Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP1/443-1029/09/MS
z 22 stycznia 2010 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP1/443-1029/09/MS
Data
2010.01.22


Referencje


Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
czynności niepodlegające opodatkowaniu
czynności niepodlegające opodatkowaniu
dotacja
dotacja
działalność gospodarcza
działalność gospodarcza
działalność statutowa
działalność statutowa
świadczenie usług
świadczenie usług


Istota interpretacji
czy prawidłowe jest traktowanie czynności związanych z realizacją celów statutowych Wnioskodawcy jako działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 17 września 2009r. (data wpływu 9 października 2009r.), uzupełnionym pismem z dnia 4 stycznia 2010r. (data wpływu 7 stycznia 2010r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy prawidłowe jest traktowanie czynności związanych z realizacją celów statutowych Wnioskodawcy jako działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 października 2009r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stwierdzenia czy prawidłowe jest traktowanie czynności związanych z realizacją celów statutowych Wnioskodawcy jako działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 4 stycznia 2010r. (data wpływu 7 stycznia 2010r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu nr IBPP1/443-1029/09/MS z dnia 22 grudnia 2009r.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca jako miejska instytucja kultury działa zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym, oraz na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, wykonując zadania z zakresu upowszechniania kultury, które są obligatoryjnymi zadaniami własnymi gminy. Wnioskodawca został wpisany do krajowego rejestru podmiotów z przedmiotem działalności sklasyfikowanym pod numerem PKD (2007) 9002Z - Działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych, PKD (2004) - 9234Z - Działalność rozrywkowa pozostała, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT, a w przedmiocie zapytania w przedstawionym stanie faktycznym nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa, postępowanie kontrolne organu kontroli skarbowej, a także w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.

Wnioskodawca prowadzi działalność zgodną z polityką Gminy Miejskiej K. w zakresie tworzenia, upowszechniania i ochrony kultury, dziedzictwa i dorobku kulturalnego miasta. Dodatkowo zgodnie z statutem Wnioskodawca prowadzi działalność związaną z promocją wizerunkową Gminy Miejskiej K., w szczególności poprzez promocje dziedzictwa i dorobku kulturalnego miasta.

Zgodnie z § 4 statutu swoje zadania Wnioskodawca realizuje m.in. poprzez organizację własnych przedsięwzięć artystycznych, a także nadzór i koordynację innych, powierzonych doraźnie zadań o charakterze kulturalnym, promujących dziedzictwo i dorobek kulturalny Miasta K. oraz tworzenie i prowadzenie punktów Sieci Informacji Miejskiej. Najbardziej znanymi imprezami organizowanymi przez Wnioskodawcę są W., S. na R., F. S. P., M. P. Organizowane imprezy mają charakter imprez biletowanych (wstęp na podstawie odpłatnego biletu) lub niebiletowanych (wstęp wolny).

Działalność statutowa realizowana jest na rzecz Gminy Miejskiej K. nieodpłatnie, a celem Wnioskodawcy nie jest osiąganie zysku.

Na prowadzenie działalności statutowej polegającej na wykonywaniu zadań z zakresu upowszechniania kultury, jako miejska jednostka kultury, Wnioskodawca otrzymuje z Urzędu Miasta K. dotację podmiotową na realizację zadań statutowych, nie związaną z dostawą i świadczeniem usług. Dotacja ta służy pokryciu całości lub części kosztów działalności Wnioskodawcy i nie istnieje możliwość bezpośredniego powiązania otrzymanej dotacji z ceną konkretnej dostawy towarów lub świadczenia konkretnych usług. Nie jest więc dotacją, o której mowa w art. 29 ust. 1 ustawy.

Dodatkowo Wnioskodawca uzyskuje przychody:

  • ze sprzedaży usług reklamowych, najczęściej polegających na umieszczeniu logo i/lub nazwy kontrahenta (sponsora) na banerach reklamowych eksponowanych podczas organizowanych imprez kulturalnych lub też w materiałach promocyjnych (plakatach, ulotkach, biletach itp.). Obrót z tytułu świadczenia tych usług opodatkowany jest stawką VAT 22%,
  • z prowizji za pośrednictwo w sprzedaży wycieczek, miejsc noclegowych i biletów na imprezy kulturalne organizowane przez innych organizatorów - również opodatkowane stawką 22%,
  • ze sprzedaży biletów na imprezy biletowane - opodatkowane stawką 7%,
  • ze sprzedaży wydawnictw - opodatkowane stawką 0%, 7% lub 22% w zależności od charakteru wydawnictwa,
  • ze sprzedaży praw np. do transmisji imprezy kulturalnej - zwolnione z opodatkowania VAT.

Te dodatkowe przychody są w całości przeznaczane na realizację celów statutowych.

Nabywane przez Wnioskodawcę w związku z organizacją imprez kulturalnych opodatkowane towary i usługi to w szczególności koszty wynajmu sali, budowy sceny na wolnym powietrzu, koszty obsługi technicznej i estradowej imprezy, koszty druku plakatów, banerów, ulotek, koszty plakatowania itp.

Towary i usługi te Wnioskodawca kwalifikuje do następujących grup:

  1. związane wyłącznie ze sprzedażą opodatkowaną VAT;
  2. związane wyłącznie ze sprzedażą zwolnioną;
  3. związane wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu VAT;
  4. związane z czynnościami opodatkowanymi i zwolnionymi;
  5. związane z czynnościami opodatkowanymi i niepodlegającymi opodatkowaniu;
  6. związane z czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi i niepodlegającymi opodatkowaniu.

W przypadku nabycia towarów i usług zakwalifikowanych do grup a, b, c decyzja o odliczeniu lub nie odliczeniu podatku VAT naliczonego zasadniczo Wnioskodawcy nie nastręcza problemów.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą sposobu i zakresu odliczenia podatku VAT naliczonego w przypadku towarów i usług zakwalifikowanych do grup d, e, f.

Uzupełniając wniosek pismem z dnia 4 stycznia 2010r. Wnioskodawca stwierdza, że jest miejską instytucją kultury realizującą zadania gminy z zakresu upowszechniania kultury. Zadania te realizowane są poprzez organizację przedsięwzięć artystycznych i innych wydarzeń o charakterze kulturalnym, promujących dziedzictwo i dorobek kulturalny Miasta a także poprzez prowadzenie punktów informacji miejskiej.

Tym samym każde przedsięwzięcie kulturalne organizowane przez Wnioskodawcę jest równocześnie:

  • świadczeniem na rzecz Gminy Miejskiej K. poprzez wypełnianie jej zadań ustawowych z zakresu upowszechniania kultury oraz
  • świadczeniem na rzecz uczestników imprezy, którzy bezpośrednio korzystają za odpłatnością (imprezy biletowane) lub nieodpłatnie (imprezy niebiletowane) z usług w zakresie kultury oferowanych przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca świadczy więc usługi związane z kulturą (grupowanie 92 PKWiU) zarówno na rzecz Gminy Miejskiej K. jak i na rzecz uczestników imprezy.

Wnioskodawca został powołany w celu realizacji zadań Gminy Miejskiej K. z zakresu upowszechniania kultury. Przedsięwzięcia kulturalne organizowane przez Wnioskodawcę będące świadczeniem na rzecz Gminy Miejskiej K. poprzez wypełnianie jej zadań ustawowych z zakresu upowszechniania kultury pozostają więc w ścisłym związku z prowadzeniem przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

Wnioskodawca uznaje, że otrzymywana od Gminy Miejskiej K. dotacja podmiotowa nie jest elementem obrotu, o którym mowa w art. 29 ustawy o podatku od towarów i usług.

Wszystkie postawione przez Wnioskodawcę pytania dotyczą jednego stanu faktycznego, tj. organizacji przedsięwzięć artystycznych, które są świadczeniem na rzecz Gminy Miejskiej K. poprzez realizację jej zadań ustawowych w zakresie upowszechniania kultury i które równocześnie są świadczeniem na rzecz uczestników danej imprezy. Wszystkie te przedsięwzięcia (niezależnie od ich nazwy i gałęzi kultury, której dotyczą) są finansowane w części z dotacji podmiotowej dla Wnioskodawcy od Gminy Miejskiej K. i w części z innych przychodów (ze sprzedaży usług reklamy, ze sprzedaży praw do transmisji lub ze sprzedaży biletów). Wszystkie pytania postawione we wniosku przez Wnioskodawcę dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego i zakresu tego odliczenia w przypadku takich właśnie imprez kulturalnych, bez względu na to, czy impreza nazwana została W., S. na R. czy S. P. Zapytanie nie dotyczy poszczególnych imprez, lecz każdej imprezy o charakterze opisanym powyżej oraz w opisie stanu faktycznego we wniosku.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy prawidłowe jest traktowanie czynności związanych z realizacją celów statutowych Wnioskodawcy jako działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust 2 ustawy niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT...

Zdaniem Wnioskodawcy, czynności stanowiące realizację celów statutowych są działalnością gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy, ponieważ są działalnością usługową wykonywaną w sposób samodzielny, profesjonalny, zorganizowany i powtarzalny. Cel i rezultat tej działalności w świetle ustawy nie mają znaczenia. Czynności te nie podlegają jednak opodatkowaniu VAT, ponieważ wykonywane są nieodpłatnie. Otrzymywana dotacja nie stanowi wynagrodzenia za świadczenie usług i nie jest elementem obrotu zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto wykonywane czynności są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa i nie mogą zostać uznane za podlegające opodatkowaniu na podstawie art. 8 ust. 2 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.

Na wstępie należy wskazać, że niniejsza interpretacja w zakresie stwierdzenia czy prawidłowe jest traktowanie czynności związanych z realizacją celów statutowych Wnioskodawcy jako działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT niepodlegajacej opodatkowaniu podatkiem VAT, odnosi się do imprez kulturalnych organizowanych przez Wnioskodawcę. Przedmiotowy zakres wynika z wyjaśnień zawartych w piśmie z dnia 4 stycznia 2010r., w którym Wnioskodawca wyjaśnia, że wszystkie pytania dotyczą organizowanych imprez kulturalnych niezależnie od tego czy impreza nazwana została W., S. na R. czy S. P..

Ponadto należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących do dnia 31 grudnia 2009r., gdyż we wniosku z dnia 17 września 2009r. Wnioskodawca wskazał, że sprawa dotyczy zaistniałego stanu faktycznego.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

  1. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;
  2. eksport towarów;
  3. import towarów;
  4. wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;
  5. wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do treści art. 8 ust. 1 cyt. ustawy o VAT, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Nieodpłatne świadczenie usług niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części, traktuje się jak odpłatne świadczenie usług (art. 8 ust. 2 ustawy o VAT).

Przy czym zarówno towary, jak i usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, z zastrzeżeniem art. 8 ust. 4, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki, o których mowa w art. 119 (art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 ww. ustawy).

Stosownie do art. 15 ust. 1 i 2 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Działalność gospodarcza obejmuje również czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z treści cytowanego wyżej przepisu art. 8 ust. 1 ustawy o VAT wynika, iż ustawodawca przyjął generalną zasadę, że usługami są wszelkie odpłatne świadczenia niebędące dostawą towarów. Stąd też stwierdzić należy, iż definicja „świadczenia usług” ma charakter dopełniający definicję „dostawy towarów”. Jest ona wyrazem realizacji zasady powszechności opodatkowania podatkiem od towarów i usług transakcji wykonywanych przez podatników w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej.

Z powyższego wynika, że aby nieodpłatne świadczenie usług było objęte opodatkowaniem podatkiem VAT muszą być spełnione łącznie dwa warunki. Po pierwsze ustawa wyraźnie wskazuje, że nie ma podstaw do opodatkowania usług świadczonych wprawdzie nieodpłatnie, lecz w związku z prowadzonym przez podatnika przedsiębiorstwem. Drugim warunkiem objęcia nieodpłatnych usług podatkiem VAT jest istnienie prawa podatnika do odliczenia całości lub części podatku naliczonego związanego ze świadczonymi usługami.

Przez usługi niezwiązane z prowadzeniem przedsiębiorstwa należy uznać wszelkie usługi, których świadczenie odbyło się bez związku z potrzebami prowadzonej działalności.

W myśl art. 29 ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrót zwiększa się o otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze mające bezpośredni wpływ na cenę (kwotę należną) towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika, pomniejszone o kwotę należnego podatku.

Zgodnie z art. 29 ust. 2 ustawy o VAT w przypadku gdy pobrano zaliczki, zadatki, przedpłaty lub raty, obrotem jest również kwota otrzymanych zaliczek, zadatków, przedpłat lub rat, pomniejszona o przypadającą od nich kwotę podatku. Dotyczy to również otrzymanych zaliczek na dotacje, subwencje i na inne dopłaty o podobnym charakterze.

Cytowany powyżej przepis art. 29 ust. 1 ustawy o VAT stanowi odzwierciedlenie art. 73 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L 347, s. 1, ze zm.) z treści którego wynika, iż w odniesieniu do dostaw towarów i świadczenia usług innych niż te, o których mowa w art. 74-77, podstawa opodatkowania obejmuje wszystko, co stanowi zapłatę otrzymaną lub którą dostawca lub usługodawca otrzyma w zamian za dostawę towarów lub świadczenie usług, od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z subwencjami związanymi bezpośrednio z ceną takiej dostawy lub świadczenia.

Z powołanego przepisu wynika, że elementem wpływającym na ewentualne zwiększenie obrotu o otrzymaną dotację jest stwierdzenie, czy jest ona przekazywana w celu sfinansowania bądź dofinansowania konkretnej dostawy lub usługi. W efekcie obrót zwiększa się tylko o takie dotacje, które w sposób bezwzględny i bezpośredni są związane z daną dostawą towarów lub świadczeniem usług. Jeżeli jednak taki bezpośredni związek nie występuje, otrzymane dofinansowanie ogólne na pokrycie kosztów realizacji określonych projektów nie ma wpływu na wysokość obrotu.

Ze stanu faktycznego przedstawionego we wniosku wynika, że Wnioskodawca jako miejska instytucja kultury działa zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 9 ustawy o samorządzie gminnym, oraz na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991r. o organizowaniu i prowadzeniu działalności kulturalnej, wykonując zadania z zakresu upowszechniania kultury, które są obligatoryjnymi zadaniami własnymi gminy. Wnioskodawca został wpisany do krajowego rejestru podmiotów z przedmiotem działalności sklasyfikowanym pod numerem PKD (2007) 9002Z - Działalność wspomagająca wystawianie przedstawień artystycznych, PKD (2004) - 9234Z - Działalność rozrywkowa pozostała, gdzie indziej niesklasyfikowana.

Wnioskodawca prowadzi działalność zgodną z polityką Gminy Miejskiej K. w zakresie tworzenia, upowszechniania i ochrony kultury, dziedzictwa i dorobku kulturalnego Miasta. Dodatkowo zgodnie z statutem Wnioskodawca prowadzi działalność związaną z promocją wizerunkową Gminy Miejskiej K., w szczególności poprzez promocje dziedzictwa i dorobku kulturalnego Miasta.

Zgodnie z § 4 statutu swoje zadania Wnioskodawca realizuje m.in. poprzez organizację własnych przedsięwzięć artystycznych a także nadzór i koordynację innych, powierzonych doraźnie zadań o charakterze kulturalnym, promujących dziedzictwo i dorobek kulturalny Miasta K. oraz tworzenie i prowadzenie punktów Sieci Informacji Miejskiej. Najbardziej znanymi imprezami organizowanymi przez B. są W., S. na R., F. S. P., M. P.. Organizowane imprezy mają charakter imprez biletowanych (wstęp na podstawie odpłatnego biletu) lub niebiletowanych (wstęp wolny).

Działalność statutowa realizowana jest na rzecz Gminy Miejskiej K. nieodpłatnie, a celem Wnioskodawcy nie jest osiąganie zysku.

Na prowadzenie działalności statutowej polegającej na wykonywaniu zadań z zakresu upowszechniania kultury, jako miejska jednostka kultury, Wnioskodawca otrzymuje z Urzędu Miasta K. dotację podmiotową na realizację zadań statutowych, nie związaną z dostawą i świadczeniem usług. Dotacja ta służy pokryciu całości lub części kosztów działalności Wnioskodawcy i nie istnieje możliwość bezpośredniego powiązania otrzymanej dotacji z ceną konkretnej dostawy towarów lub świadczenia konkretnych usług. Nie jest więc dotacją, o której mowa w art. 29 ust. 1 ustawy.

Jednocześnie jak wskazuje Wnioskodawca każde przedsięwzięcie kulturalne organizowane przez niego jest równocześnie:

  • świadczeniem na rzecz Gminy Miejskiej K. poprzez wypełnianie jej zadań ustawowych z zakresu upowszechniania kultury oraz,
  • świadczeniem na rzecz uczestników imprezy, którzy bezpośrednio korzystają za odpłatnością (imprezy biletowane) lub nieodpłatnie (imprezy niebiletowane) z usług w zakresie kultury oferowanych przez Wnioskodawcę.

Wnioskodawca wskazuje, że świadczy usługi związane z kulturą (grupowanie 92 PKWiU) zarówno na rzecz Gminy Miejskiej K. jak i na rzecz uczestników imprezy.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że jeśli otrzymywane przez Wnioskodawcę dotacje od Gminy Miejskiej K. są przeznaczone na pokrycie kosztów działalności Wnioskodawcy związanych z realizacją zadań statutowych w zakresie tworzenia, upowszechniania i ochrony kultury, dziedzictwa i dorobku kulturalnego miasta oraz promocji wizerunkowej Gminy Miejskiej K., tym samym jeśli przedmiotowe dotacje mają charakter ogólny i nie stanowią dopłaty do ceny świadczonych przez Wnioskodawcę usług na rzecz Gminy Miejskiej K., czy też usług świadczonych na rzecz jakiegokolwiek innego podmiotu, to nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, gdyż nie zawierają się w ustawowej definicji obrotu, będącego podstawą opodatkowania, o którym mowa w art. 29 ust. 1 ustawy o VAT.

Zatem świadczone przez Wnioskodawcę usługi, polegające na realizacji przedsięwzięć kulturalnych mające na celu wypełnianie zadań statutowych Wnioskodawcy, w zakresie w jakim są świadczone na rzecz Gminy Miejskiej K. są usługami nieodpłatnymi.

Jak już wskazano uprzednio warunkiem opodatkowania nieodpłatnego świadczenia usług jest łączne spełnienie przesłanek określonych w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT (zgodnie z którymi nieodpłatne świadczenia usług traktuje się jak odpłatne świadczenia, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części).

Jak wynika z przedstawionego stanu faktycznego przedsięwzięcia kulturalne organizowane przez Wnioskodawcę będące świadczeniem na rzecz Gminy Miejskiej K. poprzez wypełnianie jego zadań statutowych z zakresu upowszechniania kultury Miasta pozostają w ścisłym związku z prowadzeniem przedsiębiorstwa Wnioskodawcy.

Spełnienie tylko jednej z przesłanek wskazanych w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT (świadczone usługi są związane z prowadzonym przez Wnioskodawcę przedsiębiorstwem), nie powoduje opodatkowania podatkiem VAT wskazanych czynności wykonywanych na rzecz Gminy Miejskiej K.

Wobec powyższego, nieodpłatne świadczenie usług na rzecz Gminy Miejskiej K. polegających na organizacji przedsięwzięć artystycznych mających na celu upowszechnianie i ochronę kultury, dziedzictwa i dorobku kulturalnego Miasta (W., S. na R., F. S. P., M. P.) nie podlega opodatkowaniu VAT, ponieważ czynności te związane są z prowadzeniem przedsiębiorstwa.

Jednocześnie należy wskazać, że czynności te, jako niepodlegające opodatkowaniu, nie stanowią działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT. Jeśli bowiem jakaś czynność leży poza zakresem działania ustawy o VAT, to nie można do niej zastosować żadnego przepisu tej ustawy.

W świetle powyższego stanowisko Wnioskodawcy, że czynności wykonywane na rzecz Gminy Miejskiej K. polegające na organizacji imprez kulturalnych są działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT niepodlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT, należało uznać za nieprawidłowe.

Należy także podkreślić, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga co do prawidłowości przyporządkowania przez Wnioskodawcę wykonywanych czynności odpowiednio do działalności opodatkowanej czy też zwolnionej z opodatkowania, jak również nie dotyczy kwestii związanej z prawidłowością stosowanych stawek czy z opodatkowaniem otrzymywanych dotacji, gdyż zagadnienia te nie były przedmiotem zapytania.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna traci swoją ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego (w szczególności gdyby Wnioskodawca otrzymał dotację od Gminy do organizacji konkretnej imprezy, która to dotacja stanowiłaby w istocie zapłatę za świadczenie konkretnej usługi na rzecz Gminy, co spowodowałoby, że czynności Wnioskodawcy stałyby się czynnościami odpłatnymi) lub zmiany stanu prawnego.

W zakresie stwierdzenia czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z organizacją imprez kulturalnych, które stanowią realizację celów statutowych (czynności niepodlegające VAT) i które równocześnie generują przychody podlegające ustawie o VAT:

  • opodatkowane (np. usługi reklamowe, sprzedaż biletów i in.) albo
  • opodatkowane i zwolnione z opodatkowania (np. usługi reklamowe i sprzedaż praw do transmisji)

- i czy dla ustalenia zakresu odliczenia podatku naliczonego prawidłowe jest zastosowanie współczynnika proporcji obliczonego zgodnie z art. 90 ust. 3 ustawy oraz czy w przypadku imprezy kulturalnej stanowiącej realizację celów statutowych i przynoszącej równocześnie opodatkowane albo opodatkowane i zwolnione przychody objęte przepisami ustawy o VAT, prawidłowe jest przyjęcie, że wszystkie koszty organizacji tej imprezy a także wydatki administracyjne Wnioskodawcy są związane zarówno z czynnościami, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego jak i z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a 43-300 Bielsko-Biała.


Referencje


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj