Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-525/10/IK
z 2 listopada 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-525/10/IK
Data
2010.11.02



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług


Słowa kluczowe
miejsce świadczenia usług
miejsce świadczenia usług
usługi
usługi


Istota interpretacji
miejsce świadczenia usług logistycznych



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 14 lipca 2010 r. (data wpływu 19 lipca 2010 r.), uzupełnionego pismem z dnia 22 października 2010 r. (data wpływu 29 października 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie miejsca świadczenia usług logistycznych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lipca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie miejsca świadczenia usług logistycznych.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 października 2010 r., będącym odpowiedzią na wezwanie tutejszego organu z dnia 14 października 2010 r. znak: IBPP3/443-525/10/IK.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Spółka posiada siedzibę w Polsce i prowadzi działalność logistyczną na terenie kraju. Przedmiotowe usługi logistyczne mają charakter złożony, których celem jest zapewnienie ciągu procesu transportu, przeładunku i magazynowania. Spółka dysponuje zapleczem powierzchni magazynowej, odpowiednich urządzeń i środków transportu oraz profesjonalnym personelem.

Na przedmiotowe usługi składają się czynności polegające na zapewnieniu rozładunku, sortowania, magazynowania, organizacji transportu i dostawy z odpowiednią sekwencją towaru kontrahenta. W zależności od potrzeb kontrahentów usługi mają bardziej lub mniej złożony charakter. Niezależnie od tego przedmiotowa usługa ma charakter kompleksowy i stanowi całość. Kontrahentami Spółki są m.in. zagraniczne spółki będące podatnikami podatku od wartości dodanej, nieposiadające w kraju siedziby. Spółka otrzymuje od kontrahentów stosowne oświadczenia na potwierdzenie powyższego.

W uzupełnieniu stanu faktycznego Wnioskodawca wskazał:

W ramach realizacji usługi logistycznej wykonywane są następujące czynności (przykładowy zakres):

  1. Rozładunek wagonów kolejowych z częściami.
  2. Utrzymanie wymaganych stanów magazynowych.
  3. W przypadku stwierdzenia uszkodzenia wagonu sporządzenie odpowiedniej dokumentacji stosownie do przepisów kolejowych.
  4. Rozładunek dostaw samochodowych.
  5. Sprawdzenie kompletności i stanu dostaw.
  6. W razie stwierdzenia braku plomb czy wystąpienia różnic ilościowych lub uszkodzenia części sporządzanie wymaganej dokumentacji.
  7. Zachowanie zasady FIFO przy przeprowadzaniu wszelkich operacji magazynowych.
  8. Wypełnianie dokumentów na wysyłki części samochodami do zleceniodawcy.
  9. Załadunek części na naczepy i wysyłka do zleceniodawcy wg Planu załadunku.
  10. Transport części na doki rozładunkowe u zleceniodawcy wskazane w Planie.
  11. Zapewnienie dostatecznej ilości naczep i ciągników do realizacji transportów określonych w Planie.
  12. Rozładowanie pustych opakowań z naczep.
  13. Wydruk etykiet i oznakowanie przesyłek.
  14. Załadunek na wagony pustych. opakowań.
  15. Załadunek na wagony zwrotów części.
  16. Wystawianie niezbędnych dokumentów przewozowych.
  17. Bieżący monitoring stanów magazynowych i codzienne raportowanie.
  18. Bieżące przesyłanie dokumentów rozładunkowych i załadunkowych do wskazanego miejsca przez zleceniodawcę.
  19. Całościowe planowanie ruchu wagonów na stacji przeładunkowej i bocznicy klejowej.
  20. Współpraca ze zleceniodawcą oraz innymi partnerami we wszystkich sprawach związanych z dostawami. Sporządzanie odpowiednich raportów i zestawień.
  21. Zapewnienie dodatkowej obsługi logistycznej po wcześniejszym zamówieniu przez zleceniodawcę.


Inny przykładowy zakres obowiązków (mniej złożony) zawiera następujące czynności:

  1. Przepakowanie części dostarczonych do zleceniobiorcy w oryginalnych opakowaniach do opakowań produkcyjnych zgodnie z dyspozycją zleceniodawcy.
  2. Zapewnienie dostępności części zgodnie z regularnymi zamówieniami.
  3. Utrzymanie zapasu części nieprzepakowanych zgodnie ze zleceniem zleceniodawcy.
  4. Sprawdzanie ilości dostarczanych i wysyłanych części.
  5. Zamawianie kontenerów z terminalu kontenerowego wskazane przez zleceniodawcę.
  6. Przygotowanie opakowań zwrotnych, załadowanie odpowiednich kontenerów morskich oraz przygotowanie dokumentacji.
  7. Przygotowanie odpowiednich sprawozdań oraz dziennych lub tygodniowych raportów ustalanych ze zleceniodawcą.
  8. Ścisła współpraca ze zleceniodawcą oraz innymi partnerami we wszystkich sprawach związanych z obsługą zlecenia.
  9. Zapewnienie obsługi logistycznej w czasie od poniedziałku godz. 6.00 do soboty godz. 6.00.
  10. Zapewnienie dodatkowej obsługi logistycznej w soboty lub niedziele po pisemnym zamówieniu zleceniodawcy składanym do czwartku godz. 10.00.


Świadczone usługi logistyczne w zależności od konkretnego projektu, jak przykładowe wskazane powyżej, mogą się składać z szeregu różnych czynności. Poszczególne czynności nie stanowią odrębnych usług, ale są elementem procesu, którym jest usługa logistyczna. Wewnętrzne zróżnicowanie poszczególnych usług logistycznych nie zmienia ich esencjalnego charakteru, którym jest zapewnienie ciągłości dostaw o określonych parametrach i w określonych cyklach czasowych, dostosowanych z reguły do etapów produkcji zleceniodawcy.

Spółka wykonuje usługę logistyczną jako usługę kompleksową, jednak nie wyodrębnia w nich usług cząstkowych. To, że w ramach usług logistycznych wykonywane są różne czynności, nie umożliwia sklasyfikowania ich jako usług cząstkowych, bo nie są one wyodrębniane.

Kontrahent – zleceniodawca otrzymuje świadczenie, którym jest zapewnienie ciągłości dostaw o określonych parametrach i w określonych cyklach czasowych, dostosowanych z reguły do etapów produkcji zleceniodawcy. W ramach wykonywanych czynności są to czynności związane z przygotowaniem transportu, przeładunku czy magazynowania, ale nie stanowią one odrębnych usług cząstkowych. Spółka przyjmuje różne towary aby utrzymać odpowiedni poziomi stanów magazynowych odpowiedniego asortymentu, który z kolei ma na celu zabezpieczenie dostaw dla bieżącej produkcji. Korzystanie z powierzchni magazynowej, ma charakter instrumentalny w stosunku do zapewnienia ciągłości dostaw dla produkcji. Aby zapewnić ciągłość odpowiednio wyselekcjonowanego asortymentu do określonej dostawy Spółka musi posiadać odpowiednie miejsce, i w tym celu wykorzystuje bazę magazynową. W konsekwencji ani przepakowywanie, ani magazynowanie nie stanowi odrębnych usług, służą one do wykonania usługi zapewnienie ciągłości dostaw o określonych parametrach i w określonych cyklach czasowych.

Ponadto Spółka świadczy również usługi logistyczne, poza własną bazą magazynowa, w miejscu wskazanym przez zleceniodawcę. W takiej sytuacji Spółka również wykonuje usługę złożoną z szeregu czynności, które polegają na zapewnieniu ciągłości dostaw o określonych parametrach i w określonych cyklach czasowych, dostosowanych z reguły do etapów produkcji zleceniodawcy. W takiej usłudze również niezbędne jest miejsce dla przeprowadzenia określonych czynności, jednakże w takich przypadkach, jak i w przypadkach usługi z wykorzystaniem własnej bazy magazynowej, ten element nie determinuje istoty usługi logistycznej.

W praktyce działalności Spółki, sam transport zewnętrzny nie stanowi elementu usługi logistycznej, i jeżeli jest wykonywany przez Spółkę, to stanowi wówczas odrębną usługę transportową.

Jak już wyżej wskazano, wykonywana usługa logistyczna nie umożliwia wyodrębnia usług cząstkowych. Próba klasyfikowania poszczególnych czynności jako odrębnych, chociaż cząstkowych: usług transportu, przeładunku czy magazynowania, stanowiła sztuczny podział zespołu czynności, odbiegający od rzeczywistego ich przebiegu w ujęciu technicznym i organizacyjnym.

Zasadniczo sam transport jest wykonywany jako odrębna usługa. Natomiast elementem usługi logistycznej może być przygotowanie transportu. Jak już wyżej wskazano, Spółka wykonuje usługę złożoną z szeregu czynności, która polega na zapewnienie ciągłości dostaw o określonych parametrach i w określonych cyklach czasowych, dostosowanych z reguły do etapów produkcji zleceniodawcy. W takiej usłudze niezbędne jest miejsce dla przeprowadzania określonych czynności, jednakże zarówno w sytuacji kiedy usługę wykonuje się poza własnym magazynem, jak i w przypadkach usługi z wykorzystaniem własnej bazy magazynowej, ten element nie determinuje istoty usługi logistycznej. Zarówno przepakowanie, jak i magazynowanie, czy przygotowanie transportu nie stanowi usługi głównej. Istotą świadczonej usługi logistycznej jest osiągnięcie określonego rezultatu, polegającego na zapewnieniu ciągłości dostaw. Ten określony rezultat ma charakter świadczenia głównego. Z punktu widzenia nabywcy nie jest istotne przy pomocy jakich środków materialnych i pracy jest wykonywana usługa; istotne jest tylko osiągnięcie określonego celu, czyli zapewnienie ciągłości dostaw.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy do przedmiotowych usług logistycznych, świadczonych dla zagranicznych spółek będących podatnikami podatku od wartości dodanej, nieposiadających w kraju siedziby, ma zastosowanie regulacja art. 28b ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 Nr 54, poz. 535 z późn. zm.), dalej jako „ustawy", a w konsekwencji miejscem świadczenia przedmiotowych usług jest miejsce gdzie podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę, względnie stałe miejsce prowadzenia działalności, gdy dla tego miejsca są świadczone usługi...

Zdaniem Wnioskodawcy, w danym stanie faktycznym ma zastosowanie art. 28b ustawy, a w konsekwencji miejscem świadczenia przedmiotowych usługi logistycznych, wykonywanych przez Spółkę, jest miejsce gdzie podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę, względnie stałe miejsce prowadzenia działalności, gdy dla tego miejsca są świadczone usługi.

Zagraniczne spółki będące podatnikami podatku od wartości dodanej, są niewątpliwie podatnikami w rozumieniu art. 28a pkt 1 litera a) ustawy.

Stosownie do art. 28b ustawy,

  1. Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust 1, art. 28g ust 1, art. 28i, 28j, 28n.
  2. W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności.
  3. W przypadku gdy usługobiorca nie posiada siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności, o którym mowa w ust. 2, miejscem świadczenia usług jest miejsce, w którym zwykle prowadzi on działalność lub w którym ma on miejsce zwykłego pobytu.
  4. W przypadku świadczenia usług na rzecz podatników, gdy usługi te przeznaczone są na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i Ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych lub członków stowarzyszenia, do określenia miejsca świadczenia stosuje się odpowiednio przepisy art. 28c.

Zastosowanie regulacji wynikającej z art. 28b ust. 1, względnie ust 2-4, może być wyłączone w przypadku:

  • art. 28e - usług związanych z nieruchomościami,
  • art. 28f ust 1 - usług transportu pasażerów,
  • art. 28i - usług restauracyjnych I cateringowych,
  • art. 28j - usług krótkoterminowego wynajmu środków transportu.

Stosownie do art. 8 ust. 4 ustawy, przy określaniu miejsca świadczenia usług, usługi są identyfikowane za pomocą klasyfikacji statystycznych, jeżeli dla tych usług przepisy ustawy oraz przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Dla rozpatrywanych regulacji przepisy ustawy nie powołują się na symbole statystyczne. Niemniej w celach interpretacyjnych, pomocniczo, można posłużyć się rozróżnieniem zawartym w statystykach publicznych.

Przedmiotowa usługa logistyczna ma charakter złożony, która składa się z czynności rozładunku, sortowania, magazynowania, organizacji transportu i dostawy z odpowiednią sekwencja towaru.

W rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 29 października 2008 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2008 Nr 207, poz. 1293 ze zm.), w SEKCJI H TRANSPORT I GOSPODARKA MAGAZYNOWA, wymienia m.in.: magazynowanie i przechowywanie towarów, usługi wspomagające transport, usługi przeładunku towarów. Świadczona usługa logistyczna, stanowi usługę kompleksową, która w swej złożoności, zawiera czynności, które są klasyfikowane w sekcji H. W swej charakterystyce przedmiotowa usługa jest niewątpliwe zbliżona właśnie do sekcji H.

Powyższa konstatacja jest o tyle istotna, że pozwala na odniesienie się do regulacji z art. 28e, a więc usług związanych z nieruchomościami. Zakres tej regulacji odnosi się zasadniczo do czynności bezpośrednio związanych z nieruchomościami (np. usług budowlano-montażowych na konkretnej nieruchomości), ewentualnie czynności związanych z rzeczoznawstwem i pośrednictwem, jak również używania i użytkowania nieruchomości. Zakres regulacji art. 28e jest szeroki, i z pewnością zawiera usługi SEKCJI L USŁUGI ZWIĄZANE Z OBSŁUGĄ RYNKU NIERUCHOMOŚCI, oraz częściowo SEKCJI I USŁUGI ZWIĄZANE Z ZAKWATEROWANIEM I USŁUGI GASTRONOMICZNE.

Przedmiotowe usługi logistyczne obejmują również fazę magazynowania. Kontrahenci Spółki na żadnym etapie przedmiotowej usługi nie mają prawa do używania powierzchni magazynowej, która pozostaje w pełnej dyspozycji i pod nadzorem Spółki. W związku z tym, nawet poszczególne elementy usługi logistycznej nie polegają na używaniu bądź użytkowaniu nieruchomości. W konsekwencji należy wykluczyć możliwość zastosowanie art. 28e ustawy do przedmiotowego stanu faktycznego.

Pozostałe zastrzeżenia z art. 28b są na tyle specyficzne, że nie powinno budzić wątpliwości, iż nie mają zastosowania do przedmiotowego stanu faktycznego.

Biorąc pod uwagę powyższe, w ocenie Spółki, do przedmiotowego stanu faktycznego ma zastosowanie art. 28b ustawy, a w konsekwencji miejscem świadczenia przedmiotowych usługi logistycznych, wykonywanych przez Spółkę, jest miejsce gdzie podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę, względnie stałe miejsce prowadzenia działalności, gdy dla tego miejsca są świadczone usługi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

W myśl art. 8 ust. 3 ustawy o VAT, usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji (…).

Zgodnie z art. 8 ust. 4 ww. ustawy, przy określaniu miejsca świadczenia usług, usługi są identyfikowane za pomocą klasyfikacji statystycznych, jeżeli dla tych usług przepisy ustawy oraz przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

W przypadku świadczenia usług bardzo istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależy, czy dane świadczenie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług regulują przepisy art. 28a do 28o ustawy o VAT. Stosownie do art. 28a ustawy, na potrzeby stosowania niniejszego rozdziału:

  1. ilekroć jest mowa o podatniku – rozumie się przez to:
    1. podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, uwzględnieniem art. 15 ust. 6,
    2. osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana do celów podatku lub podatku od wartości dodanej;
  2. podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.


Zgodnie z regułą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy, miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę lub stałe miejsce zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1, art. 28g ust. 1, art. 28i, 28j i 28n.

W myśl art. 28b ust. 2 ustawy, w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba lub stałe miejsce zamieszkania, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w ramach prowadzonej działalności świadczy usługi logistyczne, na rzecz podatników nieposiadających siedziby w kraju, mające charakter złożony, których celem jest zapewnienie ciągu procesu transportu, przeładunku i magazynowania. Na przedmiotowe usługi składają się czynności polegające na zapewnieniu rozładunku, sortowania, magazynowania, organizacji transportu i dostawy z odpowiednią sekwencją towaru kontrahenta. Wykonywana usługa logistyczna nie umożliwia wyodrębnia usług cząstkowych. Próba klasyfikowania poszczególnych czynności jako odrębnych, chociaż cząstkowych: usług transportu, przeładunku czy magazynowania, stanowiłaby sztuczny podział zespołu czynności, odbiegający od rzeczywistego ich przebiegu w ujęciu technicznym i organizacyjnym.

Spółka wykonuje usługę złożoną z szeregu czynności, która polega na zapewnienie ciągłości dostaw o określonych parametrach i w określonych cyklach czasowych, dostosowanych z reguły do etapów produkcji zleceniodawcy. W takiej usłudze niezbędne jest miejsce dla przeprowadzania określonych czynności, jednakże zarówno w sytuacji kiedy usługę wykonuje się poza własnym magazynem, jak i w przypadkach usługi z wykorzystaniem własnej bazy magazynowej, ten element nie determinuje istoty usługi logistycznej. Korzystanie z powierzchni magazynowej, ma charakter instrumentalny w stosunku do zapewnienia ciągłości dostaw dla produkcji. Aby zapewnić ciągłość odpowiednio wyselekcjonowanego asortymentu do określonej dostawy Spółka musi posiadać odpowiednie miejsce, i w tym celu wykorzystuje bazę magazynową. Zarówno przepakowanie, jak i magazynowanie, czy przygotowanie transportu nie stanowi usługi głównej. Istotą świadczonej usługi logistycznej jest osiągnięcie określonego rezultatu, polegającego na zapewnieniu ciągłości dostaw. Ten określony rezultat ma charakter świadczenia głównego. Z punktu widzenia nabywcy nie jest istotne przy pomocy jakich środków materialnych i pracy jest wykonywana usługa; istotne jest tylko osiągnięcie określonego celu, czyli zapewnienie ciągłości dostaw.

Opisana usługa logistyki ma charakter świadczenia złożonego. Świadczeniami złożonymi zajmowały się już wielokrotnie zarówno polskie sądy administracyjne jak i Europejski Trybunał Sprawiedliwości. Z orzecznictwa tego wynika, iż świadczenie obejmujące z ekonomicznego i gospodarczego punktu widzenia jedną czynność nie powinno być sztucznie dzielone. W przypadku, gdy wykonywana czynność stanowi dla klienta całość, nie należy jej rozbijać na poszczególne elementy składowe, lecz traktować jako jedno świadczenie, zgodnie z elementem, który nadaje całemu świadczeniu charakter dominujący. Jeśli więc wykonywanych jest więcej czynności, a są one ze sobą ściśle powiązane oraz stanowią całość pod względem ekonomicznym i gospodarczym, to wówczas dla potrzeb VAT należy potraktować je jako jedną czynność opodatkowaną. Skutkiem powyższego, świadczenie pomocnicze, co do zasady dzieli los prawny świadczenia głównego, w szczególności w zakresie momentu powstania obowiązku podatkowego, miejsca świadczenia oraz stawki podatku od towarów i usług.

Z orzecznictwa Trybunału wynika, że w przypadku jednej, złożonej transakcji dane świadczenie musi być uznane za pomocnicze względem świadczenia głównego, jeżeli nie stanowi dla klientów celu samego w sobie, lecz środek służący jak najlepszemu skorzystaniu ze świadczenia głównego (wyrok z dnia 22 października 1998 r. w sprawach połączonych C-308/96 i C-94/97 Madgett i Baldwin).

Zatem, świadczenie pomocnicze co do zasady dzieli los prawny świadczenia głównego, w szczególności w zakresie miejsca świadczenia czy stawki. Zatem ustalając kwestie miejsca świadczenia, odnosimy się do usługi głównej a nie do usług pomocniczych.

Usługi magazynowe stanowiące część świadczenia złożonego, mają miejsce świadczenia określone zgodnie z art. 28b, czyli tożsame z miejscem świadczenia usługi głównej. Powyższa analiza tzw. świadczenia złożonego bardzo wyraźnie wskazuje na pewną kompleksowość i współzależność wielu czynności czy usług, które wykonywane w sposób skoordynowany i efektywny mają doprowadzić do osiągnięcia zamierzonego celu. W opisanym stanie faktycznym usługi magazynowania nie stanowią celu same w sobie, gdyż nie realizują one w pełni celu, który chce osiągnąć kontrahent, bowiem jest nim realizacja usługi kompleksowej logistyki, w efekcie której kontrahent nabywa całość świadczeń niezbędnych dla prawidłowego i sprawnego przepływu swoich towarów. Czynności takie jak: rozładunek, sortowanie, magazynowanie, organizacja transportu i dostawy z odpowiednią sekwencją towaru, mają charakter czynności pomocniczych, niezbędnych do wykonania czynności podstawowej. W takiej usłudze niezbędne jest miejsce dla przeprowadzania określonych czynności, jednakże zarówno w sytuacji kiedy usługę wykonuje się poza własnym magazynem, jak i w przypadkach usługi z wykorzystaniem własnej bazy magazynowej, ten element nie determinuje istoty usługi logistycznej. Korzystanie z powierzchni magazynowej, ma charakter instrumentalny w stosunku do zapewnienia ciągłości dostaw dla produkcji. Aby zapewnić ciągłość odpowiednio wyselekcjonowanego asortymentu do określonej dostawy Spółka musi posiadać odpowiednie miejsce, i w tym celu wykorzystuje bazę magazynową. Skutki podatkowe dla takiej transakcji determinuje usługa główna, którą jest pełna usługa logistyczna.

Podsumowując, jeżeli kontrahent nabywa od Wnioskodawcy pełną usługę logistyczną, w skład której będzie wchodziła m. in. usługa magazynowa, należy ją traktować jako usługę pomocniczą do usługi głównej i pod względem podatkowym stanowią integralną część kompleksowej usługi logistyki. Miejsce świadczenia ustalone jest dla usługi głównej, czyli zastosowanie znajdzie ogólna zasada zawarta w art. 28b ust. 1 ustawy. W myśl tego przepisu miejscem świadczenia przedmiotowych usług świadczonych przez Spółkę na rzecz podatnika z siedzibą poza terytorium kraju (kontrahenci to zagraniczne spółki będące podatnikami podatku od wartości dodanej, nieposiadające w kraju siedziby) jest miejsce, w którym usługobiorca tych usług posiada siedzibę, lub stałe miejsce prowadzenia działalności, gdy dla tego miejsca są świadczone usługi. Zatem jeżeli kontrahenci, dla których Wnioskodawca świadczy usługę logistyczną nie posiadają siedziby na terytorium kraju lub stałego miejsca prowadzenia działalności, usługi te nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na terytorium kraju.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Dodatkowo należy podkreślić, iż niniejsza interpretacja traci swą aktualność w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego, a w szczególności gdyby Wnioskodawca nie świadczył kompleksowych usług logistycznych lecz usługi magazynowania towarów.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2 po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj