Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP3/443-673/10/AB
z 9 września 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP3/443-673/10/AB
Data
2010.09.09



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
aport
aport
opodatkowanie
opodatkowanie
prawo do odliczenia
prawo do odliczenia


Istota interpretacji
Prawo do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupu usług związanych z przygotowaniem projektu i jego zarządzaniem, które zostaną wniesione aportem



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2010 r. (data wpływu 11 czerwca 2010 r.), o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 czerwca 2010 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług, w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca realizuje wraz z Miejskim Zakładem (zwanym dalej Spółką) projekt dofinansowany z środków Programu Operacyjnego infrastruktura i Środowisko pn.: „...". Beneficjentem środków pomocowych, z którym została podpisana umowa o dofinansowanie jest Spółka, a Gmina na mocy podpisanego porozumienia ze Spółką jest podmiotem uprawnionym do ponoszenia wydatków w ramach projektu.

Projekt jest wieloetapowym zadaniem inwestycyjnym składającym się z fazy przygotowania (etap koncepcyjny polegający na wyborze najkorzystniejszego wariantu inwestycyjnego, opracowanie dokumentów warunkujących uzyskanie dofinansowania z środków pomocowych UE, uzgodnienia lokalizacyjne, przygotowanie dokumentacji przetargowych), etap projektowania (wykonywanie projektów budowlanych i wykonawczych, uzyskanie pozwoleń na budowę), etap realizacji (wykonywanie robót budowlanych, dostawa maszyn i urządzeń), etap zakończenia (testowanie wytworzonego majątku w okresie zgłaszania wad i usterek, który jest tożsamy z okresem rękojmi za wady, końcowe rozliczenie inwestycji, potwierdzenie wypełnienia warunków przyznania dofinansowania).

Zakres działań inwestycyjnych przewiduje:

  • budowę Zakładu Przetwarzania Odpadów Komunalnych, składającego się z następujących obiektów: budynku demontażu odpadów wielkogabarytowych i magazynu odpadów niebezpiecznych, budynku zaplecza socjalnego z garażami i warsztatem podręcznym oraz garażami, budynku sortowni odpadów surowcowych, kompostowni odpadów organicznych pospożywczych wraz z infrastrukturą towarzyszącą,
  • budowę składowiska odpadów komunalnych obejmującego: rozbudowę składowiska odpadów poprocesowych o nieckę składowiska, budowę składowiska odpadów azbestowych, budowę pompowni pośredniej odcieków, budowę studni odgazowujących,
  • wyposażenie Spółki w sprzęt (kompaktory, przewoźna stacja paliw, spycharka gąsienicowa, ładowarki kołowe, wózek przenośny, samochód do transportu wewnętrznego, samochód towarowo-osobowy, przyczepa do transportu kontenerów, kontenery na odpady, przerzucarka pryzm kompostu, mieszarko-rozdrabniarka, piły spalinowe, szlifierki, przecinarki, wózki podnośnikowe i paletowe, zamiatarka uliczna, kosiarka, podkaszarka),
  • zakup nieruchomości gruntowych pod inwestycję.

Przy realizacji działań inwestycyjnych wykonywane są również usługi towarzyszące warunkujące prawidłową realizację projektu i uzyskanie dofinansowania.

Są to m.in.:

  • usługi związane z przygotowaniem projektu: przygotowanie studium wykonalności i wniosku aplikacyjnego o dofinansowanie projektu, opracowanie raportu oceny oddziaływania na środowisko, opracowanie dokumentacji przetargowych, wykonanie operatów szacunkowych określających wartość składnika gruntu związanego z wykupem terenu na potrzeby realizacji projektu, wykonanie map ewidencyjnych na potrzeby przygotowania projektu, opłaty notarialne, wykonanie map zasadniczych, opinie geologiczne nt. wpływu projektowanej inwestycji na lokalną strukturę geologiczną i pokłady hydrologiczne, uzgodnienia lokalizacji z właścicielami sieci teletechnicznych, gazowych, wodno-kanalizacyjnych, energetycznych, opracowanie koncepcji zagospodarowania odpadów w mieście (stanowiącej podstawę podjęcia decyzji o zakresie rzeczowym projektu), inwentaryzacja zieleni na obszarze projektowanej inwestycji, opracowanie badań morfologii strumienia odpadów (stanowiący podstawę podjęcia decyzji o zakresie rzeczowym projektu),
  • usługi związane z zarządzaniem projektem: koszty osobowe pracowników zarządzających projektem, usługi nadzoru budowlanego, usługi kompleksowego doradztwa finansowego, prawnego, technicznego, usługi kserograficzne, usługi tłumaczeniowe,
  • usługi związane z wymogami stawianymi projektom dofinansowanym z środków pomocowych UE: działania informacyjno promocyjne.

Właścicielem wytworzonych w ramach projektu środków trwałych będzie Spółka, a wartość początkowa poszczególnych składników majątkowych będzie uwzględniała pełne koszty wytworzenia tj. koszty działań inwestycyjnych wraz kosztami usług towarzyszących. Majątek będzie służył do wykonywania działalności statutowej Spółki.

W zakresie swojej działalności Spółka jest samodzielnym podmiotem gospodarczym działającym na podstawie przepisów dotyczących spółek prawa handlowego. Spółka jest czynnym podatnikiem VAT i świadczy odpłatne usługi w ramach następujących klasyfikacji działalności PKD: 1. Zbieranie odpadów innych niż niebezpieczne - (PKD 33.11.Z.), 2. Zbieranie odpadów niebezpiecznych - (PKD 38.12.Z.), 3. Obróbka i usuwanie odpadów innych niż niebezpieczne - (PKD 38.21 .Z.), 4. Odzysk surowców z materiałów segregowanych - (PKD 38.32.Z), 5. Sprzedaż hurtowa odpadów i złomu - (PKD 46.77.Z.), 6. Demontaż wyrobów zużytych - (PKD 38.31.Z), 7. Działalność związana z rekultywacją i pozostała działalność usługowa związana z gospodarką odpadami - (PKD 39.00.Z), 8. Pozostałe pozaszkolne formy edukacji gdzie indziej niesklasyflkowane (PKD 85.59.B), 9. Przetwarzanie i unieszkodliwianie odpadów niebezpiecznych - (PKD 38.22. Z), 10. Pozostałe badania i analizy techniczne-(PKD 71.20 B) 11. Wytwarzanie paliw gazowych - (PKD 35.21.Z), 12. Dystrybucja paliw gazowych w systemie sieciowym - (PKD 35.22.Z), 13. Handel paliwami gazowymi w systemie sieciowym - (PKD 35.23. Z), 12. Dystrybucja paliw gazowych w systemie sieciowym - (PKD 35.22.Z) 13. Handel paliwami gazowymi w systemie sieciowym - (PKD 35.23.Z), 14. Gromadzenie i transport ścieków przemysłowych lub pochodzących z gospodarstw domowych od jednego lub wielu użytkowników oraz wody deszczowej za pomocą sieci kanalizacyjnej, kolektorów, zbiorników oraz pozostałych środków transportu - (PKD 37.00.Z).

Towary i usługi nabywane w ramach projektu będą służyły dalszym czynnościom opodatkowanym, dlatego też Spółce przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego na zadach ogólnych określonych w art. 86 ustawy o podatku od towarów i usług.

Usługi związane z przygotowaniem i zarządzaniem projektem były nabywane również przez Wnioskodawcę. Gmina była bowiem inicjatorem koncepcji realizacji projektu i ubiegała się o uzyskanie dofinansowania projektu z środków pomocowych UE. W trakcie oceny złożonego Wniosku o dofinansowanie Grupa Robocza oceniająca wniosek (panel ekspertów z Instytucji Zarządzających oraz niezależnych Konsultantów) uwarunkowała przyznanie dofinansowania od utworzenia nowego podmiotu gospodarczego - Spółki Komunalnej ze 100% udziałem Gminy, która docelowo miała przejąć obowiązki podmiotu realizującego to zadanie inwestycyjne. Przed złożeniem aplikacji zadania własne Gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi realizowała Gmina za pośrednictwem Jednostki Budżetowej Gminy pn. - „…".

W dniu 26 listopada 2009 r. zostały podjęte przez Radę Miejską w S Uchwały o likwidacji dotychczasowej Jednostki Budżetowej Miejski Zakład w S i utworzeniu Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością pod nazwą „Miejski Z".

Akt Założycielski Spółki został zawarty w dniu 18 grudnia 2009 r. a wpis do Krajowego Rejestru Sądowego nastąpił w dniu 11 lutego 2010 r. Wniosek o nadanie numeru identyfikacji podatkowej (NIP) oraz zgłoszenie rejestracyjne podatnika VAT w zakresie podatku od towarów i usług nastąpiło w dniu 11 marca 2010 r.

W dniu 22 stycznia 2010 r. została zawarta umowa wykonawcza pomiędzy Wnioskodawcą a M, w której Gmina powierzyła Spółce wykonanie zadań własnych gminy w zakresie gospodarki odpadami na terenie miasta.

W dniu 16 lutego 2010 r. została podpisana umowa o dofinansowanie Projektu w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko pomiędzy W w K. Miejskim Z.

Gmina zamierza przekazać jako wkład niepieniężny do Spółki, poniesione dotychczas nakłady inwestycyjne na projekt obejmujące koszty usług związanych z przygotowaniem i zarządzaniem projektem oraz przygotowaniem dokumentacji warunkującej uzyskanie dofinansowania. W zamian za wniesiony wkład niepieniężny Gmina uzyska udziały w Spółce w wartości nominalnej odpowiadającej poniesionym przez Gminę wydatkom. Spółka zaewidencjonuje wkład niepieniężny jako koszt zwiększający wartość prowadzonej przez nią inwestycji (ewidencja na koncie środki trwałe w budowie).

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia (zwrotu) podatku VAT z tytułu zakupu usług związanych z przygotowaniem projektu i jego zarządzaniem, które zostaną wniesione aportem do Spółki...

Zdaniem Wnioskodawcy, Gminie przysługiwałoby prawo do odliczenia (zwrotu) podatku VAT z tytułu nabycia usług związanych z przygotowaniem projektu i jego zarządzaniem, które stanowić będą nakłady przekazywane wkładem niepieniężnym do Spółki realizującej przedmiotowy projekt.

W myśl postanowień art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Kwotę podatku naliczonego zgodnie z ust. 2 pkt 1 ww. artykułu stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika.

W przedmiotowym przypadku istnieje bezpośredni związek pomiędzy nabywanymi usługami a transakcją sprzedaży (przeniesienie praw) wobec powyższego warunek określony w art. 66 będzie spełniony.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz, U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W mysi art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 8 ust. 1 ww. ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Definicja „świadczenia usług" ma charakter dopełniający definicję „dostawy towarów" i jest wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach ich działalności gospodarczej.

Z wniosku wynika, że Gmina zamierza wnieść do spółki handlowej aport w postaci nakładów inwestycyjnych związanych z realizacją projektu i obejmujących koszty usług związanych z przygotowaniem i zarządzaniem projektem oraz przygotowaniem dokumentacji warunkującej uzyskanie dofinansowania.

Wnoszenie wkładów niepieniężnych (aportu) do spółek prawa handlowego lub cywilnego stanowi czynność o charakterze odpłatnym w rozumieniu przepisów o podatku od towarów i usług (dostawę towarów bądź świadczenie usług) i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych. Przy czym zauważyć należy, iż aport w postaci wyżej wskazanych nakładów inwestycyjnych należy zaliczyć do świadczenia usług w rozumieniu art. 8 ust. 1 ww. ustawy, gdyż dochodzi w tym przypadku do przeniesienia prawa majątkowego.

Co do zasady stosownie do art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast w myśl art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7 suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy o VAT prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-5 oraz ust. 11, 12, 16 i 18.

Jeżeli podatnik nie dokona obniżenia kwoty podatku należnego w terminach określonych w ust. 10, może obniżyć kwotę podatku należnego w deklaracji podatkowej za jeden z dwóch następnych okresów rozliczeniowych – art. 86 ust. 11 ustawy o VAT.

Podatek od towarów i usług obciąża konsumpcję. W związku z tym jego ciężarem nie powinni być obciążeni podatnicy VAT w tym zakresie, w jakim wykorzystują zakupione towary i usługi do prowadzenia działalności opodatkowanej. W tym przypadku nie występują oni bowiem w charakterze konsumentów zakupionych dóbr.

W związku z powyższym przepis art. 86 ust. 1 ustawy przyjmuje zasadę, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przez czynności opodatkowane należy rozumieć w tym przypadku czynności, które faktycznie zostały (bądź zostaną) objęte opodatkowaniem, a nie czynności, które, co do zasady, podlegają opodatkowaniu, lecz w danej konkretnej sytuacji nie zostały opodatkowane (np. zostały wykonane przez podatnika zwolnionego albo przez podmiot, który co prawda jest podatnikiem, ale względem konkretnej czynności nie występował w tym charakterze). Wynika stąd, że jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia całości podatku. W tym przypadku bowiem nie występują oni w charakterze konsumentów zakupionych dóbr; podatek VAT zaś obciąża właśnie konsumpcję - zob. wyrok WSA w Gdańsku z dnia 17 października 2007 r., (I SA/Gd 771/07, LEX nr 475635).

Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Jeśli podatnik zamierza przeznaczyć dane towary lub usługi na cele działalności opodatkowanej, to jest uprawniony do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu tych towarów i usług (choćby przed zrealizowaniem prawa do odliczenia, towary bądź usługi nie zostały jeszcze spożytkowane na cele działalności opodatkowanej). Zauważyć również należy, iż dla prawa do odliczenia nie ma także znaczenia źródło finansowania wydatków na nabycie towarów i usług w tym podatku naliczonego. Także pokrycie tych wydatków (podatku naliczonego) nie z własnych środków podatnika nie pozbawia go prawa do odliczenia podatku.

W świetle powyższego Wnioskodawca uprawniony będzie do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego określonego w fakturach VAT dokumentujących poniesione wydatki na nabycie usług związanych z przygotowaniem projektu i jego zarządzaniem, które zostaną wniesione jako aport do Spółki, w terminach określonych w art. 86 ust. 10 pkt 1 i ust. 11 ustawy o VAT.

Wobec powyższego stanowisko przedstawione przez Wnioskodawcę uznać należy za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Nadmienia się, iż zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016), skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj