Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBI/2/423-1519/10/MS
z 5 listopada 2010 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBI/2/423-1519/10/MS
Data
2010.11.05
Referencje
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
pomoc publiczna
pomoc publiczna
specjalna strefa ekonomiczna
specjalna strefa ekonomiczna
zezwolenie
zezwolenie
Istota interpretacji
W przypadku udzielenia pozytywnej odpowiedzi na Pytanie 1, czy dla celów obliczenia dochodu opodatkowanego (straty podatkowej) oraz dochodu (straty) z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy Spółka może objąć zwolnieniem dochód z całej działalności podstawowej prowadzonej na terenie Strefy, wykorzystując najpierw limit dostępnej pomocy publicznej w ramach Dotychczasowych Zezwoleń, a po jego wyczerpaniu (lub po wygaśnięciu Dotychczasowych Zezwoleń) - limit wynikający z Trzeciego Zezwolenia?
Wniosek ORD-IN 3 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 04 sierpnia 2010r. (data wpływu do tut. Biura 06 sierpnia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości objęcia zwolnieniem dochodu z całej działalności podstawowej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, wykorzystując najpierw limit dostępnej pomocy publicznej w ramach dotychczasowych dwóch zezwoleń, a po jego wyczerpaniu lub wygaśnięciu, limit wynikający z trzeciego zezwolenia (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2) – jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 06 sierpnia 2010r. wpłynął do tut. Biura wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych m.in. w zakresie możliwości objęcia zwolnieniem dochodu z całej działalności podstawowej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej, wykorzystując najpierw limit dostępnej pomocy publicznej w ramach dotychczasowych dwóch zezwoleń, a po jego wyczerpaniu lub wygaśnięciu, limit wynikający z trzeciego zezwolenia. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny: Spółka jest producentem profesjonalnej chemii budowlanej. Spółka prowadzi działalność produkcyjną na terenie zakładu w oparciu o dwa zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: SSE) - zezwolenie z dnia 11 lipca 2000r. (dalej: Pierwsze Zezwolenie) oraz zezwolenie z dnia 30 maja 2006r. (dalej: Drugie Zezwolenie). Na podstawie Pierwszego Zezwolenia Spółka zrealizowała inwestycję w postaci zakładu produkcyjnego funkcjonującego w SSE, natomiast Drugie Zezwolenie objęło rozbudowę istniejącej infrastruktury produkcyjnej, a jego zakres stanowi kontynuację dotychczasowej działalności inwestycyjnej Spółki w ramach SSE. Zarówno Pierwsze jak i Drugie Zezwolenie (dalej określane łącznie jako: Dotychczasowe Zezwolenia) obowiązują do 8 sierpnia 2016r. Treść Pierwszego Zezwolenia była trzykrotnie zmieniana na wniosek Spółki w zakresie:
Ponadto Pierwsze Zezwolenie zostało zmienione decyzją Ministra Gospodarki i Pracy z 24 maja 2004r., wydaną na podstawie przepisów mających na celu dostosowanie krajowych zasad udzielania pomocy publicznej w specjalnych strefach ekonomicznych do wymogów Unii Europejskiej (tzw. konwersja zezwolenia). Spowodowała ona m.in., że do Spółki korzystającej ze skonwertowanego Pierwszego Zezwolenia stosuje się przepisy ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (Dz. U. z 1994r. Nr 123 poz. 600 ze zm., dalej: ustawa o SSE) i aktów wykonawczych do tej ustawy w brzmieniu obowiązującym po 1 maja 2004r., a więc tak jak dla przedsiębiorców, którzy uzyskali zezwolenie strefowe po tej dacie. Spółka osiągnęła wymagany na podstawie Dotychczasowych Zezwoleń poziom nakładów inwestycyjnych oraz nowoutworzonych miejsc pracy. Zakres Dotychczasowych Zezwoleń obejmuje działalność produkcyjną handlową i usługową w zakresie wyrobów wytworzonych na terenie SSE, określonych w następujących pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług obowiązującej od 1 maja 2004r. (dalej: PKWiU 2004):
Jednocześnie Spółka prowadzi działalność opodatkowaną, która obejmuje działalność handlową w zakresie asortymentu nie będącego przedmiotem procesu produkcyjnego prowadzonego na terenie SSE. Wartość przychodów z działalności handlowej stanowi niespełna 23% przychodów ze sprzedaży ogółem. Dodatkowo, do przychodów opodatkowanych Spółka zalicza między innymi pozostałe przychody operacyjne (przykładowo zysk ze sprzedaży środków trwałych, ujawnione nadwyżki inwentaryzacyjne oraz otrzymane bonusy i odszkodowania). Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54 poz. 654 ze zm., dalej: ustawa o CIT), w związku z art. 12 ustawy o SSE, Spółka kwalifikuje dochody z działalności gospodarczej objętej Dotychczasowymi Zezwoleniami i prowadzonej na terenie SSE jako wolne od podatku. Spółka prowadzi ewidencję rachunkową pozwalającą oszacować łączny dochód zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych (dalej: CIT) osiągany w związku z Dotychczasowymi Zezwoleniami oraz dochód podlegający opodatkowaniu, stosownie do wymagań określonych w art. 9 ust. 1 ustawy o CIT w związku z art. 7 ust. 3 pkt 1 i 3 tejże ustawy. Dodatkowo, Spółka zdecydowała się na realizację inwestycji w postaci nowego zakładu produkcyjnego dedykowanego do produkcji istniejących linii produktowych (kleje cementowe do montażu okładzin ceramicznych i kamienia naturalnego) wraz z dużą powierzchnią magazynową, na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej (dalej: SSE). Dnia 29 grudnia 2009r. Spółka otrzymała Zezwolenie na prowadzenie działalności na obszarze SSE (dalej: Trzecie Zezwolenie). Na podstawie Trzeciego Zezwolenia Spółka zobowiązała się do poniesienia na terenie SSE, w terminie do 31 grudnia 2012r., wydatków inwestycyjnych o wartości przewyższającej kwotę 45.872.000 PLN oraz zatrudnienia po dniu uzyskania zezwolenia co najmniej 24 pracowników w terminie do 31 grudnia 2012r. i utrzymania tego stanu zatrudnienia do dnia 31 grudnia 2017r. Działalność objęta zakresem Trzeciego Zezwolenia obejmie działalność produkcyjną, handlową, usługową w zakresie wyrobów i usług wytworzonych na terenie SSE i usług wykonywanych na terenie SSE określonych w następujących pozycjach Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług obowiązującej od 1 stycznia 2009r. (dalej: PKWiU 2008):
Trzecie Zezwolenie obowiązuje do 31 grudnia 2020r. Ze względu na wejście w życie z dniem 1 stycznia 2009r. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. (Dz. U. Nr 207, poz. 1293) w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zakres działalności Spółki na potrzeby Trzeciego Zezwolenia określony został na podstawie zmienionych kodów PKWiU 2008. Pomimo rozbieżności wynikających ze zmiany oznaczeń PKWiU, przedmiot działalności Spółki określony na potrzeby Trzeciego Zezwolenia obejmuje w całości zakres przewidziany w Dotychczasowych Zezwoleniach (za wyjątkiem wyrobów z kauczuku, które w rzeczywistości nie są przez Spółkę wytwarzane). Natomiast wyroby, o które Trzecie Zezwolenie zostało rozszerzone w porównaniu do Dotychczasowych Zezwoleń (pozycje 1-4, 11 i 14-15), będą ostatecznie jedynie przedmiotem odsprzedaży - nie będą wytwarzane na terenie SSE oraz SSE (dalej: Strefa) - a w konsekwencji działalność w powyższym zakresie nie będzie objęta zwolnieniem z opodatkowania. Podsumowując zakres działalności gospodarczej zwolnionej z opodatkowania, która będzie przez Spółkę realizowana na terenie SSE na podstawie Trzeciego Zezwolenia, będzie identyczny z zakresem działalności prowadzonej przez Spółkę w oparciu o Dotychczasowe Zezwolenia. W związku z prowadzeniem działalności na podstawie trzech zezwoleń, Spółka będzie prowadzić ewidencję księgową w sposób umożliwiający jednoznaczne przyporządkowanie wydatków inwestycyjnych oraz utworzonych nowych miejsc pracy do każdego Zezwolenia. Ewidencja będzie zatem umożliwiała wyodrębnienie poniesionych wydatków na środki trwałe oraz utworzone nowe miejsca pracy związane z projektem inwestycyjnym objętym Pierwszym, Drugim oraz Trzecim Zezwoleniem (dalej: Zezwolenia). Ewidencja umożliwi rozliczenie wszystkich projektów pod kątem wypełnienia warunków określonych w Zezwoleniach oraz ustalenia kosztów kwalifikowanych poniesionych w związku z realizacją tych projektów dla celów kalkulacji przysługującego Spółce limitu pomocy publicznej. Spółka kalkulując dostępną pulę pomocy publicznej, uwzględniać będzie intensywność pomocy wynikającą z wydatków kwalifikowanych ponoszonych w ramach każdego z Zezwoleń. Spółka jest dużym przedsiębiorcą w rozumieniu rozporządzenia Komisji (WE) z dnia 6 sierpnia 2008r. W związku z powyższym zadano m.in. następujące pytanie: Czy dla celów obliczenia dochodu opodatkowanego (straty podatkowej) oraz dochodu (straty) z tytułu działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy Spółka może objąć zwolnieniem dochód z całej działalności podstawowej prowadzonej na terenie Strefy, wykorzystując najpierw limit dostępnej pomocy publicznej w ramach Dotychczasowych Zezwoleń, a po jego wyczerpaniu (lub po wygaśnięciu Dotychczasowych Zezwoleń) - limit wynikający z Trzeciego Zezwolenia... (pytanie oznaczone we wniosku Nr 2) Zdaniem Spółki, po wyczerpaniu limitu zwolnienia dostępnego w ramach Dotychczasowych Zezwoleń (lub po ich wygaśnięciu), zwolnieniu podlegać będzie dochód z całej Działalności Podstawowej prowadzonej na terenie Strefy do momentu wyczerpania puli zwolnienia dostępnej w ramach Trzeciego Zezwolenia lub do wygaśnięcia Trzeciego Zezwolenia. Uzasadnienie:
W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Specjalne Strefy Ekonomiczne są częścią terytorium kraju wyodrębnioną administracyjnie, na której możliwe jest prowadzenie działalności gospodarczej na preferencyjnych warunkach, a w szczególności korzystanie ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych lub podatku dochodowego od osób fizycznych, o czym wyraźnie stanowi art. 12 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007r. Nr 42, poz. 274 ze zm.). Na mocy art. 12 ust. 1 tej ustawy, dochody uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy w ramach zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1, przez osoby prawne lub osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą są zwolnione od podatku dochodowego, odpowiednio na zasadach określonych w przepisach o podatku dochodowym od osób prawnych lub w przepisach o podatku dochodowym od osób fizycznych. Podstawą do korzystania z pomocy publicznej (zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym) jest zezwolenie na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie danej strefy uprawniające do korzystania z tej pomocy (art. 16 ust. 1 ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych). Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 34 ustawy z dnia 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm., dalej „ustawa o pdop”), wolne od podatku są dochody, z zastrzeżeniem ust. 4-6, uzyskane z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, o którym mowa w art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 20 października 1994r. o specjalnych strefach ekonomicznych (t.j. Dz. U. z 2007r. Nr 42, poz. 274 ze zm.), przy czym wielkość pomocy publicznej udzielanej w formie tego zwolnienia nie może przekroczyć wielkości pomocy publicznej dla przedsiębiorcy, dopuszczalnej dla obszarów kwalifikujących się do uzyskania pomocy w największej wysokości, zgodnie z odrębnymi przepisami. Pomocą publiczną udzielaną przedsiębiorcy prowadzącemu działalność gospodarczą na terenie strefy jest niezapłacony przez tego przedsiębiorcę podatek obliczony od dochodu osiąganego wyłącznie z działalności prowadzonej na terenie strefy na podstawie właściwego zezwolenia. Wielkość tego zwolnienia jest uzależniona od wysokości poniesionych przez przedsiębiorcę wydatków inwestycyjnych. Równocześnie art. 17 ust. 4 ustawy o pdop, stanowi, że powyższe zwolnienie przysługuje podatnikowi wyłącznie z tytułu dochodów uzyskanych z działalności gospodarczej prowadzonej na terenie strefy. Prowadzenie działalności gospodarczej w specjalnej strefie ekonomicznej i wynikające stąd zwolnienie dochodów pochodzących z tej działalności jest pewnym wyjątkiem od zasady. Ze stanu faktycznego wynika, iż Spółka prowadzi działalność produkcyjną w oparciu o dwa zezwolenia na prowadzenie działalności gospodarczej na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Dodatkowo, Spółka zdecydowała się na realizację inwestycji w postaci nowego zakładu produkcyjnego na terenie innej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, na którą otrzymała trzecie zezwolenie. Jednocześnie Spółka prowadzi działalność opodatkowaną, która obejmuje działalność handlową w zakresie asortymentu nie będącego przedmiotem procesu produkcyjnego prowadzonego na terenie specjalnej strefy ekonomicznej. Ustawa o pdop wprowadzając podział na działalność opodatkowaną oraz wyodrębnioną działalność zwolnioną nie nakazuje wydzielać różnych rodzajów działalności zwolnionej i traktować ich odrębnie - tym bardziej zatem nie ma obowiązku wydzielania w ramach działalności zwolnionej dochodów z poszczególnych projektów inwestycyjnych. Wobec tego, jeżeli dany rodzaj działalności jest objęty zezwoleniem i działalność Przedsiębiorcy spełnia wymogi ustawy i rozporządzeń dotyczących specjalnej strefy ekonomicznej oraz jednocześnie ogólny maksymalny dostępny poziom pomocy publicznej nie został wykorzystany, nie ma formalnych przeszkód do skorzystania z pomocy publicznej w postaci zwolnienia z podatku dochodowego. Spółka, jako przedsiębiorca strefowy, posiadający więcej niż jedno zezwolenie na działalność w strefie, aby korzystać ze zwolnienia podatkowego, winna określić maksymalny dostępny poziom pomocy publicznej wygenerowany przez wszystkie swoje wydatki kwalifikujące się do objęcia pomocą oraz porównać go z wielkością pomocy już otrzymanej w jakiejkolwiek formie. Obowiązek ustalania odrębnego wyniku podatkowego odnosi się tylko do sytuacji, kiedy ten sam podatnik prowadzi jednocześnie działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej i poza nią. W związku z tym, Spółka korzystająca z kilku zezwoleń uprawniona jest do równoczesnego korzystania ze zwolnienia podatkowego będącego sumą kilku limitów pomocy publicznej. Ani przepisy strefowe, ani ustawy o pdop nie wymagają wyodrębnienia wyniku podatkowego dla działalności gospodarczej prowadzonej w oparciu o każde z zezwoleń z osobna - tak, aby odrębnie dla każdego zezwolenia monitorować poziom wykorzystywania dostępnego limitu. Stanowisko takie zostało już zawarte w interpretacji indywidualnej wydanej w dniu 05 listopada 2010r. Znak IBPBI/2/423-1016/10/MS. W konsekwencji, zdaniem tut. Organu, brak jest przeszkód, aby limit wielkości pomocy publicznej w stosunku do nowej inwestycji, został zsumowany z limitem pomocy publicznej określonym dla pierwszej inwestycji i jej rozbudowy, a zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych obliczone w ten sposób objęło cały dochód Spółki uzyskany z działalności strefowej prowadzonej na podstawie wszystkich trzech zezwoleń. Stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku jest zatem prawidłowe. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Nadmienia się, iż w zakresie pytania oznaczonego we wniosku Nr 1 wydano odrębną interpretację. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała. Referencje
|
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.