Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPBII/1/436-119/10/MCZ
z 24 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPBII/1/436-119/10/MCZ
Data
2010.08.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od spadków i darowizn --> Przedmiot opodatkowania --> Przedmiot podatku


Słowa kluczowe
nabycie
nabycie
pieniądze
pieniądze
podatek od spadków i darowizn
podatek od spadków i darowizn
spadek
spadek


Istota interpretacji
Czy rozpoczęcie postępowania spadkowego po zmarłym w 1996r. ojca pozwoli ubiegać się o zwolnienie z podatku na podstawie art. 4a jeżeli zostanie spełniony warunek zawiadomienia naczelnika właściwego urzędu skarbowego w terminie 6-ciu miesięcy od uprawomocnienia się orzeczenia sądu?



Wniosek ORD-IN 938 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2010r. (data wpływu do tut. Biura – 24 maja 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych nabycia spadku po ojcu - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 maja 2010r. wpłynął do tut. Biura ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od spadków i darowizn w zakresie skutków podatkowych nabycia spadku po ojcu.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

W 1996r. zmarł ojciec wnioskodawczyni. Nie zostało wówczas przeprowadzone postępowanie spadkowe, gdyż nie zostawił on po sobie nieruchomości. Spadkobiercami były dwie osoby. Trzy lata później podczas remontu mieszkania natknięto się na znaczne oszczędności. Wtedy także nie przeprowadzono postępowania spadkowego. Sytuacja taka ma miejsce do dziś.

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy rozpoczęcie postępowania spadkowego w obecnym czasie będzie skutkowało tym, że po jego zakończeniu żona i córka zmarłego będą mogły się ubiegać o zwolnienie z podatku na podstawie ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn z 16 listopada 2006r. i ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn z 10 października 2008r., jeżeli spełnią warunek zawiadomienia naczelnika właściwego urzędu skarbowego w terminie 6-ciu miesięcy od uprawomocnienia się orzeczenia sądu...
  2. Czy nie przeprowadzenie postępowania spadkowego skutkuje tym, że otrzymane w spadku rzeczy zostaną potraktowane przez organ kontroli skarbowej jako przychód z nieujawnionych źródeł przychodu... Czy też w związku z tym, że obowiązek podatkowy po nabyciu spadku powstaje po przeprowadzeniu postępowania spadkowego, to do momentu jego zakończenia obowiązek podatkowy nie występuje, ale na fakt otrzymania spadku można się powołać przed organami kontroli skarbowej nie narażając się na zarzut posiadania nieujawnionego przychodu...

Zdaniem wnioskodawczyni, w świetle obecnie obowiązujących przepisów obowiązek podatkowy w podatku od spadków i darowizn powstaje z chwilą przyjęcia spadku, a to następuje po zakończeniu postępowania spadkowego. W związku z tym, że postępowanie spadkowe można rozpocząć nawet wiele lat po śmierci osoby (również, jak w tym przypadku 14 lat), to rozpoczecie takiego postępowania w chwili obecnej będzie skutkowało ustaleniem spadkobierców i nabyciem przez nich spadku. Zgodnie zaś z obecnie obowiązującym prawem zwalnia się od podatku od nabycia rzeczy lub praw majątkowych małżonka i zstępnych jeżeli zgłoszą nabycie rzeczy lub praw majątkowych w terminie 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku naczelnikowi właściwego urzędu skarbowego.

W związku z tym, że obowiązek podatkowy po otrzymaniu spadku powstaje po przeprowadzeniu postępowania spadkowego, to do momentu zakończenia takiego postępowania, obowiązek podatkowy nie występuje, ale na fakt otrzymania spadku można się powołać przed organami kontroli skarbowej nie narażając się na zarzut posiadania nieujawnionego przychodu.

Na tle przedstawionego zdarzenia przyszłego stwierdzam co następuje:

Stosownie do art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006r. o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn oraz ustawy o podatku od czynności cywilnoprawnych (Dz. U. z 2006r. Nr 222, poz. 1629) do nabycia własności rzeczy lub praw majątkowych, które nastąpiło przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn, w brzmieniu obowiązującym przed dniem wejścia w życie ustawy zmieniającej, z zastrzeżeniem ust. 2 i 3.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 28 lipca 1983r. o podatku od spadków i darowizn (t. j. Dz. U. z 2004r. Nr 142, poz. 1514 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym przed

01 stycznia 2007r. podatkowi od spadków i darowizn, zwanemu dalej "podatkiem", podlega nabycie przez osoby fizyczne własności rzeczy znajdujących się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub praw majątkowych wykonywanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, tytułem m.in. spadku.

Spadek jest instytucją regulowaną przepisami zawartymi w ustawie z dnia 23 kwietnia 1964r. Kodeks cywilny (Dz. U. Nr 16, poz. 93 ze zm.). W myśl art. 922 § 1 tej ustawy przez spadkobranie należy rozumieć przejście praw i obowiązków majątkowych zmarłego z chwilą jego śmierci na jedną lub kilka osób.

Zgodnie z art. 924 ww. ustawy, spadek otwiera się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast stosownie do przepisu art. 925 tej ustawy spadkobierca nabywa spadek z chwilą otwarcia spadku. Prawomocne postanowienie sądu ma natomiast charakter deklaratoryjny i stwierdza jedynie nabycie spadku przez spadkobiercę ( art. 1025 § 1 K.c.). Wobec tego nabycie spadku ma miejsce z chwilą śmierci spadkodawcy.

Z treści wniosku wynika, że wnioskodawczyni nabyła w drodze spadku po zmarłym w 1996r. ojcu znaczne oszczędności i zamierza wszcząć postępowanie sądowe o stwierdzenie nabycia spadku.

Zatem w przedmiotowej sprawie z uwagi na fakt nabycia spadku przed wejściem w życie od 1 stycznia 2007r znowelizowanej ustawy o podatku od spadków i darowizn będą miały zastosowanie przepisy ustawy z dnia 28 lipca 1983r. o podatku od spadków i darowizn (tekst jedn. Dz. U. z 2004r. Nr 142, poz.1514 ze zm.) w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006r.

Zgodnie z art. 5 ww. ustawy o podatku od spadków i darowizn obowiązek podatkowy ciąży na nabywcy własności rzeczy i praw majątkowych (...).

W przypadku nabycia majątku spadkodawcy w drodze dziedziczenia obowiązek podatkowy powstaje z chwilą przyjęcia spadku - art. 6 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 4 tej ustawy, w przypadku nabycia, które nie zostało zgłoszone do opodatkowania, a następnie nabycie to stwierdzono pismem obowiązek podatkowy powstaje z chwilą sporządzenia pisma. Jeżeli pismem takim jest orzeczenie sądu, to obowiązek podatkowy powstaje z chwilą uprawomocnienia się orzeczenia.

Stosownie do art. 17a ust. 1 ustawy o podatku od spadów i darowizn podatnicy podatku są obowiązani, z zastrzeżeniem ust. 2, złożyć, w terminie miesiąca od dnia powstania obowiązku podatkowego, właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego zeznanie podatkowe o nabyciu rzeczy lub praw majątkowych według ustalonego wzoru. Do zeznania podatkowego dołącza się dokumenty mające wpływ na określenie podstawy opodatkowania.

Podstawę opodatkowania – zgodnie z art. 7 ust. 1 ww. ustawy - stanowi wartość nabytych rzeczy i praw majątkowych po potrąceniu długów i ciężarów (czysta wartość), ustalona według stanu rzeczy i praw majątkowych w dniu nabycia i cen rynkowych z dnia powstania obowiązku podatkowego. Jeżeli przed dokonaniem wymiaru podatku nastąpi ubytek rzeczy spowodowany siłą wyższą, do ustalenia wartości przyjmuje się stan rzeczy

w dniu dokonania wymiaru, a odszkodowanie za ubytek należne z tytułu ubezpieczenia wlicza się do podstawy wymiaru.

W myśl art. 9 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy o podatku od spadków i darowizn opodatkowaniu podlega nabycie przez nabywcę zaliczonego do I grupy podatkowej, od jednej osoby, własności rzeczy i praw majątkowych o czystej wartości przekraczającej - 9.637 zł.

Wysokość podatku ustala się w zależności od grupy podatkowej, do której zaliczony jest nabywca – art. 14 ust. 1 ww. ustawy.

Zaliczenie do grupy podatkowej następuje według osobistego stosunku nabywcy do osoby, od której lub po której zostały nabyte rzeczy i prawa majątkowe.

Zgodnie z art. 14 ust. 3 pkt 1 ww. ustawy do I grupy podatkowej zalicza się:

małżonka, zs

tępnych, wstępnych, pasierba, zięcia, synową, rodzeństwo, ojczyma, macochę i teściów.

Stosownie do art. 15 ust. 1 pkt 1 podatek oblicza się od nadwyżki podstawy opodatkowania ponad kwotę wolną od podatku, według następujących skal:

Kwoty nadwyżki w zł Podatek wynosi
ponad do
1) od nabywców zaliczonych do I grupy podatkowej 
  10.278 3 %
10.278 20.556 308 zł 30 gr i 5 % nadwyżki ponad 10.278 zł
20.556  822 zł 20 gr i 7 % nadwyżki ponad 20.556 zł

Natomiast zgodnie z art. 4a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od spadków i darowizn – w brzmieniu obowiązującym od 01 stycznia 2009r. (art. 2 ustawy z dnia 10 października 2008r. o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn (Dz .U. z 2008r. Nr 203, poz.1267) - zwalnia się od podatku nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych przez małżonka, zstępnych, wstępnych, pasierba, rodzeństwo, ojczyma i macochę, jeżeli zgłoszą nabycie własności rzeczy lub praw majątkowych właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia powstania obowiązku podatkowego powstałego na podstawie art. 6 ust. 1 pkt 2-8 i ust. 2, a w przypadku nabycia w drodze dziedziczenia

w terminie 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku, z zastrzeżeniem ust. 2 i 4.

Mając zatem na uwadze przytoczone powyżej uregulowania prawne oraz przedstawione we wniosku zdarzenie przyszłe należy stwierdzić, że skoro fakt nabycia spadku miał miejsce w 1996r., a więc przed wejściem w życie od 1 stycznia 2007r. znowelizowanej ustawy o podatku od spadków i darowizn, w przedmiotowej sprawie mają zastosowanie przepisy ustawy o podatku od spadków i darowizn w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006r. Wobec tego obecny zamiar wszczęcia postępowania sądowego o stwierdzenie nabycia spadku i w konsekwencji powstanie obowiązku podatkowego po uprawomocnieniu się orzeczenia sądu, a więc w czasie obowiązywania ustawy o podatku od spadków i darowizn w brzmieniu obowiązującym po 1 stycznia 2007r. (z uwzględnieniem zmian przepisów - t.j. Dz. U. z 2009 Nr 93, poz. 768), w tym obowiązywania przepisu art. 4a ust. 1 powołanej ustawy, nie skutkuje możliwością zastosowania w przedmiotowej sprawie innych ulg i zwolnień niż przewidziane zostały w przepisach ustawy o podatku od spadków i darowizn w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2006r.

Reasumując należy stwierdzić, że nie ma żadnych przesłanek ku temu, aby w opisanym zdarzeniu przyszłym wnioskodawczyni mogła skorzystać z uregulowania art. 4a ust. 1 powołanej ustawy, wobec czego zgłoszenie nabycia własności rzeczy właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego w terminie 6 miesięcy od dnia uprawomocnienia się orzeczenia sądu stwierdzającego nabycie spadku nie będzie skutkować zwolnieniem z opodatkowania nabytego spadku po ojcu. Spadek ten będzie bowiem opodatkowany zgodnie z powołanymi powyżej przepisami ustawy o podatku od spadków i darowizn

w brzmieniu obowiązującym przed dniem 01 stycznia 2007r.

Ponadto, zauważyć należy, że jak wykazano powyżej moment nabycia spadku i moment powstania obowiązku podatkowego nie są tożsame. Spadek nabywa się z chwilą śmierci spadkodawcy, natomiast obowiązek podatkowy w podatku od spadków i darowizn powstaje z chwilą uprawomocnienia się orzeczenia sądu o stwierdzeniu nabyciu spadku.

W odniesieniu do stanowiska wnioskodawczyni, iż do momentu zakończenia postępowania spadkowego, na fakt otrzymania spadku można się powoływać przed organami kontroli skarbowej nie narażając się na zarzut posiadania nieujawnionego przychodu należy stwierdzić, że domeną wszczętego wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej postępowania na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej jest wyłącznie wydanie w indywidualnej sprawie wnoszącego wniosek, pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego.

W związku z tym należy stwierdzić, że w postępowaniu podatkowym obowiązuje zasada dotycząca przeprowadzania dowodów wyrażona w art. 180 § 1 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z tym przepisem jako dowód należy dopuścić wszystko co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Tym samym podatnik ma prawo zgłaszać różne okoliczności i przedstawiać dowody, natomiast należy zaznaczyć, że podlegają one ocenie organu podatkowego. W postępowaniu podatkowym obowiązuje bowiem przepis art. 191 Ordynacji podatkowej, w świetle którego organ podatkowy ocenia na podstawie całego zebranego materiału dowodowego, czy dana okoliczność została udowodniona. Nie jest więc możliwe założenie z góry, że powołanie się na fakt nabycia spadku nie naraża na zarzut posiadania nieujawnionego przychodu.

Kwestie ewentualnego posiadania przychodów ze źródeł nieujawnionych, czy też posiadania środków finansowych oraz źródeł ich pochodzenia są przedmiotem postępowania podatkowego prowadzonego przez stosowne organy podatkowe. Ocena konkretnych okoliczności dotyczących takiego postępowania wykraczałaby poza pojęcie „interpretacja przepisów prawa podatkowego”.

Wobec powyższego stanowisko wnioskodawczyni należało uznać za nieprawidłowe.

Ponadto należy wskazać, iż z uwagi na to, że interpretacje prawa podatkowego wydawane są w indywidualnej sprawie zainteresowanej, co wynika z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - niniejsza interpretacja jest wiążąca wyłącznie dla wnioskodawczyni, jako występującej z wnioskiem. Nie chroni natomiast pozostałych spadkobierców, którzy chcąc uzyskać interpretację indywidualną powinni wystąpić z odrębnym wnioskiem o jej udzielenie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie, ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj