Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-178/10/ASz
z 25 maja 2010 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-178/10/ASz
Data
2010.05.25
Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
bursa
bursa
przebudowa
przebudowa
schronisko
schronisko
stawki podatku
stawki podatku
Istota interpretacji
Stawkiapodatku dla robót związanych z przebudową internatu w części dotyczącej skrzydła „A” na bursę i schronisko młodzieżowe oraz infrastruktury towarzyszącej.
Wniosek ORD-IN 4 MB
INTERPRETACJA INDYWIDUALNA Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 lutego 2010r. (data wpływu 25 lutego 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla robót związanych z przebudową internatu w części dotyczącej skrzydła „A” na bursę i schronisko młodzieżowe oraz infrastruktury towarzyszącej - jest prawidłowe. UZASADNIENIE W dniu 25 lutego 2010r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla robót związanych z przebudową internatu w części dotyczącej skrzydła „A” na bursę i schronisko młodzieżowe oraz infrastruktury towarzyszącej. W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny: Powiat Oświęcimski (Wnioskodawca) w 2006r. rozpoczął inwestycję obejmującą, przebudowę internatu w części dotyczącej skrzydła "A" na bursę i schronisko młodzieżowe, w części dotyczącej skrzydła "B" na internat, w części dotyczącej skrzydła "C" na pomieszczenia biurowo-administracyjne, ponadto na budowę urządzeń budowlanych związanych z ww. obiektem w ramach zadania inwestycyjnego "Centrum Edukacyjno-Sportowe przy X zlokalizowaną na działkach nr 620/4 obręb O, 397/3, 368/3 obręb Z, 1081/17 obręb D I położonych w O przy ul. B podstawie decyzji budowlanej nr 299/04 z dnia 12 sierpnia 2004r. pismo znak. Budynek został wzniesiony w końcu lat pięćdziesiątych z przeznaczeniem na internat, i tę funkcję pełni do dzisiaj. Składa się on z trzech skrzydeł mieszkalnych połączonych parterowymi przewiązkami. Każdy z trzech budynków posiada trzy kondygnacje nadziemne, piwnice oraz obszerny nieużytkowy strych. Powierzchnia użytkowa w rozbiciu na segmenty wynosi: skrzydło "A" 1.745,98 m2, przewiązka do skrzydła "B" 214,06 m2, skrzydło "B" 1.697,31 m2, przewiązka do skrzydła "C" 300,59 m2 oraz skrzydło "C" 1.741,34 m2 co stanowi ogólna powierzchnię użytkową 5.699,28 m2. Budynek jako obiekt budowlany określony w ustawie z dnia 7 lipca 1994r. Prawo Budowlane (Dz. U. t.j. z 2006r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.) znajduje się w kategorii IX, tj. budynki kultury, nauki i oświaty, jak: teatry, opery, kina, muzea, galerie sztuki, biblioteki, archiwa, domy kultury, budynki szkolne i przedszkolne, internaty, bursy i domy studenckie, laboratoria i placówki badawcze, stacje meteorologiczne i hydrologiczne, obserwatoria, budynki ogrodów zoologicznych i botanicznych. W dniu 7 lipca 2009r. dokonano końcowego odbioru całości robót ogólnobudowlanych w zakresie modernizacji budynku internatu II etap (Skrzydło A), natomiast w skrzydle B i C nadal będą prowadzone roboty remontowe. W skrzydle A: lokalizuje się docelowo bursę na 24 miejsca i schronisko młodzieżowe na 46 miejsc. Wykonano dodatkowe wejście do budynku wraz z portiernią, dodatkowe wejście ewakuacyjne z pomieszczeń klubu usytuowanego w piwnicy, przebudowane zostały istniejące schody do budynku od strony południowej. Wykonano przyłącz wodociągowy i kanalizacyjny, ocieplenie elewacji wraz z izolacją pionową ścian fundamentowych, wykonano świetliki w oknach piwnicznych wraz z podłączeniem do kanalizacji deszczowej. Na parterze w skrzydle A obok portierni znajdują się pomieszczenia biurowe i sanitariaty dla personelu bursy i schroniska, dalszą część parteru zajmują pomieszczenia schroniska młodzieżowego (pokoje mieszkalne w tym pokoje dla osób niepełnosprawnych) i funkcje ogólne (kuchnia i jadalnia dla schroniska i bursy, kuchenka dla personelu, szatnie dla personelu, magazyn bielizny). Na I piętrze w skrzydle A znajdują się pokoje sypialne schroniska młodzieżowego (część pokoi posiada węzły sanitarne a część pokoi nie wyposażono w te węzły, na kondygnacji znajdują się ogólne sanitariaty dla kobiet i mężczyzn, pralnia, pomieszczenie dla sprzątaczek, magazyn bielizny czystej. Na II piętrze w skrzydle A znajdują się pokoje dla bursy akademickiej (wszystkie z łazienkami), mała kuchenka dla bursy i pokój telewizyjny. PRZEWIĄZKA A-B Przewiązka pomiędzy skrzydłem A i B jest łącznikiem parterowym częściowo podpiwniczonym. W przewiązce będzie znajdowała się sala teatralna a w piwnicy pomieszczenie centrali telefonicznej i przejście łączące oba skrzydła. Od października 2007r. do dnia 31 grudnia 2007r. wykonano w skrzydle A następujące roboty:
Zapłacone zostały również faktury za nadzór inwestorski i nadzór autorski. PKWiU na te roboty:
Po dniu 1 stycznia 2008r. do listopada 2009r. wykonano następujący zakres robót:
Zapłacone zostały również faktury za nadzór inwestorski i nadzór autorski. PKWiU na te roboty: Przewiązki:
Skrzydło A:
Przed dniem 1 stycznia 2008r. nie wykonywano robót związanych z infrastrukturą, towarzyszącą. Po dniu 1 stycznia 2008r. wykonano odnośnie infrastruktury towarzyszącej: przyłącz wodociągowy do budynku, przyłącz energetyczny do budynku, chodniki wzdłuż budynku od strony północnej. Dokonano płatności faktur za nadzór inwestorski i autorski. Zdaniem Wnioskodawcy obiekt jest zaklasyfikowany do działu 11, klasa 1130 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych i dlatego też stawka podatku VAT winna wynosić 7%. Zgodnie z przepisami zawartymi w art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) w okresie od dnia przystąpienia Rzeczpospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Jednocześnie art. 146 ust. 2 ww. ustawy określił, że przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o której mowa powyżej rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów budownictwa mieszkaniowego. Z kolei art. 2 pkt 12 ww. ustawy stanowi, iż przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania, sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11. Od stycznia 2008r. podstawowa stawka podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r. Nr 54, poz. 535 ze zm.) wynosi 22% z zastrzeżeniem m.in. art. 41 ust. 2, który stanowi, że dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy i zastrzeżenia z ust. 12 stawka podatku wynosi 7%. Natomiast w myśl art. 41 ust. 12 ww. ustawy, stawkę podatku z art. 41 ust. 2 tj. 7%, stosuje się do: dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych, lub ich części zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Definicję budownictwa mieszkaniowego zawarto w art. 41 ust. 12 lit. a ww. ustawy i rozumiana jest jako: obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części (klasyfikowane w dziale 11, klasa 1130 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych), z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską, i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem art. 41 ust. 12 lit. b. Zastrzeżenie wyłącza z budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w art. 41 ust. 12 lit. a, budynki mieszkalne jednorodzinne, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2 oraz lokale mieszkalne, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2. Prowadzona, a częściowo zakończona inwestycja zakłada powstanie pomieszczeń - lokali mieszkalnych do 150 m2. Z powyższego wynika, że o możliwości zastosowania 7% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 12 i 12 lit. a decyduje spełnienie przesłanek przewidzianych w tych przepisach. W związku z powyższym zadano następujące pytanie: Czy zgodnie z powołanymi powyżej przepisami i opisem stanu faktycznego, zasadnym będzie zastosowanie:
Zdaniem Wnioskodawcy, prawidłowym będzie zastosowanie obniżonej stawki do 7% podatku VAT dla robót związanych z przebudową budynku internatu części dotyczącej skrzydła „A” na bursę i schronisko młodzieżowe oraz stawki 22% podatku VAT dla infrastruktury towarzyszącej tj. pozostałych robót tj. przyłącza, zagospodarowania terenu, robót przygotowawczych, robót towarzyszących końcowemu odbiorowi. W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Ilekroć w ww. ustawie o podatku od towarów i usług jest mowa o sprzedaży, należy przez to rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (art. 2 pkt 22 ww. ustawy). Pojęcie dostawy towarów ustawodawca zdefiniował w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT. Zgodnie z ww. przepisem pod pojęciem tym należy rozumieć przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Natomiast pojęcie świadczenia usług zostało określone w art. 8 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7. Zgodnie z art. 41 ust. 1 cytowanej ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Oprócz ww. stawki podstawowej, na wybrane grupy towarów i usług, ustawodawca przewidział także stawki preferencyjne, obniżone, tj. 7%, 3% i 0%. W myśl art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a ustawy o VAT, w okresie od dnia przystąpienia Rzeczypospolitej Polskiej do Unii Europejskiej do dnia 31 grudnia 2007r. stosuje się stawkę w wysokości 7% w odniesieniu do robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych związanych z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Stosownie do art. 146 ust. 2 ustawy o VAT, przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. W myśl art. 146 ust. 3 ustawy o VAT, przez infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu, o której mowa w ust. 1 pkt 2 lit. a, rozumie się:
– jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego. Stosownie do art. 41 ust. 12 ww. ustawy 7% stawkę podatku od towarów i usług stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się –w myśl ust. 12a cytowanego artykułu - obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w klasie ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych (…). Do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym, zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy o podatku od towarów i usług, nie zalicza się:
W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej ww. limity, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy). Ponadto, zgodnie z § 5 ust. 1a, obowiązującego w okresie od dnia 1 stycznia 2008r. do dnia 30 listopada 2008r., rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7% również w odniesieniu do:
– w zakresie, w jakim wymienione roboty i remonty, obiekty lub ich części oraz lokale nie są objęte tą stawką na podstawie art. 41 ust. 12-12c ustawy. W okresie od dnia 1 grudnia 2008r. do dnia 31 grudnia 2009r.powyższą kwestię regulował identycznie brzmiący § 6 ust. 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r., w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1336 ze zm.). Natomiast od dnia 1 stycznia 2010r. ww. kwestię reguluje § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799), który prawo do zastosowania stawki 7% w powyższym zakresie przedłuża do dnia 31 grudnia 2010r. Celem właściwego zdefiniowania pojęcia obiektu budownictwa mieszkaniowego i co się z tym wiąże stosowania odpowiedniej stawki podatkowej, należy uwzględniać regulacje wynikające z przywołanego powyżej art. 2 pkt 12 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z treścią art. 2 pkt 12 przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11. Zgodnie rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (Dz. U. Nr 112, poz. 1316 ze zm.) stanowiącego usystematyzowany wykaz obiektów budowlanych, dział PKOB 11 obejmuje:
Natomiast Klasa 113 (Budynki zbiorowego zamieszkania) obejmuje m. in. - budynki zbiorowego zamieszkania, w tym domy mieszkalne dla ludzi starszych, studentów, dzieci i innych grup społecznych, np. domy opieki społecznej, hotele robotnicze, internaty i bursy szkolne, domy studenckie, domy dziecka, domy dla bezdomnych itp. Z treści powołanych przepisów wynika więc, iż preferencyjna, 7% stawka podatku od dnia 1 stycznia 2008r. nie dotyczy budowy, remontów i konserwacji obiektów infrastruktury towarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu, co oznacza, iż roboty te podlegają opodatkowaniu według stawki 22%. Zgodnie z przepisami ww. rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, budynki to zadaszone obiekty budowlane wraz z wbudowanymi instalacjami i urządzeniami technicznymi, wykorzystywane dla potrzeb stałych. Natomiast z uregulowań zawartych w art. 3 pkt 1 lit. a i pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (t.j. Dz. U. z 2006r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.), wynika, że pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie budynek wraz z instalacjami i urządzeniami technicznymi, przy czym budynkiem jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskodawca w 2006r. rozpoczął inwestycję obejmującą, przebudowę internatu w części dotyczącej skrzydła "A" na bursę i schronisko młodzieżowe, w części dotyczącej skrzydła "B" na internat, w części dotyczącej skrzydła "C" na pomieszczenia biurowo-administracyjne, ponadto na budowę urządzeń budowlanych związanych z ww. obiektem w ramach zadania inwestycyjnego "Centrum Edukacyjno-Sportowe przy X zlokalizowaną na działkach nr 620/4 obręb O, 397/3, 368/3 obręb Z, 1081/17 obręb D I położonych w O ul. B na podstawie decyzji budowlanej nr 299/04 z dnia 12 sierpnia 2004r. pismo znak. Budynek został wzniesiony w końcu lat pięćdziesiątych z przeznaczeniem na internat, i tę funkcję pełni do dzisiaj. Składa się on z trzech skrzydeł mieszkalnych połączonych parterowymi przewiązkami. Każdy z trzech budynków posiada trzy kondygnacje nadziemne, piwnice oraz obszerny nieużytkowy strych. Powierzchnia użytkowa w rozbiciu na segmenty wynosi: skrzydło "A" 1.745,98 m2, przewiązka do skrzydła "B" 214,06 m2, skrzydło "B" 1.697,31 m2, przewiązka do skrzydła "C" 300,59 m2 oraz skrzydło "C" 1.741,34 m2 co stanowi ogólna powierzchnię użytkową 5.699,28 m2. Budynek jako obiekt budowlany określony w ustawie z dnia 7 lipca 1994r. Prawo Budowlane (Dz. U. t.j. z 2006r. Nr 156, poz. 1118 ze zm.) znajduje się w kategorii IX, tj. budynki kultury, nauki i oświaty, jak: teatry, opery, kina, muzea, galerie sztuki, biblioteki, archiwa, domy kultury, budynki szkolne i przedszkolne, internaty, bursy i domy studenckie, laboratoria i placówki badawcze, stacje meteorologiczne i hydrologiczne, obserwatoria, budynki ogrodów zoologicznych i botanicznych. W dniu 7 lipca 2009r. dokonano końcowego odbioru całości robót ogólnobudowlanych w zakresie modernizacji budynku internatu II etap (Skrzydło A), natomiast w skrzydle B i C nadal będą prowadzone roboty remontowe. W skrzydle A: lokalizuje się docelowo bursę na 24 miejsca i schronisko młodzieżowe na 46 miejsc. Wykonano dodatkowe wejście do budynku wraz z portiernią, dodatkowe wejście ewakuacyjne z pomieszczeń klubu usytuowanego w piwnicy, przebudowane zostały istniejące schody do budynku od strony południowej. Wykonano przyłącz wodociągowy i kanalizacyjny, ocieplenie elewacji wraz z izolacją pionową ścian fundamentowych, wykonano świetliki w oknach piwnicznych wraz z podłączeniem do kanalizacji deszczowej. Na parterze w skrzydle A obok portierni znajdują się pomieszczenia biurowe i sanitariaty dla personelu bursy i schroniska, dalszą część parteru zajmują pomieszczenia schroniska młodzieżowego (pokoje mieszkalne w tym pokoje dla osób niepełnosprawnych) i funkcje ogólne (kuchnia i jadalnia dla schroniska i bursy, kuchenka dla personelu, szatnie dla personelu, magazyn bielizny). Na I piętrze w skrzydle A znajdują się pokoje sypialne schroniska młodzieżowego (część pokoi posiada węzły sanitarne a część pokoi nie wyposażono w te węzły, na kondygnacji znajdują się ogólne sanitariaty dla kobiet i mężczyzn, pralnia, pomieszczenie dla sprzątaczek, magazyn bielizny czystej. Na II piętrze w skrzydle A znajdują się pokoje dla bursy akademickiej (wszystkie z łazienkami), mała kuchenka dla bursy i pokój telewizyjny. PRZEWIĄZKA A-B Przewiązka pomiędzy skrzydłem A i B jest łącznikiem parterowym częściowo podpiwniczonym. W przewiązce będzie znajdowała się sala teatralna a w piwnicy pomieszczenie centrali telefonicznej i przejście łączące oba skrzydła. Od października 2007r. do dnia 31 grudnia 2007r. wykonano w skrzydle A następujące roboty:
Zapłacone zostały również faktury za nadzór inwestorski i nadzór autorski. Przed dniem 1 stycznia 2008r. nie wykonywano robót związanych z infrastrukturą, towarzyszącą. Po dniu 1 stycznia 2008r. wykonano odnośnie infrastruktury towarzyszącej: przyłącz wodociągowy do budynku, przyłącz energetyczny do budynku, chodniki wzdłuż budynku od strony północnej. Dokonano płatności faktur za nadzór inwestorski i autorski. Zdaniem Wnioskodawcy obiekt jest zaklasyfikowany do działu 11, klasa 1130 Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych i dlatego też stawka podatku VAT winna wynosić 7%. Odnosząc zatem wskazane regulacje prawne do przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego stwierdzić należy, iż o ile faktycznie przedmiotowy budynek należy klasyfikować według PKOB do grupowania 113, a wyszczególnione we wniosku usługi zostały przez Wnioskodawcę prawidłowo sklasyfikowane według PKWiU, wówczas:
W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe. Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym. Należy jednocześnie zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności dokonanego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania budynku według PKOB oraz usług według PKWiU. Należy bowiem zauważyć, że tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności dokonanej klasyfikacji budynku według PKOB oraz wykonywanych usług według PKWiU, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje budynki, towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych lub Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania budynku oraz wykonywanych usług, a w razie wątpliwości Wnioskodawca może w tym zakresie zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.