Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPB2/436-104/10-7/JK
z 19 lipca 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPB2/436-104/10-7/JK
Data
2010.07.19



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od czynności cywilnoprawnych --> Przedmiot opodatkowania --> Czynności podlegające opodatkowaniu


Słowa kluczowe
akcja
akcja
kapitał zakładowy
kapitał zakładowy
kapitał zapasowy
kapitał zapasowy
nadwyżki
nadwyżki
podatek od czynności cywilnoprawnych
podatek od czynności cywilnoprawnych
podstawa opodatkowania
podstawa opodatkowania
przekształcanie podmiotów
przekształcanie podmiotów
spółka komandytowo-akcyjna
spółka komandytowo-akcyjna
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
spółki
spółki
wartość nominalna
wartość nominalna


Istota interpretacji
Podwyższenie kapitału zakładowego.



Wniosek ORD-IN 517 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko, przedstawione we wniosku z dnia 19 kwietnia 2010 r. (data wpływu 26 kwietnia 2010 r.), uzupełnionym w dniach 26 kwietnia 2010 r., 31 maja 2010 r., 1 lipca 2010 r., 7 lipca 2010 r., 12 lipca 2010 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie podwyższenia kapitału zakładowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 kwietnia 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od czynności cywilnoprawnych w zakresie podwyższenia kapitału zakładowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Planowane jest, że Wnioskodawca zostanie przekształcony w spółkę komandytowo-akcyjną (dalej: SKA), której docelowym większościowym akcjonariuszem będzie fundusz inwestycyjny zamknięty aktywów niepublicznych.

Przejściowo, większościowym akcjonariuszem Wnioskodawcy może być inna spółka komandytowo-akcyjna, kontrolowana bezpośrednio przez fundusz inwestycyjny zamknięty aktywów niepublicznych.

Po przekształceniu, Wnioskodawca pełnić będzie w grupie spółek kontrolowanych przez fundusz inwestycyjny zamknięty aktywów niepublicznych funkcję podmiotu finansowego, tj. środki pieniężne Wnioskodawcy będą wykorzystywane do finansowania działalności innych podmiotów kontrolowanych przez fundusz inwestycyjny zamknięty aktywów niepublicznych.

Możliwe jest także, że finansowanie będzie dotyczyć także innych podmiotów.

Celem zapewnienia Wnioskodawcy środków niezbędnych do prowadzenia opisanej powyżej działalności, w zakresie wynikającym z jej rozmiarów oraz specyfiki, dokonywane będą kapitalizacje Wnioskodawcy w ramach podwyższenia kapitałów Wnioskodawcy przez obecnych albo przyszłych akcjonariuszy.

W zależności od istniejącego w danym momencie u Wnioskodawcy stosunku wartości kapitału zakładowego do wartości majątku Wnioskodawcy, wartość wnoszonych środków finansowych lub rzeczowych może być przekazywana częściowo na kapitał zakładowy, częściowo zaś na kapitał zapasowy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy w sytuacji, gdy wartość emisyjna akcji obejmowanych przez obecnego lub nowego akcjonariusza Wnioskodawcy będzie wyższa od wartości nominalnej tych akcji, w związku z czym tylko część środków (finansowych/rzeczowych) wnoszonych do Wnioskodawcy będzie przekazywana na kapitał zakładowy, pozostała zaś część, stanowiąca tzw. agio będzie przekazywana na kapitał zapasowy, Wnioskodawca będzie zobowiązany do zapłaty podatku od czynności cywilnoprawnych tylko od kwoty, o którą zwiększy się kapitał zakładowy...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt 1 lit. k) ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (t.j. Dz. U. z 2007 r. Nr 68. poz. 450 - dalej ustawa o PCC), opodatkowaniu PCC podlegają umowy spółki.

Zgodnie natomiast z art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy o PCC, opodatkowaniu podlegają również zmiany umów objętych katalogiem czynności podlegających opodatkowaniu PCC, jeżeli w wyniku tych zmian dochodzi do podwyższenia podstawy opodatkowania.

Za zmianę umowy spółki w świetle art. 1 ust. 3 pkt 1 ustawy o PCC, przy spółce osobowej uważa się m.in. wniesienie lub podwyższenie wkładu, którego wartość powoduje zwiększenie majątku spółki albo podwyższenie kapitału zakładowego.

Ustawodawca w przytoczonym powyżej art. 1 ust 3 pkt 1 ustawy o PCC literalnie wskazał, jako jeden z przypadków podlegającej opodatkowaniu zmiany umowy spółki osobowej, wniesienie lub podwyższenie wkładu powodujące podwyższenie kapitału zakładowego.

SKA jest jedyną spółką osobową posiadającą kapitał zakładowy. Przyjąć więc należy, że takie brzmienie przytaczanego przepisu jest celowym zabiegiem ustawodawcy uwzględniającym specyficzną, hybrydową konstrukcję SKA w świetle przepisów Ksh.

Taka konkluzja jest jedynym uzasadnieniem dla brzmienia analizowanego artykułu. Gdyby intencją ustawodawcy nie miało być odrębne uregulowanie zmiany umowy SKA, wprowadzenie zapisu o podwyższeniu kapitału zakładowego byłoby przecież bezprzedmiotowe. Jeżeli bowiem opodatkowaniu miałoby podlegać każde wniesienie lub podwyższenie wkładu do SKA bez względu na jego alokację na kapitałach spółki, wystarczyłby zapis, że za zmianę umowy spółki przy spółce osobowej uważa się wniesienie lub podwyższenie wkładów powodujące zwiększenie majątku spółki.

W przypadku SKA zarówno bowiem zwiększenie kapitału zakładowego, jak i zapasowego powoduje zwiększenie majątku spółki.

Powyższa specyfika SKA, jako spółki osobowej posiadającej kapitał zakładowy została również odzwierciedlona w innych przepisach ustawy o PCC.

W art. 1 ust. 3 pkt 3 ustawy o PCC, ustawodawca odnosząc się do przekształcenia, jako zmiany umowy spółki, wskazał, że jego wynikiem musi być zwiększenie majątku spółki osobowej lub podwyższenie kapitału zakładowego, nie dodając jednak, że chodzi jedynie o kapitał zakładowy spółki kapitałowej, podczas gdy w przypadku zwiększenia majątku ustawodawca wyraźnie wskazał, że chodzi o spółki osobowe.

Taką redakcję tego przepisu uznać należy za celowe działanie ustawodawcy, przewidującego odrębne niż w przypadku innych spółek osobowych, zasady opodatkowania zmian umowy SKA.

Powyższe znajduje swoje odzwierciedlenie również na gruncie przepisów ustawy o PCC regulujących podstawę opodatkowania.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b) ustawy o PCC w przypadku zmiany umowy spółki podstawą opodatkowania jest przy wniesieniu lub podwyższeniu wkładów do spółki osobowej albo podwyższeniu kapitału zakładowego - wartość wkładów powiększających majątek spółki osobowej albo wartość, o którą podwyższono kapitał zakładowy. Również w tym przepisie, ustawodawca nie wskazuje, że ustalenie podstawy opodatkowania w oparciu o kwotę podwyższenia kapitału zakładowego ogranicza się wyłącznie do spółek kapitałowych.

Biorąc powyższe pod uwagę należy uznać, że w przypadku dokonywania kapitalizacji SKA przez obecnych lub nowych akcjonariuszy, podstawą opodatkowania będzie zgodnie z art. 1 ust. 3 pkt 1 w związku z art. 6 ust. 1 pkt 8 lit. b) ustawy o PCC wyłącznie wartość, o którą podwyższony zostanie kapitał zakładowy SKA.

W konsekwencji, wartość kapitalizacji SKA, która przekazana zostanie na kapitał zapasowy SKA jako tzw. agio nie będzie podlegać opodatkowaniu PCC.

W konsekwencji, Wnioskodawca zobowiązany będzie zapłacić podatek PCC obliczony wyłącznie od kwoty, o którą został podwyższony kapitał zakładowy Wnioskodawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego we Wrocławiu, ul. Św. Mikołaja 78/79, 50-126 Wrocław po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj