Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP2/443-569/10/AD
z 14 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP2/443-569/10/AD
Data
2010.10.14


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczanie częściowe podatku oraz korekta podatku naliczonego --> Korekta kwoty podatku naliczonego

Podatek od towarów i usług --> Przepisy ogólne --> Definicje legalne

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku


Słowa kluczowe
cele osobiste
cele osobiste
korekta
korekta
nieruchomości
nieruchomości


Istota interpretacji
Czynność polegająca na wycofaniu nieruchomości z ewidencji środków trwałych - w sytuacji gdy będzie ona w dalszym ciągu wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych - nie będzie rodziła żadnych konsekwencji w podatku od towarów i usług, w tym obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2010 r. (data wpływu 14 czerwca 2010 r.), uzupełnionym w dniu 13 września 2010 r. (data wpływu), uwzględniając postanowienie rozstrzygające w przedmiocie zażalenia na postanowienie znak z dnia 15 września 2010 r. ITPB1/415-570/10/AK i ITPP2/443-569/10/AD, o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego w związku z wycofaniem nieruchomości z ewidencji środków trwałych - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 czerwca 2010 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 13 września 2010 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego w związku z wycofaniem nieruchomości z ewidencji środków trwałych.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Jest Pan właścicielem nieruchomości niemieszkalnej, która jest środkiem trwałym wykorzystywanym w prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej. Uzyskuje Pan przychody z tytułu najmu tej nieruchomości od dwóch kontrahentów, którzy wykorzystują ją na cele niemieszkalne.


Zamierza Pan w grudniu 2010 r.:


  1. wycofać nieruchomość z ewidencji środków trwałych i przeznaczyć ją na potrzeby osobiste,
  2. dokonać zmiany we wpisie do ewidencji działalności gospodarczej polegającej na wykreśleniu PKD 70.20.Z (wynajem nieruchomości na własny rachunek).


Od dnia 1 stycznia 2011 r. zamierza Pan wynająć przedmiotową nieruchomość w ramach najmu prywatnego opodatkowanego zryczałtowanym podatkiem od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne. Nieruchomość tę będzie Pan dalej wynajmował, naliczając podatek od towarów i usług. O powyższym fakcie powiadomi Pan urząd skarbowy do dnia 20 stycznia 2011 r. Nieruchomość będzie wynajmowana na rzecz tych samych kontrahentów. Została ona oddana do użytkowania w dniu 28 lutego 2008 r. Dokonano również odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na jej budowę.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy będzie Pan zobowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego związanego z budową nieruchomości...


Zdaniem Wnioskodawcy, nie będzie zobowiązany do dokonania korekty podatku naliczonego w związku z przeniesieniem nieruchomości z ewidencji firmy do majątku prywatnego, gdyż nadal będzie wykorzystywał ją do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Wskazał Pan, że obrót z tytułu świadczenia usług wynajmu będzie większy niż 150 tys. zł. W składanych deklaracjach podatkowych dla podatku od towarów i usług wykazywany będzie obrót z działalności handlowej oraz całkowity obrót z tytułu wynajmu nieruchomości. Z tytułu sprzedaży usług najmu nieruchomości niemieszkalnej będzie wystawiał faktury VAT ze stawką 22%. Stwierdził, że czynność przeniesienia nieruchomości z ewidencji firmy i wynajmu w ramach działalności gospodarczej, do wynajmu poza działalnością gospodarczą nie będzie rodziła żadnych konsekwencji w podatku od towarów i usług, gdyż będzie to przesunięcie towarów w ramach jednej działalności opodatkowanej tym podatkiem. Powyższe stanowisko znajduje potwierdzenie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej z dnia 8 kwietnia 2010 r. nr ILPP1/443-105/10-4/BD.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.


Stosownie do treści art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Definicję towaru ustawodawca zawarł w art. 2 pkt 6 powołanej ustawy. Zgodnie z tym przepisem, pod pojęciem towaru należy rozumieć rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przez dostawę towarów – w myśl art. 7 ust. 1 powołanej ustawy – rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


W świetle postanowień zawartych w ust. 2 powołanego artykułu, przez dostawę towarów rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności:


  1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,
  2. wszelkie inne przekazanie towarów bez wynagrodzenia, w szczególności darowizny


  • jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.


Należy wskazać, że pojęcie „działalność gospodarcza”, na potrzeby podatku od towarów i usług, zostało zdefiniowane w art. 15 ust. 2 powołanej ustawy. Działalność gospodarcza, zgodnie z ust. 2 tego artykułu, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ww. ustawie ma zatem charakter uniwersalny.

Zasady dotyczące sposobu i terminu dokonywania korekt podatku naliczonego oraz podmiotu zobowiązanego do ich dokonania zostały określone w art. 91 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 91 ust. 7 ustawy, przepisy ust. 1-6 stosuje się odpowiednio, w przypadku gdy podatnik miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego od wykorzystywanego przez siebie towaru lub usługi i dokonał takiego obniżenia, albo nie miał takiego prawa, a następnie zmieniło się to prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od tego towaru lub usługi.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że jest Pan właścicielem nieruchomości niemieszkalnej, która jest przedmiotem najmu na rzecz dwóch kontrahentów. W grudniu 2010 r. zamierza Pan ją wycofać z ewidencji środków trwałych aby od 1 stycznia 2011 r. w dalszym ciągu wynajmować na rzecz tych samych kontrahentów, naliczając podatek od towarów i usług. Nieruchomość została oddana do użytkowania w dniu 28 lutego 2008 r. Dokonał Pan odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na jej budowę.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w tym przypadku nie nastąpi dostawa towaru w rozumieniu art. 7 ust. 2 powołanej ustawy, bowiem nie nastąpi przekazanie lokalu na cele osobiste. Lokal ten jako towar nadal będzie wykorzystywany przez Pana w sposób ciągły dla celów zarobkowych, o czym świadczy jego planowana dzierżawa. Zatem nadal będzie Pan prowadził działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, polegającą na wydzierżawianiu lokalu.

W konsekwencji czynność polegająca na wycofaniu nieruchomości z ewidencji środków trwałych - w sytuacji gdy będzie ona w dalszym ciągu wykorzystywana do wykonywania czynności opodatkowanych - nie będzie rodziła żadnych konsekwencji w podatku od towarów i usług, w tym obowiązku dokonania korekty podatku naliczonego.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu jej datowania.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Szczecinie, ul. Staromłyńska 10, 70-561 Szczecin, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj