Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-151/10/JK
z 23 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-151/10/JK
Data
2010.11.23



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
aport
aport
gmina
gmina
odliczenie podatku od towarów i usług
odliczenie podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Gmina będzie posiadała możliwość odzyskania podatku VAT w związku z przekazaniem sieci wytworzonych w ramach zadań 1b, 1c, 2b i 3 projektu „Uporządkowanie Gospodarki wodno - ściekowej w Gminie" aportem do spółki komunalnej na zasadach określonych w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.).



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Urzędu przedstawione we wniosku z dnia 13 września 2010 r. (data wpływu 15 września 2010 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczące podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z przekazaniem infrastruktury wytworzonej w ramach zadań 1b, 1c, 2b, 3 projektu pod nazwą „Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w Gminie”, które zostaną przekazane aportem do spółki komunalnej - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 15 września 2010 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT w związku z przekazaniem infrastruktury wytworzonej w ramach zadań 1b, 1c, 2b, 3 projektu pod nazwą „Uporządkowanie gospodarki wodno-ściekowej w Gminie”, które zostaną przekazane aportem do spółki komunalnej.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Gmina, w odpowiedzi na konkurs ogłoszony przez Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej jako Instytucję Pośredniczącą Programem Operacyjnym Infrastruktura i Środowisko 2007 - 2013, złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pod nazwą „Uporządkowanie gospodarki wodno - ściekowej w Gminie". Dnia 16 sierpnia 2010 r. podpisano umowę o dofinansowanie wymienionego projektu. W ramach projektu wydatki ponoszone są przez Gminę jako beneficjenta oraz P. Sp. z o.o. (P.) jako podmiot upoważniony. Projekt obejmuje następujące działania:


1a. budowa sieci kanalizacji deszczowej przy ul. A. (realizacja Gmina);
1b. budowa kanalizacji sanitarnej przy ul. A. wraz z przebudową kolektora tłocznego od przepompowni P-3 i kolektora grawitacyjnego do przepompowni P-0 (realizacja Gmina);
1c. budowa sieci wodociągowej przy ul. A. (realizacja Gmina);
2a. budowa sieci kanalizacji deszczowej na oś. J. (realizacja Gmina);
2b. budowa sieci kanalizacji sanitarnej na oś. J. (realizacja Gmina);
3. budowa sieci wodociągowej przy ul. H. (realizacja Gmina);
4. przebudowa sieci kanalizacji sanitarnej przy ul. M. (realizacja P.);
5. przebudowa kolektora sanitarnego od ul. W. do ul. G.(realizacja P.);
6. przebudowa kolektora sanitarnego od ul. S. do przepompowni P-1 przy ul. T. (realizacja P.);
7. przebudowa przepompowni P-1 przy ul. T. (realizacja P.);
8. modernizacja przepompowni P-10 w K. (realizacja P.);
9. przebudowa elementów Stacji Uzdatniania Wód „K.” (realizacja P.);
10. działalność J. - Informacja i promocja (realizacja P.);
11a. opracowanie dokumentacji niezbędnej do wystąpienia z wnioskiem o dofinansowanie dla projektu - Gmina (realizacja Gmina);
11b. opracowanie dokumentacji niezbędnej do wystąpienia z wnioskiem o dofinansowanie dla projektu – P. Sp. z o.o. (realizacja P.).


Po zakończeniu realizacji projektu zadania 1b, 1c, 2b i 3 zostaną przekazane przez Gminę aportem do spółki komunalnej P. Sp. z o.o.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Gmina będzie posiadała możliwość odzyskania podatku VAT w związku z przekazaniem sieci wytworzonych w ramach zadań 1b, 1c, 2b i 3 projektu „Uporządkowanie Gospodarki wodno - ściekowej w Gminie" aportem do spółki komunalnej na zasadach określonych w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.)...


Stanowisko Wnioskodawcy.


W ocenie Zainteresowanego, Gmina będzie posiadała możliwość odliczenia podatku od towarów i usług w związku z przekazaniem aportem do spółki komunalnej majątku wytworzonego na skutek realizacji zadań: 1b. Budowa kanalizacji sanitarnej przy ul. A. wraz z przebudową kolektora tłocznego od przepompowni P-3 i kolektora grawitacyjnego do przepompowni P-0; 1c. Budowa sieci wodociągowej przy ul. A.; 2b Budowa sieci kanalizacji sanitarnej na oś. J.; 3. Budowa sieci wodociągowej przy ul. H.; w ramach projektu pn. „Uporządkowanie gospodarki wodno - ściekowej w Gminie”. Wnioskodawca wskazuje przy tym, że dostawa towarów lub wykonywanie usług, jako aport jest rozliczane według ogólnych zasad określonych w ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą. Oznacza to, że aport powinien być udokumentowany fakturą sprzedaży, a stawka podatkowa wykazana na tej fakturze będzie zależna od tego z jakim towarem lub usługą ma się do czynienia. Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania w aporcie będzie obrót. Natomiast, zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W art. 7 ust. 1 ustawy postanowiono, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jako właściciel. Towarami natomiast, w świetle art. 2 pkt 6 ustawy, są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty. W związku z powyższym czynność wniesienia wkładu niepieniężnego do spółki komunalnej, w postaci majątku powstałego w wyniki budowy sieci kanalizacji wodociągowej i sanitarnej, prowadzi do przeniesienia prawa do rozporządzania nim jako właściciel, to stanowi odpłatną dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy podlegającą opodatkowaniu w sposób właściwy dla danego towaru. Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy podatnikowi (o którym mowa w art. 15 ustawy) przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153 poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj