Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-357/10/IK
z 9 sierpnia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-357/10/IK
Data
2010.08.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku


Słowa kluczowe
budynek
budynek
pierwsze zasiedlenie
pierwsze zasiedlenie
sprzedaż nieruchomości
sprzedaż nieruchomości
użytkowanie wieczyste
użytkowanie wieczyste


Istota interpretacji
opodatkowanie dostawy prawa użytkowania wieczystego gruntu zabudowanego budynkami



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2010 r. (data wpływu 20 maja 2010 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 sierpnia 2010 t. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania dostawy prawa użytkowania wieczystego gruntu zabudowanego budynkami - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 maja 2010 r. został złożony ww. wniosek, uzupełniony pismem z dnia 5 sierpnia 2010 r. (data wpływu), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie opodatkowania zbycia budynku biurowego i budynku rozdzielni oraz opodatkowania dostawy prawa użytkowania wieczystego gruntu zabudowanego budynkami.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca zamierza zbyć nieruchomość zlokalizowaną w M., objętą księgą wieczystą KW XXXX, nr działki XXXX/XX, o powierzchni 2.568 m2. Działka jest zabudowana. W skład nieruchomości wchodzi budynek biurowy o powierzchni całkowitej zabudowy 947 m2 oraz budynek przemysłowy (rozdzielnia trafo) o powierzchni zabudowy 42 m2.

Budynek biurowy składa się z trzech segmentów, stanowiących funkcjonalną i gospodarczą całość:

  • segment B: rok budowy 1960; powierzchnia użytkowa 1.143,79 m2;
  • segment D: rok budowy 1976; powierzchnia użytkowa 1.141,54 m2;
  • segment E: rok budowy 1977; powierzchnia użytkowa 1.198,39 m2.

W księgach rachunkowych budynek ewidencjonowany jest pod dwoma numerami inwentarzowymi: 10/105/10001 (segment D) i 10/105/10002 (segmenty B i E). Budynek przemysłowy ma odrębny numer 10/101/10001.

Budynki: biurowy i rozdzielni trafo położone są na jednej działce gruntu, będącej w użytkowaniu wieczystym Wnioskodawcy.

Spółka nabyła nieruchomość w roku 1990 na podstawie decyzji Urzędu Miejskiego w M. z dnia 26 lipca 1990 r. - nabycie nie podlegało ustawie od towarów i usług, a Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Od roku 1990 Spółka wynajmowała pomieszczenia w budynku biurowym, a od 1995 roku wynajmuje całość pomieszczeń użytkowych w tym budynku - nie prowadzi tam działalności własnej.

Budynek trafo nie był nigdy przedmiotem wynajmu, nie był też w żaden sposób modernizowany od daty nabycia w roku 1990.

Budynek biurowy nie był modernizowany w latach 1995-2007, a wcześniej przeszedł tylko jedną modernizację o wartości 49.538,50 zł (nr inw. 10/195/10002). Wartość początkowa ww. obiektów na dzień 1 stycznia 2008 r. -ustalona zgodnie z ustawą o podatku dochodowym od osób prawnych przedstawia się następująco:

Budynek biurowy:

  • 10/105/10001 - 660.586,93 zł (historyczna wartość początkowa: 135.089,35 zł, podwyższanie wartości następowało w wyniku aktualizacji wartości środków trwałych),
  • 10/105/10002 - 628.818,46 zł (historyczna wartość początkowa: 115.930,03 zł, podwyższanie wartości - poza ww. modernizacją następowało w wyniku aktualizacji wartości środków trwałych),
  • budynek rozdzielni 10/101/10001 - 18.762,59 zł (historyczna wartość początkowa: 3.836,93 zł, podwyższenie wartości następowało w wyniku aktualizacji wartości środków trwałych).

W latach 2008-2009 dokonano w budynku biurowym mało znaczących modernizacji polegających na (w podziale na numery inwentarzowe):

  1. 10/105/10001
    • instalacja oddymiania klatek schodowych-OT nr 351 z 17 grudnia 2008 r. na kwotę 14.033,21 zł
    • instalacja oświetlenia ewakuacyjnego - OT nr 353 z 17 grudnia 2008 r. na kwotę 11.033,21 zł
    • zabudowa klatek schodowych drzwiami przeciwpożarowymi - OT nr 178 z dnia 18 listopada 2009 r. na kwotę 27.559,24 zł,
  2. 10/105/10002
    • instalacja oddymiania klatek schodowych - OT nr 352 z 17 grudnia 2008 r. na kwotę 14.033,22 zł
    • instalacja oświetlenia ewakuacyjnego - OT nr 354 z 17 grudnia 2008 r. na kwotę 11.033,22 zł,
    • modernizacja instalacji hydrantowej - OT nr 170 z 29 października 2009 r. na kwotę 31.966,89 zł,
    • zabudowa klatek schodowych drzwiami przeciwpożarowym! - OT nr 179 z dnia 18 listopada 2009 r. na kwotę 7.200,00 zł.

Przeprowadzenie tych modernizacji nie spowodowało konieczności wypowiadania umów z dotychczasowymi najemcami (ani też opuszczania, czy opróżniania lokali). W wyniku przeprowadzenia ww. modernizacji nie doszło do oddania w wynajem dodatkowych lokali - nie nastąpiło jakiekolwiek „nowe" oddanie do użytkowania.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że:

1.Wartość budynku – ze względu na przeprowadzone aktualizacje wyceny wartości środków trwałych (bez uwzględniania wartości przeprowadzanych modernizacji)- wzrosła w okresie użytkowania budynku o kwotę 988.849,51 zł do wartości 1.239.868,89 zł; wartość aktualizacji przedstawiono w poniższej tabeli:

L.p.Wyszczególnienie   Numer inwentarzowy                        
10/105/10001      10/105/10002
Podatek wynosi
01234
1Historyczna wartość początkowa (po denominacji)135 089,35115 930,03251 019,38
IIAktualizacja wyceny wartości środków trwałych525 497,58463 351,93988 849,51
1Aktualizacja na dzień 01.01.1991r.189 125,09162 302,04351 427,13
2Aktualizacja na dzień 01.01.1993r.204 255,10175 286,20379 541,30
3Aktualizacja na dzień 01.01.1995r.132 117,39125 763,69257 881,08
IIIWartość początkowa po uwzględnieniu aktualizacji wyceny wartości środków trwałych660 586,93579 281,961 239 868,89

2.W latach 2008-2009 dokonano w budynku biurowym ulepszeń, na ogólna kwotę 116.858,99 zł z czego (wg dat dokumentów OT) na rok

  • 2008 przypada kwota 50.132,86 zł
  • 2009 przypada kwota 66.726,13 zł

3.Ulepszenia, o których mowa w pkt 2, stanowią – w stosunku do wartości początkowej budynku biurowego uwzględniającej aktualizację wyceny wartości środków trwałych (do kwoty 1.239.868,89 zł):

  • 9,43% (wartość ogółem 116.858,99 zł),
  • 4,05% (wartość ulepszeń dokonanych w 2008 roku: 50.123,86),
  • 5,38 (wartość ulepszeń dokonanych w 2009 roku: 66.726,13 zł)3.W stosunku do wydatków określonych w pkt 2 - na ulepszenia w latach 2008-2009 Wnioskodawca dokonywał odliczenia podatku naliczonego (w myśl ustawy o podatku od towarów i usług).

W związku z powyższym zadano następujące pytania:

  1. Czy prawidłowe jest stwierdzenie że:
    • budynek rozdzielni (wraz z przynależną mu wartością prawa wieczystego użytkowania gruntu) jest zwolniony od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.),
    • budynek biurowy (wraz z przynależną mu wartością prawa wieczystego użytkowania gruntu) jest zwolniony od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ww. ustawy...
  2. Czy prawidłowo ustalono, że wartość prawa wieczystego użytkowania podzielono proporcjonalnie do wartości budynków określonej w operacie szacunkowym.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, ale podlega opodatkowaniu ich dostawa jeżeli:

  • dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  • pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


Dokonano oceny, czy zbywane budynki spełniają powyższe warunki, tj. czy i kiedy doszło do pierwszego zasiedlenia...

Pierwsze zasiedlenie zgodnie z art. 2 ust. 14 to oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ich ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30 % wartości początkowej.


Ww. przepis uwzględnia sytuacje w których:

  • wybudowano budynek lub budowlę i oddano je lub ich części pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi,
  • dokonano modernizacji (ulepszenia) budynku lub budowli i dopiero po jej zakończeniu, oddano je lub ich części pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi.


Za powyższym przemawia uzasadnienie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (druk sejmowy nr 819) w którym stwierdzono że „(...) Przez pierwsze zasiedlenie należy rozumieć oddanie po wybudowaniu lub po ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30 % wartości początkowej, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu. (...)".

W przypadku jeżeli nie można - dla celów zwolnienia od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części -zastosować art. 43 ust.1 pkt 10, należy dokonać analizy możliwości zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a. Zgodnie z tym przepisem, zwolniona od podatku jest dostawa budynków, budowli lub ich części nieobjęta zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.


Budynek biurowy był wybudowany w latach 70-tych, a od 1995 r. miał miejsce opodatkowany wynajem całej powierzchni budynków. Nastąpiło więc, zgodnie z art. 2 ust. 14 pierwsze zasiedlenie. Kwestia, czy spełniony został również drugi warunek pierwszego zasiedlenia, mówiący o oddaniu budynku do użytkowania pierwszemu nabywcy po jego ulepszeniu, jeżeli wydatki na ich ulepszenie stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej, przedstawia się następująco:

W latach 1990-1994, Spółka dokonała tylko jednego ulepszenia na wartość 49.536,50 zł. Pozostałe podwyższenia wartości wynikały z aktualizacji wartości środków trwałych. W sytuacji analizy spełnienia warunku art. 43 ust 1 pkt 10, ulepszenie, o którym mowa wyżej, nie będzie brane pod uwagę, ze względu na czas jaki upłynął od jego zakończenia.

Modernizacje przeprowadzone w latach 2008-2009 nie spowodowały zaprzestania wynajmowania budynku podmiotom zewnętrznym. Nie doszło również do oddania nowych pomieszczeń w użytkowanie najemcom. Wobec powyższego, zdaniem Spółki, warunek drugi nie ma zastosowania w przypadku modernizacji, o których mowa w art. 2 ust. 14b.

Tak więc, dostawa budynku biurowego korzysta ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10.

Budynek rozdzielni nie był nigdy wynajmowany ani modernizowany. Pierwsze oddanie do użytkowania budynku trafo miało miejsce przed wejściem w życie starej ustawy o VAT z 1993 r. - wydanie to nie było dokonane w wykonaniu czynności opodatkowanych. Można więc stwierdzić, że pierwsze wydanie w wykonaniu czynności opodatkowanych po wybudowaniu budynku nastąpi w momencie sprzedaży budynku przez Spółkę. Oznacza to, że Spółka nie może zastosować w tym wypadku art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Jednocześnie Spółce nie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy nabyciu budynku rozdzielni, ani nie poniosła wydatków na jego modernizację. Tak więc spełnione zostały warunki określone w art. 43 ust. 1 pkt 10a i sprzedaż budynku rozdzielni jest obligatoryjnie zwolniona z podatku VAT.

Ad 2.

Dostawa towarów, w myśl art. 7 ust 1 ww. ustawy, to przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Towary, zgodnie z art. 2 pkt 6 ustawy, to rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Przy czym zgodnie z art. 29 ust 5 cytowanej ustawy o VAT w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Ponadto zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Oznacza to, iż dla zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntów, na których położone są budynek wynajmowany i budynek trafo, zastosowanie znajdzie stawka VAT właściwa dla dostawy tych budynków. Przy czym wartość zbywanego prawa użytkowania wieczystego będzie zawarta w podstawie opodatkowania budynków.

Wszystkie budynki położone są na jednym gruncie. Stąd, w przypadku gdy poszczególne budynki, będące przedmiotem sprzedaży, będą opodatkowane różnymi stawkami VAT, lub zwolnione na podstawie różnych przepisów, konieczne będzie rozdzielenie ceny sprzedaży prawa użytkowania wieczystego całego gruntu pomiędzy podstawę opodatkowania poszczególnych budynków.

Ustawa o VAT nie zawiera uregulowań w jaki sposób to rozdzielenie powinno nastąpić. Zdaniem Wnioskodawcy właściwe jest alokowanie ceny sprzedaży prawa użytkowania wieczystego gruntu proporcjonalnie do ceny sprzedaży poszczególnych budynków. Przyjęcie rozwiązania opartego na kluczu wartościowym znajduje potwierdzenie w wyroku WSA w Gliwicach z dnia 8 lipca 2008 r., sygn. III SA/G11757/07 - wyrok nieprawomocny – w którym Sąd stwierdził iż „w przypadku zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntu, na którym znajdują się budynki trwale z nim związane podlegające opodatkowaniu według różnych stawek, należy proporcjonalnie wartościom sprzedawanych budynków przypisać odpowiedni udział gruntu i zastosować właściwe stawki. W związku z tym, iż ustawodawca nie wprowadził przepisów regulujących sposób postępowania przy ustalaniu wartości prawa wieczystego użytkowania gruntu podlegającego opodatkowaniu, jeżeli wraz z tym prawem zbywane są budynki i budowle podlegające opodatkowaniu i zwolnione od podatku, zdaniem organu I instancji, pomocniczo należało posłużyć się przepisem art. 29 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, w konsekwencji zaś obliczyć udział wartości budynków podlegających opodatkowaniu w ogólnej wartości wszystkich budynków i budowli. Przez wyliczony w ten sposób wskaźnik należało pomnożyć ogólną wartość prawa wieczystego użytkowania gruntu i otrzymaną wartość opodatkować według właściwej stawki podatku (...) w sytuacji gruntu (jedna działka gruntu), na którym znajdują się dwa budynki; jeden korzysta ze stawki 22% a drugi ze zwolnienia od VAT przepisy ustawy o VAT nie regulują. Dlatego też wydaje się całkowicie zasadnym, że należałoby w takim przypadku wartość gruntu podzielić i przyjąć zasadę proporcjonalności do wartości budynków. Stosowna bowiem proporcjonalność udziału wartości danego obiektu w całości wartości budynków i budowli i zależnie od wskaźnika wyliczenie powierzchni gruntu podlegającej opodatkowaniu jest najbardziej obiektywnym rozwiązaniem. Wprawdzie istnieje np. możliwość alokacji w zależności od powierzchni, ale - zdaniem składu orzekającego - zastosowana przez organy proporcjonalność wartości obiektów jest najbardziej racjonalna i odpowiadająca istocie podatku VAT, który związany jest z wartościami pieniężnymi, a nie ilościowymi".

Podsumowując, należy - zdaniem Wnioskodawcy - podzielić wartość gruntu przyjmując zasadę proporcjonalności do wartości budynków określonej w operacie szacunkowym.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez dostawę towarów, stosownie do art. 7 ust. 1 ww. ustawy rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Towarami, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy o VAT są rzeczy ruchome, jak również wszelkie postacie energii, budynki i budowle lub ich części, będące przedmiotem czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, które są wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, a także grunty.

Co do zasady stosownie do art. 41 ust. 1 ww. ustawy stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Przy czym ustawodawca od powyższej zasady ustanowił szereg wyjątków, a jedną z nich jest zwolnienie od podatku (art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT) dostawy budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.


W tym miejscu należy zauważyć, że zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, przez pierwsze zasiedlenie – rozumie się oddanie do użytkowania, w wykonaniu czynności podlegających opodatkowaniu, pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.


Zatem pierwsze zasiedlenie będzie miało miejsce wówczas, gdy wybudowany lub ulepszony obiekt (jego część) zostanie sprzedany lub np. oddany w najem. Zarówno sprzedaż, jak i najem są bowiem czynnościami podlegającymi opodatkowaniu.

Z powyższych przepisów wynika, iż dostawa nieruchomości, co do zasady, korzysta ze zwolnienia z podatku VAT. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji gdy od momentu pierwszego zasiedlenia nie minęły co najmniej dwa lata.

Należy się zatem zastanowić czy w zaistniałej sytuacji doszło do zasiedlenia przedmiotowych nieruchomości (rozdzielni trafo i budynku biurowego).

W odniesieniu do budynku biurowego należy wskazać, że budynek ten od 1995 roku jest cały czas przedmiotem najmu. Co prawda w latach 2008 – 2009 w budynku biurowym dokonano ulepszeń, jednakże wydatki na ulepszenia nie stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej, jak wskazał Wnioskodawca wydatki te stanowiły 9,43 % wartości początkowej budynku. Zatem dostawa budynku biurowego będzie dostawą po pierwszym zasiedleniu, (które nastąpiło w wyniku oddania w 1995 r. budynku biurowego w najem) korzystającą ze zwolnienia na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10.

Natomiast w odniesieniu do budynku rozdzielni trafo zauważyć należy, że nie doszło do jego zasiedlenia. Budynek trafo nigdy nie był wydany do użytkowania w wyniku czynności opodatkowanych. Nabycie tego budynku rozdzielni, jak wskazał Wnioskodawca, nie podlegało ustawie od towarów i usług oraz budynek ten nie był modernizowany.

Zatem dostawa budynku nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia. Zatem do dostawy tej nie będzie miało zastosowanie zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

W tym miejscu należy przeanalizować możliwość zastosowania zwolnienia dostawy budynku rozdzielni trafo na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10a.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy o VAT, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa powyżej, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Dostawa budynku rozdzielni trafo będzie mogła korzystać ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 10a, bowiem Wnioskodawcy nie przysługiwało przy nabyciu budynku rozdzielni prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego oraz nie ponosił on żadnych wydatków na jego ulepszenie.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga przepis art. 29 ust. 5. ustawy o VAT. Zgodnie z cytowanym powyżej artykułem w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntów.

Zgodnie § 12 ust. 1 pkt 11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 24 grudnia 2009 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 224, poz. 1799 ze zm.), zwalnia się od podatku zbycie prawa wieczystego użytkowania gruntu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, jeżeli budynki te lub budowle albo ich części są zwolnione od podatku.

Z powyższego jednoznacznie wynika, że co do zasady grunt będący przedmiotem sprzedaży (w tym zbycie użytkowania wieczystego) podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki, budowle lub ich części na nim posadowione. Oznacza to, że w sytuacji, gdy budynki, budowle lub ich części korzystają ze zwolnienia od podatku VAT, również sprzedaż gruntu (w tym zbycie prawa użytkowania wieczystego gruntu) korzystać będzie ze zwolnienia od podatku.

Tak więc mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że dostawa prawa wieczystego użytkowania gruntu wraz z zabudowaniami (budynkiem biurowym i budynkiem rozdzielni trafo) będzie korzystać ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na mocy art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ww. ustawy, w związku z art. 29 ust. 5 ustawy i § 12 ust. 1 pkt 11 ww. rozporządzenia.

Natomiast w kwestii zastosowania metody opartej na kluczu wartościowym dla obliczenia podstawy opodatkowania, stwierdzić należy, co następuje:

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ww. ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Natomiast z cytowanego już wyżej artykułu 29 ust. 5 ustawy o VAT, wynika, że z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu w sytuacji gdy budynki będące przedmiotem dostawy są trwale gruntem związane.

Zatem, w przypadku gdy w skład jednej nieruchomości wchodzi budynek opodatkowany 22% stawką podatku VAT jak również budynek korzystający ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, stwierdzić należy, iż w związku z tym, iż ani przepisy ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, ani przepisy wykonawcze do tej ustawy nie zawierają regulacji dotyczących sposobu ustalania podstawy opodatkowania można przyjąć różne rozwiązania, np. wg klucza wartościowego, tj. proporcjonalnie do wartości sprzedawanych obiektów budowlanych zwolnionych z opodatkowania i przypisać do nich odpowiednio udział gruntu i zastosować zwolnienie w tej części, natomiast do pozostałej części dotyczącej obiektów budowlanych opodatkowanych 22% zastosować tą samą stawkę podatku lub wg klucza powierzchniowego, tj. podzielić powierzchnię gruntu proporcjonalnie do powierzchni obiektów budowlanych. Każda metoda czy to oparta na kluczu wartościowym czy też kluczu powierzchniowym, o ile odzwierciedla stan faktyczny jest właściwa.

Natomiast w sytuacji, gdy w skład nieruchomości wchodzą budynki, których dostawa jest zwolniona z opodatkowania, ale zwolnienie tych budynków następuje na podstawie różnych przepisów nie jest konieczne ustalanie podstawy opodatkowania wg klucza wartościowego czy proporcjonalnego. Nawet gdyby przyjąć ustalenie podstawy opodatkowania wg powyższych kluczy, nie ma to wpływu na kwotę podatku skoro dostawa objęta jest zwolnieniem.

W związku z powyższym nie znajduje uzasadnienia prawnego stanowisko Wnioskodawcy, iż dla zbycia prawa wieczystego użytkowania gruntów, na których posadowione są budynki zwolnione z podatku VAT na podstawie różnych przepisów konieczne jest rozdzielenie ceny sprzedaży prawa wieczystego użytkowania gruntu pomiędzy podstawę opodatkowania poszczególnych budynków. Jednakże powyższe nie ma istotnego wpływu na rozstrzygnięcie niniejszej sprawy.

W świetle powyższego, przedstawione we wniosku stanowisko ocenione całościowo należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008 r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach, ul. Prymasa Stefana Wyszyńskiego 2, 44-101 Gliwice po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy). Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj