Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-669/10/AT
z 4 października 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-669/10/AT
Data
2010.10.04



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Czynności opodatkowane

Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Dostawa towarów


Słowa kluczowe
darowizna
darowizna
gmina
gmina
jednostka samorządu terytorialnego
jednostka samorządu terytorialnego
nagrody
nagrody
opodatkowanie
opodatkowanie
przekazanie nieodpłatne
przekazanie nieodpłatne


Istota interpretacji
Czy będą podlegały opodatkowaniu VAT wszelkie zakupy związane z wykonywaniem zadań własnych, a przede wszystkim na cele reprezentacji i promocji Miasta, przekazywane nieodpłatnie w formie pucharów, upominków, nagród rzeczowych?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2010 r. (data wpływu 12 lipca 2010 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania nagród rzeczowych, upominków, pucharów, dyplomów i kwiatów, dokonanego w ramach zadań własnych Gminy – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 lipca 2010 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania nieodpłatnego przekazania nagród rzeczowych, upominków, pucharów, dyplomów i kwiatów, dokonanego w ramach zadań własnych Gminy.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Gmina Miejska, będąca podatnikiem podatku od towarów i usług, dokonuje nabycia upominków, pucharów, nagród rzeczowych, dyplomów i kwiatów, które wręczane są przez Burmistrza Miasta lub wyznaczonych pracowników z okazji świąt państwowych, zawodów sportowych, konkursów oraz upominków przekazywanych dla odwiedzających delegacji. Dokonywane zakupy dotyczą zadań własnych Gminy, w szczególności działań reprezentacyjnych i promocyjnych. Od nabycia ww. towarów Gmina nie odlicza podatku naliczonego, a przekazując je nie odprowadza podatku należnego. Gmina nie prowadzi również ewidencji osób obdarowanych, o której mowa w art. 7 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wszelkie zakupy związane z wykonywaniem zadań własnych, a przede wszystkim na cele reprezentacji i promocji Miasta, przekazywane nieodpłatnie w formie pucharów, upominków, nagród rzeczowych...


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z brzmieniem art. 7 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, aby darowizna towarów powodowała powstanie należnego podatku VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie:


  • darowizna musi być dokonana na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, oraz
  • podatnikowi musi służyć prawo do odliczeń od wydatków związanych z tą darowizną.


W ocenie Wnioskodawcy, aby darowizna towarów zobowiązywała Gminę do naliczenia podatku należnego, najpierw musi powstać prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie przekazywanych towarów. Wynika to wprost z art. 7 ust. 2 ww. ustawy, który mówi, że podatnik musi przy darowiźnie naliczyć podatek VAT, jeśli go odliczył przy zakupie, aby zrównoważyć uprzednie prawo do odliczeń. W sytuacji Gminy nie jest możliwe odliczenie podatku VAT od zakupionych książek, pucharów i tym podobnych, gdyż nie służą one wykonywaniu czynności opodatkowanych, a tym samym nie rodzi to obowiązku naliczenia podatku należnego przy nieodpłatnym przekazaniu towarów.

Wnioskodawca wskazuje ponadto, że zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 12 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 2245, poz. 1799 ze zm.), zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własna odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powołując się na treść art. 2 ust. 1, art. 6 ust. 1 i art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 ze zm.), Wnioskodawca uważa, że czynności przekazania ww. towarów przez Gminę są czynnościami związanymi z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

W przekonaniu Wnioskodawcy, nie zostaje spełniony żaden z warunków powodujących powstanie podatku należnego i w tej sytuacji nie dotyczy Gminy obowiązek prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 7 ust. 4 ustawy o VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Olsztynie, ul. Emilii Plater 1, 10-562 Olsztyn, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.).

Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj