniętego kredytu oraz projekt umowy darowizny, którą ma zamiar zawrzeć z rodzicami, która będzie potwierdzeniem przyjmowania darowizn od rodziców w postaci spłat zaciągniętego kredytu.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


Czy przyjęty tryb postępowania dotyczący planowanego rozliczania się przez Wnioskodawczynię z podatku od darowizny jest poprawny? (Wnioskodawczyni chciałaby skorzystać z przysługującego jej zwolnienia podatkowego na mocy art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn)?

Czy od dnia powstania obowiązku podatkowego Wnioskodawczyni będzie musiała wypełniać druk SD-Z2 i przesyłać do Urzędu Skarbowego w każdym miesiącu, czy może kumulować raty kredytu np. z 5-ciu miesięcy?


Zdaniem Wnioskodawczyni:


Wnioskodawczyni uważa, iż przesłanką do zwolnienia od podatku jest art. 4a ust. 1 w brzmieniu:

„Zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, jeżeli:

  1. zgłoszą nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego powstałego na podstawie art. 8 ust. 1 pkt 2-6 i ust. 2…”,
  2. udokumentują - w przypadku gdy przedmiotem nabycia tytułem darowizny lub polecenia darczyńcy są środki pieniężne, a wartość majątku nabytego łącznie od tej samej osoby w okresie 5 lat, poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, doliczona do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych, przekracza kwotę określoną w art. 9 ust. 1 pkt 1 - ich otrzymanie dowodem przekazania na rachunek bankowy nabywcy albo jego rachunek prowadzony przez spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową lub przekazem pocztowym.

Wnioskodawczyni ma świadomość, że jej sprawa w świetle ustawy o podatku od spadków i darowizn jest nietypowa. Wnioskodawczyni ma nadzieję, że projekt umowy darowizny, którą ma zamiar zawrzeć ze swoimi rodzicami, będzie podstawą do uznania darowizn pieniężnych dokonywanych przez rodziców na jej rzecz. Inne udokumentowanie darowizny w postaci przelewów darczyńcy na konto obdarowanej byłoby w jej przypadku pozbawione sensu, ponieważ musiałyby być dokonywane przelewy ze wspólnego konta (darczyńcy i obdarowanej) na odrębny rachunek obdarowanej, po czym obdarowana musiałaby przelewać pieniądze z powrotem na konto wspólne, z którego bank sam pobiera sobie kwoty kolejnych rat spłaty kredytu. W odczuciu Wnioskodawczyni udokumentowaniem darowizn będzie spłata przez rodziców kolejnych rat kredytu. Do zgłoszeń Wnioskodawczyni zamierza dołączać kopie przelewów potwierdzających spłaty kolejnych rat kredytu. Wnioskodawczyni zaznacza, że inny sposób spłaty kredytu niż ten, który wynika z zawartej umowy kredytowej jest wątpliwy do zaakceptowania przez bank. Warunkiem utrzymania wysokości uzyskanego oprocentowania kredytu są comiesięczne wpływy na konto do obsługi kredytu wszystkich dochodów, więc nie jest możliwa spłata rat kredytu z innego konta.

W interpretacji indywidualnej Nr IPPB2/436-433/09-3/AF, wydanej w dniu 19 stycznia 2010 r., stanowisko Wnioskodawczyni zostało przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie uznane za nieprawidłowe.

Na podstawie opisanego we wniosku stanu przyszłego organ ten stwierdził, że w przypadku, gdy przedmiotem nabycia tytułem darowizny są środki pieniężne, w celu skorzystania ze zwolnienia od podatku, oprócz warunku zgłoszenia nabycia tych środków w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego, występuje warunek udokumentowania przekazania tych środków na rachunek bankowy nabywcy lub jego rachunek prowadzony przez SKOK albo za pośrednictwem poczty.

Zdaniem Dyrektora Izby Skarbowej, warunek do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn nie zostanie spełniony wtedy, gdy środki pieniężne zostaną przekazane na rachunek osoby trzeciej.

Biorąc pod uwagę przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe, organ wydający powyższą interpretację stwierdził, że darowizna, którą Wnioskodawczyni otrzyma od rodziców będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem od spadków i darowizn, z uwagi na fakt, iż udokumentowaniem darowizn będzie przelew potwierdzający spłatę kolejnych rat kredytu przez rodziców Wnioskodawczyni, a nie dowód otrzymania środków pieniężnych przez Wnioskodawczynię od rodziców, jako obdarowanej. Warunek do skorzystania ze zwolnienia, o którym mowa w art. 4a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn nie zostanie spełniony, ponieważ środki pieniężne zostaną przekazane na rachunek osoby trzeciej, w tym przypadku banku. Obowiązek w podatku od spadków i darowizn wystąpi z chwilą każdorazowej spłaty raty kredytu przez rodziców Wnioskodawczyni. Przy czym do momentu, kiedy kwota spłacanych rat kredytu nie przekroczy narastająco łącznie kwoty 19.274 zł (2 x kwota wolna - 9.637 zł), to nie wystąpi obowiązek zapłaty podatku od spadków i darowizn, o ile darowizna w postaci spłat rat kredytu jest pierwszą darowizną przekazaną Wnioskodawczyni w okresie 5 lat poprzedzających rok, w którym dokonywane są spłaty kolejnych rat kredytu. Po przekroczeniu kwoty wolnej wystąpi obowiązek - zgodnie z treścią art. 17a ust. 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn złożenia zeznania (SD-3) przez obdarowaną w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego - właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego ze względu na miejsce zamieszkania obdarowanej w dniu powstania obowiązku podatkowego. Jako przedmiot darowizny winno być wykazane prawo majątkowe - wartość spłaconych rat kredytu. Zeznanie w powyższym zakresie winno być składane każdorazowo w terminie 1 miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego - każdorazowej spłaty kredytu.

Dyrektor Izby Skarbowej dodatkowo wskazał, iż nie jest uprawniony do oceny projektu darowizny, jak również do oceny stanowiska zajętego przez Wnioskodawczynię w tym zakresie. Na mocy art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej może dokonać jedynie interpretacji przepisów prawa podatkowego.

Dokumenty dołączone do wniosku nie podlegały analizie i weryfikacji w ramach wydanej interpretacji.


Minister Finansów po dokonaniu analizy akt sprawy stwierdza co następuje.

Z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawczyni zamierza zawrzeć z rodzicami umowę darowizny, której przedmiotem będzie nabycie od rodziców środków pieniężnych z przeznaczeniem na spłatę kredytu. Kredyt został przeznaczony na zakup lokalu mieszkalnego przez Wnioskodawczynię, natomiast rodzice są współkredytobiorcami i zamierzają pomóc w spłacie kredytu. Z tego względu, na wspólny rachunek bankowy, założony przez Wnioskodawczynię i rodziców do obsługi kredytu, rodzice zamierzają przekazywać swoje wynagrodzenia. Kolejne raty kredytu będą pobierane przez bank (wierzyciela) z tego rachunku. Do dnia złożenia wniosku nabyła środki pieniężne w wysokości odpowiadającej kwocie wolnej od podatku. Zdaniem Wnioskodawczyni przedmiotem darowizn będzie spłata przez rodziców kolejnych rat kredytu, a jej udokumentowaniem w celu skorzystania ze zwolnienia od podatku od spadków i darowizn na podstawie art. 4a ustawy o podatku od spadków i darowizn będzie umowa darowizny i kopie przelewów potwierdzających te spłaty.

Należy zatem ocenić stanowisko Wnioskodawczyni, czy może skorzystać ze zwolnienia określonego w art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U z 2009 r. Nr 93, poz. 768, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 4a ust. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983 r. o podatku od spadków i darowizn (Dz. U. z 2009 r. Nr 93, poz. 768, z późn. zm.) zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy tytułem darowizny przez osoby wymienione w tym przepisie, m.in. przez zstępną, jeżeli:

  1. zgłoszą nabycie własności rzeczy właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego powstałego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 4, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4, oraz
  2. udokumentują - w przypadku gdy przedmiotem nabycia tytułem darowizny są środki pieniężne, a wartość majątku nabytego łącznie od tej samej osoby w okresie 5 lat, poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, doliczona do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych, przekracza kwotę określoną w art. 9 ust. 1 pkt 1 - ich otrzymanie dowodem przekazania na rachunek bankowy nabywcy albo jego rachunek prowadzony przez spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową lub przekazem pocztowym.

Jak wynika z powyższych przepisów, jeżeli przedmiotem darowizny są środki pieniężne, dodatkowym warunkiem zwolnienia od podatku, poza zgłoszeniem nabytych środków pieniężnych naczelnikowi urzędu skarbowego, jest udokumentowanie ich otrzymania dowodem przekazania na rachunek bankowy nabywcy albo jego rachunek prowadzony przez spółdzielczą kasę oszczędnościowo-kredytową lub przekazem pocztowym.

Zdaniem Ministra Finansów, ustanowiony powyższym przepisem wymóg udokumentowania dokonanej darowizny dowodem przekazania na rachunek bankowy nabywcy należy uznać za spełniony także sytuacji, gdyż środki pieniężne zostaną przekazane na wspólny rachunek bankowy prowadzony przez bank dla obdarowanej i jej rodziców.

W świetle opisanego zdarzenia przyszłego, skoro środki pieniężne na spłatę kredytu będą przekazywane przez rodziców na wspólny z obdarowaną rachunek bankowy, oznacza to, że spełniona będzie dyspozycja przepisu art. 4a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn.

Zgodnie z art. 888 § 1 kodeksu cywilnego (k.c.), przez umowę darowizny darczyńca zobowiązuje się do bezpłatnego świadczenia na rzecz obdarowanego kosztem swego majątku.

Oświadczenie darczyńcy powinno być złożone w formie aktu notarialnego. Jednakże umowa darowizny zawarta bez zachowania tej formy staje się ważna, jeżeli przyrzeczone świadczenie zostało spełnione (art. 890 § 1 k.c.).

Mając powyższe na względzie, za prawidłowe należy uznać stanowisko Wnioskodawczyni, przedstawione we wniosku z dnia 23 października 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej możliwości skorzystania ze zwolnienia od podatku od spadków i darowizn nabycia środków pieniężnych tytułem darowizny, niemniej udokumentowaniem będzie dowód ich wpływu na rachunek bankowy wnioskodawczyni (wspólny z rodzicami). Dodatkowym warunkiem skorzystania ze zwolnienia, poza udokumentowaniem ich otrzymania w sposób określony w art. 4a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku od spadków i darowizn, będzie zgłoszenie każdorazowo nabytych środków pieniężnych od każdego z rodziców na spłatę kredytu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od ich otrzymania (na formularzach zgłoszenia o nabyciu własności rzeczy lub praw majątkowych SD-Z2).


Obowiązek zgłoszenia nie obejmuje przypadków, gdy:

  1. wartość majątku nabytego łącznie od tej samej osoby lub po tej samej osobie w okresie 5 lat, poprzedzających rok, w którym nastąpiło ostatnie nabycie, doliczona do wartości rzeczy i praw majątkowych ostatnio nabytych, nie przekracza kwoty określonej w art. 9 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn lub
  2. gdy nabycie następuje na podstawie umowy zawartej w formie aktu notarialnego.


Interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie Nr IPPB2/436-433/09-3/AF, wydana w dniu 19 stycznia 2010 r., jest zatem nieprawidłowa.

Mając powyższe na względzie, istnieje podstawa do zmiany rozstrzygnięcia podjętego przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie, w imieniu Ministra Finansów.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Na podstawie przepisów ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2012 r. 270, z późn. zm.) stronie służy skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie Ministra Finansów (ul. Świętokrzyska 12; 00-916 Warszawa) - w terminie czternastu dni od dnia doręczenia zmiany interpretacji - do usunięcia naruszenia prawa.

Skargę wnosi się (w dwóch egzemplarzach) za pośrednictwem Ministra Finansów w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi tego organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ ten nie udzieli odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia wezwania do usunięcia naruszenia prawa.

doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj