Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-583/10/AW
z 24 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-583/10/AW
Data
2010.09.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
odliczenie podatku od towarów i usług
odliczenie podatku od towarów i usług
podatek naliczony
podatek naliczony
premia pieniężna
premia pieniężna
usługi
usługi


Istota interpretacji
Premia pieniężna udzielana za określone zachowanie kontrahenta polegające na świadczeniu na rzecz odbiorcy usługi, winna być dokumentowana fakturą VAT



Wniosek ORD-IN 5 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 15 czerwca 2010r. (data złożenia 18 czerwca 2010r.), uzupełnionym pismami z dnia 3 września 2010r. (data złożenia 3 września 2010r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie premii pieniężnych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 czerwca 2010r. złożono w tutejszym organie wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie premii pieniężnych.

Wniosek został uzupełniony pismami, które złożono w tut. organie w dniu 3 września 2010r. będącymi odpowiedziami na wezwanie tut. organu z dnia 23 sierpnia 2010r. znak IBPP1/443-583/10/AW.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie sformułowany w piśmie z dnia 3 września 2010r.):

Wnioskodawca jako podmiot gospodarczy jest producentem osprzętu elektrotechnicznego. Nie prowadzi własnych placówek handlowych, a dystrybucja – sprzedaż wyprodukowanych towarów odbywa się przede wszystkim na podstawie zawartych umów o współpracy handlowej zarówno z grupami klientów, jak i klientami indywidualnymi – zwanymi dalej ogólnie Nabywcami. Umowy te w sposób kompleksowy określają warunki współpracy pomiędzy Wnioskodawcą i Nabywcami i, w szczególności, przewidują szereg odrębnie traktowanych instrumentów mających na celu intensyfikację obrotów między jej stronami, m.in. rabaty, usługi w zakresie promocji towarów, działań marketingowych, reklamy czy premie pieniężne w ramach wymienionych usług.

W związku z tym, że Wnioskodawca nie posiada własnej sieci placówek handlowych, działania związane z reklamą i marketingiem towarów, a zwłaszcza reklamą bezpośrednią do końcowych odbiorców towarów (konsumentów), prowadzone są przez Nabywców w ramach zawartych umów. Dotyczy to m.in. ekspozycji towarów Wnioskodawcy oraz jego logo – nazwy w witrynach placówek handlowych, w widocznych miejscach w samych placówkach, udział towarów Wnioskodawcy w akcjach promocyjnych prowadzonych przez Nabywców, utrzymywanie na stanie danej placówki towarów Wnioskodawcy. Za te działania – usługi marketingowe, reklamowe i promocyjne (w tym brak zaległości w płatnościach zobowiązań) ustalono wynagrodzenie w postaci premii pieniężnych, których wysokość uzależniona jest od wysokości obrotów w danym okresie rozliczeniowym. Są to np. premie kwartalne, półroczne, bądź roczne. Intensyfikacja działań reklamowych, marketingowych czy promocji ma przełożenie na wysokość obrotów, a tym samym jest to miarodajna podstawa ustalenia wynagrodzenia.

W opisanym stanie faktycznym Wnioskodawca zobowiązany jest do wypłaty określonego wynagrodzenia, a Nabywca do podjęcia określonych działań marketingowych, promocyjnych oraz reklamowych. Wynagrodzenie jest ustalone (nazwane) w postaci premii pieniężnych, których wysokość jest co prawda uzależniona od wysokości obrotów, ale jest ona wynagrodzeniem za świadczone usługi. Nie jest premia wypłacana wyłącznie w przypadku zrealizowania określonego obrotu w danym okresie rozliczeniowym. Strony w ramach swobody umów mogą w różny sposób określać swe zobowiązania, w tym ustalać podstawy wynagrodzenia. Uwzględniając charakter tych usług to znaczy marketing, reklama, promocje, wysokość obrotów stanowi najlepszy wskaźnik podejmowanych przez Nabywcę działań, to jest wykonywanych przez niego zobowiązań, a tym samym najlepszą podstawę do określenia wynagrodzenia za wykonanie tych zobowiązań. W konsekwencji powyższego opisany stan faktyczny w ocenie Wnioskodawcy stanowi usługę w rozumieniu cytowanych wyżej przepisów, a więc świadczenie takich usług powinno być udokumentowane fakturą VAT. Do tej pory, dla celów rozliczeń VAT wskazanych powyżej zdarzeń, Nabywcy, wystawiali Wnioskodawcy faktury VAT na kwotę netto równą wartości premii pieniężnych. Innymi słowy, do tej pory zarówno Wnioskodawca jak i Sprzedający traktowali wypłacone premie pieniężne jako wynagrodzenie za opisane wyżej usługi podlegające opodatkowaniu VAT, świadczone przez Nabywców na rzecz Wnioskodawcy to jest usługi w zakresie handlu – pozostałe. Tak więc Nabywca wykonuje dodatkowe czynności na rzecz Wnioskodawcy poza zakupem towarów, za które to czynności uzyskuje wynagrodzenie – premię pieniężną.

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że:

  1. Nie wszystkie określone usługi zostały wymienione w klasyfikacji zgodnej z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 42, poz. 264 ze zm.). Usługi w zakresie reklamy zostały sklasyfikowane, to jest posiadają symbol 74.40.13, natomiast pozostałe usługi to jest promocje i marketing składają się z szeregu czynności, które nie zostały ujęte w klasyfikacji.
  2. Strony w umowie handlowej, jak również w toku współpracy gospodarczej ustaliły, iż nabywcy są zobowiązani m.in. do:
    • należytego składowania i eksponowania towarów Wnioskodawcy na tablicach reklamowych w miejscach widocznych w placówce handlowej,
    • umieszczania logo-nazwy producenta w witrynach placówek handlowych,
    • organizowania szkoleń w zakresie promocji i sprzedaży towarów Wnioskodawcy,
    • umieszczania w odpowiednim miejscu i rozdawania klientom katalogów firmowych towarów Wnioskodawcy, względnie w przypadku tworzenia własnych katalogów, bądź ulotek reklamowych, nabywca ma obowiązek w takich artykułach promocyjnych umieszczać towary producenta – Wnioskodawcy,
    • odpowiedniego propagowania wśród klientów kontrahenta towarów oferowanych przez Wnioskodawcę (np. przez dokonanie ich prezentacji),
    • nabywcy zobowiązani są do utrzymywania w swoich magazynach i placówkach handlowych asortymentu – towarów Dostawcy w zakresie niezbędnym do realizacji działań objętych umową, oraz do przekazywania Klientom informacji o wykonywaniu przez Wnioskodawcę towarów na indywidualne zamówienia (towary niestandardowe),
    • w przypadku reklamowania danej placówki w środkach masowego przekazu, nabywca ma obowiązek zawarcia w takiej reklamie informacji dotyczących towarów Wnioskodawcy, względnie jego logo.
  3. W umowie handlowej premie obliczane są jako określony procent od wartości zakupów dokonanych w danym okresie, przy czym procent ten może mieć wartość stałą i/lub rosnąć progresywnie wraz z przekroczeniem kolejnych progów wartościowych. Stosowane są różne okresy rozliczeniowe to jest kwartalne, półroczne i roczne. Premia jako wynagrodzenie za świadczone usługi nie jest należna po przekroczeniu określonego progu obrotów w danym okresie rozliczeniowym, ale przede wszystkim od wykonania określonych czynności opisanych m.in. w punkcie numer 5.
  4. Ustalenie wysokości obrotów uprawniających nabywców do otrzymania premii, następuje na podstawie zliczenia wysokości obrotów w danym okresie rozliczeniowym na podstawie sumy wartości faktur i zgodnie z umową handlową premia obliczana jest zgodnie z warunkami handlowymi zawartymi w tej umowie. Kalkulacja premii pieniężnej wynika z podpisanych umów handlowych i nie jest to związane z konkretnymi dostawami.
  5. Pomiędzy nabywcami a Wnioskodawcą zawarto umowy, z których wynika uzależnienie otrzymania przez nabywców premii pieniężnych od różnorakich działań to jest zarówno działań promocyjnych, marketingowych i reklamowych na rzecz Wnioskodawcy (opisanych w punkcie numer 2), ale również uzależnione jest od terminowego regulowania należności za nabyty towar, braku zaległości finansowych. Umowa nie przewiduje wyłączności dostaw przez Wnioskodawcę, jednak mając na uwadze specyfikę produkowanych towarów (to jest przede wszystkim systemy odgromowe), faktycznie Wnioskodawca jest głównym dostawcą tego typu towarów.
  6. Umowa handlowa określa jakie działania mają wykonywać nabywcy, są to działania opisane w punkcie numer 2, a poza tym nabywcy zobowiązani są do terminowego regulowania należności za nabyty towar, braku zaległości finansowych. Nabywcy zobowiązani są do stałego podejmowania tych działań (zwłaszcza do utrzymywania w swoich magazynach asortymentu – towarów Dostawcy w zakresie niezbędnym do realizacji działań objętych umową, przekazywania Klientom informacji o produktach Wnioskodawcy, posiadania materiałów reklamowych Wnioskodawcy czy umieszczania logo Wnioskodawcy w widocznych miejscach np. w witrynach placówek handlowych). Potwierdzanie tych działań wynika nie tylko poprzez zwiększenie ilości zamówień, ale również przez dostarczanie przez Wnioskodawcę nabywcom własnych materiałów reklamowych, uczestniczenie w szkoleniach organizowanych przez nabywców.
  7. Niewywiązywanie się ze zobowiązań wymienionych w umowie przez kontrahenta –nabywcę towarów, może być powodem wstrzymania wypłaty premii. Premia uzależniona jest od określonej aktywności i zachowań nabywcy.
  8. Wnioskodawca jest podatnikiem czynnym podatku VAT.
  9. Wypłacane premie pieniężne związane są z podstawową działalnością Wnioskodawcy to jest produkcją i sprzedażą.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy w opisanym stanie faktycznym premie pieniężne wypłacane w związku z wykonywanymi przez Nabywców usługami na rzecz Wnioskodawcy, są usługami w rozumieniu art. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.) podlegającymi na podstawie art. 5 ustawy opodatkowaniu, a w konsekwencji tego muszą być wystawiane faktury VAT...
  2. Czy w opisanym stanie faktycznym premie pieniężne wypłacane w związku z wykonywanymi przez Nabywców usługami na rzecz Wnioskodawcy nie noszą znamion rabatów, o których mowa w art. 29 ust. 4 tej ustawy...

Zdaniem Wnioskodawcy (stanowisko ostatecznie sformułowane w pismie z dnia 3 września 2010r.), należy traktować wypłaty premii jako wynagrodzenie za usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Premie te powinny być dokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez kontrahentów, a Wnioskodawca będzie miał prawo do odliczenia podatku naliczonego na tych fakturach VAT. Biorąc pod uwagę, że usługi kontrahentów, wynagradzane łącznie z zakupami w postaci premii, będą podlegały opodatkowaniu, to na podstawie art. 106 ustawy o VAT, kontrahenci będą zobowiązani do udokumentowania ich fakturami. Z kolei ze względu na fakt, iż usługi te są związane z działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy, będzie ona miała, stosowanie do treści art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach wystawionych przez kontrahentów. Wypłata premii jest wprost uzależniona od wywiązania się kontrahenta od nałożonych umową obowiązków o charakterze marketingowym. Wnioskodawca w zamian za wypłatę premii uzyskuje określone świadczenie wzajemne, odrębne od zakupów towarów. W przypadku niewykonywania przez kontrahenta zobowiązań nałożonych przez Wnioskodawcę w umowie, będzie skutkowało brakiem powstania prawa do takiej premii. Należy uznać że kontrahenci będą świadczyli na rzecz Wnioskodawcy odpłatne usługi w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

W ocenie Wnioskodawcy opisane wyżej zobowiązania nabywców stanowią usługi w rozumieniu art. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004r. Nr 54 poz. 535 ze zm.), a zatem wypłacana premia pieniężna podlega na podstawie art. 5 tej ustawy opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 22%. W konsekwencji tego konieczne jest wystawianie faktur VAT.

Premia ta nie stanowi równocześnie rabatu w rozumieniu art. 29 ust. 4 tej ustawy. Z definicji usługi zawartej w art. 8 cytowanej ustawy oraz art. 24 ust. 1 Dyrektywy 2006/112/WE wynika, że jest to stosunek prawny łączący strony, który musi równocześnie wiązać się ze świadczeniem wzajemnym. To znaczy obydwie strony danego stosunku prawnego, w tej sytuacji transakcji gospodarczej, muszą być nawzajem wobec siebie zobowiązani do podjęcia czy też zaniechania określonych działań. Takie stanowisko wynika nie tylko z cytowanych przepisów, ale również jest ugruntowane w orzecznictwie, to jest:

  • wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu z dnia 27 stycznia 2009r. sygn. akt I SA/Wr 1227/2008 (Dziennik Gazeta Prawna 2009/199 str. E5).

„Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), świadczeniem usługi, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jest każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy, w tym również przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji, świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa. Z powyższej regulacji wynika, że pojęcie świadczenie usługi ma bardzo szeroki zakres. Nie obejmuje ono tylko działań podatnika, ale także jego zaniechania poprzez zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności oraz sytuacji, jednak nie może wystąpić taka sytuacja faktyczna, która jednocześnie stanowiłaby dostawę towaru i świadczenie usługi”.

  • wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach z dnia 4 września 2009r. sygn. akt III SA/Gl 435/2009 (Dziennik Gazeta Prawna 2009/199 str. E5).

„Usługa w rozumieniu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT to transakcja gospodarcza. Oznacza to, iż stosunek prawny łączący strony musi wiązać się ze świadczeniem wzajemnym”.

Równocześnie wypłacana premia pieniężna nie stanowi rabatu w rozumieniu art. 29 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54 poz. 535 ze zm.), ponieważ jest to świadczenie związane ze wzajemnymi zobowiązaniami (usługami) ze strony Nabywcy, a nie jedynie wypłacanie określonych świadczeń w związku z osiągniętymi obrotami. Brak jest więc podstaw do wystawienia faktury korygującej w związku z udzieleniem rabatu. Wnioskodawca chciałby podkreślić, że w przeszłości wielu innych podatników zwracało się do właściwych organów podatkowych z wnioskiem o wydanie tzw. wiążącej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie opodatkowania VAT otrzymywanych premii pieniężnych (m.in. premii otrzymanych od Sprzedających). W interpretacjach tych stwierdzono, że premie pieniężne otrzymywane przez podatnika powinny być dla celów VAT traktowane jako wynagrodzenie za usługę świadczoną przez podatnika na rzecz swoich kontrahentów – Dostawców.

Wątpliwości w powyższym zakresie, powstały po stronie Wnioskodawcy w związku z występującym w 2009 i 2010r. stanowiskiem niektórych sądów administracyjnych (oraz niektórych organów podatkowych) w zakresie traktowania dla celów VAT premii pieniężnych jako czynności, które nie wywołują żadnych skutków w zakresie VAT, względnie należy je traktować jako rabaty w rozumieniu art. 29 ust. 4 cytowanej ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.


W myśl art. 7 ust. 1 tej ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.


Powołany przepis wskazuje, iż pojęcie świadczenia usług ma bardzo szeroki zakres, gdyż nie obejmuje wyłącznie działań podatnika, lecz również zobowiązanie do powstrzymania się od dokonywania czynności lub do tolerowania czynności bądź sytuacji. Pojęcie usługi według ustawy o podatku od towarów i usług jest bowiem szersze od definicji usługi w rozumieniu klasyfikacji statystycznych. Oznacza to, że w definicji tej mieszczą się również określone zachowania, które nie zostały sklasyfikowane w PKWiU, o której mowa w art. 8 ust. 3 powoływanej ustawy o VAT. Przez świadczenie należy zatem rozumieć każde zachowanie się na rzecz innego podmiotu. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne świadczenie, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Musi istnieć bezpośredni związek pomiędzy świadczoną usługą i przekazanym za nią wynagrodzeniem. Oznacza to, że z danego stosunku prawnego, na podstawie którego wykonywana jest usługa, musi wynikać wyraźna, bezpośrednia korzyść na rzecz świadczącego usługę.

Podatnicy podejmują różnorodne działania w zakresie intensyfikacji sprzedaży towarów, w efekcie których wypłacane są tzw. premie pieniężne nabywcom. Skutki podatkowe dotyczące wypłacania premii pieniężnych nabywcom uzależnione są od wielu czynników, tj. m.in. od ustalenia, za co faktycznie premie pieniężne zostały wypłacone, tzn. czy dotyczą konkretnych dostaw, czy też odnoszą się do wszystkich dostaw w określonym czasie itp.

Stosownie do art. 29 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, obrotem zaś jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku. Natomiast zgodnie z art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, podstawę opodatkowania zmniejsza się o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont) i o wartość zwróconych towarów, zwróconych kwot nienależnych w rozumieniu przepisów o cenach oraz zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, a także kwot wynikających z dokonanych korekt faktur.

W przypadkach, gdy wypłacona premia pieniężna jest związana z konkretną dostawą, nawet jeżeli jest to premia wypłacona po dokonaniu zapłaty, powinna być traktowana jak rabat, o którym mowa w cyt. art. 29 ust. 4 ustawy o VAT, ponieważ ma bezpośredni wpływ na wartość tej dostawy i w efekcie prowadzi do obniżenia wartości (ceny) dostawy. W tym przypadku zastosowanie będzie miał przepis § 13 ust. 1 i 2 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 listopada 2008r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 212, poz. 1337 ze zm.).

W praktyce występują również sytuacje, gdzie premia pieniężna jest wypłacana z tytułu określonego zachowania się kontrahenta.

W opisanym stanie faktycznym mamy do czynienia z sytuacją, gdzie Wnioskodawca jako podmiot gospodarczy jest producentem osprzętu elektrotechnicznego. Nie prowadzi własnych placówek handlowych, a dystrybucja – sprzedaż wyprodukowanych towarów odbywa się przede wszystkim na podstawie zawartych umów o współpracy handlowej zarówno z grupami klientów, jak i klientami indywidualnymi – zwanymi dalej ogólnie Nabywcami. Umowy te w sposób kompleksowy określają warunki współpracy pomiędzy Wnioskodawcą i Nabywcami i, w szczególności, przewidują szereg odrębnie traktowanych instrumentów mających na celu intensyfikację obrotów między jej stronami, m.in. rabaty, usługi w zakresie promocji towarów, działań marketingowych, reklamy czy premie pieniężne w ramach wymienionych usług.

Nie wszystkie usługi zostały wymienione w klasyfikacji zgodnej z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 marca 1997r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz.U. Nr 42, poz. 264 ze zm.). Usługi w zakresie reklamy zostały sklasyfikowane, to jest posiadają symbol 74.40.13, natomiast pozostałe usługi to jest promocje i marketing składają się z szeregu czynności, które nie zostały ujęte w klasyfikacji. Zgodnie z PKWiU, pod symbolem 74.40.13 sklasyfikowane zostały usługi reklamowe pozostałe.

Strony w umowie handlowej, jak również w toku współpracy gospodarczej ustaliły, iż nabywcy są zobowiązani m.in. do:

  • należytego składowania i eksponowania towarów Wnioskodawcy na tablicach reklamowych w miejscach widocznych w placówce handlowej,
  • umieszczania logo-nazwy producenta w witrynach placówek handlowych,
  • organizowania szkoleń w zakresie promocji i sprzedaży towarów Wnioskodawcy,
  • umieszczania w odpowiednim miejscu i rozdawania klientom katalogów firmowych towarów Wnioskodawcy, względnie w przypadku tworzenia własnych katalogów, bądź ulotek reklamowych, nabywca ma obowiązek w takich artykułach promocyjnych umieszczać towary producenta – Wnioskodawcy,
  • odpowiedniego propagowania wśród klientów kontrahenta towarów oferowanych przez Wnioskodawcę (np. przez dokonanie ich prezentacji),
  • nabywcy zobowiązani są do utrzymywania w swoich magazynach i placówkach handlowych asortymentu – towarów Dostawcy w zakresie niezbędnym do realizacji działań objętych umową, oraz do przekazywania Klientom informacji o wykonywaniu przez Wnioskodawcę towarów na indywidualne zamówienia (towary niestandardowe),
  • w przypadku reklamowania danej placówki w środkach masowego przekazu, nabywca ma obowiązek zawarcia w takiej reklamie informacji dotyczących towarów Wnioskodawcy, względnie jego logo.


Otrzymanie przez nabywców premii pieniężnych uzależnione jest nie tylko od podjęcia wyżej opisanych różnorakich działań to jest zarówno działań promocyjnych, marketingowych i reklamowych na rzecz Wnioskodawcy, ale również od terminowego regulowania należności za nabyty towar, braku zaległości finansowych.

Nabywcy zobowiązani są do stałego podejmowania wymienionych działań (zwłaszcza do utrzymywania w swoich magazynach asortymentu – towarów Dostawcy w zakresie niezbędnym do realizacji działań objętych umową, przekazywania Klientom informacji o produktach Wnioskodawcy, posiadania materiałów reklamowych Wnioskodawcy czy umieszczania logo Wnioskodawcy w widocznych miejscach np. w witrynach placówek handlowych). Potwierdzanie tych działań wynika nie tylko poprzez zwiększenie ilości zamówień, ale również przez dostarczanie przez Wnioskodawcę nabywcom własnych materiałów reklamowych, uczestniczenie w szkoleniach organizowanych przez nabywców.

Niewywiązywanie się ze zobowiązań wymienionych w umowie przez kontrahenta –nabywcę towarów, może być powodem wstrzymania wypłaty premii. Premia uzależniona jest od określonej aktywności i zachowań nabywcy.

Jak wynika z powyższego, wypłata przedmiotowych premii pieniężnych jest zatem rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywcy w stosunku do sprzedawcy polegające na nabyciu określonej ilości towarów, terminowym regulowaniem należności i podjęciu na rzecz Wnioskodawcy działań promocyjnych, marketingowych i reklamowych. Zachowanie nabywców stanowi w tym przypadku świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego. Jako zapłatę za wykonane usługi kontrahenci Wnioskodawcy otrzymują premie pieniężne. Zatem pomiędzy stronami istnieją więzi o charakterze zobowiązaniowym, które na gruncie ustawy o VAT stanowią świadczenie usługi za wynagrodzeniem.

W świetle powyższego, w przedmiotowej sprawie, zachowania kontrahentów należy uznać za świadczenie usług zgodnie z cyt. art. 8 ust. 1 ustawy o VAT, które podlega opodatkowaniu podatkiem VAT na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy.

Ponadto, zgodnie z art. 106 ust. 1 ustawy o VAT podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani wystawić fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16.

Zatem w przedmiotowej sytuacji otrzymanie premii pieniężnych przez kontrahentów od Wnioskodawcy jest rodzajem wynagrodzenia za określone zachowanie się nabywców (tj. kontrahentów Wnioskodawcy) w stosunku do sprzedającego stanowiące świadczenie usługi za wynagrodzeniem na rzecz sprzedającego (tj. Wnioskodawcy), podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług oraz winno być udokumentowane poprzez wystawienie przez świadczących usługi – kontrahentów Wnioskodawcy faktur VAT na rzecz nabywcy usług, tj. Wnioskodawcy wypłacającego premię pieniężną.

Biorąc pod uwagę powyższe, organ podatkowy stoi na stanowisku, że w opisanym stanie faktycznym premie pieniężne wypłacane nabywcom nie noszą znamion rabatów, o których mowa w art. 29 ust. 4 ustawy o VAT.

Odnośnie prawa do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego z faktur VAT dokumentujących wypłacone przez Wnioskodawcę premie pieniężne, należy zauważyć, iż zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, m. in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług.

W związku powyższym, jeżeli jak Wnioskodawca wskazał we własnym stanowisku, wypłacone premie pieniężne są związane z wykonywaniem przez niego czynności opodatkowanych, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w wystawionych przez nabywców na rzecz Wnioskodawcy fakturach VAT, gdyż faktury te dokumentują sprzedaż usług wykonywanych na rzecz Wnioskodawcy, a Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Prawo do odliczenia przez Wnioskodawcę podatku naliczonego uzależnione jest jednak od niezaistnienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy o VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Należy podkreślić także, iż na ocenę prawidłowości przedmiotowej kwestii nie mogą wpłynąć powołane przez Wnioskodawcę orzeczenia Wojewódzkich Sądów Administracyjnych, bowiem stanowią one rozstrzygnięcia w konkretnych sprawach, osadzonych w określonych stanach faktycznych. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 2 kwietnia 1997r. (Dz. U. Nr 78, poz. 483 ze zm.) w swoim rozdziale III określa zamknięty katalog źródeł prawa powszechnie obowiązującego. Nie przewiduje on takiej mocy dla orzecznictwa sądowego, w tym orzecznictwa sądów administracyjnych (w Polsce nie obowiązuje system precedensów sądowych). W związku z powyższym, nie negując orzecznictwa, jako cennego źródła w zakresie wskazywania kierunków wykładni norm prawa podatkowego, należy zauważyć, że moc obowiązująca wyroków zamyka się w obrębie spraw, w których zostały wydane. Wynika to również z treści art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.), który przesądza, że ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie ten sąd oraz organ, którego działanie lub bezczynność było przedmiotem zaskarżenia. Organ podatkowy jest zatem zobowiązany traktować indywidualnie każdą sprawę, natomiast rozstrzygnięcia sądów podejmowane są w oparciu o zebrany w danej sprawie materiał dowodowy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj