Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP1/443-447/10-4/MK
z 15 lipca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP1/443-447/10-4/MK
Data
2010.07.15



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
podatek od towarów i usług
podatek od towarów i usług
rolnik ryczałtowy
rolnik ryczałtowy
zwolnienia podatkowe
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Opodatkowanie dostawy działki zabudowanej domem mieszkalnym przez rolnika ryczałtowego.



Wniosek ORD-IN 581 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pani, przedstawione we wniosku z dnia 31 marca 2010 r. (data wpływu 19 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 28 czerwca 2010 r. (data wpływu 5 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dostawy działki zabudowanej budynkiem mieszkalnym – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie dostawy działki zabudowanej budynkiem mieszkalnym. Dnia 5 lipca 2010 r. wniosek uzupełniono o doprecyzowanie opisanego zdarzenia przyszłego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą, ponadto pozostaje w związku małżeńskim i wspólnocie majątkowej z mężem. W roku 2003 ze wspólnych środków pieniężnych małżonkowie zakupili ziemię. W akcie notarialnym nabycia ziemi figuruje jednak jedynie Zainteresowana. Część ziemi została podzielona na 7 działek, na jednej z nich Wnioskodawczyni wraz z małżonkiem rozpoczęli budowę domu mieszkalnego wolnostojącego. Po zakończeniu budowy domu, Zainteresowana chciałaby go sprzedać. Natomiast budową domów na pozostałych działkach zająłby się małżonek w ramach prowadzonej przez siebie działalności.

Dnia 5 lipca 2010 r. Zainteresowana uzupełniła opis zdarzenia przyszłego wskazując, iż na wymienionym we wniosku gruncie nie prowadziła działalności rolniczej w rozumieniu art. 2 pkt 15 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) oraz nie dokonywała sprzedaży produktów rolnych pochodzących z przedmiotowej nieruchomości. Wnioskodawczyni posiada jednak status rolnika ryczałtowego w rozumieniu art. 2 pkt 19 ww. ustawy. Jak wskazała Zainteresowana, nieruchomość z której wydzielono działki, nie była udostępniana osobom trzecim na podstawie umów cywilnoprawnych (np. dzierżawy, najmu lub użyczenia) ani odpłatnie ani też nieodpłatnie.

Zainteresowana planuje dokonać uzbrojenia wyodrębnionych działek w przyłącza do sieci energetycznej, wytyczyć dostęp do drogi. Ponadto, według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego działki te przeznaczone są pod zabudowę domów mieszkalnych, jednakże nie wydawano względem nich indywidualnych decyzji o warunkach zabudowy.

Wnioskodawczyni nie dokonywała wcześniej dostaw nieruchomości gruntowych zarówno o charakterze rolnym, jak i przeznaczonych pod zabudowę. Zbycie domu mieszkalnego będzie dokonane w ramach art. 2 pkt 14 ww. ustawy (zbycie nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia), lecz zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a ustawy, tj. ze względu na brak prawa do odliczenia podatku od towarów i usług związanego z nabyciem domu. Zainteresowana wyjaśniła także, iż w związku z budową przedmiotowego domu nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT, gdyż nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawczyni w przeszłości nie dokonywała sprzedaży działek lub domów.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy działka i ukończony dom, które Wnioskodawczyni sprzeda, będą korzystać ze zwolnienia od podatku VAT...

Zdaniem Wnioskodawczyni, w związku z tym, że działka i dom, które zamierza sprzedać, będą pierwszym sprzedanym domem, da to możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku dochodowego oraz podatku VAT, gdyż minęło więcej niż 5 lat od daty nabycia gruntu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


Za dostawę towarów – stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy – uważa się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Według art. 2 pkt 6 ustawy, towarami są rzeczy ruchome, wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Jak wynika z art. 29 ust. 5 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Zakres opodatkowania podatkiem VAT wyznacza nie tylko czynnik przedmiotowy – opodatkowaniu podlega odpłatna dostawa towarów lub odpłatne świadczenie usług, ale także czynnik podmiotowy – czynności muszą być wykonywane przez podatnika.

Podatnikami, w myśl art. 15 ust. 1 ustawy, są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza na mocy art. 15 ust. 2 ustawy obejmuje:

  • wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wtedy, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy;
  • czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Powołując definicję działalności gospodarczej zawartą w ustawie o podatku VAT, wyjaśnić należy, iż jest ona znacznie szersza niż definicja działalności gospodarczej uregulowana w ustawie z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (t. j. Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 ze zm.), czy też w ustawie z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307). W konsekwencji ocena określonych stanów na gruncie powołanych aktów prawnych może być odmienna.

Status podatnika VAT nie jest związany z wykonywaniem działalności gospodarczej w rozumieniu ww. przepisów. W szczególności nie ma znaczenia fakt rejestracji działalności gospodarczej, czy też rejestracji dla potrzeb podatku od towarów i usług. Wskazać również należy, iż dla uzyskania statusu podatnika VAT nie ma znaczenia rezultat prowadzonej działalności. Podatnikiem będzie podmiot prowadzący działalność gospodarczą bez względu na to czy przynosi ona zyski.

Podatnikami VAT są również podmioty, których cel działalności nie jest związany z prowadzeniem działalności komercyjnej nastawionej na osiąganie zysków lub też przeznaczające uzyskane zyski na cele społecznie użyteczne (charytatywne, kulturalne, naukowe itp.).

Zgodnie z art. 2 pkt 15, 19, 20 i 21 ustawy:

  • przez działalność rolniczą rozumie się produkcję roślinną i zwierzęcą <...> a także świadczenie usług rolniczych;
  • przez rolnika ryczałtowego rozumie się rolnika dokonującego dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczącego usługi rolnicze, korzystającego ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych;
  • przez produkty rolne rozumie się towary wymienione w załączniku nr 2 do ustawy oraz towary wytworzone z nich przez rolnika ryczałtowego z produktów pochodzących z jego własnej działalności rolniczej przy użyciu środków zwykle używanych w gospodarstwie rolnym, leśnym i rybackim;
  • przez usługi rolnicze rozumie się usługi wymienione w załączniku nr 2 do ustawy.

W świetle powyższego wykonywanie działalności rolniczej skutkuje na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług, uznaniem za działalność gospodarczą, a to z kolei wiąże się z faktem, iż podmiot dokonujący – w ramach swej zawodowej aktywności – dostawy, nawet jednorazowej, występuje w roli podatnika podatku VAT, a sama sprzedaż jako czynność podlegająca opodatkowaniu.

Zasady wykładni językowej i funkcjonalnej definicji działalności gospodarczej prowadzą do wniosku, że działalność gospodarczą stanowi nie tylko działalność częstotliwa, czyli stała i powtarzalna, ale także jednorazowa czynność, jeżeli wiąże się z nią zamiar częstotliwości, przy czym wspomniana działalność powinna być wykonywana przez producenta, handlowca, usługodawcę, pozyskującego zasoby naturalne, rolnika lub wykonującego wolny zawód.

W tym miejscu wyjaśnić należy, iż przez częstotliwość, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, należy rozumieć zakładające powtarzalność czynności tego samego rodzaju (np. sprzedaż działek). Natomiast przesłanki wskazujące na zamiar wykonywania pewnej czynności w sposób częstotliwy muszą istnieć w chwili wykonania usługi lub sprzedaży towaru.

Z opisanego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, iż Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą, ponadto pozostaje w związku małżeńskim i wspólnocie majątkowej z mężem. W roku 2003 ze wspólnych środków pieniężnych małżonkowie zakupili ziemię. W akcie notarialnym nabycia ziemi figuruje jednak jedynie Zainteresowana. Część ziemi została podzielona na 7 działek, a na jednej z nich Wnioskodawczyni wraz z małżonkiem rozpoczęli budowę domu mieszkalnego wolnostojącego. Po zakończeniu budowy domu, Zainteresowana chciałaby go sprzedać. Zainteresowana na wymienionym we wniosku gruncie nie prowadziła działalności rolniczej w rozumieniu art. 2 pkt 15 ustawy oraz nie dokonywała sprzedaży produktów rolnych pochodzących z przedmiotowej nieruchomości. Wnioskodawczyni posiada jednak status rolnika ryczałtowego w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy. Jak wskazała Zainteresowana, nieruchomość z której wydzielono działki, nie była udostępniana osobom trzecim na podstawie umów cywilnoprawnych (np. dzierżawy, najmu lub użyczenia) ani odpłatnie ani też nieodpłatnie. Zainteresowana planuje dokonać uzbrojenia wyodrębnionych działek w przyłącza do sieci energetycznej, oraz wytyczyć dostęp do drogi. Ponadto, według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego działki te przeznaczone są pod zabudowę domów mieszkalnych, jednakże nie wydawano względem nich indywidualnych decyzji o warunkach zabudowy. Wnioskodawczyni nie dokonywała wcześniej dostaw nieruchomości gruntowych zarówno o charakterze rolnym, jak i przeznaczonych pod zabudowę.

Dokonując analizy powyższych zapisów zauważyć należy, iż Zainteresowana nie wskazała okoliczności przesądzających o tym, iż nabycie przedmiotowej nieruchomości nastąpiło do majątku osobistego i z takim przeznaczeniem. Wnioskodawczyni nabyła nieruchomość wskazując w akcie notarialnym siebie jako jedynego nabywcę, będąc jednocześnie podmiotem wykonującym działalność gospodarczą oraz rolnikiem ryczałtowym. Nie sposób pominąć także, faktu, iż nieruchomość została podzielona na 7 działek, z których jedna zostanie zabudowana domem mieszkalnym, który de facto będzie przedmiotem czynności sprzedaży. To właśnie z takim przeznaczeniem opisany dom będzie budowany. Bezsprzecznie zatem nieruchomość wraz z domem nie została przeznaczona do zamieszkania przez Wnioskodawczynię – co wiązałoby się z majątkiem osobistym – lecz przeznaczona do odsprzedaży (co bardziej decyduje o rynkowym i materialnym wykorzystaniu nieruchomości). Taki charakter nabycia gruntu oraz cel, w którym dokonywana jest jego zabudowa potwierdza, iż dostawa ma charakter działalności gospodarczej. Potwierdza to również fakt, iż pozostałe działki stanowiące własność Wnioskodawczyni zostaną wykorzystane w identyczny sposób.

Zatem w opisanych okolicznościach nawet, jeśli Zainteresowana osobiście dokona jednorazowej czynności to czynność ta będzie działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Nie bez znaczenia jest także fakt, iż Zainteresowana zamierza wydzielone z gruntu działki uzbroić w przyłącze do sieci energetycznej oraz doprowadzić dostęp do drogi, a następnie zabudować. Takie postępowanie skutkuje zwiększeniem atrakcyjności finansowej nieruchomości i ma na celu uzyskanie korzystniejszych warunków sprzedaży.

Ponadto Wnioskodawczyni, będąc rolnikiem ryczałtowym, w zakresie dostawy działek nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy, albowiem wspomniane zwolnienie dotyczy wyłącznie dostaw produktów rolnych pochodzących z własnej działalności oraz świadczenia usług rolniczych. Jeżeli rolnik ryczałtowy wykonuje inną czynność mieszczącą się w przedmiotowym zakresie opodatkowania VAT, to nie ma podstaw prawnych do uznania, że czynność ta nie podlega opodatkowaniu.

Rolnik ryczałtowy sprzedający działki gruntowe nie zbywa majątku osobistego, ale składnik gospodarstwa rolnego, rozumianego jako grunty rolne wraz z gruntami leśnymi, budynkami lub ich częściami, urządzeniami i inwentarzem, jeżeli stanowią lub mogą stanowić zorganizowaną całość gospodarczą, oraz prawami związanymi z prowadzeniem gospodarstwa rolnego (art. 553 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny – Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.).

Posiadanego przez Wnioskodawczynię gospodarstwa rolnego nie można uznać za majątek osobisty, gdyż jest to mienie służące w istocie prowadzonej działalności, natomiast sprzedaż części gruntu winna być traktowana jako sprzedaż części majątku związanego z prowadzoną w sposób zorganizowany działalnością gospodarczą.

Uwzględniając powyższe stwierdzić należy, iż dostawa nieruchomości gruntowej stanowiącej część gospodarstwa rolnego rolnika ryczałtowego również jest czynnością realizowaną w ramach działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 ustawy.

Mając na względzie całość przedstawionych argumentów wskazać należy, iż dostawa opisanej we wniosku zabudowanej działki będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Wnioskodawczyni w związku z tą czynnością wystąpi w roli podatnika podatku VAT zdefiniowanego w art. 15 ust. 1 ustawy, gdyż będący przedmiotem sprzedaży grunt zabudowany nie stanowi de facto majątku osobistego lecz majątek przeznaczony do działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, podstawowa stawka podatku od towarów i usług, wynosi 22%. Niemniej od zasady opodatkowania według ww. stawki przewidziano pewne wyjątki. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone między innymi w art. 43 ust. 1 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Przez pierwsze zasiedlenie – art. 2 pkt 14 ustawy – rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a i lit. b ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, iż jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Natomiast, w przypadku nieruchomości nie spełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwił podatnikom – po spełnieni określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a ww. przepisu. Podkreślenia wymaga, że dla rozstrzygnięcia, czy możliwe jest skorzystanie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy ważne jest, czy Wnioskodawczyni przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Grunt zabudowany będący przedmiotem sprzedaży, z uwagi na treść art. 29 ust. 5 ustawy, podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki lub budowle na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu korzysta ze zwolnienia od podatku.

Zainteresowana w uzupełnieniu do wniosku wskazała, iż zbycie domu mieszkalnego będzie dokonane w ramach art. 2 pkt 14 ustawy (zbycie nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia), lecz będzie ono zwolnione od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a lit. a ustawy. Zainteresowana wyjaśniła także, iż w związku z budową przedmiotowego domu nie przysługuje jej prawo do odliczenia podatku VAT, gdyż nie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Mając na względzie powołane przepisy prawa oraz opisane zdarzenie przyszłe wskazać należy, iż dostawa działki gruntu wraz z posadowionym na nim budynkiem mieszkalnym będzie czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, jednakże korzystającą ze zwolnienia od podatku. Powyższe wynika z faktu, iż Wnioskodawczyni dokonując dostawy wydzielonej z posiadanego areału ziemi działki gruntu wraz z wybudowanym na nim budynkiem mieszkalnym nie zbywa majątku osobistego, lecz majątek związany z działalnością gospodarczą. W konsekwencji przedmiotowa dostawa to czynność, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy, podlegająca opodatkowaniu podatkiem VAT.

Ponieważ jak wskazała Zainteresowana, w związku z nabyciem działki i budową przedmiotowego budynku nie przysługiwało jej prawo do odliczenia podatku naliczonego, zatem jego dostawa wypełni przesłanki zawarte w art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, i korzystać będzie ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. W konsekwencji, w oparciu o art. 29 ust. 5 ustawy, również dostawa gruntu na którym budynek jest posadowiony, korzystać będzie ze zwolnienia od podatku.

Reasumując, dostawa działki gruntu wraz z posadowionym na nim budynkiem mieszkalnym korzystać będzie ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy w zw. z art. 29 ust. 5 ustawy.

Ponadto informuje się, że w niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług w zakresie dostawy działki zabudowanej budynkiem mieszkalnym. Natomiast, kwestia dotycząca zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób fizycznych w zakresie opodatkowania przychodów uzyskanych z tytułu sprzedaży nieruchomości, została załatwiona postanowieniem z dnia 15 lipca 2010 r. nr ILPB2/415-513/10-4/WM.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj